abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:01:09 #1
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70641798
quote:
Cito uitslag bekend
Reultaten basisschooladviezen en citoscores door DMO geanalyseerd
3 juli 2009
Het aantal leerlingen in Amsterdam dat een havo/vwo-advies krijgt, is hoger dan het aantal met een advies voor vmbo of praktijkonderwijs. Dat blijkt uit de analyse van de basisschooladviezen die de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling jaarlijks uitvoert.

Alle leerlingen krijgen aan het eind van groep acht een basisschooladvies en nemen verplicht deel aan een landelijk erkende toets: de cito of een IQ test. Het basisschooladvies is bepalend voor de toelating tot het voortgezet onderwijs. Jaarlijks publiceert de Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling van de Gemeente Amsterdam de stedelijke rapportage Resultaten primair onderwijs Amsterdam. Hierin staat welke adviezen de Amsterdamse basisschoolleerlingen dit jaar hebben gekregen voor hun overstap naar het voortgezet onderwijs. Ook zijn de cito-scores geanalyseerd.

Basisschooladvies
Het aantal havo/vwo-adviezen is toegenomen van 46% in 2006 naar 51% in 2009.
tabelafbeelding.jpg (10 Kb)
Het aantal leerlingen met een basisschooladvies praktijkonderwijs en vmbo+ (leerwegondersteuning) is gedaald van 20,9 % in 2006 naar 18,3 in 2009. Deze leerlingen tellen niet mee met de Amsterdamse cito-score. Het is een landelijke verplichting dat leerlingen met pro/lwoo advies een IQ test afleggen. Zij kunnen vrijwillig meedoen aan de cito. Amsterdam telt deze cito scores niet mee omdat het per school verschilt of de leerling met het pro/lwoo advies vrijwillig meedoet. Cijfers zijn daardoor niet te vergelijken.

Cito
Van alle 6257 leerlingen die in 2009 naar het voortgezet onderwijs gaan, heeft 95% meegedaan aan de cito-toets. De vier grote steden gaan in hun berekening van de gemiddelde cito-score uit van de leerlingen die een vmbo of havo/vwo advies kregen. De gemiddelde cito-score van Amsterdam is gebaseerd op ongeveer 80% van de leerlingen. Amsterdam heeft een score van 537,1 vorig jaar was dit 537,4. Over afgelopen jaren laten de scores een stabiel beeld zien: 537,1.

Scores variėren per stadsdeel
De cito-score is een gemiddelde voor de stad. De scores variėren per stadsdeel. Oud zuid heeft de afgelopen drie jaar de hoogste score gevolgd door Zuideramstel en Stadsdeel Centrum. Het laagste scoort Geuzenveld/Slotermeer.

De toename van de instroom in havo/vwo als het terugdringen van het aantal pro/lwoo leerlingen sluit goed aan op de afspraken tussen schoolbesturen en gemeente in kader van Jong Amsterdam. Jong Amsterdam is het Amsterdamse onderwijs- en jeugdplan (voor de periode 2006-2010). Het plan is gemaakt door de schoolbesturen voor primair, speciaal en voortgezet onderwijs, de stadsdelen en de centrale stad. Zij zijn de partners in Jong Amsterdam.
51% procent naar het HAVO/VWO? . Mooi voor die kinderen. Maar als de helft van de kinderen kennelijk HAVO/VWO aan kan, is het HAVO/VWO dan nog uitdagend genoeg ?

Ik zie overal initiatieven op scholen (Technasium, TTVWO, VWO+ JCU) kennen voor ' extra getalenteerde leerlingen'. Bezigheidstherapie, omdat het niveau verwaterd is? Of een manier om je te onderscheiden van de massa die nu op het HAVO/VWO zit?

