FOK!forum / Klaagbaak / Verkeerslichten: te ingewikkeld
Bonzai.woensdag 1 juli 2009 @ 03:13
Ik stel me toch ernstig vragen bij verkeerslichten, met name betreffende het oranje/gele licht (het middelste licht, voor de kleurenblinden). Iedereen rijdt daar toch door, dus kun je het maar beter afschaffen. Financieel gezien zou dit enorme voordelen met zich meebrengen. Het spreekt voor zich dat verkeerlichten (en daar zijn er nogal wat van) dan heel wat goedkoper zullen worden. Mijn God, wie weet kunnen we nu de pensioenleeftijd verlagen enzo.
Bonzai.woensdag 1 juli 2009 @ 03:15
Misschien overdrijf ik wel een klein beetje, maar toch, dit lijkt me echt wel een plan met potentie.
opastokviswoensdag 1 juli 2009 @ 03:17
een stoplicht kan niet ineens van groen naar rood springen.
hoe weet je dan of je moet stoppen of dat je nog door kunt rijden?
TimKuikwoensdag 1 juli 2009 @ 03:17
Als het oranje licht er niet was waren er minder bejaarden die zichzelf doodreden. Dan gaat de pensioenleeftijd dus omhoog.
Bonzai.woensdag 1 juli 2009 @ 03:17
Naja, vielleicht is het toch niet zo'n goed idee. Ik ken eerlijk gezegd erg weinig over het kostenpatroon van verkeerslichten
Bonzai.woensdag 1 juli 2009 @ 03:21
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 03:17 schreef TimKuik het volgende:
Als het oranje licht er niet was waren er minder bejaarden die zichzelf doodreden. Dan gaat de pensioenleeftijd dus omhoog.
Bedankt om dit ter sprake te brengen. Om extra kosten te besparen zou ik die verkeerslichten wat dimmen (-> minder energieverbruik ). Het is algemeen geweten dat onze ouderen vol cataract zitten waardoor ze dit dus niet meer kunnen zien. En zo heb jij toch nog je zin.
Maringowoensdag 1 juli 2009 @ 03:59
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 03:17 schreef opastokvis het volgende:
een stoplicht kan niet ineens van groen naar rood springen.
hoe weet je dan of je moet stoppen of dat je nog door kunt rijden?
Ooit al es een voetgangersverkeerslicht gezien?
Maringowoensdag 1 juli 2009 @ 04:00
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 03:17 schreef TimKuik het volgende:
Als het oranje licht er niet was waren er minder bejaarden die zichzelf doodreden. Dan gaat de pensioenleeftijd dus omhoog.
ik denk dat dat wel meevalt, de shock dat het licht ineens van groen naar rood gaat, kan helpen om de pensioensleeftijd weer naar beneden te halen.
Rxmundiwoensdag 1 juli 2009 @ 04:12
Extra stroom besparen door rood te laten knipperen ipv een oranje licht.
stbabylonwoensdag 1 juli 2009 @ 07:07
Al een heleboel verkeerslichten gebruiken LEDs (en dus nauwelijks stroom).

Oranje is overigens wel nodig. Dan weet je dat het stoplicht op rood staat op het punt dat jij de kruising op wil en dat je dus al moet beginnen met afremmen. Dat een boel klapjosti's dan extra gas bij geven is niet de schuld van de lichten of de regels.
giscardwoensdag 1 juli 2009 @ 07:23
Ik stop bij oranje, als het normaal kan.
Ik geef nooit gas bij.
Frollowoensdag 1 juli 2009 @ 07:25
Wat ze in Duitsland hebben, dat oranje ook gebruikt wordt om aan te geven dat het groen gaat worden, dat is pas handig. Waarom is dat hier niet?
SwJwoensdag 1 juli 2009 @ 07:34
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 07:25 schreef Frollo het volgende:
Wat ze in Duitsland hebben, dat oranje ook gebruikt wordt om aan te geven dat het groen gaat worden, dat is pas handig. Waarom is dat hier niet?
Wat is daar handig aan?
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 07:37
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 07:34 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Wat is daar handig aan?
Dan kunnen sommige mensen zich voorbereiden. Dat is er handig aan.
Als het groen is, rij ik gelijk weg. Want ik houd mijn auto op zijn plaats met de koppeling.

