abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:14:11 #101
262155 adutchgirl020
Vooruit anticiperen!
pi_70812577
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 20:40 schreef Ewelina het volgende:

[..]

Ik ook.

Zou overigens voor de hang liggender zijn als jij variant Duits had, gezien je tweede studie.
Ja ik weet het ;-) Ben pas later met Duits begonnen. Deed eerst alleen minor maar het beviel goed, vandaar.
Misschien hebben wij wel samen college gehad
Nothing that a cup of tea can't solve
  donderdag 9 juli 2009 @ 19:49:16 #102
241594 iBolt
Lighting
pi_70824396
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:14 schreef adutchgirl020 het volgende:

[..]

Ja ik weet het ;-) Ben pas later met Duits begonnen. Deed eerst alleen minor maar het beviel goed, vandaar.
Misschien hebben wij wel samen college gehad
Duits
pi_70843608
Ik doe zo ongeveer twee studies, telt dat ook? Ik sjoemel alleen een beetje haha .
Ik studeer Psychologie en daarbij doe ik een aantal vakken van Bedrijfscommunicatie & Digitale Media op de UvT, waarmee ik straks mag doorstromen naar de master van BDM.

Mijn plan was eigenlijk om zowel de master Economische psychologie als Bedrijfscommunicatie en Digitale Media te gaan volgen - na elkaar that is, want tegelijk lijkt me wat zwaar (of valt dat mee? Iemand ervaring mee?) Ik las hier over een of andere achterlijke wet die is aangenomen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk .. Gaat die wet nu pas in vanaf 2011?

Dus als ik het goed begrijp, moet je vanaf 2011 je tweede bachelor/master helemaal zelf gaan betalen, en dit kan oplopen tot veel meer collegegeld dan de ¤1620 (tegen die tijd iets hoger)?
pi_70844374
Ik vraag me ook wel eens af hoe mensen dat doen.. Twee Bachelors of Masters tegelijk. Dan ben je toch wel ontzettend veel bezig met je studie lijkt me. Heb je dan uberhaupt nog vrije tijd / tijd om te werken?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 13:47:23 #105
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_70847298
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef RRGJL het volgende:
Ik vraag me ook wel eens af hoe mensen dat doen.. Twee Bachelors of Masters tegelijk. Dan ben je toch wel ontzettend veel bezig met je studie lijkt me. Heb je dan uberhaupt nog vrije tijd / tijd om te werken?
120 ECTS in een jaar halen kan wel, een dag per week werken erbij ook nog wel, maar een nadeel is dat het veel tijd opslokt en je verder niet heel veel tijd hebt om je in dingen te verdiepen. Kom je iets leuks tegen buiten je studie, dan is het lastig om daar een week voor uit te trekken om je daarin te verdiepen.

Op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ is het lastig de juiste kamerstukken terug te vinden.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 10 juli 2009 @ 16:04:17 #106
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70851976
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef RRGJL het volgende:
Ja hoor, tijd genoeg. Ik zie in mijn omgeving alleen maar studenten met zeeën van vrije tijd. En ook echt bij allerlei soorten studies, van bedrijfskunde tot advanced technology, ze zouden er allemaal makkelijk een tweede studie bij kunnen doen.
pi_70852648
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:04 schreef rodka het volgende:

[..]

Ja hoor, tijd genoeg. Ik zie in mijn omgeving alleen maar studenten met zeeën van vrije tijd. En ook echt bij allerlei soorten studies, van bedrijfskunde tot advanced technology, ze zouden er allemaal makkelijk een tweede studie bij kunnen doen.
Ok dat is mooi om te weten. Was al eraan aan het denken om wijsbegeerte naast psychologie te doen.
pi_70853510
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:04 schreef rodka het volgende:

[..]

Ik denk dat het evenredig minder zal worden naar mate je meer naar Beta opleidingen gaat. Je noemt daar ook een paar Mickey mouse studies op ook. Niet lullig bedoelt verder.
Profiel opgeheven.
pi_70853826
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:50 schreef Bierie het volgende:

[..]

