Ik ben inmiddels al meer dan 2 jaren fulltime werkzaam als software ontwikkelaar bij een ICT bedrijf. Sinds een paar maanden geleden een vast contract gekregen en een promotie gemaakt naar projectleider software ontwikkeling. Ook krijg ik binnenkort een MCTS opleiding van het bedrijf uit, dus ik zit hier op het moment wel goed.

Naast mijn vaste bruto maandloon heb ik, sinds vorig jaar, ook een bonusregeling. Ik citeer letterlijk uit mijn arbeidsovereenkomst:
"Medewerker ontvangt een bonus van 5% over de factuurwaarde van alle door de medewerker afgehandelde projecten.". Dezelfde regeling heb ik voor 'meerwerk', maar dan met 10%.

Nou heb ik laatst, bij het functioneringsgesprek, de bonus over de periode 1 april 2008 t/m 31 maart 2009 in ontvangst mogen nemen. Ietwat laat, want in mijn AO staat dat ik deze halfjaarlijks uitgekeerd krijg. Maar goed, omdat het een bonus is, ik er niet afhankelijk van ben en ik het geld als een extra'tje zie, maakte het me niet zo veel uit.
Nou heb ik de nodige twijfels over het bedrag dat ik laatst ontvangen heb. Niet zozeer over het bedrag zelf, want dat was een leuke cent waar ik erg blij mee was, maar over de berekening achter dat bedrag. Het bedrijf heeft, mede dankzij mijn inzet, behoorlijk winstgevend gedraaid en is inmiddels flink gegroeid .
Nou is mijn vraag, in hoeverre mag ik inzage eisen in de financiën van het bedrijf, omtrent de geloofwaardigheid van mijn uitgekeerde bonus? Zijn hier nog meer mensen met eenzelfde bonusregeling? Zo ja, hoe gaat jullie werkgever hier mee om?
Ik wil nou niet bepaald vervelend gaan doen bij mijn werkgever en inzage in de complete boekhouding van het bedrijf gaan eisen of iets dergelijks. Nogmaals, ik ben meer dan tevreden met het uitgekeerde bedrag. Echter, in hoeverre
mag ik inzage eisen, mocht het nodig zijn?