abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:00:45 #1
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70593404
Mijn buurman is bezig om een buitenunit van een airco te bevestigen op dak, aan zijn kant van de gemeenschappelijke stenen schoorsteen. Is zoiets eigenlijk wel toegestaan?

Vorig jaar hadden we door die schoorsteen (niet meer in gebruik overigens) ook al lekkageproblemen. Woningbouw is aan onze kant toen wezen voegen, waardoor het probleem even was opgelost. Buurman heeft zijn kant compleet dichtgemaakt waardoor wij weer lekkage kregen.

Nu is hij dus een airco aan het monteren op diezelfde schoorsteen, zonder overleg. Mag zoiets eigenlijk wel, zonder overleg of vergunning?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kaar68 op 02-07-2009 22:09:34 ]
~gedachten zijn meestal geen feiten~
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:02:19 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70593459
Lijkt mij niet, maar ik ben geen expert. Misschien de woningbouw of de gemeente even bellen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70593492
Ik denk niet dat een schoorsteen een zware airco kan dragen... Heb je er last van?
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:10:46 #4
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70593799
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:03 schreef F04 het volgende:
Heb je er last van?
Dat weet ik nog niet, eerst een regenbui afwachten
pi_70593903
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:03 schreef F04 het volgende:
Ik denk niet dat een schoorsteen een zware airco kan dragen... Heb je er last van?
doet dat er wat toe voor het feit of het is toegestaan of niet? Niet echt...

@TS, ik zou het in ieder geval aankaarten bij de woningbouwvereniging, zodat zij er in een vroeg stadium van op de hoogte zijn.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_70593935
Vind je dat niet vervelend als midden in de nacht als jij je ramen open hebt staan die buitenunit staat te loeien?
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:14:33 #7
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_70593939
Als hij een probleem veroorzaakt met zijn actie lijkt het me dat hij daar verantwoordelijk voor is. Dat zou ik hem NU vertellen en niet na de eerst volgende hoosbui.
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:16:20 #8
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70594021
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:14 schreef Snakey het volgende:
Als hij een probleem veroorzaakt met zijn actie lijkt het me dat hij daar verantwoordelijk voor is. Dat zou ik hem NU vertellen en niet na de eerst volgende hoosbui.
Nou, we zijn niet meer on speaking terms, sinds een jaartje of 2, dus dat zal niet gaan. Ik ga morgen de woningbouw wel even doorgeven wat er aan de hand is. Als mijn spullen weer nat worden, kan hij in ieder geval een leuke claim tegemoet zien.
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:19:16 #9
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_70594156
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:16 schreef Kaar68 het volgende:

[..]

Nou, we zijn niet meer on speaking terms, sinds een jaartje of 2, dus dat zal niet gaan. Ik ga morgen de woningbouw wel even doorgeven wat er aan de hand is. Als mijn spullen weer nat worden, kan hij in ieder geval een leuke claim tegemoet zien.
Speaking terms of niet, ik zou hem daar toch even voor waarschuwen. Gewoon een vriendelijke waarschuwing bedoel ik dan. Als je al eerder problemen hebt gehad et de schoorsteen en hij gaat er nu veranderingen aan aanbrengen dan is het toch niet zo raar dat jij er iets van zegt?
pi_70594187
Ik zie een burenruzie aankomen...
  Trouwste user 2022 donderdag 2 juli 2009 @ 22:22:41 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_70594294
Alle schminck van zwarte piet van zijn gezicht.

Ik zou zeggen terechte klacht.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:25:36 #12
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_70594407
Als ik jou was zou ik die airco er 's nachts afhalen en voor een schijntje aan mij verkopen
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
  Trouwste user 2022 donderdag 2 juli 2009 @ 22:27:48 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_70594482
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:25 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Als ik jou was zou ik die airco er 's nachts afhalen en voor een schijntje aan mij verkopen
Ok verkocht.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:32:21 #14
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70594656
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:25 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:
Ik durf niet over dat dak te klimmen, anders zou ik het doen!
  donderdag 2 juli 2009 @ 22:43:19 #15
152894 Ex-Lekkerlander
pi_70595088
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:32 schreef Kaar68 het volgende:

[..]

Ik durf niet over dat dak te klimmen, anders zou ik het doen!
Tong80 wil wel even het dak op klimmen (maar ik koop het dan van hem)
  Trouwste user 2022 donderdag 2 juli 2009 @ 22:54:02 #16
7889 tong80
Spleenheup
pi_70595527
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 22:43 schreef Ex-Lekkerlander het volgende:

[..]

Tong80 wil wel even het dak op klimmen (maar ik koop het dan van hem)
Is een plat dak.

Trouwens de laatste sollicatie werd niks,

Vroegen ze naar mijn CV.

Vertelde dat ik er elke zomer nieuw water in deed.

donderdag 2 juli 2009 @ 23:16:40 #17
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70596330
Je zou ook eens kunnen kijken of buurman niet een vergunning had moeten aanvragen voor het plaatsen van de airco. Volgens mij is dat in de meeste gemeenten namelijk verplicht

ik kan me ook niet voorstellen dat er een vergunning wordt afgegeven voor het monteren van een airco aan een schoorsteen. Laat me raden, de buizen laat hij zeker door de schoorsteen lopen?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 2 juli 2009 @ 23:23:11 #18
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70596556
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 23:16 schreef sanger het volgende:
Je zou ook eens kunnen kijken of buurman niet een vergunning had moeten aanvragen voor het plaatsen van de airco. Volgens mij is dat in de meeste gemeenten namelijk verplicht

ik kan me ook niet voorstellen dat er een vergunning wordt afgegeven voor het monteren van een airco aan een schoorsteen. Laat me raden, de buizen laat hij zeker door de schoorsteen lopen?
Ik weet niet waar die buizen heenlopen, moet ik eens gaan bekijken als ze niet thuis zijn. Ik ga in ieder geval wél in de gaten houden, of zijn warme lucht niet richting ons geblazen wordt, en of dat ding niet te veel herrie maakt. We slapen namelijk zelf ook op zolder (het was er net 28 graden!).
pi_70598108
@TS, heb je hier wat aan?

Is het plaatsen van een airco-unit (bijvoorbeeld op het dak of aan de gevel) bouwverguningplichtig?
Airco units (airconditioning) worden niet apart genoemd in het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningsplichtige bouwwerken (Bblb). Daarom zijn airco units regulier vergunningplichtig.
Indien naar oordeel van B&W sprake is van veranderingen van 'niet-ingrijpende aard' is er een mogelijkheid om toch te volstaan met een lichte bouwvergunning of zonder bouwvergunning te bouwen. Of de verandering van niet-ingrijpende aard is, wordt aan de beoordeling van de gemeente overgelaten.
Indien de ingreep van niet-ingrijpende aard is is sprake van een lichte bouwvergunningplicht. Als daarnaast nog aan de drie voorwaarden uit artikel 3, derde lid, onder k van het Bblb wordt voldaan is de ingreep bouwvergunningsvrij. Een verandering is ingrijpend indien sprake van een duidelijke "impact" (ruimtelijk, welstand) op het bouwwerk of de omgeving. Tevens mag geen sprake zijn van het plaatsen van een nieuw bouwwerk van enige omvang (er is in dat geval geen sprake van een verandering en dus is een reguliere vergunning benodigd). De afmetingen van de airco zullen hierin maatgevend zijn.  bron

Verder moet je eens Googlen op "bouwvergunning airco" en je woonplaats (op alleen het gedeelte tussen de " komen nl. heel wat verschillende gemeentes met verschillende regels naar voren.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:14:28 #20
152894 Ex-Lekkerlander
pi_70598206
pas klagen als ie helemaal klaar is met installeren. Als het dan verwijdert moet worden is ie meer geld/tijd/moeite kwijt
pi_70598258
Lijkt me niet lekker slapen dan als dat ding boven je constant herrie zit te maken. Waarom neem je ook geen split unit als je op zolder slaapt?
pi_70598839
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:16 schreef F04 het volgende:
Lijkt me niet lekker slapen dan als dat ding boven je constant herrie zit te maken. Waarom neem je ook geen split unit als je op zolder slaapt?
dat kan ook... en de buiten-unit dan per ongeluk expres zo hangen dat 'ie redelijk dichtbij hun slaapkamerraam hangt en ook die richting op blaast...

Maar of dat wenselijk is? Klinkt vooral als meer olie op het evt. vuur
  vrijdag 3 juli 2009 @ 00:44:59 #23
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70598911
Wij hebben zelf een mobiele airco op zolder. Zetten hem 2 uurtjes aan voordat we naar bed gaan, en dan gaat hij weer af als we boven zijn. Haalt er net een paar graden vanaf, en ontvochtigt, dan is het net te doen boven.
De schoorsteen waar het over gaat, staat direct boven ons washok, dat zich in de hoek van onze slaapkamer bevindt. Bij vorige lekkages was de vloerbedekking nat geworden, en het drupte op de wasmachine en op de vloerbedekking van de trap naar zolder.
Ik ben dus ook bang voor geluidsoverlast. Ik hoor nu nog niets, dus de boel zal nog niet helemaal gemonteerd zijn, ben benieuwd hoe het morgen is.
Ik ga morgen dus meteen de woningbouw bellen, het lijkt me voor hen ook van belang dat de gezamelijke schoorsteen (waar zij dus voor de helft eigenaar van zijn) hiervoor gebruikt wordt. Bovendien is het geen gezicht, en daardoor misschien waardevermindering van hun pand?
pi_70599092
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 00:44 schreef Kaar68 het volgende:
Ik ga morgen dus meteen de woningbouw bellen, het lijkt me voor hen ook van belang dat de gezamelijke schoorsteen (waar zij dus voor de helft eigenaar van zijn) hiervoor gebruikt wordt.
dat moet je idd. zeker doen!
quote:
Bovendien is het geen gezicht, en daardoor misschien waardevermindering van hun pand?
je moet eens Googlen op die tips die ik in mijn voorvorige (:)) reactie gaf, daar is nl. info te vinden over bijv. het verschil over een voorgevel of zijgevel, ivm het in het zicht hangen e.d. en aan een schoorsteen hangt zo'n ding natuurlijk helemaal in het zicht...
  zondag 5 juli 2009 @ 10:17:28 #25
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_70673325
quote:
Op zondag 5 juli 2009 10:17 schreef TommyGun het volgende:
En, nog gebeld?
dat vraag ik me inmiddels ook af... TS heeft al tijdje niet meer gereageerd.
  zondag 5 juli 2009 @ 20:42:41 #27
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70679454
Jawel, vrijdag gebeld maar nog niets terug gehoord, dus nog geen nieuws verder.
Meneer van de woningbouw zou mij in ieder geval buiten schot laten, dus dat is wel een fijn idee. Hij zou de mensen gaan bellen, en zeggen dat hij het zelf geconstateerd heeft. Volgens hem was het zeker niet toegestaan, daar de schoorsteen gemeenschappelijk is.
Morgen ook maar de gemeente bellen, om te vragen wat hun beleid hierin is.

Ik hou jullie op de hoogte. Inmiddels is het "ding" aangesloten en produceert een irritant bromgeluid, alsof er een nest bijen in de muur zit. Ben benieuwd hoe dat klinkt als we in bed liggen vannacht.
De aansluitingen verdwijnen via de schoorsteen het huis in, voor zover ik kan zien.
pi_70684211
quote:
Op zondag 5 juli 2009 20:42 schreef Kaar68 het volgende:
Jawel, vrijdag gebeld maar nog niets terug gehoord, dus nog geen nieuws verder.
Meneer van de woningbouw zou mij in ieder geval buiten schot laten, dus dat is wel een fijn idee. Hij zou de mensen gaan bellen, en zeggen dat hij het zelf geconstateerd heeft. Volgens hem was het zeker niet toegestaan, daar de schoorsteen gemeenschappelijk is.
Morgen ook maar de gemeente bellen, om te vragen wat hun beleid hierin is.

Ik hou jullie op de hoogte. Inmiddels is het "ding" aangesloten en produceert een irritant bromgeluid, alsof er een nest bijen in de muur zit. Ben benieuwd hoe dat klinkt als we in bed liggen vannacht.
De aansluitingen verdwijnen via de schoorsteen het huis in, voor zover ik kan zien.
misschien is het ook wel een goed idee om alvast opnames te maken van het geluid dat die airco maakt, dit i.v.m. evt. verder te ondernemen stappen
pi_70684257
Heb je misschien pics om te illustreren hoever dat ding van je raam afstaat?
  maandag 6 juli 2009 @ 12:51:55 #30
1394 Tazz
Vakmanschap is... *hips*
pi_70696970
Ben benieuwd wat woningbouw hier tegen doet.
TVP-dus..
"ooit geweten wat je allemaal met de beugel van een Grolsch flesje kan doen???"
pi_70744279
In de gemeente Hilversum mag het iig niet.
Alle aanbouwen of aanpassingen, airco incl., mogen niet zichtbaar zijn vanaf maaiveld. Wat houd dit in? Alles in feite boven een schutting dat zichtbaar is moet een bouwvergunning voor worden geregeld. Voor de airco dus een aanvraag voor lichte bouwvergunning gedaan en het antwoord: Afgekeurd omdat het niet in het straatbeeld zou passen.

De airco hangt nu achter tegen de muur, in plaats van op het dak. Het verschil? 50cm. Echt geen cm meer. Ondanks dat er geen directe achterburen zijn die de Airco zouden kunnen zien gezien mijn hobbyschuur van 3 meter hoog (vergunning aanwezig en goedgekeurd) er voor staat werd het dus afgekeurd.

Kortom tegen een schoorsteen aan lijkt me al helemaal een lelijk zicht, om nog maar te zwijgen van de schade. Heb destijds de airco door een STEK gecertificeerde monteur laten installeren, net als de 2e Airco in mijn hobby schuur.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2009 16:24:08 ]
pi_70748051
Heeft Kaar68 nog de laatste updates? Buren al persoonlijk op aangesproken?
  dinsdag 7 juli 2009 @ 19:54:54 #33
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_70752886
Buren persoonlijk aanspreken ga ik echt niet doen, die vent is echt eng! Hij heeft mijn (toen 10-jarige) zoontje meerdere malen met "in elkaar slaan" bedreigd. Mijn man is toen verhaal gaan halen, en toen is het al bijna tot een handgemeen gekomen. Sindsdien praten ze niet meer tegen ons, en wij dus ook niet tegen hen. Dat vind ik prima zo, maar ga het ook niet erger maken.

Gemeente gebeld, en die reageerde echt heel laf. Het viel volgens die man onder privaatrecht, en daar gingen ze zich niet in mengen. Toen ik aandrong op het uitzoeken of er bouwvergunning vereist is, zei hij dat de gemeente er geen beleid over heeft omdat dit bij hen niet zo vaak voorkomt. Ik heb gezegd dat het dan eens tijd wordt dat ze een standpunt in gaan nemen, gezien het warmer wordende klimaat.
En toen hij hoorde dat het bij ons om een huurwoning ging, probeerde hij het af te schuiven op de woningbouw (zij horen ervoor te zorgen dat ik woongenot heb of iets dergelijks).
Ik heb het daar niet bij laten zitten, volgens mij is het zo dat als er wettelijk iets geregeld is, zij daar gewoon aan te houden hebben. Nou goed, meneer beloofde een inspecteur langs te sturen, die zou kijken hoe het met de welstand gesteld is (hoe het er uitziet dus). Over geluidsoverlast moest ik ook niet bij hen komen klagen, daar was de gemeente ook niet voor.

Morgen is de meneer van de woningbouwvereniging er weer, dus die ga ik bellen. Ben sinds vrijdag niet meer teruggebeld (zoals beloofd was).

Wordt vervolgd
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 11 juli 2009 @ 11:46:11 #34
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_70872248
morgen was het 8 juli... dat is nu 3 dagen geleden... tell us
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_70873375
Hmm sowieso mag het bevestigen van een airco aan schoorsteen niet volgens bouwvoorschriften.
Zeker niet als ook daar de leidingen door lopen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_80260430
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:46 schreef Nizno het volgende:
morgen was het 8 juli... dat is nu 3 276 dagen geleden... tell us
Ben ook benieuwd, ja. Update?
pi_80260544
Zijn laatste bezoek was 166 dagen geleden, topic is nu wel dood denk ik.
pi_80260600
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 19:54 schreef Kaar68 het volgende:
Wordt vervolgd
Het zou vervolgd worden. TS zomaar met de noorderzon vertrokken?
pi_80266143
Nee hoor, ik ben er nog.

Nooit meer iets van gehoord, er is deze winter schoorsteenbrand geweest bij deze buren, dus een foto van de betreffende schoorsteen heeft uitgebreid in de lokale krantjes gestaan (helaas niet helemaal afgefikt, alleen het dak was gaan smeulen). Ik hoopte dat dat nog iemand zou opvallen, airco was op deze foto's duidelijk te zien.
Op het ogenblik staat het ding niet aan natuurlijk, maar als het straks weer warmer wordt dan kunnen we er weer van gaan "genieten".

We zijn op zoek naar een andere woning, vandaar dat ik er verder geen werk meer van heb gemaakt. Niets meer van de betreffende instanties gehoord wat ook niet netjes is.
Ik heb wel meer overlast van deze zelfde buren, en ben deze buurt zat. Is het straks iemand anders z'n probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')