abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:53:17 #1
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_70539937
http://cei.org/cei_files/fm/active/0/DOC062509-004.pdf

96 pagina's aan onderzoek wat betreft Global warming en de lariekoek ervan.

Als je geen 96 pagina's wil lezen kan je ook gewoon pagina vanaf pagina 6 lezen voor de executive summary en vanaf pagina 88 voor de beknopte samenvatting. Al zit daar tussen nog een hele sloot aan info.

samenvatting van de executive summary in het begin:

• Globale temperaturen zijn de afgelopen 11 jaar gedaald terwijl er wel meer C02 in de atmosfeer is gekomen.
  • De consensus van orkaangedrag in Antartica is veranderd. Eerst werd aangenomen dat het meer voor zou komen, nu niet meer
  • De theorie dat IJsland zijn ijskappen zal verliezen is teruggedraaaid omdat er geen bewijs is oor die theorie
    En nog veel meer maar ik ben te luit om het allemaal uit te typen. Gewoon even op het PDF bestandje klikken en je bent waar je moet zijn als je het wil lezen.

Op pagina 88 hebben ze het in ieder geval over het verschil tussen landmetingen en metingen van satellieten. De satellietmetingen laten geen verhoging zien maar de landmetingen wel en ze geven ook aan dat de satellietbeelden waarschijnlijk accurater zijn dan landmetingen. Hier hebben ze ook een heel gedeelte in het rapport aan besteed om het te onderbouwen.

Oh, en dit rapport is dan natuurlijk ook diep begraven sinds het uit is gekomen. Echter niet diep genoeg .

Anyway, enjoy. Laat de discussie maar beginnen enzo.
  • Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
      woensdag 1 juli 2009 @ 10:56:44 #2
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_70540055
    Krijgen we nou geen hittegolf deze zomer?
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:00:39 #3
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_70540163
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Nee, maar wel een griepgolf na de zomer.
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:03:16 #4
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_70540234
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 10:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Alweer niet.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_70540242
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 11:00 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Nee, maar wel een griepgolf na de zomer.
    Mexicaanse griep, iedereen gaat dood
    Ik kwam, ik zag, ik registreerde, ik bleef.
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:08:19 #6
    pi_70540384
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 11:03 schreef jogy het volgende:

[..]

Alweer niet.
    Onbetrouwbare bende, IPCC.
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:09:13 #7
    163194 DrDarwin
    Novio-magenta
    pi_70540416
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 11:03 schreef Kind_aan_huis het volgende:

[..]

Behalve ik dan...want ik neem geen tamiflu.
    pi_70540510
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 11:03 schreef Kind_aan_huis het volgende:

[..]

Ach, ons foktempo is hoog genoeg. Er is wel even iets meer nodig om het fokgedrag van de mens wat in te dammen.

Leuke woorden, foktempo en fokgedrag.
    The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
    pi_70540545
    Dan gaan we toch gewoon op dezelfde hysterische klimaat voet weer verder, alleen gaan we nu weer keihard af op een nieuwe ijstijd.

Een beetje linksdenkend groen mens die voldoende tijd en geld heeft om bevlogen te zijn laat zich niet uit het veld slaan door zo'n onderzoekje maar zal die uitkomsten in proberen te passen in het doem verhaal.
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:20:51 #10
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_70540761
    Niks nieuws. Het IPCC heeft CC in z'n naam zitten, en zonder CC geen bestaansrecht (lees: enorme subsidies)... De "tegenberichten" zijn dan ook aanzienlijk overtuigender dan de officiele lezing.
    En zelfs als CC slecht is, is het tegengaan ervan vele malen duurder dan simpelweg een paar dijken iets ophogen.
    censuur :O
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:30:35 #11
    258339 Dartanion
    Dictum, factum
    pi_70541066
    Wanneer komt dit prachtige nieuws in de media?
    :-)
      woensdag 1 juli 2009 @ 11:31:27 #12
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_70541094
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 11:30 schreef Dartanion het volgende:
    Wanneer komt dit prachtige nieuws in de media?
    Ehm niet. Die carbontax is veel te geil om te laten lopen natuurlijk.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_70542312
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 10:53 schreef jogy het volgende:
    samenvatting van de executive summary in het begin:

• Globale temperaturen zijn de afgelopen 11 jaar gedaald terwijl er wel meer C02 in de atmosfeer is gekomen.
  • De consensus van orkaangedrag in Antartica is veranderd. Eerst werd aangenomen dat het meer voor zou komen, nu niet meer
  • De theorie dat IJsland zijn ijskappen zal verliezen is teruggedraaaid omdat er geen bewijs is oor die theorie
  • Dude, echt... 't is een belangrijk rapport (al zal er niets nieuws in staan voor mensen die überhaupt bereid zijn om beide kanten van het verhaal te luisteren), en vooral het verhaal van hoe het in de wereld is gekomen is exemplarisch voor de klimaatdiscussie. Maar als je de samenvatting samenvat en je zet er twee zulke krankzinnige fouten in, dan krijg je echt een geloofwaardigheids probleem.

