quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:11 schreef kaputwiehund het volgende:
Bas (10) uit Groesbeek maakte zelf een eind aan zijn leven
dinsdag 30 juni 2009 | 06:38 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 30 juni 2009 | 19:49
GROESBEEK - Basisschool 't Vossenhol in Groesbeek heeft maandag met kinderen en ouders stilgestaan bij de dood van de 10-jarige leerling Bas. Hij maakte zaterdag zelf een einde aan zijn leven. In het dorp ging het verhaal dat hij door de bliksem was getroffen. Zijn ouders kozen er voor via de school de ware toedracht naar buiten te brengen.
link De Gelderlander
Dieptriest uiteraard voor alle betrokkenen. Niet te hopen dat dit een tendens wordt.
Hier verder...quote:http://www.gelderlander.n(...)en-is-een-tweede.ece
'Veel kinderen denken aan zelfdoding, het doen is een tweede'
NIJMEGEN - Veel kinderen en jongeren overwegen zelfdoding, maar doen het uiteindelijk niet 'omdat ze het hun ouders niet willen aandoen', zegt psycholoog Bob van der Meer. "Of", zo vervolgt hij, "omdat ze hun huisdieren niet willen missen.
Zie ook:
* Bas (10) uit Groesbeek maakte zelf een eind aan zijn leven
Denken dat suïcide bij kinderen uitzonderlijk is, is je kop in het zand steken. Het gevoel van eenzaamheid en buitengesloten zijn, kan op jonge leeftijd al zo groot zijn dat zelfdoding de enige uitweg lijkt".
Twintig jaar doet Van der Meer al onderzoek naar pesten en gepest worden, volgens Van der Meer vaak een aanleiding voor zelfdoding. "We weten er het fijne niet van, omdat er tot nu toe weinig onderzoek is gedaan naar suïcide bij kinderen. Hoe dat komt? Je komt niet meer achter de reden, omdat iemand het niet meer na kan vertellen."
Zo jong als Bas in Groesbeek zichzelf van het leven beroofde, is uniek, denkt Van der Meer. "Daar is veel moed voor nodig." Hij gaat vaak door de grond, zegt hij, als hij kinderen hoort vertellen over hun plannen voor zelfdoding. Ze hadden eerder uit hun eenzaamheid verlost moeten en kunnen worden door hulpverleners. Ouders of onderwijzers die zich zorgen maken of denken bepaalde signalen op te pikken, moeten daar niet mee blijven lopen en hulp zoeken bij Jeugdzorg of GGZ. Nu zwijgt de gemeenschap er nog te veel over, vindt de psycholoog. Niet alleen omdat het een gevoelig onderwerp is, maar ook omdat men het probleem onderschat. "Nogmaals, het wordt veel vaker overwogen dan wij denken."
Weet jij veel wat die mensen allemaal van dit gezin weten.?quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:26 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat dat soort domme mensen hun oordeel al klaar hebben en blijkbaar de vader de schuld geven van dit soort dingen. Ook de opmerking dat de vader blijkbaar invloed op het gedrag van het kind heeft, is echt te achterlijk voor woorden.
Of dénken te weten, doordat een buurvrouw gehoord heeft van de melkboer, die toen hij de melk afleverde bij Tante Alie.... enz. enz.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:38 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Weet jij veel wat die mensen allemaal van dit gezin weten.?
Precies. Het kan van alles zijn. Maar zo te lezen wordt dit gezin al door een deel van het dorp veroordeeld. (althans.... zo heb ik gehoordquote:Het kan dorpsroddel zijn.
Maar het kan ook zo zijn dat je al je die mensen kent en je zegt dat je ' geen idee hebt waarom' je feitelijk aan het liegen bent. Omdat het voor het hele dorp fucking obvious is dat het aan de vader lag. Ik ken ouders die zo verknipt zijn dat je je afvraagt hoe het komt dat tenminste 1 van hun kinderen redelijk functioneert.
Het kan ook zo zijn dat het gewoon een moeilijk kind was, waar je als ouder voor moet knokken om hem de juiste zorg te laten krijgen en dat je juist daardoor het stempel ' lastige man ' krijgt.
Ja maar dat vul jij dus ook weer voor hen in. Wie zegt dat ze het van een broer van een neef van een..jetweetwel horen.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:43 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Of dénken te weten, doordat een buurvrouw gehoord heeft van de melkboer, die toen hij de melk afleverde bij Tante Alie.... enz. enz.
Ik weet ook wel dat het vast wel ergens mis gaat. Het punt is: is deze man veroordeeld/verdachte? Is er iemand die Jeugdzorg heeft gebeld? Weet iemand of ze misschien bij een psycholoog liepen? Weet iemand wat deze jongen 'mankeerde'? (en dat staat bewust tussen aanhalingstekens...)quote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja maar dat vul jij dus ook weer voor hen in. Wie zegt dat ze het van een broer van een neef van een..jetweetwel horen.
ikzelf zie wel hoe het er bij sommigen gezinnen aan toe gaat hoor.
Het was ook niet persoonlijkquote:Op vrijdag 3 juli 2009 15:57 schreef endr0me het volgende:
Even een nuance hoor, ik geef mijn mening niet.. ik zeg alleen welke verhalen hier de ronde gaan.
Het zegt in zoverre iets: misschien was die kerel wel een vreselijk eikel, inderdaad. Dat zegt niets over z'n vader-zijn.quote:Neem nou maar aan dat er echt niemand is hier in het dorp die de vader verdedigd, dat zegt ook wel iets. Het zou toch heel goed kunnen dat de vader echt wel invloed heeft gehad op het kind, het zal niet de eerste zijn.
Dat kan zijn. Weet jij de oorzaak van die ruzies? Het zou bijvoorbeeld net zo goed kunnen zijn dat 'ie hoopte op begrip en hulp vanuit school voor z'n kind, maar dat je (zoals vaak gebeurt...weet ik uit ervaring, helaas) tegen een muur opliep, omdat mensen je óf niet serieus nemen óf gewoon niet weten wat ze ermee moeten óf er geen geld voor hebben.quote:Dat die jongen op verschillende scholen heeft gezeten omdat zn vader overal wel ruzie heeft gehad is gewoon een feit, dat zijn geen roddels.
Ik veroordeel ook helemaal niemand, dus ook de dorpelingen niet.quote:Op vrijdag 3 juli 2009 16:03 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat kan zijn. Weet jij de oorzaak van die ruzies? Het zou bijvoorbeeld net zo goed kunnen zijn dat 'ie hoopte op begrip en hulp vanuit school voor z'n kind, maar dat je (zoals vaak gebeurt...weet ik uit ervaring, helaas) tegen een muur opliep, omdat mensen je óf niet serieus nemen óf gewoon niet weten wat ze ermee moeten óf er geen geld voor hebben.
Ik roep maar iets.
Het punt is (en dat gaf ik in het eerste deel al aan): Ík weet het niet, dus veroordeel ik hem niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |