abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70514708
http://www.depers.nl/binn(...)-neemt-weer-toe.html
'Populariteit trein neemt weer toe'
Gepubliceerd: vandaag 06:46
Update: vandaag 06:54

Nederlanders oordelen steeds positiever over het openbaar vervoer. De waardering voor het OV bereikte in 2008 een dieptepunt, maar de vervoerders winnen inmiddels weer aan populariteit. Dat bleek dinsdag uit de Vervoersmonitor 2009 van onderzoeksbureau Newcom Research & Consultancy.

Reizigers beoordelen met name zaken als comfort, dienstverlening en veiligheid hoger dan in voorgaande jaren. Het OV kreeg tussen 2006 en 2008 een gemiddeld rapportcijfer van 6,3. Inmiddels is dat gestegen naar een 6,7.

Reizigers zijn positiever over het vervoer per spoor dan over busvervoer. Met name op het gebied van informatie over vertragingen en online reisinformatie laten de busmaatschappijen steken vallen, oordelen de geënquêteerden. De trein scoort hier aanmerkelijk hoger.

Tram

De waardering voor de tram is sinds 2006 fors gedaald, meldden de onderzoekers. Op het gebied van klantvriendelijkheid en klantenservice scoort dit vervoersmiddel respectievelijk een 6,1 en een 5,6, lager dan in voorgaande jaren. De trein scoort voor beide criteria gemiddeld ongeveer een punt hoger.

De veiligheidseissituatie in het OV wordt met een 6,9 beoordeeld. Alleen de metro scoort met een 5,9 lager.

bron: DePers.nl

Dit merk ik zelf ook. Ik reis nu twee jaar dagelijks tussen Gouda en Rotterdam, en ik merk dat het drukker wordt Wat me wel zorgen baart is dat het er nog niet naar uitziet dat de snelheid omhoog gaat. En dan kan de frequentie ook niet omhoog. Maar het ziet er voorlopig goed uit!
  dinsdag 30 juni 2009 @ 14:49:23 #2
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70514881
quote:
Reizigers zijn positiever over het vervoer per spoor dan over busvervoer. Met name op het gebied van informatie over vertragingen en online reisinformatie laten de busmaatschappijen steken vallen, oordelen de geënquêteerden. De trein scoort hier aanmerkelijk hoger.
Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie, Arriva, Connexxion en Veolia reppen geen woord over vertragingen, al laat Connexxion wel zien of je volgende bus vertraagd is.
pi_70515074
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie, Arriva, Connexxion en Veolia reppen geen woord over vertragingen, al laat Connexxion wel zien of je volgende bus vertraagd is.
Tja.. komt misschien doordat ze over korte afstanden rijden.
pi_70515105
Bericht is onzin, populariteit neemt niet toe.
De mensen hebben gewoon geen geld meer om te blijven auto rijden, dat word ze onmogelijk gemaakt.
Dus gaan ze maar met het OV, en omdat ze nog maar net met het ov gaan denken ze dat het allemaal prima geregeld is en geven ze een hoog cijfer.

NS
pi_70515234
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:56 schreef Darkomen het volgende:
Bericht is onzin, populariteit neemt niet toe.
De mensen hebben gewoon geen geld meer om te blijven auto rijden, dat word ze onmogelijk gemaakt.
NS
Autorijden wordt helemaal niet onmogelijk gemaakt. Sterker nog: de auto komt vaak goedkoper uit dan de trein, verdomme! De trein is zelfs kunstmatig goedkoper gemaakt! Maar dat is geen fundamenteel probleem. De verhouding tussen gebruik en capaciteit is nog niet goed. Als de overheid nou eens fors in het spoor investeert wordt het systeem vanzelf goedkoper en efficiënter.
pi_70515342
Eerst maar eens meer blauw in de trein.
pi_70515372
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:56 schreef Darkomen het volgende:
Dus gaan ze maar met het OV, en omdat ze nog maar net met het ov gaan denken ze dat het allemaal prima geregeld is en geven ze een hoog cijfer.
NS
Jou hele opvatting klopt totaal niet. Die enquête is voornamelijk ingevuld door mensen die al gebruik maakten van de trein, en niet door de gemiddelde automobilist. Als dat wel zo was, zou het rapportcijfer van de trein erg laag uitkomen. De gemiddelde automobilist is namelijk kortzichtig. Dat zou jij wel moeten weten!
  dinsdag 30 juni 2009 @ 15:07:23 #8
111382 Ofyles2
Bestemming: onbekend
pi_70515380
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:06 schreef F04 het volgende:
Eerst maar eens meer blauw in de trein.
De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
pi_70516485
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
Ook in de spits wordt er minder gecontroleerd. 'Het wordt tijd voor de Chipkaart-poortjes'

Just kidding
pi_70518527
Ik vind de kop nogal misleidend. Het is de waardering die toeneemt, niet de populariteit. De term populariteit wekt de suggestie dat er meer mensen van het OV gebruik maken, maar daar wordt nergens melding van gemaakt.
pi_70520477
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 16:46 schreef isogram het volgende:
Ik vind de kop nogal misleidend. Het is de waardering die toeneemt, niet de populariteit. De term populariteit wekt de suggestie dat er meer mensen van het OV gebruik maken, maar daar wordt nergens melding van gemaakt.
Het is wel zo dat het gebruik ervan toeneemt, maar het staat er inderdaad niet in.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 19:14:49 #12
132605 kawotski
Il Dottore
pi_70522615
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Sterker nog: de auto komt vaak goedkoper uit dan de trein, verdomme!
bron? Ik rij een C1 maar zelfs die kan hooguit op puur de brandstof concurreren en niet als je alle overige kosten er bij betrekt zoals aanschaf, afschrijving, belasting, verzekering.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_70530758
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:14 schreef kawotski het volgende:

[..]

bron? Ik rij een C1 maar zelfs die kan hooguit op puur de brandstof concurreren en niet als je alle overige kosten er bij betrekt zoals aanschaf, afschrijving, belasting, verzekering.
Met de kilometerheffing verdwijnt de belasting toch? Voor mensen die in de eerste plaats voor hun genot rijden(o.a kikoooooo of kolonel-knalpiemel), dromend van een filevrij Nederland, zal dit erg nadelig uitkomen. Maar niet voor de treinreizigers. De trein wordt dan goedkoper dan de auto. Tenzij de rechtse partijen hier een stokje voor gaan steken natuurlijk. Ik zie dat zó gebeuren
pi_70531826
Het heeft niet alleen te maken met wat goedkoper is imo. Met het OV kun je eigenlijk alleen efficient in stadscentra komen, met de auto overal, bovendien heb je in de auto toch een soort prive omgeving, waar je geen last hebt van mensen die luidruchtig telefoneren, herriemakende oordopjes, stinkende mensen etc. Dat is wat mij betreft ook heel wat waard.
pi_70533558
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 23:34 schreef Maverick_tfd het volgende:
Het heeft niet alleen te maken met wat goedkoper is imo. Met het OV kun je eigenlijk alleen efficient in stadscentra komen, met de auto overal, bovendien heb je in de auto toch een soort prive omgeving, waar je geen last hebt van mensen die luidruchtig telefoneren, herriemakende oordopjes, stinkende mensen etc. Dat is wat mij betreft ook heel wat waard.
Ja, en asociale automobilisten, stoplichten, files, schaarsheid parkeerplaatsen, kotsende mensen achterin, oogverblindende achterlichten geven ook zeker een goede bijdrage aan de auto? Om nog maar te zwijgen van spoorwegovergangen hé, meneer! Nee, dat zijn, hoe vreemd het ook lijkt, nou echt fundamentele problemen. Als jij met de auto wil, dan doe je maar. Maar de relatief kleine groep mensen die niet zo kortzichtig zijn als jou zullen op ten duur toch inzien dat het OV nou eenmaal meer potentie heeft. Misschien niet op het gebied van gemakkelijkheid of individualiteit, maar wel op het gebied van snelheid, en socialiteit ook wel eigenlijk. Het kan wel fijn zijn dat je afgezonderd in je eigen benauwde kooi rondrijdt, maar een auto is in verhouding tot andere vervoermiddelen nog steeds een luxeproduct. Het neemt echt belachelijk veel gebruikersruimte in. Een jaren 60 mentaliteit "Ieder z'n autootje" is op de dag vandaag niet haalbaar meer.

Ik vind het erg zonde dat de sterke punten van het OV altijd worden vergeten. Niet alleen door de automobilist, maar ook door de overheid. Waarom zoveel investeren in fitness op het station, terwijl dat helemaal geen bijdrage levert aan de reistijd? En als het om snelwegen gaat, dan gaat het ministerie van V&W wel professioneler te werk. Belachelijk dit.

[ Bericht 19% gewijzigd door IntercityAPT op 01-07-2009 00:48:05 ]
pi_70536991
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]
Als de overheid nou eens fors in het spoor investeert wordt het systeem vanzelf goedkoper en efficiënter.
Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  woensdag 1 juli 2009 @ 09:28:17 #17
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_70537640
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 1 juli 2009 @ 10:06:37 #18
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_70538626
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 09:28 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?
Whahaa, goeie!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_70540413
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 08:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
Ik zeg niet dat je daar meer belastinggeld voor moet betalen, maar dat de overheid het eerlijker moet verdelen. 2/3 van het geld voor verkeer gaat nu naar het asfalt terwijl 1/3 naar het spoor gaat. Als ze van plan zijn om reizigers te trekken moet hier dringend verandering in komen.
pi_70541510
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 00:27 schreef IntercityAPT het volgende:

[..]

Ja, en asociale automobilisten, stoplichten, files, schaarsheid parkeerplaatsen, kotsende mensen achterin, oogverblindende achterlichten geven ook zeker een goede bijdrage aan de auto? Om nog maar te zwijgen van spoorwegovergangen hé, meneer! Nee, dat zijn, hoe vreemd het ook lijkt, nou echt fundamentele problemen. Als jij met de auto wil, dan doe je maar. Maar de relatief kleine groep mensen die niet zo kortzichtig zijn als jou zullen op ten duur toch inzien dat het OV nou eenmaal meer potentie heeft. Misschien niet op het gebied van gemakkelijkheid of individualiteit, maar wel op het gebied van snelheid, en socialiteit ook wel eigenlijk. Het kan wel fijn zijn dat je afgezonderd in je eigen benauwde kooi rondrijdt, maar een auto is in verhouding tot andere vervoermiddelen nog steeds een luxeproduct. Het neemt echt belachelijk veel gebruikersruimte in. Een jaren 60 mentaliteit "Ieder z'n autootje" is op de dag vandaag niet haalbaar meer.

Ik vind het erg zonde dat de sterke punten van het OV altijd worden vergeten. Niet alleen door de automobilist, maar ook door de overheid. Waarom zoveel investeren in fitness op het station, terwijl dat helemaal geen bijdrage levert aan de reistijd? En als het om snelwegen gaat, dan gaat het ministerie van V&W wel professioneler te werk. Belachelijk dit.
Volgens mij is het enige goede punt van het OV dat je snel van stadscentrum naar stadscentrum kunt (probeer maar eens naar een industrieterrein te komen binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld). Je genoemde voordeel over snelheid gaat dus al lang niet altijd op. Als je in je eentje reist is het OV waarschijnlijk goedkoper, reis je met z'n tweeen dan is auto al snel goedkoper. En openbaar vervoer socialer? Ik zit echt niet te wachten om gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken in een stampvolle trein als ik pas net wakker ben, nee, laat mij maar lekker alleen zijn met een lekker muziekje. Daar ben ik overigens niet de enige in. Vrijwel niemand zit te wachten op interacties met anderen in het OV. Ik reis zelf al jaren met het OV (trein, bus) maar ik vind het gewoon een ongelofelijk primitieve vorm van vervoer. Natuurlijk is autorijden niet zonder de ergernissen, maar het heeft wat mij betreft veel meer voordelen dan het OV. Zolang ik mijn OV-jaarkaart heb ga ik niet massaal auto rijden, maar zodra ik moet betalen wel.

Oh, en een luxeproduct? Veel bedrijven zijn absoluut niet binnen afzienbare tijd te bereiken met het OV. Als je alleen de trein moet hebben is dit vaak nog wel te doen, zodra je een bus moet hebben gaat het al helemaal fout. Mensen moeten bij het werk komen (binnen afzienbare tijd) en verhuizen is vaak geen optie. Auto is dus geen luxeproduct maar een levensbehoefte voor veel mensen.
  woensdag 1 juli 2009 @ 12:21:07 #21
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_70542712
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:49 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie
Ik ben zeer te spreken over de website. Vooral de actuele vertrektijden zijn erg prettig. Als er veel vertraging is, ga ik nu gewoon later van huis/werk weg, dan hoef ik niet nog lang te wachten op het station. En negen van de tien keer klopt het ook exact.

En meldingen bij de reisplanner van storingen of werkzaamheden zijn natuurlijk ook prettig.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_70542743
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:07 schreef Ofyles2 het volgende:

[..]

De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
Ik eis meer camera's+ onboard politie en SOS lijn.
pi_70542846
Neemt de waardering voor het OV niet gewoon toe omdat het comfort van het alternatief afneemt? Hoe langer je in de file moet staan, hoe meer je de trein gaat waarderen lijkt me.
pi_70543290
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 12:25 schreef ShadyLane het volgende:
Neemt de waardering voor het OV niet gewoon toe omdat het comfort van het alternatief afneemt? Hoe langer je in de file moet staan, hoe meer je de trein gaat waarderen lijkt me.
Totdat er iets mis gaat en je opeens een halve dag vertraging hebt op Utrecht centraal. Of er een of andere idioot voor gesprongen is en er urenlang geen treinen rijden.
pi_70543479
quote:
Op woensdag 1 juli 2009 11:42 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Volgens mij is het enige goede punt van het OV dat je snel van stadscentrum naar stadscentrum kunt (probeer maar eens naar een industrieterrein te komen binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld). Je genoemde voordeel over snelheid gaat dus al lang niet altijd op. Als je in je eentje reist is het OV waarschijnlijk goedkoper, reis je met z'n tweeen dan is auto al snel goedkoper. En openbaar vervoer socialer? Ik zit echt niet te wachten om gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken in een stampvolle trein als ik pas net wakker ben, nee, laat mij maar lekker alleen zijn met een lekker muziekje. Daar ben ik overigens niet de enige in. Vrijwel niemand zit te wachten op interacties met anderen in het OV. Ik reis zelf al jaren met het OV (trein, bus) maar ik vind het gewoon een ongelofelijk primitieve vorm van vervoer. Natuurlijk is autorijden niet zonder de ergernissen, maar het heeft wat mij betreft veel meer voordelen dan het OV. Zolang ik mijn OV-jaarkaart heb ga ik niet massaal auto rijden, maar zodra ik moet betalen wel.

Oh, en een luxeproduct? Veel bedrijven zijn absoluut niet binnen afzienbare tijd te bereiken met het OV. Als je alleen de trein moet hebben is dit vaak nog wel te doen, zodra je een bus moet hebben gaat het al helemaal fout. Mensen moeten bij het werk komen (binnen afzienbare tijd) en verhuizen is vaak geen optie. Auto is dus geen luxeproduct maar een levensbehoefte voor veel mensen.
Als jij naar een bedrijventerrein moet kan de auto vaak inderdaad beter voor jou uitkomen. Die bedrijven liggen vaak dicht bij de snelwegen, puur om economisch belang(bijv. goedkopere grond). Vaak is ook het geval dat je veel goederen moet meenemen. Op dat gebied ben ik het helemaal met je eens. Maar de kantoren liggen vaak dicht bij de grote stations. Ga maar eens kijken op Den Haag C. of R'dam C. Het ligt er maar net aan wat voor werk je hebt.

Maar dat wil nog niet zeggen dat het OV 'ongelofelijk primitief' is. Misschien in zijn huidige staat, maar het heeft wel potentieel. Denk maar aan Japan. Daar kan je bijna overal komen met het OV, en nog eens snel ook. Wij hier in Nederland willen wat betreft verkeer en waterstaat nog niet van die oude Thatcher-mentaliteit afstappen.

En het OV is zeker socialer. Ik erger me kapot aan al die bumperklevers, dikke SUV's, files, fietsers die voordringen omdat de automobilist aansprakelijk is, noem maar op. Ik reis dagelijks met de trein tussen Gouda en Rotterdam. Ik lach me elke dag kapot als ik zie hoe die auto's bumper aan bumper stilstaan terwijl ik voorbij raas. Ik heb dan ook nog nooit een conflict gehad met een andere reiziger. Dit wordt altijd verkeerd benaderd. Desondanks vind ik wel dat er meer blauw mag komen in de trein.

En tja... als je de bus moet hebben wordt het inderdaad kloterig. Soms heb je geluk en gebruiken ze slechts een doorgaande weg, maar meestal, zoals hier in Gouda, stoppen ze elke 100 meter en rijden ze totaal niet door. Tenzij de stad een metro of tram heeft natuurlijk. Dan gaat jouw argument over de bussen niet meer op.

Levensbehoefte? Pah. Ga maar eens in de spits vlakbij een snelweg staan en kijk maar wat die levensbehoefte heeft opgeleverd. Wat je dan ziet is pas buiten afzienbare tijd. En kom net zoals Pieter Hofstra dan niet met het verhaal over dubbeldekswegen, want dat zijn slechts prestige-projecten die oplossingen bieden voor korte termijn, en niet voor lange termijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')