Het gaat natuurlijk om het Atlantische orkaangedrag, en om de ijskap in Groenland, niet om Antarctische orkanen en de ijskappen van Ijsland
      † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 12:11:09 #14
    230491 Zith
    pls tip
    pi_70542427
    Vreemde conclusie dat de temperatuur de laatste 12 jaar gedaald is? Zelfs satelliet beelden met thermo-apperatuur lieten de laatste paar jaar wat anders zien. Ik zie in het raport dat de bron ervan van het Harvey Center komt. Hetzelfde Harvey Center gelooft dat de temperatuur in 2100 8 graden hoger zal zijn. Grappig trouwens dat de 'global annual temperature' chart op pagina 64 wel een stijging laat zien (vreemd genoeg willen ze nu bewijzen dat crops het niet slechter deden ook al steeg de temperatuur)

En op http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming en http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record genoeg linkjes naar andere onderzoeken van verschillende organizaties. Ik kan het rapport trouwens niet op de website van het NCEE zelf vinden, cei.org is een politieke denktank (zoals Burke Foundation de conservatieve versie is van deze liberale partij).

Anyway, dit topic lijkt niet echt veel anders dan een gepolarizeerde topic van mileu-hippies. Beide groepen vinden zichzelf maar al te kritisch, en vooral de andere partij zo dom dat ze 'die andere rapporten' geloven. Beide vechten voor nieuwe rapporten en als deze zeggen wat ze vinden is het natuurlijk het juiste...

Het lijkt net BNW (niet zo vreemd met TS ) waar de normale media niet te vertrouwen zijn en kritiek cencureren. Verder is het ook nog eens onzin om te zeggen dat de overheden dit stil houden om extra tax te kunnen innen, ze zouden veel meer verdienen als ze geen restricties zouden opleggen aan bedrijven.

Nee, echt top is dit topic ook weer niet, al laat het wel zien dat er ook tussen belangrijke instituten er veel verschillen van meningen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Zith op 01-07-2009 12:22:07 ]
    I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
    pi_70542577
    Oh ja, en als je goed leest merk je gauw genoeg dat de schrijver niet denkt dat het lariekoek is, maar dat geobserveerde data van de laatste jaren niet overeenstemt met gemodeleerde data, en dat de EPA (waar het rapport voor bedoeld was) dat zou moeten verwerken (vragen beantwoorden of verklaren waarom deze vraagstukken irrelevant zijn), voordat ze hun bevindingen over broeikasgassen omzetten in wetgeving en handhaving.

De schrijver (misschien is samensteller een beter woord) denkt dat de EPA een grote fout maakt als ze enkel en alleen vertrouwen op een extern rapport gebaseerd op onderzoeken die op z'n best data t/m 2005 bevatten, terwijl er in de afgelopen jaren zo veel extra kennis bij is gekomen.
      woensdag 1 juli 2009 @ 12:27:49 #16
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70542959
    Realclimate had dit ook al opgepikt. Het stuk (onderaan staat de link) bevat veel verwijzingen, ik heb er maar eentje ingezet, ik had geen zin om alles door te linken. Onderstaande post is wel wat cynisch, maar de punten, namelijk dat het rapport niet echt op gedegen onderzoek stoelt, zijn valide:
    quote:
    Some parts of the blogosphere, headed up by CEI (”CO2: They call it pollution, we call it life!“), are all a-twitter over an apparently “suppressed” document that supposedly undermines the EPA Endangerment finding about human emissions of carbon dioxide and a basket of other greenhouse gases. Well a draft of this “suppressed” document has been released and we can now all read this allegedly devastating critique of the EPA science. Let’s take a look…

First off the authors of the submission; Alan Carlin is an economist and John Davidson is an ex-member of the Carter administration Council of Environmental Quality. Neither are climate scientists. That’s not necessarily a problem - perhaps they have mastered multiple fields? - but it is likely an indication that the analysis is not going to be very technical (and so it will prove). Curiously, while the authors work for the NCEE (National Center for Environmental Economics), part of the EPA, they appear to have rather closely collaborated with one Ken Gregory (his inline comments appear at multiple points in the draft). Ken Gregory if you don’t know is a leading light of the Friends of Science - a astroturf anti-climate science lobbying group based in Alberta. Indeed, parts of the Carlin and Davidson report appear to be lifted directly from Ken’s rambling magnum opus on the FoS site. However, despite this odd pedigree, the scientific points could still be valid.