Moet HAVO/VWO (intellectueel ) een beetje elitair zijn? Of is het juist goed voor de maatschappij zijn om zo veel mogelijk kantoorarbeiders op te leiden.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:02:12 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70641818
Je kunt toch ook naar het atheneum of gymnasium gaan?
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:08:16 #3
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_70641951
Ik zelf doe ook hbo en heb tegenwoordig het gevoel dat het hbo het nieuwe mbo is als ik zo rond kijk
happen naar de baas
pi_70641955
Daar zakken er ongetwijfeld nog wel een heel hoop van af naar vmbo.
pi_70641992
Het is maar een advies, ik ben zelf begonnen op havo/vwo en heb net m'n vwo gehaald. Maar veel van mijn klasgenoten uit de 1e zijn nu bezig met een mbo of proberen hun havo te halen na de mavo.. Lang niet iedereen haalt het niveau ook echt.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:10:32 #6
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70641994
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:02 schreef TNA het volgende:
Daar zit ook nog een heel grote groep. Het is de vraag of onderwijs dat is gericht op zo' n wijd bereik aan intellectueel niveau iedereen kan geven wat hij nodig heeft.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:10:55 #7
167671 Hijacking
wat is je probleem ?
pi_70641997
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:08 schreef Frankz0rz het volgende:
Daar zakken er ongetwijfeld nog wel een heel hoop van af naar vmbo.
Inderdaad waarschijnlijk is dit gewoon een imago kwestie van het mbo en alle slechte verhalen er om heen, waardoor de ouders hun kind niet op het vmbo willen hebben maar hun kinderen en leerkrachten pushen om hoger te gaan.
happen naar de baas
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:15:44 #8
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70642086
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:10 schreef Hijacking het volgende:

[..]

Inderdaad waarschijnlijk is dit gewoon een imago kwestie van het mbo en alle slechte verhalen er om heen, waardoor de ouders hun kind niet op het vmbo willen hebben maar hun kinderen en leerkrachten pushen om hoger te gaan.
En op een gegeven moment zakken de dommere ' overrated' kinderen af naar het VMBO (Stijn Storm en Sterre) En klimmen de slimme maar underrated kinderen op naar het HAVO/VWO.
pi_70642467
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:15 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

En op een gegeven moment zakken de dommere ' overrated' kinderen af naar het VMBO (Stijn Storm en Sterre) En klimmen de slimme maar underrated kinderen op naar het HAVO/VWO.
Dat slaat nergens op. Want in dat advies gaan ze van je maximale kunnen uit en ook dat je alles voor school gaat doen, dat doen er alleen veel niet, waardoor ze afzakken
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:36:57 #10
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_70642535
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:34 schreef Frankz0rz het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op. Want in dat advies gaan ze van je maximale kunnen uit en ook dat je alles voor school gaat doen, dat doen er alleen veel niet, waardoor ze afzakken
quote:
Het aantal vmbo'ers dat doorstroomt naar de havo is de afgelopen jaren toegenomen. Het aantal doorstromers is de afgelopen acht jaar zo'n acht procentpunt toegenomen van rond de 12,5 procent aan het begin van de eeuw naar zo'n 21 procent dit schooljaar. Dat zegt onderzoeker Jan Neuvel van het Expertisecentrum Beroeponderwijs (ECBO) vrijdag op basis van een landelijk onderzoek dat volgende maand uitkomt.
http://www.hetplatformber(...).php?artikel_id=2949
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:52:05 #11
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70642935
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:34 schreef Frankz0rz het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op. Want in dat advies gaan ze van je maximale kunnen uit en ook dat je alles voor school gaat doen.
Veel allochtonen krijgen een lager advies van de leraar hun cito aangeeft http://www.ad.nl/binnenland/article1107701.ece?pageNumber=4
  zaterdag 4 juli 2009 @ 16:04:38 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70643311
Doet de jeugd het beter, is het weer niet goed, dan is het onderwijs weer niet selectief genoeg.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 16:06:48 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_70643371
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:52 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Veel allochtonen krijgen een lager advies van de leraar hun cito aangeeft http://www.ad.nl/binnenland/article1107701.ece?pageNumber=4
Zo een bovenmeester had ik ook op de lagere school, deed je het geweldig, maar was je vader een timmerman, dan kreeg je LTS advies. Deed je het middelmatig maar je vader was notaris ofzo dan kreeg je een VWO advies.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_70646123
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 15:02 schreef TNA het volgende:
Dan moet ik denken aan het Barleus Gymnasium, alleen voor elite.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:43:48 #15
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70646152
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:42 schreef F04 het volgende:

[..]

quote:
Lijst van categoriale gymnasia

* Murmelliusgymnasium, Alkmaar
* Baken Trinitas Gymnasium, Almere
* Johan van Oldenbarnevelt Stedelijk Gymnasium, Amersfoort
* Barlaeus Gymnasium, Amsterdam
* Het 4e Gymnasium, Amsterdam
* Vossius Gymnasium, Amsterdam
* St. Ignatiusgymnasium, Amsterdam
* Cygnus Gymnasium, Amsterdam
* Gymnasium Apeldoorn, Apeldoorn
* Stedelijk Gymnasium, Arnhem
* Gymnasium Juvenaat, Bergen op Zoom
* Stedelijk Gymnasium, Breda
* Gymnasium Haganum, Den Haag
* Christelijk Gymnasium Sorghvliet, Den Haag
* St.-Willibrord Gymnasium, Deurne
* Johan de Witt Gymnasium, Dordrecht
* Gymnasium Camphusianum, Gorinchem
* Coornhert Gymnasium, Gouda
* Praedinius Gymnasium, Groningen
* Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen
* Stedelijk Gymnasium, Haarlem
* Gymnasium Bernrode, Heeswijk
* Stedelijk Gymnasium, 's-Hertogenbosch
* Gemeentelijk Gymnasium, Hilversum
* College Rolduc Gymnasium, Kerkrade
* Christelijk Gymnasium Beyers Naudé, Leeuwarden
* Piter Jelles Gymnasium, Leeuwarden
* Stedelijk Gymnasium, Leiden
* Stedelijk Gymnasium, Nijmegen
* Sint-Oelbert Gymnasium, Oosterhout
* Erasmiaans Gymnasium, Rotterdam
* Marnix Gymnasium, Rotterdam
* Stedelijk Gymnasium Schiedam, Schiedam
* Gymnasium Beekvliet, Sint-Michielsgestel
* Gymnasium Trevianum ,Sittard
* College Blaise Pascal,Spijkenisse
* Christelijk Gymnasium Utrecht, Utrecht
* Utrechts Stedelijk Gymnasium, Utrecht
* Gymnasium Felisenum, Velsen-Zuid
* Gymnasium Novum, Voorburg
* Gymnasium Celeanum, Zwolle
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:44:15 #16
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_70646164
HAVO/VWO is niet elitair.
Gymnasium is elitair.
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:45:08 #17
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70646183
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:42 schreef F04 het volgende:

[..]

Hoezo is die school alleen voor de elite? Moet je tot een bepaalde familie horen om er op te mogen? Of een IQ test doen? Vragen ze 50K per jaar schoolgeld?
  zaterdag 4 juli 2009 @ 17:47:54 #18
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70646252
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:44 schreef Granaatappel het volgende:
HAVO/VWO is niet elitair.
Gymnasium is elitair.
En VWO+ TTVWO, het technasuim en het JCU ook.

Niets mis met elitarisme, zolang het maar op eerlijke grond is (voor mij is dat intelligente en instelling.)
  zaterdag 4 juli 2009 @ 18:08:59 #19
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_70646893
Vroeger konden kinderen van gemiddelde intelligentie naar de mavo. Van daar uit kon je naar het mbo, of verder via havo/vwo. Mijn oom bijvoorbeeld is met mavo begonnen en is nu registeraccountant. Maar toen moest zonodig het onderwijs weer verbeterd/veranderd worden volgens de 'deskundigen' en moest de mavo met het lbo fuseren en zo werd het vmbo gewoon en vergaarbak, waar keurige kinderen dus op een school met ook tokkies en aso-allochtonen komen. Mensen willen dat voorkomen en zetten nu meer druk op hun kinderen om hun best te doen of proberen leerkrachten toch om te praten als die vmbo-advies willen geven. Ik zal precies hetzelfde doen met mijn kinderen.
Scratch a liberal and you will find a fascist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')