abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70609547
Ik ben inmiddels al meer dan 2 jaren fulltime werkzaam als software ontwikkelaar bij een ICT bedrijf. Sinds een paar maanden geleden een vast contract gekregen en een promotie gemaakt naar projectleider software ontwikkeling. Ook krijg ik binnenkort een MCTS opleiding van het bedrijf uit, dus ik zit hier op het moment wel goed.

Naast mijn vaste bruto maandloon heb ik, sinds vorig jaar, ook een bonusregeling. Ik citeer letterlijk uit mijn arbeidsovereenkomst:
"Medewerker ontvangt een bonus van 5% over de factuurwaarde van alle door de medewerker afgehandelde projecten.". Dezelfde regeling heb ik voor 'meerwerk', maar dan met 10%. Nou heb ik laatst, bij het functioneringsgesprek, de bonus over de periode 1 april 2008 t/m 31 maart 2009 in ontvangst mogen nemen. Ietwat laat, want in mijn AO staat dat ik deze halfjaarlijks uitgekeerd krijg. Maar goed, omdat het een bonus is, ik er niet afhankelijk van ben en ik het geld als een extra'tje zie, maakte het me niet zo veel uit.

Nou heb ik de nodige twijfels over het bedrag dat ik laatst ontvangen heb. Niet zozeer over het bedrag zelf, want dat was een leuke cent waar ik erg blij mee was, maar over de berekening achter dat bedrag. Het bedrijf heeft, mede dankzij mijn inzet, behoorlijk winstgevend gedraaid en is inmiddels flink gegroeid .

Nou is mijn vraag, in hoeverre mag ik inzage eisen in de financiën van het bedrijf, omtrent de geloofwaardigheid van mijn uitgekeerde bonus? Zijn hier nog meer mensen met eenzelfde bonusregeling? Zo ja, hoe gaat jullie werkgever hier mee om?

Ik wil nou niet bepaald vervelend gaan doen bij mijn werkgever en inzage in de complete boekhouding van het bedrijf gaan eisen of iets dergelijks. Nogmaals, ik ben meer dan tevreden met het uitgekeerde bedrag. Echter, in hoeverre mag ik inzage eisen, mocht het nodig zijn?
pi_70609660
Als ze je een bonus uitkeren op basis van factuurbedrag, lijkt het me wel het minste dat je inzage hebt in de daadwerkelijke facturen....

Wel aparte constructie trouwens, doorgaans gaat zoiets op jaaromzet ofzo, tenzij je echt sales bent?
pi_70609752
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:13 schreef Xcalibur het volgende:
Als ze je een bonus uitkeren op basis van factuurbedrag, lijkt het me wel het minste dat je inzage hebt in de daadwerkelijke facturen....
Dat lijkt mij dus ook. Ik heb laatst gewoon een bedrag in handen geduwd gekregen en ik vond het wel goed zo. Was een leuk bedrag immers. Achteraf ga ik me echter afvragen of het wel klopt. Berekeningen om tot dat bedrag uit te kunnen komen heb ik niet gezien.
quote:
Wel aparte constructie trouwens, doorgaans gaat zoiets op jaaromzet ofzo, tenzij je echt sales bent?
Ik heb het inderdaad ook nog bij niemand anders gezien, dus ik had al een vermoeden dat het niet vaak voorkomt. Ik zit zelf helemaal niet in de 'sales'. Ik krijg de projecten/specificaties binnen van mijn werkgever en/of de consultants en ik ben dan helemaal verantwoordelijk voor de realisatie, planning en afhandeling van het project.
pi_70609795
quote:
Zoiets komt wel meer voor.
Ik krijg ook zo'n soort bonus: een percentage van mijn (netto) opbrengst, en ik ben ook gewoon IT 'consultant'. Niks sales.

NB: ik krijg wel iedere maand, bij mijn salaris-specificatie, netjes de specificatie van mijn bonus.
pi_70610116
Heb je trouwens reden om aan te nemen dat je bonus niet klopt?
Is 5% van 1 grote klus al voldoende voor de helft van je bonus bijvoorbeeld?
pi_70610367
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:27 schreef Xcalibur het volgende:
Heb je trouwens reden om aan te nemen dat je bonus niet klopt?
Is 5% van 1 grote klus al voldoende voor de helft van je bonus bijvoorbeeld?
Dat vermoeden heb ik ja. Ik weet sowieso al niet wat er binnenkomt qua financiën dus een schatting maken kan ik zelf ook al niet. Zover ik weet hanteert mijn werkgever ook geen absoluut/vast uurtarief voor de ontwikkeling van applicaties, maar kijkt hij puur naar de omvang en intensiviteit van het project.

In het begin van dit jaar hebben we inderdaad een vrij groot project gehad waar ook flink wat overheidssubsidie in zat t.b.v. de ontwikkeling van een applicatie, waar (naar mijn werkgever zijn eigen zeggen) al tienduizenden euro's voor neergelapt zijn.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 14:20:25 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_70612244
Informeer eens tussen neus en lippen of het soms in delen gefactureerd wordt, omdat je je bonusbedrag niet goed kunt plaatsen.
Vampire Romance O+
pi_70613085
Ik neem aan dat het gaat om 5% van jouw facturabele uren, en niet 5% van de totale klus...
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 3 juli 2009 @ 14:45:50 #9
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70613203
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:33 schreef Tuvai.net het volgende:

[..]

Dat vermoeden heb ik ja. Ik weet sowieso al niet wat er binnenkomt qua financiën dus een schatting maken kan ik zelf ook al niet. Zover ik weet hanteert mijn werkgever ook geen absoluut/vast uurtarief voor de ontwikkeling van applicaties, [b]maar kijkt hij puur naar de omvang en intensiviteit van het project[/b].

In het begin van dit jaar hebben we inderdaad een vrij groot project gehad waar ook flink wat overheidssubsidie in zat t.b.v. de ontwikkeling van een applicatie, waar (naar mijn werkgever zijn eigen zeggen) al tienduizenden euro's voor neergelapt zijn.
tsja, da kan nie he... of je maakt een beoordeling en geeft daar een bonus over of je geeft de bonus gebasseerd op harde bedragen zoals bij jou is afgesproken...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  Moderator vrijdag 3 juli 2009 @ 15:09:59 #10
5428 crew  miss_sly
pi_70614158
En waarschijnlijk ontvang je ok 5% van de netto-factuurwaarde, dus exclusief de BTW.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 3 juli 2009 @ 16:05:58 #11
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_70616081
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 14:20 schreef MouseOver het volgende:
Informeer eens tussen neus en lippen of het soms in delen gefactureerd wordt, omdat je je bonusbedrag niet goed kunt plaatsen.
Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Bij projecten wordt een klein deel bij aanvang gedaan, regelmatig tussendoor nog wat (deel opleveringen bijvoorbeeld) en een flink deel als het project afgerond is.
Het zal mij ook niet verbazen als de werkgever de bonus pas uitkeert nadat de klant daadwerkelijk betaald heeft.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 19:33:26 #12
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_70622631
O, trouwens, de bonus is waarschijnlijk bruto.
Daar wordt dus nog het een en ander aan belasting op ingehouden.
pi_70622873
Die 5 / 10% gaat dus over de factuurwaarde exclusief BTW.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')