Their main points are nicely summarised thus: a) the science is so rapidly evolving that IPCC (2007) and CCSP (2009) reports are already out of date, b) the globe is cooling!, c) the consensus on hurricane/global warming connections has moved from uncertain to ambiguous, d) Greenland is not losing mass, no sirree…, e) the recession will save us!, f) water vapour feedback is negative!, and g) Scafetta and West’s statistical fit of temperature to an obsolete solar forcing curve means that all other detection and attribution work is wrong. From this “evidence”, they then claim that all variations in climate are internal variability, except for the warming trend which is caused by the sun, oh and by the way the globe is cooling.

Devastating eh?

One can see a number of basic flaws here; the complete lack of appreciation of the importance of natural variability on short time scales, the common but erroneous belief that any attribution of past climate change to solar or other forcing means that CO2 has no radiative effect, and a hopeless lack of familiarity of the basic science of detection and attribution.

But it gets worse, what solid peer reviewed science do they cite for support? A heavily-criticised blog posting showing that there are bi-decadal periods in climate data and that this proves it was the sun wot done it. The work of an award-winning astrologer (one Theodor Landscheidt, who also thought that the rise of Hitler and Stalin were due to cosmic cycles), a classic Courtillot paper we’ve discussed before, the aforementioned FoS web page, another web page run by Doug Hoyt, a paper by Garth Paltridge reporting on artifacts in the NCEP reanalysis of water vapour that are in contradiction to every other reanalysis, direct observations and satellite data, a complete reprint of another un-peer reviewed paper by William Gray, a nonsense paper by Miskolczi etc. etc. I’m not quite sure how this is supposed to compete with the four rounds of international scientific and governmental review of the IPCC or the rounds of review of the CCSP reports….

They don’t even notice the contradictions in their own cites. For instance, they show a figure that demonstrates that galactic cosmic ray and solar trends are non-existent from 1957 on, and yet cheerfully quote Scafetta and West who claim that almost all of the recent trend is solar driven! They claim that climate sensitivity is very small while failing to realise that this implies that solar variability can’t have any effect either. They claim that GCM simulations produced trends over the twentieth century of 1.6 to 3.74ºC - which is simply (and bizarrely) wrong (though with all due respect, that one seems to come directly from Mr. Gregory). Even more curious, Carlin appears to be a big fan of geo-engineering, but how this squares with his apparent belief that we know nothing about what drives climate, is puzzling. A sine qua non of geo-engineering is that we need models to be able to predict what is likely to happen, and if you think they are all wrong, how could you have any faith that you could effectively manage a geo-engineering approach?

Finally, they end up with the oddest claim in the submission: That because human welfare has increased over the twentieth century at a time when CO2 was increasing, this somehow implies that no amount of CO2 increases can ever cause a danger to human society. This is just boneheadly stupid.

So in summary, what we have is a ragbag collection of un-peer reviewed web pages, an unhealthy dose of sunstroke, a dash of astrology and more cherries than you can poke a cocktail stick at. Seriously, if that’s the best they can do, the EPA’s ruling is on pretty safe ground.

If I were the authors, I’d suppress this myself, and then go for a long hike on the Appalachian Trail….
    Realclimate.org
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_70543047
    Dus als die smerige figuren in Den Haag ons belasten op CO2-uitstoot, wat doen we dan?
      † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 12:32:50 #18
    230491 Zith
    pls tip
    pi_70543118
    I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
      woensdag 1 juli 2009 @ 12:32:54 #19
    3185 Adelante
    To let it go now
    pi_70543125
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 12:30 schreef Salvad0R het volgende:
    Dus als die smerige figuren in Den Haag ons belasten op CO2-uitstoot, wat doen we dan?
    Betalen als makke schappen
    "We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
    pi_70544458
    ah, ik zie dat Real Climate weer een goede post geschreven heeft met veel aanvallen op basis van reputatie (zie ik Hitler daar tussen staan?) en geen woord over de peer reviewed studies over orkanen, Groenlands ijs, het feit dat de trend in de 21e eeuw tnt niet klopt met de voorspelde trend, het feit dat de heat content van oceanen sinds de introductie van Argos niet klopt met voorspellingen en dergelijke. Lekker schieten op de makkelijke doelen, en hopen dat mensen niet door hebben dat er nog meer tussen stond.
    pi_70544822
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 12:32 schreef Adelante het volgende:

[..]