Maar bij sommige (*#YG#(HG mensen, gaat het zo:

GROEN

Realiseren dat het groen is.
Handrem eraf halen
Beetje om zich heen kijken
In zijn 1 zetten
Weg rijden

RaymondKwoensdag 1 juli 2009 @ 07:43
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 07:37 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Dan kunnen sommige mensen zich voorbereiden. Dat is er handig aan.
Als het groen is, rij ik gelijk weg. Want ik houd mijn auto op zijn plaats met de koppeling.

Maar bij sommige (*#YG#(HG mensen, gaat het zo:

GROEN

Realiseren dat het groen is.
Handrem eraf halen
Beetje om zich heen kijken
In zijn 1 zetten
Weg rijden


Wanneer je je auto stil hebt staan en hij zakt weg, dan laat je je koppeling opkomen om hem zo stil te laten staan???
Hoelang was je precies van plan met je koppelingsplaten te doen dan? 20.000km?
Je hebt geleerd je handrem aan te trekken wanneer i wegzakt. Die is er binnen een paar milliseconden weer af als je je hand er op houd... Dus veel tijd hoeft dat niet te kosten bij het wegrijden.
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 07:45
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 07:43 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Wanneer je je auto stil hebt staan en hij zakt weg, dan laat je je koppeling opkomen om hem zo stil te laten staan???
Hoelang was je precies van plan met je koppelingsplaten te doen dan? 20.000km?
Uuh, als de weg recht is , dan is het volledig intrappen van je koppeling voldoende en daar slijt niets van hoor. Alleen als ik op een bult sta koppel ik tegen. Behalve als het erna uit ziet dat het lang gaat duren.
quote:
Je hebt geleerd je handrem aan te trekken wanneer i wegzakt. Die is er binnen een paar milliseconden weer af als je je hand er op houd... Dus veel tijd hoeft dat niet te kosten bij het wegrijden.
Dat is inderdaad ook een optie die ik gebruik. Verandert niets aan mijn theorie dat het voor sommige mensen goed is dat ze weten dat het bijna groen is. Je kunt toch aan de bewegingen van mensen voor je zien dat het een tijd duurt voordat ze een keertje de handrem eraf halen.

Daar heb jij misschien geen last van en nog een aantal mensen niet, maar verdomt veel mensen wel.
Keiichiwoensdag 1 juli 2009 @ 08:08
Of stoplichten die afslaande auto's, die er NIET staan, voor fietsers te laten die er WEL staan.



Ik knal steevast door rood daar iig.
SwJwoensdag 1 juli 2009 @ 08:09
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:08 schreef Keiichi het volgende:
Of stoplichten die afslaande auto's, die er NIET staan voor fietsers te laten die er WEL staan.
Wat?
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 08:11
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:08 schreef Keiichi het volgende:
Of stoplichten die afslaande auto's, die er NIET staan voor fietsers te laten die er WEL staan.



Ik knal steevast door rood daar iig.


come again please
Keiichiwoensdag 1 juli 2009 @ 08:12
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:11 schreef kL0j00h het volgende:

[..]



come again please
Dit vraagt om een paint!! Ben zo terug. Of een gramarchekker.
RaymondKwoensdag 1 juli 2009 @ 08:16
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 07:45 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Uuh, als de weg recht is , dan is het volledig intrappen van je koppeling voldoende en daar slijt niets van hoor. Alleen als ik op een bult sta koppel ik tegen. Behalve als het erna uit ziet dat het lang gaat duren.
[..]

Dat is inderdaad ook een optie die ik gebruik. Verandert niets aan mijn theorie dat het voor sommige mensen goed is dat ze weten dat het bijna groen is. Je kunt toch aan de bewegingen van mensen voor je zien dat het een tijd duurt voordat ze een keertje de handrem eraf halen.

Daar heb jij misschien geen last van en nog een aantal mensen niet, maar verdomt veel mensen wel.
True.

