En wat als er op het moment dat jouw leven gered moet worden alleen een dierlijk orgaan beschikbaar is?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:38 schreef mrbox het volgende:
Ik zie meer heil in het laten groeien van organen a.d.v eigenmateriaalhet is dan lichaamseigen en daardoor heb je ook geen afstotingsverschijnselen. Hoe zit het met dierlijke ziektes waar een mens nu nog niet zo vatbaar voor is en het hebben van dierlijke organen?
Nee, nooit gezien. Maar als ik kijk naar mijn oma bijvoorbeeld, dan hadden artsen wel eerder in mogen grijpen, wat mij betreft. Dan hadden wat van haar organen wél gebruikt kunnen worden voor donatie.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef kingmob het volgende:
Nooit die docu gezien waar een nederlandse arts euthenasie verantwoord omdat anders de organen van de patient verloren gaan? Artsen bekommeren zich niet om jou persoonlijk, als ze denken dat jij weinig kans maakt en ze weten dat met jou hart iemand anders nog lang kan leven, dan zouden ze wel eens voortijdig kunnen stoppen ja
Ja dat is dan niet zo moeilijke keuzequote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef Nouk84 het volgende:
[..]
En wat als er op het moment dat jouw leven gered moet worden alleen een dierlijk orgaan beschikbaar is?
Dat, inderdaad. Plus dat er in de gezondheidszorg soms afwegingen worden gemaakt, waar ik van ga rillen. Een terminale kankerpatiënt kan met een dure behandeling langer leven en heeft meer kans op remissie. Denk je dat die behandeling dan altijd gegeven wordt? Soms wordt dan botweg gezegd dat de patiënt te oud is of afgeschreven is.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef kingmob het volgende:
Nooit die docu gezien waar een nederlandse arts euthenasie verantwoord omdat anders de organen van de patient verloren gaan? Artsen bekommeren zich niet om jou persoonlijk, als ze denken dat jij weinig kans maakt en ze weten dat met jou hart iemand anders nog lang kan leven, dan zouden ze wel eens voortijdig kunnen stoppen ja
Ja.quote:Op donderdag 2 juli 2009 09:59 schreef erikje14 het volgende:
Stelling: iedereen zou automatisch orgaandonor moeten zijn tenzij ze er bezwaar tegen maken (opt-out)
Hoi!quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:49 schreef automatic_ het volgende:
Hoi allemaal
Waar gaat het vandaag over?
Ik zie hetquote:
Ik kan mij wel voorstellen dat men niet "langer" doorgaat, maar om het dan meteen euthanasie te noemen gaat mij te ver.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:53 schreef Nouk84 het volgende:
dawg zegt: Wat er gezegd wordt over euthanasie is bullshit
Nee, want ik ben geen fan van bloedgevenquote:Op donderdag 2 juli 2009 10:54 schreef erikje14 het volgende:
Iedereen wel bloeddonor dan? dat is volgens mij meer moeite dan je codicil regelen
Ook niet iedereen is donor, dus bloeddonor al helemaal niet, denk ik.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:54 schreef erikje14 het volgende:
Iedereen wel bloeddonor dan? dat is volgens mij meer moeite dan je codicil regelen
Inderdaad..quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:54 schreef automatic_ het volgende:
Ik kan mij wel voorstellen dat men niet "langer" doorgaat, maar om het dan meteen euthanasie te noemen gaat mij te ver.
Niets mis met gezonde paranoia.quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:40 schreef kingmob het volgende:
[..]
Mjah, en dan snel aanmelden als donor als je wat nodig hebt, volgens mij kun je na een transplantatie ook niet meer doneren dus ben je alsnog klaarquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:02 schreef automatic_ het volgende:
Stelling: Mensen die geen donor (willen) zijn, hebben geen recht om zelf iets te krijgen
"Snel aanmelden" werkt ook niet met die wachtlijsten, dus daar heeft zo'n persoon - volgens mij - niets aanquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:04 schreef erikje14 het volgende:
[..]