Betalen als makke schappen
    Nee .
    pi_70545112
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 13:24 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Nee .
    Denk dat de gemiddelde Nederlander gewoon braaf gaat betalen.
      woensdag 1 juli 2009 @ 13:40:03 #23
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70545347
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 13:14 schreef Ared het volgende:
    ah, ik zie dat Real Climate weer een goede post geschreven heeft met veel aanvallen op basis van reputatie (zie ik Hitler daar tussen staan?) en geen woord over de peer reviewed studies over orkanen, Groenlands ijs, het feit dat de trend in de 21e eeuw tnt niet klopt met de voorspelde trend, het feit dat de heat content van oceanen sinds de introductie van Argos niet klopt met voorspellingen en dergelijke. Lekker schieten op de makkelijke doelen, en hopen dat mensen niet door hebben dat er nog meer tussen stond.
    Heel wat van die zaken staan ook in de comments genoemd. Ik heb niet genoeg expertise om dat allemaal op waarde te schatten.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_70546637
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 12:11 schreef Zith het volgende:
    Vreemde conclusie dat de temperatuur de laatste 12 jaar gedaald is? Zelfs satelliet beelden met thermo-apperatuur lieten de laatste paar jaar wat anders zien. Ik zie in het raport dat de bron ervan van het Harvey Center komt. Hetzelfde Harvey Center gelooft dat de temperatuur in 2100 8 graden hoger zal zijn. Grappig trouwens dat de 'global annual temperature' chart op pagina 64 wel een stijging laat zien (vreemd genoeg willen ze nu bewijzen dat crops het niet slechter deden ook al steeg de temperatuur)

En op http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming en http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record genoeg linkjes naar andere onderzoeken van verschillende organizaties.
    Ik volg zelf de temperatuur van GISS (NASA), HadCRUT (de Engelse KNMI, zegmaar), RSS (satellietserie) en UAH (satellietserie). Als je plot vanaf 1-1-1998 heb je voor alle series behalve GISS een dalende trend, dat is 11,5 jaar.

Eerlijk gezegd ben ik er geen fan van om vanaf 1998 te rekenen, omdat dat een super El Nino was en een arbitrair (extreem hoog) beginpunt. Ik kijk dus liever vanaf 1-1-2000 of 1-1-2001, beetje afhankelijk van of je vindt dat de 21e eeuw begonnen is in 2000 of 2001. Meeste klimaatnormalen lopen van JJJ1 t/m JJJ0 (bijvoorbeeld KNMI van 1971 t/m 2000), dus ik zou zeggen dat 2001 (klimatologisch gezien) het begin van deze eeuw is. Vanaf dan lopen alle temperatuurseries negatief, dat is 8,5 jaar. Kijk je vanaf 2000, dan loopt GISS positief, en UAH, Hadley en RSS nagenoeg vlak, oftewel 9,5 jaar zonder significante opwarming.

Op rankexploits.com/musings worden iedere maand trends vergeleken met de voorspelde trend voor dit decennium. Statistisch gezien is de kans dat de huidige trend verklaard moet worden door ruis, en dat de onderliggende trend eigenlijk zo hoog is als het IPCC voorspeld heeft, zo klein dat je de voorspelde trend moet verwerpen. (het kan best zijn dat ruis een onderliggende positieve trend verhult, maar als dat zo is, is deze statistisch gezien waarschijnlijk lager dan de laagste schatting van het meest recente IPCC rapport). Dat geldt als ik het me goed herinner zowel voor beginpunt 2000 als 2001, trouwens.

Voor wat betreft de grafiekjes op http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record: De bovenste loopt t/m 2008, en daar zie je de rode lijn aan het einde horizontaal lopen (dit is de GISS serie). Dat deze horizontaal loopt komt door de schaal - eigenlijk loopt deze licht negatief, en dat voor de serie die het warmst is in vergelijking met UAH, RSS en HadCRUT.

De tweede (vergelijk grond en satellietmetingen) loopt maar t/m 2005.

De derde is helemaal een schande, omdat hier een proxy serie gebruikt wordt voor historisch, en een instrumentale serie voor hedendaagse temperaturen. Die hedendaagse lopen ook maar t/m 1998(?) met een sterretje voor 2004. (sterretje is een absolute waarde, terwijl de zwarte lijn duidelijk gesmoothed is). Je vergelijkt twee verschillende methoden - de correcte manier zou zijn om 1850-2008 ook te berekenen aan de hand van proxies. Dan zie je dat deze in de laatste jaren omlaag gaan, terwijl de instrumentale metingen nog verder omhoog gaan (het divergence-probleem). Dat werpt vragen op of de proxies wel in staat zijn om hoge temperaturen goed weer te geven, waardoor je niet met zekerheid kunt zeggen of de temperaturen rond 1000 niet hoger zijn geweest, of gewoon niet terug te zien zijn in de proxies.

Op de paleo-plaatjes zie je ook dat de temperatuur op dit moment nog niet extreem hoog is (maar wordt het wel als de IPCC voorspellingen uitkomen, natuurlijk).
      woensdag 1 juli 2009 @ 14:29:02 #25
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70546880
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 10:53 schreef jogy het volgende:

• Toevallig vanaf 1998 gemeten zeker. Tsja.
    Géén kloon van tvlxd!
      † In Memoriam † woensdag 1 juli 2009 @ 15:04:00 #26
    230491 Zith
    pls tip
    pi_70547992
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 14:21 schreef Ared het volgende:

[..]

Ik volg zelf de temperatuur van GISS (NASA), HadCRUT (de Engelse KNMI, zegmaar), RSS (satellietserie) en UAH (satellietserie). Als je plot vanaf 1-1-1998 heb je voor alle series behalve GISS een dalende trend, dat is 11,5 jaar.

Eerlijk gezegd ben ik er geen fan van om vanaf 1998 te rekenen, omdat dat een super El Nino was en een arbitrair (extreem hoog) beginpunt. Ik kijk dus liever vanaf 1-1-2000 of 1-1-2001, beetje afhankelijk van of je vindt dat de 21e eeuw begonnen is in 2000 of 2001. Meeste klimaatnormalen lopen van JJJ1 t/m JJJ0 (bijvoorbeeld KNMI van 1971 t/m 2000), dus ik zou zeggen dat 2001 (klimatologisch gezien) het begin van deze eeuw is. Vanaf dan lopen alle temperatuurseries negatief, dat is 8,5 jaar. Kijk je vanaf 2000, dan loopt GISS positief, en UAH, Hadley en RSS nagenoeg vlak, oftewel 9,5 jaar zonder significante opwarming.

Op rankexploits.com/musings worden iedere maand trends vergeleken met de voorspelde trend voor dit decennium. Statistisch gezien is de kans dat de huidige trend verklaard moet worden door ruis, en dat de onderliggende trend eigenlijk zo hoog is als het IPCC voorspeld heeft, zo klein dat je de voorspelde trend moet verwerpen. (het kan best zijn dat ruis een onderliggende positieve trend verhult, maar als dat zo is, is deze statistisch gezien waarschijnlijk lager dan de laagste schatting van het meest recente IPCC rapport). Dat geldt als ik het me goed herinner zowel voor beginpunt 2000 als 2001, trouwens.

Voor wat betreft de grafiekjes op http://en.wikipedia.org/wiki/Temperature_record: De bovenste loopt t/m 2008, en daar zie je de rode lijn aan het einde horizontaal lopen (dit is de GISS serie). Dat deze horizontaal loopt komt door de schaal - eigenlijk loopt deze licht negatief, en dat voor de serie die het warmst is in vergelijking met UAH, RSS en HadCRUT.

De tweede (vergelijk grond en satellietmetingen) loopt maar t/m 2005.

De derde is helemaal een schande, omdat hier een proxy serie gebruikt wordt voor historisch, en een instrumentale serie voor hedendaagse temperaturen. Die hedendaagse lopen ook maar t/m 1998(?) met een sterretje voor 2004. (sterretje is een absolute waarde, terwijl de zwarte lijn duidelijk gesmoothed is). Je vergelijkt twee verschillende methoden - de correcte manier zou zijn om 1850-2008 ook te berekenen aan de hand van proxies. Dan zie je dat deze in de laatste jaren omlaag gaan, terwijl de instrumentale metingen nog verder omhoog gaan (het divergence-probleem). Dat werpt vragen op of de proxies wel in staat zijn om hoge temperaturen goed weer te geven, waardoor je niet met zekerheid kunt zeggen of de temperaturen rond 1000 niet hoger zijn geweest, of gewoon niet terug te zien zijn in de proxies.

Op de paleo-plaatjes zie je ook dat de temperatuur op dit moment nog niet extreem hoog is (maar wordt het wel als de IPCC voorspellingen uitkomen, natuurlijk).
    Verhelderend
    pi_70696075
    quote:
    Op woensdag 1 juli 2009 13:14 schreef Ared het volgende:
    Prima post, Ared.

Wat ik zelf wel een leuke vond, is deze:
    quote:
    One can see a number of basic flaws here; the complete lack of appreciation of the importance of natural variability on short time scales...
    Laat dat nou net de basis zijn onder het onderzoeknaar MMGW. Begin jaren 80 had nog nooit iemand daarvan gehoord, maar pas toen de zomers warmer en droger werden - over short time scales gesproken - werd MMGW populair.

Mijn intuitie (en die is behoorlijk goed ontwikkeld, niet dat zoiets telt op een forum, maar ik geef het toch maar even aan) zegt het volgende: de afgelopen 20 jaar is er in de Westerse wereld enorm geinvesteerd in het mejeu. Op iedere schoorsteen of uitlaat zit tegenwoordig een katalysator of filter, en de hoeveelheid rommel die we de atmosfeer inpompen is drastisch afgenomen. Het is jullie misschien niet opgevallen, omdat jullie de spreekwoordelijke kikkers in een warm bad zijn, maar ik merk dat als ik in de zomer in Nederland ben, dat de lucht bij mooi weer veel langer blauw blijft dan vroeger. Vroeger was het na een dag mooi weer al meteen hartstikke smoggerig, en dat duurt nu veel langer. Het lijkt me dan logisch dat daardoor de hoeveelheid ingestraald licht toeneemt, en daardoor dus ook de temperatuur. Het verklaart misschien waarom de temperatuurstijgingen die we de afgelopen jaren hebben gezien, met name op het geindustrialiseerde Noordelijk halfrond werden waargenomen. Ja maar, koelt het dan 's nachts niet sneller af, als al die smog er niet meer is? Dat antwoord moet ik schuldig blijven. Is zo'n smogwolk doorzichtig of opaak in het verre infrarood?

De hoeveelheid CO2 is overigens ook toegenomen, dat valt niet te ontkennen. De vraag is nu, wat is de belangrijkste factor? Ik denk dat de rol van CO2 schromelijk overschat wordt. 'Climate change' is op twee pijlers gebaseerd: temperatuurmetingen en klimaatmodellen. Met het beperkte verstand dat ik van modellen heb durf ik te beweren dat het onmogelijk is om het klimaat goed te modeleren. Ik heb in het verleden met experts samengewerkt die in de biospectroscopie- en lichtverstrooiingshoek zaten, en hun modellen kwamen niet overeen met mijn metingen, die zaten er zwaar langs. Het IPCC heeft precies hetzelfde probleem en stelt van tijd tot tijd haar modellen bij. Ze komen in een steeds lastiger parket, omdat nu ook de temperatuurmetingen niet meewerken.

Kortom: zet vraagtekens bij MMGW. Geloof niet direct wat de 'experts' te vertellen hebben.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
    pi_70807076
    quote:
    Op maandag 6 juli 2009 12:25 schreef Lyrebird het volgende:
    De hoeveelheid CO2 is overigens ook toegenomen, dat valt niet te ontkennen. De vraag is nu, wat is de belangrijkste factor? Ik denk dat de rol van CO2 schromelijk overschat wordt. 'Climate change' is op twee pijlers gebaseerd: temperatuurmetingen en klimaatmodellen. Met het beperkte verstand dat ik van modellen heb durf ik te beweren dat het onmogelijk is om het klimaat goed te modeleren. Ik heb in het verleden met experts samengewerkt die in de biospectroscopie- en lichtverstrooiingshoek zaten, en hun modellen kwamen niet overeen met mijn metingen, die zaten er zwaar langs. Het IPCC heeft precies hetzelfde probleem en stelt van tijd tot tijd haar modellen bij. Ze komen in een steeds lastiger parket, omdat nu ook de temperatuurmetingen niet meewerken.
    inderdaad, wat veel mensen niet schijnen te begrijpen is dat modelresultaten nooit een bewijs van iets kunnen zijn. Het is enkel een rekenmachine die uitrekent wat de consequenties zijn van de aannames die je in het model programmeert. Als je aannames niet correct zijn, kun je een fantastisch model hebben dat zeer geloofwaardige uitkomsten geeft en het verleden tot in detail kan verklaren, maar je zult er nooit de toekomst mee kunnen voorspellen.

In het Journal of Biogeography stond deze maand ook een mooie waarschuwing over te veel vertrouwen in modellen hebben. De onderzoekers hebben laten zien dat ze met hun model aan de hand van observaties (ahum) perfect kunnen voorspellen waar Bigfoot heen gaat migreren als het klimaat opwarmt.
    http://www.nature.com/new(...).641.html?s=news_rss
      donderdag 9 juli 2009 @ 11:41:41 #29
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70807232
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 11:37 schreef Ared het volgende:
    inderdaad, wat veel mensen niet schijnen te begrijpen is dat modelresultaten nooit een bewijs van iets kunnen zijn. Het is enkel een rekenmachine die uitrekent wat de consequenties zijn van de aannames die je in het model programmeert. Als je aannames niet correct zijn, kun je een fantastisch model hebben dat zeer geloofwaardige uitkomsten geeft en het verleden tot in detail kan verklaren, maar je zult er nooit de toekomst mee kunnen voorspellen.
    Dat is natuurlijk een heel valide punt. Maar het probleem zit 'm er wel een beetje in dat we niet veel beters hebben dan deze modellen. Alhoewel de modellen waarschijnlijk steken laten vallen op bepaalde punten, is het op het moment onze beste inschatting, van een heel leger wetenschappers.

En ik heb er zelf altijd wat moeite mee als men enerzijds zegt ‘ja, dit model kan wel eens niet kloppen’, maar anderzijds dan maar op een nóg onnauwkeuriger model (nl. het onderbuikgevoel) afgaat. Het is m.i. geen excuus om direct maar het hele model uit het raam te gooien.
      donderdag 9 juli 2009 @ 12:11:14 #30
    pi_70808275
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 11:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een heel valide punt. Maar het probleem zit 'm er wel een beetje in dat we niet veel beters hebben dan deze modellen.
    Dat is het probleem helemaal niet. Het probleem is dat niet-wetenschappers (politici bijvoorbeeld) deze modellen gebruiken om hun eigen agenda (geld/stemmen/vriendjes) er door te drukken.
    pi_70808280
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 11:41 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk een heel valide punt. Maar het probleem zit 'm er wel een beetje in dat we niet veel beters hebben dan deze modellen. Alhoewel de modellen waarschijnlijk steken laten vallen op bepaalde punten, is het op het moment onze beste inschatting, van een heel leger wetenschappers.

En ik heb er zelf altijd wat moeite mee als men enerzijds zegt ‘ja, dit model kan wel eens niet kloppen’, maar anderzijds dan maar op een nóg onnauwkeuriger model (nl. het onderbuikgevoel) afgaat. Het is m.i. geen excuus om direct maar het hele model uit het raam te gooien.
    Mwah, van mij mag dat wel hoor, maar ik snap je punt.

Waar het mij om gaat is dat we vraagtekens bij zo'n model moeten mogen zetten, en dat instanties die met hel en verdoemenis dreigen - denk aan de Nobelprijswinnaar Al Gore, maar ook onze vrinden van Novib/Oxfam - ook netjes aangeven dat hun waarschuwingen zijn gebaseerd op een model, waarvan niemand weet in hoeverre het in staat is om climate change te voorspellen. Lijkt me wel zo eerlijk.
    Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
      donderdag 9 juli 2009 @ 12:27:45 #32
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70808806
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 12:11 schreef Lyrebird het volgende:
    Waar het mij om gaat is dat we vraagtekens bij zo'n model moeten mogen zetten, en dat instanties die met hel en verdoemenis dreigen - denk aan de Nobelprijswinnaar Al Gore, maar ook onze vrinden van Novib/Oxfam - ook netjes aangeven dat hun waarschuwingen zijn gebaseerd op een model, waarvan niemand weet in hoeverre het in staat is om climate change te voorspellen. Lijkt me wel zo eerlijk.
    Ik vind die formulering een beetje matig. Niemand weet het inderdaad omdat niemand in de toekomst kan kijken, anderzijds is het wél de meest educated guess die we hebben. Zo kun je namelijk élke vorm van beleid afkraken. We weten ook niet precies hoeveel vluchtelingen er zullen komen, ook niet hoe trein- en autogebruik precies toeneemt of hoe het kindertal zich ontwikkelt in Nederland.

Beleid maken is altijd rekening houden met een veelheid aan verschillende scenario's, gebaseerd op de beste modellen die je ervoor hebt. In sommige gevallen is het model makkelijker dan in andere gevallen, en in het geval van klimaatmodellen is het niet het eenvoudigst. Maar nog steeds blijft dat het beste wat we hebben.

Je kunt er natuurlijk rekening mee houden dat het model bijgesteld wordt door, waar mogelijk, niet alles meteen te veranderen maar rekening te houden dat de maatregelen minder hevig, of juist strikter moeten worden. Nu het model negeren, en na 30 jaar concluderen dat het weliswaar niet helemaal juist was, maar toch een eind in de richt zat waardoor je dan met de gebakken peren zit – wat natuurlijk ook een mogelijk scenario is – lijkt me echter ook niet wijs.

Dus vraagtekens erbij stellen is één ding, maar het maar links laten liggen is natuurlijk een tweede.
    pi_70810479
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 12:27 schreef Iblis het volgende:
    Dus vraagtekens erbij stellen is één ding, maar het maar links laten liggen is natuurlijk een tweede.
    Politici doen natuurlijk niet anders, als het hun zo uitkomt. Of een rapport top of flop is, maakt eigenlijk niet uit. Denk aan de waardeloze rapporten waarmee de inval in Irak werd goedgepraat, het Dulfer report dat aantoonde dat er wel degelijk aan WMDs gewerkt werd in Irak of het Nederlandse planbureau dat voorspelde dat er maar 10.000 Polen naar Nederland zouden komen, terwijl dat er in werkelijkheid 53.000 werden.
      donderdag 9 juli 2009 @ 13:44:14 #34
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70811464
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 13:16 schreef Lyrebird het volgende:
    Politici doen natuurlijk niet anders, als het hun zo uitkomt. Of een rapport top of flop is, maakt eigenlijk niet uit. Denk aan de waardeloze rapporten waarmee de inval in Irak werd goedgepraat, het Dulfer report dat aantoonde dat er wel degelijk aan WMDs gewerkt werd in Irak of het Nederlandse planbureau dat voorspelde dat er maar 10.000 Polen naar Nederland zouden komen, terwijl dat er in werkelijkheid 53.000 werden.
    Ja, dat is sowieso een probleem. Maar daarnaast vind ik ook dat hoe het in de media gepresenteerd wordt niet altijd even zuiver is. Veel kritiek, soms valide, soms helemaal mis, op de modellen heeft als (impliciete) conclusie ‘dus we moeten het negeren’ of ‘dus we kunnen op dezelfde voet voort’.

En dáár heb ik wel moeite mee. Ook met organisaties trouwens die het worst-case-scenario eruit pakken.

Net hoorde ik trouwens dat de G8 afgesproken heeft om maximaal 2 graden stijging tot 2050 toe te staan. Op zich is dat een duidelijk, model-onafhankelijk streven. Implementaties om dat voor elkaar te krijgen moeten natuurlijk wel op modellen gebaseerd zijn.

In Nederland heb je dan echter ook nog andere politieke zaken, zoals b.v. het CDA dat zich niet echt bekommert om de methaanprodutie van de veestapel, alhoewel er goede aanwijzingen zijn dat ook die productie een duidelijke rol speelt. Al met al wordt de politieke besluitvorming waarschijnlijk weer om te janken. Dat zit er wel in.

Idealiter zouden er een paar flinke technologische stappen gemaakt worden, waardoor fossiele brandstoffen onrendabel worden. Maar dat is natuurlijk niet af te dwingen.
    pi_70813266
    quote:
    Op donderdag 9 juli 2009 12:27 schreef Iblis het volgende:
    Ik vind die formulering een beetje matig. Niemand weet het inderdaad omdat niemand in de toekomst kan kijken, anderzijds is het wél de meest educated guess die we hebben. Zo kun je namelijk élke vorm van beleid afkraken. We weten ook niet precies hoeveel vluchtelingen er zullen komen, ook niet hoe trein- en autogebruik precies toeneemt of hoe het kindertal zich ontwikkelt in Nederland.

Beleid maken is altijd rekening houden met een veelheid aan verschillende scenario's, gebaseerd op de beste modellen die je ervoor hebt. In sommige gevallen is het model makkelijker dan in andere gevallen, en in het geval van klimaatmodellen is het niet het eenvoudigst. Maar nog steeds blijft dat het beste wat we hebben.
    Helemaal mee eens. Maar omdat niemand precies weet hoe goed de modellen zijn, zijn er hele studies die zich richten op voorspellingskunde, met handboeken vol regels en leidraden. IPCC wetenschappers negeren deze kennis over het algemeen, waarschijnlijk omdat ze niet eens weten dat futurologie een bestaand vakgebied is. Geen probleem, het is hun specialisatie niet. Maar als iemand die er wel z'n levenswerk van heeft gemaakt je er op wijst dat je dingen niet goed doet, zou je er op z'n minst naar kunnen luisteren. Hetzelfde geldt voor statistiek. Klimaatwetenschappers zijn gespecialiseerd in het klimaat en hoe het werkt, maar in de dagelijkse praktijk moeten ze enorme hoeveelheden data statistisch verwerken. Als een gespecialiseerd statisticus je vervolgens vertelt dat je verkeerde methodes gebruikt en je conclusies daardoor niet houdbaar zijn, is het minste wel dat je er naar luistert en leert, in plaats van te zeggen dat een statisticus geen verstand van klimaat heeft en zich er buiten moet houden.

Ik neem politici niet kwalijk dat ze hun beleid baseren op IPCC rapporten. Politici zijn geen klimaatwetenschappers, en kunnen dan niet anders dan vertrouwen op wat ze voorgeschoteld krijgen van wat de best geïnformeerde groep wetenschappers ter wereld zou moeten zijn.

Ik neem het politici wel kwalijk dat ze niet toezien op het functioneren van het IPCC (of, zoals waar dit topic mee begon, de EPA) als objectief, publiekelijk en transparant orgaan.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')