Ik denk dat het evenredig minder zal worden naar mate je meer naar Beta opleidingen gaat. Je noemt daar ook een paar Mickey mouse studies op ook. Niet lullig bedoelt verder.
Ik zou niet weten waarom je in beta studies meer tijd moet steken. Sterker nog, de alpha studies komen neer op veel dingen in je kop stampen, veel weten. De beta studies leunen normaal juist meer op inzicht, en dus minder blokwerk.
pi_70853874
Overigens vond ik dat 'Micky mouse studies' wel degelijk vrij denigrerend. Dat wordt niet ongedaan gemaakt door er achteraan te zeggen dat het niet lullig bedoeld is, maar door het anders te formuleren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2009 17:01:53 ]
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:27:13 #111
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_70854779
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:01 schreef RRGJL het volgende:
Overigens vond ik dat 'Micky mouse studies' wel degelijk vrij denigrerend. Dat wordt niet ongedaan gemaakt door er achteraan te zeggen dat het niet lullig bedoeld is, maar door het anders te formuleren.
Laat gaan. Beta's die het nodig vinden denigrerend te doen tegenover alfa's en gamma's hebben grotere problemen. Ook ik vind dat er een aantal 'Mickey Mouse studies' zijn. Communicatiewetenschappen, vrijetijdskunde, kleine onderdelen van psychologie/pedagogiek/sociologieen; zelfs dan geef ik eerlijk toe grotendeels vanuit vooroordelen te praten. Daar horen echter verreweg de meeste alfa en gamma studies niet bij. Ik denk zelfs dat sommige alfa opleiding moeilijker zijn dan de gemiddelde beta opleiding. Soms begrijp ik de hele beta=moeilijk en alfa=makkelijk denkwijze niet helemaal.

[ Bericht 13% gewijzigd door Pavlovje op 10-07-2009 17:36:16 ]
  vrijdag 10 juli 2009 @ 17:33:22 #112
261554 rodka
Hooi noch stro
pi_70854994
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 16:50 schreef Bierie het volgende:

[..]

Goed, ik kan me enigszins voorstellen dat een decadente beta-student als jij neerkijkt op BK ofzo. Maar Advanced Technology is gewoon een rasechte beta-studie, zij het enigszins een brede studie. Wat is daar mickey-mouse aan?

Maar goed, om maar even de 'echte' studies ( ) te noemen, ook bij Wiskunde en Industrieel Ontwerp (volgens onderzoek de 'zwaarste' studie gebleken) ken ik studenten die van gekkigheid niet weten wat ze met al hun vrije tijd moeten doen.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 20:03:52 #113
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_70859541
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 13:47 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Op https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ is het lastig de juiste kamerstukken terug te vinden.
Tja, en hier wordt dan weer als ingangsdatum 1-9-2010 genoemd
http://www.erasmusmagazine.nl/nieuws/detail/article/1363/
Terwijl het volgens mij nog door de 1e kamer moet en die datum nog niet definitief bekend is...
Erg onduidelijk allemaal, waardeloos dit
quote:
Tweede studie kan duurder worden

Vanaf september 2010 mogen hogescholen en universiteiten een hoger collegegeld vragen voor een tweede bachelor of tweede masteropleiding. Maar gaan ze dat ook doen? En wie schiet er wat mee op?

Voor studenten die parallel twee studies volgen blijft alles bij het oude. Onder de nieuwe wet wordt een tweede bachelor- of masteropleiding pas duurder zodra de eerste is afgerond. Dubbelstudenten mogen na het eerste afstuderen de rest van het collegejaar afmaken tegen het wettelijke collegegeld – volgend jaar 1620 euro. Het jaar daarop mogen hogescholen en universiteiten het zogenoemde ‘instellingscollegegeld’ vragen.

Als ze dat doen, en daar lijkt het wel op, lappen ze een akkoord met de studentenbonden aan hun laars. In 2007 beloofden ze de bonden dat dubbelstudenten hun tweede studie mochten afmaken tegen het gewone tarief, hoe lang ze daar ook over doen.

Losse schroeven
Twee jaar later staat dat akkoord op losse schroeven. Voor dubbele masterstudenten willen de universiteiten hun afspraken nog nakomen, voor tweede bachelors blijkt dat nu toch te duur. Een student die één bachelordiploma op zak heeft, zal voor het tweede het hogere collegegeld moeten betalen. Ook in het hbo is het instellingscollegegeld geen taboe. De hogescholen hebben nog geen gemeenschappelijk standpunt, maar hebben wel al bij het ministerie gepolst of ze onderlinge prijsafspraken mogen maken.

Over de hoogte van dat instellingscollegegeld doen intussen allerlei indianenverhalen de ronde. Volgens studentenbond ISO kan een tweede studie straks wel 30 duizend euro kosten. In theorie kan dat inderdaad. De instellingen mogen de hoogte van het instellingscollegegeld zelf bepalen – een wettelijke grens is er niet. Maar realistisch zijn zulke monsterbedragen niet. Aan de universiteiten zijn filosofie en kunstgeschiedenis populaire tweede studies, in het hbo trekken pastoraal werk en de kunstopleidingen veel dubbelstudenten. Een torenhoog collegegeld verdienen afgestudeerden niet snel terug.

Strategisch uitstellen
Handige dubbelstudenten zullen het behalen van hun eerste diploma daarom uitstellen tot het tweede binnen hun bereik ligt. De rendementscijfers van instellingen gaan dan omlaag, terwijl ze het hogere collegegeld niet kunnen innen. Faculteiten kunnen op dat strategisch gedrag nog een rem plaatsen door de geldigheidsduur van studiepunten verder te beperken, van bijvoorbeeld zes naar vijf jaar. Dat vereist echter instemming van de faculteitsraad en raakt ook studenten die maar één studie doen.

De grote verliezers van de nieuwe wet zijn hoogopgeleiden die na een paar jaar werken weer willen gaan studeren. Zij moeten sowieso dokken, en gaan daardoor twijfelen over het volgen van een nieuwe, tweede studie. Voor hen wordt levenlang leren, een speerpunt van het kabinet, wellicht te duur. HOP
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:34:03 #114
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_71010932
En hier wordt weer gesproken van 2011 als invoeringsjaar.
quote:
Tweede studie
In februari berichtte we over het idee van Plasterk om studenten in de toekomst het instellingscollegegeld in rekening te brengen voor hun tweede bachelor- en masteropleiding. Deze regeling is onderdeel van de collegegeldbepaling, die in zijn geheel deel uitmaakt van de nieuwe WHW. Dat een tweede opleiding volgen ook een vorm van excellentie is, lijkt de minister niet te deren.
Ondanks de duidelijke tegengeluiden is een kamermeerderheid voor het nieuwe beleid. Er lijkt geen ontkomen aan de regeling. Ook mildere varianten die de LSVb en de Nederlandse Verenining van Universiteiten voorstellen - zoals een tweede masteropleiding uitsluiten van de regeling - lijken het niet te gaan halen in de Tweede Kamer. Westerveld: ‘De kans is klein dat de regeling in de huidige vorm niet doorgaat.’ Wie nog een tweede studie wil volgen moet snel zijn, want in 2011 moet dit gedeelte van de nieuwe wet van kracht worden. Over een overgangsregeling voor studenten die op dat moment nog een tweede studie volgen is nog niets bekend.
http://www.ans-online.nl/(...)-het-hoger-onderwijs
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  woensdag 15 juli 2009 @ 19:54:10 #115
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71011511
Ik lees dit nu pas. Wat een ellende zeg . Ik wil ook nog een master gaan doen, omdat ik maar niet aan het werk kom nu. Hopelijk duurt het dan nog even voor dit wetsvoorstel doorgevoerd wordt (2011 of later), dan kan ik iig nog de master doen. En ik hoop ook dat de maatregel niet opgaat voor studenten die nu al met twee studies bezig zijn.
Niet meer actief op Fok!
pi_71011871
Laten we even van het hypothetische geval uitgaan dat je één studie doet, alles af hebt, tot en met je scriptie. Zou je dan wél een tweede studie gratis kunnen volgen als je gewoon wacht met het inleveren van de scriptie?
  woensdag 15 juli 2009 @ 20:07:15 #117
122997 zquing
Drama Junk
pi_71011890
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:00 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom je in beta studies meer tijd moet steken. Sterker nog, de alpha studies komen neer op veel dingen in je kop stampen, veel weten. De beta studies leunen normaal juist meer op inzicht, en dus minder blokwerk.
Omdat ook de alfa'ers die ik spreek vinden dat de studies die ze doen niet al te veel voorstellen. Betastudies zijn veel zwaarder dan alfa en gamma studies, een beta persoon kan veel makkelijker een alfastudie gaan doen dan andersom(kijk maar naar de hoeveelheid mensen die begint met een beta en een 2e alfastudie gaat doen, of mensen die stoppen met een beta omdat 't te zwaar is en vervolgens een alfa afronden)
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 17:01 schreef RRGJL het volgende:
ik zal niet zeggen dat 't niet lullig bedoeld is, want die studies stellen gewoon niet zoveel voor....... Ik kan het weten ik doe er 2
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_71012636
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:07 schreef zquing het volgende:

[..]

Omdat ook de alfa'ers die ik spreek vinden dat de studies die ze doen niet al te veel voorstellen. Betastudies zijn veel zwaarder dan alfa en gamma studies, een beta persoon kan veel makkelijker een alfastudie gaan doen dan andersom(kijk maar naar de hoeveelheid mensen die begint met een beta en een 2e alfastudie gaat doen, of mensen die stoppen met een beta omdat 't te zwaar is en vervolgens een alfa afronden)
[..]

ik zal niet zeggen dat 't niet lullig bedoeld is, want die studies stellen gewoon niet zoveel voor....... Ik kan het weten ik doe er 2
Ik vind dat je je elitair opstelt als je zegt dat het niets voorstelt. En daarmee zeg ik niet dat ik het niet zou kunnen, dus het komt niet voort uit mijn eigen onvermogen of iets dergelijks. Ik vraag me alleen af wat je visie op MBO'ers en HBO'ers precies is als je al zo 'neerkijkt' op een alpha-student.

Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak dat een beta-student, als hij of zij dat zou willen, met veel meer gemak een alpha studie zou kunnen doen. Een studie moet je ook liggen, dat is minstens net zo belangrijk als intellectuele aanleg. Je moet gemotiveerd, gepassioneerd en geïnteresseerd zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2009 20:33:12 ]
pi_71013254
Bèta's zijn geen alfa's... Mathematische logica is wél goed te gebruiken bij iedere wetenschap.

And that's all I have to say about that.
GO LANCE !!!
pi_71013465
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:52 schreef .txt het volgende:
Bèta's zijn geen alfa's... Mathematische logica is wél goed te gebruiken bij iedere wetenschap.

And that's all I have to say about that.
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof graag dat de gemiddelde Bèta intelligenter is dan de gemiddelde Alpha.
De vraag is echter over wie dat iets zegt
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:05:02 #121
157411 Nexie
Tempted to touch
pi_71013700
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:32 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak dat een beta-student, als hij of zij dat zou willen, met veel meer gemak een alpha studie zou kunnen doen. Een studie moet je ook liggen, dat is minstens net zo belangrijk als intellectuele aanleg. Je moet gemotiveerd, gepassioneerd en geïnteresseerd zijn.
Dat is zeker belangrijk inderdaad. Ik heb zelf alleen een beetje het probleem van teveel interesses, en dat kan ook juist problemen geven (help, wat moet ik nu gaan studeren/doen ). Maar goed, die eigenschap is waarschijnlijk juist de reden dat topics als deze bestaan.
Every super woman needs a superman; here I am.
pi_71013882
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:57 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof graag dat de gemiddelde Bèta intelligenter is dan de gemiddelde Alpha.
De vraag is echter over wie dat iets zegt
Ik geloof niet dat je zo'n stelling hard kunt maken... Ten eerste: IQ bepaalt niet je succes, het gaat om hard werken. Ten tweede: IQ is bedacht door psychologen, en die hebben de waarheid ook niet in pacht.
Ten derde: alfa's hebben minder ervaring met wiskunde, maar dat wil niets zeggen over hun potentie binnen dat vak.

(Hoewel rekenvaardigheid wel iets is dat je het beste op jonge leeftijd leert).

Zoals gezegd: Studiekeuze wordt bepaald door interesse, en door waar je goed in was op school.
Niet per se door je IQ.
GO LANCE !!!
  donderdag 16 juli 2009 @ 09:30:43 #123
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_71024853
ik heb zowel een beta en een alpha studie gehad, en ik kreeg echt 3x zoveel werk (dus puur objectief hoeveelheid werk wat nodig was om vakken te halen) bij de betastudie. Ik denk dat dat best objectief te beschouwen is, en dat het niet alleen interesse is.

Ik hanteer zelf een theorie dat beta-studies het veel lastiger hebben om hun hoeveelheid te leren stof te verlagen omdat het geheel bevat moet worden. Bij alpha studies wordt (vanwege de grote studenteninstroom en de geldstromen voor alleen diegene die afgestuderen) waar mogelijk een kaasschaaf tactiek toegepast: vergeleken met 15 jaar terug is de hoeveelheid stof met een derde teruggebracht. Wat de oorzaak van dit probleem is is niet zo simpel te zeggen, maar in de praktijk is het verschil tussen alpha en beta studies wel echt levensgroot geworden.
pi_71026044
Achja, waar maak ik me ook druk om. Ik studeer omdat ik het onderwerp gewoon heel interessant vind, niet om een wedstrijdje te winnen
  donderdag 16 juli 2009 @ 11:21:44 #125
123170 alors
zlata1234
pi_71027990
fantastisch hoor, het zoveelste topic wat in alpha vs beta uitmondt. En ik maar denken dat het over 2 studies ging...
know'm sayin?
word? word.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')