Je schreef het alleen alsof je dat continu deed. Je zal ze namelijk de kost moeten geven...
Buurvrouw van me had pas d'r koppelingsplaten verbrand omdat ze continu d'r voet tijdens het rijden d'r op hield. Wat een mensen heb je toch...
hugecoollwoensdag 1 juli 2009 @ 08:20
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:09 schreef SuperwormJim het volgende:

[..]

Wat?
Dat het licht soms op groen gaat op rijstroken waar geen auto's zijn, terwijl hij met z'n fietsje voor rood staat te wachten
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 08:22
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:16 schreef RaymondK het volgende:

[..]

True.

Je schreef het alleen alsof je dat continu deed. Je zal ze namelijk de kost moeten geven...
Buurvrouw van me had pas d'r koppelingsplaten verbrand omdat ze continu d'r voet tijdens het rijden d'r op hield. Wat een mensen heb je toch...
Hehe, ach so

Nou hopelijk is het een lekkere buurvrouw, anders heb je er helemaaaal niets aan
Keiichiwoensdag 1 juli 2009 @ 08:23


Dat bedoel ik.
OxygeneFRLwoensdag 1 juli 2009 @ 08:23
Stel je komt op een groen stopilicht aanrijden met 70 km'h...10 meter van de tevoren floept hij op rood en de flitskast erbij treed dus ook in werking. Goed idee TS!
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 08:25
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:23 schreef Keiichi het volgende:
[ afbeelding ]

Dat bedoel ik.


Aha, bedankt voor de uitleg. Hoewel ik de uitleg van Hugecool ook al begreep hoor
Keiichiwoensdag 1 juli 2009 @ 08:28
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:25 schreef kL0j00h het volgende:

[..]



Aha, bedankt voor de uitleg. Hoewel ik de uitleg van Hugecool ook al begreep hoor
Ik was druk aan het painten toen hij z'n reactie postte.

Desalnietemin is dit volgens mij officiele eerste paint hier nu
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 08:30
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:28 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik was druk aan het painten toen hij z'n reactie postte.

Desalnietemin is dit volgens mij officiele eerste paint hier nu
Gefeli
Laurensiuswoensdag 1 juli 2009 @ 09:27
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:28 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik was druk aan het painten toen hij z'n reactie postte.

Desalnietemin is dit volgens mij officiele eerste paint hier nu
Feli! en hij was nog duideljik ook! Niet slecht voor eerste paint
Arizonawoensdag 1 juli 2009 @ 09:27
Ik ben ook voor de Duitse manier! Idd zoveel mensen die als het groen worden eerst schrikken, dan de koppeling intrappen, dan hem in zijn 1 zetten, dan nog de handrem eraf halen en tegen de tijd dat ze het gaspedaal ver genoeg ingetrapt hebben om vooruit te komen is het al weer zowat rood .
FutureWorldwoensdag 1 juli 2009 @ 09:31
Net als in Bulgarije: gewoon laten aftellen die verkeerslichten.
blaatertjewoensdag 1 juli 2009 @ 09:34
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:23 schreef Keiichi het volgende:
[ afbeelding ]

Dat bedoel ik.
Oh ja, duidelijk. Zo had ik van de week bij de Naald (die kent iedereen nu wel) dus net niet vijf fietsers op de motorkap toen hun licht op rood ging en de mijne op groen terwijl ik aan kwam rijden en dus nog volle vaart had. Zelfs toen ik de bocht al aan het nemen was fietseten er nog een stel door.
Handig ja.
NeverEatYellowSnowwoensdag 1 juli 2009 @ 09:34
Ik zag in Delft al op het fietspad van die aftel stoplichten.. Maar iedereen rijdt al weg als er nog 10 lampjes over zijn
banaantjeEEwoensdag 1 juli 2009 @ 09:49
Dat oranje licht is er om mensen de kans te kunnen geven te remmen als het rood wordt. Of zie je liever iedereen handremmen trekken om toch maar stil te kunnen staan als het rood wordt met kans op kettingbotsingen?
#ANONIEMwoensdag 1 juli 2009 @ 09:59
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:34 schreef NeverEatYellowSnow het volgende:
Ik zag in Delft al op het fietspad van die aftel stoplichten.. Maar iedereen rijdt al weg als er nog 10 lampjes over zijn


Zelfs in Amsterdam rijdt bijna niemand door rood bij die aftelstoplichten (Weesperplein, Mr.Visserplein)
Genius-Fwoensdag 1 juli 2009 @ 10:05
Wat een dom topic
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 10:23
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:05 schreef Genius-F het volgende:
Wat een dom topic
Er zijn geen domme topics, alleen domme posts
Genius-Fwoensdag 1 juli 2009 @ 11:01
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 10:23 schreef kL0j00h het volgende:

[..]

Er zijn geen domme topics, alleen domme posts
Okay! Wat een domme OP
tralalalawoensdag 1 juli 2009 @ 11:06
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:23 schreef Keiichi het volgende:
[ afbeelding ]

Dat bedoel ik.
Sensoren voor fietsen ftw!
werkeendwoensdag 1 juli 2009 @ 11:22
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:34 schreef NeverEatYellowSnow het volgende:
Ik zag in Delft al op het fietspad van die aftel stoplichten.. Maar iedereen rijdt al weg als er nog 10 lampjes over zijn
in delft rijd iedereen door rood punt. Of het nou aftelstoplichten zijn of niet.
opastokviswoensdag 1 juli 2009 @ 15:21
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:22 schreef werkeend het volgende:

[..]

in delft rijd iedereen door rood punt. Of het nou aftelstoplichten zijn of niet.
bij groen stoppen ze dan weer, om ongelukken te voorkomen
kL0j00hwoensdag 1 juli 2009 @ 15:27
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:01 schreef Genius-F het volgende:

[..]

Okay! Wat een domme OP
Hehe
lyolyrcwoensdag 1 juli 2009 @ 15:39
In Eindhoven hebben we nu ook een aftelstoplicht, maar dat ding telt niet eens regelmatig. Het is blijkbaar moeilijk om zo'n ding te bouwen.
blaatertjewoensdag 1 juli 2009 @ 15:41
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:39 schreef lyolyrc het volgende:
In Eindhoven hebben we nu ook een aftelstoplicht, maar dat ding telt niet eens regelmatig. Het is blijkbaar moeilijk om zo'n ding te bouwen.
Dat komt omdat "intelligente" verkeerslichten hun cyclus aanpassen op het verkeersaanbod. Zo kan hij dus besluiten ergens langer op groen te blijven staan of om juist een bepaalde baan geen groen te geven omdat daar toch niets aan komt. Dat heeft dan invloed op de telling van jouw rode licht.
lyolyrcwoensdag 1 juli 2009 @ 15:55
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 15:41 schreef blaatertje het volgende:

[..]

Dat komt omdat "intelligente" verkeerslichten hun cyclus aanpassen op het verkeersaanbod. Zo kan hij dus besluiten ergens langer op groen te blijven staan of om juist een bepaalde baan geen groen te geven omdat daar toch niets aan komt. Dat heeft dan invloed op de telling van jouw rode licht.
Dat er regeltechniek achter zit, dat had ik ook wel door. Alleen ziet het er op deze manier zo knullig uit. Kies in ieder geval voor een systeem dat regelmatig aftelt. Desnoods alleen de laatste 10 seconden.
3keernixwoensdag 1 juli 2009 @ 15:57
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:22 schreef werkeend het volgende:

[..]

in delft rijd iedereen door rood punt. Of het nou aftelstoplichten zijn of niet.
Uitzondering op de regel zullen we maar zeggen
CantFazeMewoensdag 1 juli 2009 @ 16:00
Alleen achterbakse lui honden met een petje op óf een kale kop met in een aangesmeerde pooierauto rijden door het oranje licht. Een fatsoenlijk iemand stopt gewoon voor het oranje licht mits het te halen valt. Veelal haal je het makkelijk als je aan de maximum snelheid houdt. Met 70 á 80 kilometer per uur over een kruispunt knallen verdien je gewoon om dood gereden te worden.