quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 02:23 schreef klusfoobje het volgende:Mijn gedachten gang is, zorg dat je wettelijk gezien geen bezit hebt. In bezit zijn 3 panden. 1 om te wonen en 2 zijn verhuurt. Het gaat in die laatste gevallen om 2 panden van serieuze waarde op een A1 locatie. ( particuliere hurders) Dit levert netto een bovenmodaal inkomen op.
Mijn gedachte was.. "verkoop" die panden aan een BV ( of stop ze er gewoon in). Mijn ouders komen dan op de loonlijst als adviseur oid. De kinderen komen ook op de loonlijst maar worden betaald in de vorm van aandelen of opties. Die aandelen worden elk jaar verkocht or whatever door de ouders aan de bv om welke reden dan ook. De bv betaald de kinderen vervolgens uit per jaar met die aandelen.
Je vragen hangen overigens heel erg af van het soort testament, van de vorm van de vermogensbestanddelen in de boedel (liquide middelen? veel onroerend goed? etc.)
Enfin, hier heb je wat startersinfo:
Wat wil je hier precies mee bereiken? De verkoop van de panden aan de B.V. moet op markconforme gronden worden gedaan. Als dit niet wordt gedaan wordt het successierechtelijk gezien als een schenking en zal hier de bijbehorende belasting over betaald moeten worden. Bij de uitgifte van aandelen aan de ouders betekent dit ook nog eens dat zij hoogstwaarschijnlijk een aanmerkelijk belang krijgen en dus nog eens belast zullen worden in box 2 (of extra in box 1 in het geval ze adviseur worden). Als na het sterven van de ouders de B.V. de kinderen gaat uitbetalen zonder een markconforme tegenprestatie (arbeid, whatever) wordt ook dit aangemerkt als schenking.
quote:
Op die manier neemt het bezit van de ouders elk jaar of. Ze hebben immers elke jaar minder aandelen van de bv met het bezit. De kinderen vangen elk jaar in loonvorm een stukje. Ze betalen daar dan wel de inkomsten belasting over maar ze krijgen ook meer bezit.
Zoals gezegd wordt ook de door jou voorgestelde "loonvorm" als een schenking bestempeld als de kinderen niet daadwerkelijk arbeid verrichten.
quote:
Zodra een van de ouders overlijd word er dus enkel een pakket aandelen geërfd die nog in bezit zijn. de rest is immers al in bezit van de kinderen omdat dit als betaling is gebruikt.
Afhankelijk hoe goed de kinderen worden betaald in aandeel/optie vorm, hebben de ouders nog bezit. Uiteraard hebben ze wel elk jaar als loon de volledige netto huursom ontvangen die bij de bv is binnengekomen. Dus wel de volle mep inkomsten die ze altijd al hadden, maar hun bezit nam idere jaar af doro betaling aan de kinderen.
Wat bedoel je hier precies mee? De ouders krijgen de huuropbrengsten van een pand dat bezit is van de B.V.? Dit is dan wederom een schenking tenzij de ouders er daadwerkelijk arbeid voor verrichten. Als de pand aan de B.V. is verhuurd heb je ook nog eens te maken met de terbeschikkingstelling-regeling van de wet I.B; dit wordt dan ook nog eens belast.
quote:
Verder nog een concreet vraagje.
Volgens mij mag de langstelevende , die krijgt de helft + een kindsdeel en het vruchtgebruik over de rest, best alles opmaken. Dus alles wat ze wettelijk kreeg, maar ook dat waar deze het vruchtgebruik over had.
Mijn ouders denken dat dat niet mag. Ik denk van wel...
Dat hangt helemaal af van de testament. Aangezien jij het hebt over vruchtgebruik ga ik er van uit dat het hier om een vruchtgebruiktestament gaat. Het gebruikelijke bij dergelijke testamenten is dat de langstlevende de hele nalatenschap onder vruchtgebruik KAN verkrijgen. Dit vruchtgebruik/de nalatenschap is wederom belast voor wat betreft successierecht. De kinderen krijgen het bloot-eigendom van de nalatenschap (zij zijn wel eigenaar maar er zit een vruchtgebruik op), en dat vruchtgebruik is een waardedrukkende factor. Maar ook hier wordt belasting over geheven.
Afhankelijk van het testament mag de hele nalatenschap op worden gemaakt m.b.t. het vruchtgebruik (zogenaamde interings-, verterings- en vervreemdingsbevoegdheid bij het vruchtgebruik)
quote:
je word bij erfenis aangeslagen conform de WOZ waarde op dat pand. Maakt het uit of dat pand verhuurt is en dus een lagere waarde in het economische verkeer heeft, of zegt de BD , overhuurt zou het zoveel waard zijn en daar betaal je dus over. Dat het verhuurt is en werkelijk minder opbrengt is jou probleem.
Het is juist zo in het economisch verkeer dat al verhuurde
kantoorpanden meer waard zijn (in tegenstelling tot verhuurde
woningen). Maar de werkelijke "blote" waarde van het pand wordt gehanteerd.
Ga voor je concrete vragen naar een fatsoenlijke estate-planner. De estate-plannende notaris is de fiscalist bij uitstek voor dit soort dingen.
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 04:01 schreef frederik het volgende:[..]
Even uitgaande van in gemeenschap gehuwd moet er al veel zijn hoor.
Ten eerste is de helft al van de nog levende.
Ten tweede is de vrijstelling van successieheffing voor partners ¤ 532 570
Wanneer je de kinderen zou onterven (NIET AAN TE RADEN fiscaal!!) zou je als stel dus 1.065.140 kunnen hebben, zonder daarvan ook maar 1 cent te hoeven afdragen als ouder nummer 1 heengaat (waarom niet aan te raden om dit te doen? De kinderen zullen nu het volledige bedrag van 1.064.140 moeten verdelen wanneer ouder 2 komt te overlijden, waarbij het successierecht hoger is dan wanneer er 2 keer, bij beide ouders, successierecht betaald moest worden)
Ik weet overigens niet hoe je hier bij komt. De vrijstelling is eenmalig (behoudens het tijdsverloop van 2/3 jaar). Als partner 1 overlijdt krijgt partner 2 dus een vrijstelling van die 5 ton, en niet 2x 5 ton.
De rest van je verhaal is ook nogal wazig.
Verder is het absoluut niet zo dat het onterven van de kinderen per definitie fiscaal nadelig is. Waar haal je dit vandaan?
[ Bericht 2% gewijzigd door Maharbal op 04-07-2009 12:36:01 ]