Mjah, en dan snel aanmelden als donor als je wat nodig hebt, volgens mij kun je na een transplantatie ook niet meer doneren dus ben je alsnog klaar
Gaat niet op, er staat toch in hun eed dat ze elk ziek mens moeten helpen?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:02 schreef automatic_ het volgende:
Stelling: Mensen die geen donor (willen) zijn, hebben geen recht om zelf iets te krijgen
Klopt, maar niet in mijn eed en (misschien) ook niet in jouw eedquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:09 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Gaat niet op, er staat toch in hun eed dat ze elk ziek mens moeten helpen?
Vanavond lekker simpelquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:07 schreef automatic_ het volgende:
Blegh. Vanavond op het werk eten. Met dit weer heb ik al weinig honger & dan heb ik helemaaal geen zin in dat "voedsel"
Kijk, dat is beterquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Vanavond lekker simpeldunne plakjes biefstuk, stokbroodje, salade
Ja. Naar mogelijkheden. Dus laten we die mogelijkheden via de zorgpolitiek (die uitstekend door non-medici bepaald kan worden) aangestuurd worden. Elk systeem kan bespeeld worden, ook de mooie intenties van de Hippocratische eed.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:09 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Gaat niet op, er staat toch in hun eed dat ze elk ziek mens moeten helpen?
Soep & een stokbroodje gaat het worden denk ikquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Vanavond lekker simpeldunne plakjes biefstuk, stokbroodje, salade
Hou je daar ook aan vast als stel 1 van je ouders geen donor is en hij op het punt ligt te sterven en de dokter doodleuk zegt: "Nee, u krijgt geen vervangend orgaan omdat u geen donor bent."quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Klopt, maar niet in mijn eed en (misschien) ook niet in jouw eed
Ik vind mensen die géén donor zijn (omdat ze het niets vinden bladiebla) ook geen/minder/whatever recht hebben op een orgaan. Ik ben nogal een fan van het "voor wat, hoort wat"-principe
Dat is bij mij niet van toepassing, dus daar hoef/ga ik niet over nadenken.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:12 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Hou je daar ook aan vast als stel 1 van je ouders geen donor is en hij op het punt ligt te sterven en de dokter doodleuk zegt: "Nee, u krijgt geen vervangend orgaan omdat u geen donor bent."
Bah, opwarmmaaltijdenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Kijk, dat is beter
Ik moet op mijn werk eten & dat zijn van die opwarmmaaltijden
Dat is helaas vaak zo inderdaad.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:11 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ja. Naar mogelijkheden. Dus laten we die mogelijkheden via de zorgpolitiek (die uitstekend door non-medici bepaald kan worden) aangestuurd worden. Elk systeem kan bespeeld worden, ook de mooie intenties van de Hippocratische eed.
Dan zeg ik:quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:12 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Hou je daar ook aan vast als stel 1 van je ouders geen donor is en hij op het punt ligt te sterven en de dokter doodleuk zegt: "Nee, u krijgt geen vervangend orgaan omdat u geen donor bent."
Spannend, maarquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Nouk84 het volgende:
Even![]()
![]()
Ik heb net uit pure nieuwsgierigheid het UZB gebeld waar de vacature van het tweede gesprek van afgelopen dinsdag via loopt. Ze hebben vanochtend doorgekregen dat ze graag met mij willen starten, maar intern nog aan het overleggen zijn hoe ze dat contractueel willen doen. Maar het lijkt er dus op dat het helemaal goed zit!
Morgen definitief, nog even duimen!
Goed dan vraag ik het anders. Wat als je later een kind hebt van 10 (er is geen leeftijd gebonden aan donor worden) en hij/zij krijgt een ongeluk maar is geen donor?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:13 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Dat is bij mij niet van toepassing, dus daar hoef/ga ik niet over nadenken.
Ik vind het gewoon hypocriet als je zelf geen donor bent, maar als het nodig is, dan wil je zelf wel iets ontvangen.
Neem je toch een salade mee ofzo?quote:
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Nouk84 het volgende:
Even![]()
![]()
Ik heb net uit pure nieuwsgierigheid het UZB gebeld waar de vacature van het tweede gesprek van afgelopen dinsdag via loopt. Ze hebben vanochtend doorgekregen dat ze graag met mij willen starten, maar intern nog aan het overleggen zijn hoe ze dat contractueel willen doen. Maar het lijkt er dus op dat het helemaal goed zit!
quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Goed dan vraag ik het anders. Wat als je later een kind hebt van 10 (er is geen leeftijd gebonden aan donor worden) en hij/zij krijgt een ongeluk maar is geen donor?
quote:Iedereen die twaalf jaar of ouder is en in Nederland woont, kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen.
quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Nouk84 het volgende:
Even![]()
![]()
Als je dat tegen je vader kan zeggen ben je wel van steen hoor. Of je moet nooit een goede relatie hebben gehad met je vader.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dan zeg ik:
Zie je nou wel pap, dat ik als kleuter al een punt had dat donor worden zo gek nog niet was?
Ik had als kind al deze ideeën over donorschap en daar heb ik met mn pap een hoop discussies over gevoerd.
Ok 12 dan. Had ik niet goed gelezenquote:
Zolang een kind onder de 18 is, beslissen de ouders of een kind donor is & dat is mijn kind dan ook. Met andere woorden; ook dit is niet van toepassingquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:16 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Goed dan vraag ik het anders. Wat als je later een kind hebt van 10 (er is geen leeftijd gebonden aan donor worden) en hij/zij krijgt een ongeluk maar is geen donor?
Ik denk dat ik dan te maken heb met opstandige kinderenquote:
Ik gok zo dat die een salade niet interessant vindenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:20 schreef automatic_ het volgende:
Ik denk dat ik dan te maken heb met opstandige kinderen
Misschien wel, zolang ze dat andere voer niet hoevenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:21 schreef Nouk84 het volgende:
[..]
Ik gok zo dat die een salade niet interessant vinden
Ok, ik zou het wel erg rigoreus vinden om het voor wat, hoort wat systeem in te voeren. Ik zou het er absoluut niet mee eens zijn. En niet omdat ik geen donor wil zijn maar omdat ik vind dat iedereen recht heeft op gelijkwaardige medische verzorging. Ook al kies je er bewust voor geen donor te willen zijn of omdat je religie oid het niet accepteerd.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:19 schreef automatic_ het volgende:
[..]
Zolang een kind onder de 18 is, beslissen de ouders of een kind donor is & dat is mijn kind dan ook. Met andere woorden; ook dit is niet van toepassing
Jouw stelling?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:25 schreef Den_Haag het volgende:
toch wel grappig dat mijn stelling zoveel discussie kan losmaken
Tuurlijk zou ik dat niet echt zeggen, hoewel dat soort grapjes bij ons thuis best gewaardeerd zouden worden.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:18 schreef Belsezar het volgende:
[..]
[..]
Als je dat tegen je vader kan zeggen ben je wel van steen hoor. Of je moet nooit een goede relatie hebben gehad met je vader.
Ik zou dat nooit kunnen zeggen tegen mijn vader iig
Vroeger misschien wel, maar sinds mijn vader kanker heeft gehad en mijn moeder bijna stierf aan een longonsteking maken we dat soort geintjes niet meerquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:27 schreef Kluts het volgende:
[..]
Tuurlijk zou ik dat niet echt zeggen, hoewel dat soort grapjes bij ons thuis best gewaardeerd zouden worden.
Dat hoeft toch ook niet? Alleen mag je dan ook geen organen accepteren, maar dat mag dan al niet vanwege diezelfde overtuiging, lijkt me.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:22 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Ok, ik zou het wel erg rigoreus vinden om het voor wat, hoort wat systeem in te voeren. Ik zou het er absoluut niet mee eens zijn. En niet omdat ik geen donor wil zijn maar omdat ik vind dat iedereen recht heeft op gelijkwaardige medische verzorging. Ook al kies je er bewust voor geen donor te willen zijn of omdat je religie oid het niet accepteerd.
Volgens mij heb ik jouw stelling gemistquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:25 schreef Den_Haag het volgende:
toch wel grappig dat mijn stelling zoveel discussie kan losmaken
Als je bij een keuze tussen leven en dood gaat denken over dingen als hypocrisie en of hij/zij wel genoeg bijgedragen hebt, dan heb je niet echt veel empathie.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:13 schreef automatic_ het volgende:
Dat is bij mij niet van toepassing, dus daar hoef/ga ik niet over nadenken.
Ik vind het gewoon hypocriet als je zelf geen donor bent, maar als het nodig is, dan wil je zelf wel iets ontvangen.
Dat is een keuze. Voor andere mensen is humor juist een manier om dat soort situaties te verwerken. Daar hoeft geen kwaad of disrespect achter te zitten.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:28 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Vroeger misschien wel, maar sinds mijn vader kanker heeft gehad en mijn moeder bijna stierf aan een longonsteking maken we dat soort geintjes niet meer
Uit religie misschien wel, maar niet uit vrije wil. Dan blijf ik erbij dat iedereen recht heeft op exact dezelfde zorg.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:29 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dat hoeft toch ook niet? Alleen mag je dan ook geen organen accepteren, maar dat mag dan al niet vanwege diezelfde overtuiging, lijkt me.
Klopt, maar niet bij ons.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:31 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is een keuze. Voor andere mensen is humor juist een manier om dat soort situaties te verwerken. Daar hoeft geen kwaad of disrespect achter te zitten.
Bij ons thuis hebben we nu eenmaal een ziek gevoel voor humor. Maar kan me voorstellen dat je er dan anders over denkt ja.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:28 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Vroeger misschien wel, maar sinds mijn vader kanker heeft gehad en mijn moeder bijna stierf aan een longonsteking maken we dat soort geintjes niet meer
Sympathie en empathie zijn twee verschillende dingen. Waar komt toch dat rare idee vandaan dat invoelingsvermogen direkt tot medelijden zou moeten leiden?quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:31 schreef Howl het volgende:
[..]
Als je bij een keuze tussen leven en dood gaat denken over dingen als hypocrisie en of hij/zij wel genoeg bijgedragen hebt, dan heb je niet echt veel empathie.
Precies.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:31 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat is een keuze. Voor andere mensen is humor juist een manier om dat soort situaties te verwerken. Daar hoeft geen kwaad of disrespect achter te zitten.
Natuurlijkquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:34 schreef Kluts het volgende:
[..]
Precies.
Grapjes zijn voor mij dé manier om te relativeren, ik ben gewoon geen prater wat dat betreft, en als humor dan helpt, is het toch ook goed?
Ik ben het met Liptho eens; je haalt nu in mijn ogen twee dingen door elkaarquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:31 schreef Howl het volgende:
[..]
Als je bij een keuze tussen leven en dood gaat denken over dingen als hypocrisie en of hij/zij wel genoeg bijgedragen hebt, dan heb je niet echt veel empathie.
ik zeg niet dat dat moet, maar als dat bloed er is. mag ik daar toch ook gewoon gebruik van maken?quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:14 schreef AirwiN het volgende:
Stel de vraag eens omgekeerd. Waarom geef jij geen bloed om mogelijk anderen te helpen terwijl jij blijkbaar wel verwacht dat dat bloed beschikbaar moet zijn op het moment dat jou wat overkomt?
+1quote:Op donderdag 2 juli 2009 10:09 schreef AirwiN het volgende:
Het is en blijft een vrije keuze. Wel vind ik dat mensen die wel orgaandonor zijn voorrang krijgen op het moment dat er organen beschikbaar zijn.
Het is nog steeds ontopic op het momentquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:44 schreef rival het volgende:
ik denk ik reageer ff op een post van 45 pagina's terug
ik zou ook eerder met zo een opmerking komen dan maar meteen te gaan zitten janken oid.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:27 schreef Kluts het volgende:
[..]
Tuurlijk zou ik dat niet echt zeggen, hoewel dat soort grapjes bij ons thuis best gewaardeerd zouden worden.
ja gelukkig welquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:47 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
Het is nog steeds ontopic op het moment
kijk maar uit, straks krijg je 't mijnequote:Op donderdag 2 juli 2009 11:43 schreef rival het volgende:
[..]
ik zeg niet dat dat moet, maar als dat bloed er is. mag ik daar toch ook gewoon gebruik van maken?
[..]
+1
Zo, jij bent happy!quote:
Tis in ieder geval SOA vrijquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:50 schreef erikje14 het volgende:
[..]
kijk maar uit, straks krijg je 't mijne
Ja, het gaat helemaal goed met mequote:
Dat doet mij denken aan het afstudeerpraatje van een oud huisgenoot van mij. Zei zijn begeleider dat hij last had van SOA's. Niemand kon zo snel even bedenken dat het Studie Ontwijkende Activiteiten wasquote:
Goed maar moequote:Op donderdag 2 juli 2009 11:53 schreef djayzz het volgende:
[..]
Ja, het gaat helemaal goed met me
Hoest met jou dan?
ow ok, ik ben ook moe. maar wel lekker geslapen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:55 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Goed maar moeSlecht geslapen vannacht
Software Oriented Architecture doet het ook altijd goed met vergaderingenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:55 schreef Cuegirllie het volgende:
[..]
Dat doet mij denken aan het afstudeerpraatje van een oud huisgenoot van mij. Zei zijn begeleider dat hij last had van SOA's. Niemand kon zo snel even bedenken dat het Studie Ontwijkende Activiteiten was
SOG ken ik dan wel weer
Nee ik rond een uur of 1 maar werd om het uur zowat wakkerquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:56 schreef djayzz het volgende:
[..]
ow ok, ik ben ook moe. maar wel lekker geslapen.
Ik sliep alleen pas om 4 uur
In retrospect niet de meest handig gekozen afkorting. Zeker niet nadat er een SOA for Dummies uitkwamquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Software Oriented Architecture doet het ook altijd goed met vergaderingen.
quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
IT-nerd!quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wat een energiekick hèquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:56 schreef djayzz het volgende:
Ow ok, dat is wel balen!quote:Op donderdag 2 juli 2009 11:57 schreef Belsezar het volgende:
[..]
Nee ik rond een uur of 1 maar werd om het uur zowat wakker
Dus na de lunch gaan we aan de dubbele espresso met veel suiker
Amsterdams Ajax-gerelateerd tuig.quote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
Als PSV-er zeg ik nog altijd beter dan feyenoordquote:
Babequote:
hehe weer pc's lopen fixenquote:Op donderdag 2 juli 2009 11:56 schreef djayzz het volgende:
[..]
Blij dat ik daar vanaf ben zeg, van m'n 15e tot m'n 22ste ongeveer in een computerwinkel gewerkt, krijg je echt alles en iedereen daarnaast nog eens privé aan je deur om alles op te lossenquote:
quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Vroegah, toen we voor een loempia nog naar Vietnam moesten.
Leren om 'nee' te zeggen (in diverse toonaarden, gezichtsuitdrukkingen en volumes) is een uiterst nuttige vaardigheid die je niet vroeg genoeg kan leren.quote:Op donderdag 2 juli 2009 12:08 schreef erikje14 het volgende:
krijg je echt alles en iedereen daarnaast nog eens privé aan je deur om alles op te lossen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |