Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie, Arriva, Connexxion en Veolia reppen geen woord over vertragingen, al laat Connexxion wel zien of je volgende bus vertraagd is.quote:Reizigers zijn positiever over het vervoer per spoor dan over busvervoer. Met name op het gebied van informatie over vertragingen en online reisinformatie laten de busmaatschappijen steken vallen, oordelen de geënquêteerden. De trein scoort hier aanmerkelijk hoger.
Tja.. komt misschien doordat ze over korte afstanden rijden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:49 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie, Arriva, Connexxion en Veolia reppen geen woord over vertragingen, al laat Connexxion wel zien of je volgende bus vertraagd is.
Autorijden wordt helemaal niet onmogelijk gemaakt. Sterker nog: de auto komt vaak goedkoper uit dan de trein, verdomme! De trein is zelfs kunstmatig goedkoper gemaakt! Maar dat is geen fundamenteel probleem. De verhouding tussen gebruik en capaciteit is nog niet goed. Als de overheid nou eens fors in het spoor investeert wordt het systeem vanzelf goedkoper en efficiënter.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:56 schreef Darkomen het volgende:
Bericht is onzin, populariteit neemt niet toe.
De mensen hebben gewoon geen geld meer om te blijven auto rijden, dat word ze onmogelijk gemaakt.NS
Jou hele opvatting klopt totaal niet. Die enquête is voornamelijk ingevuld door mensen die al gebruik maakten van de trein, en niet door de gemiddelde automobilist. Als dat wel zo was, zou het rapportcijfer van de trein erg laag uitkomen. De gemiddelde automobilist is namelijk kortzichtig. Dat zou jij wel moeten weten!quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:56 schreef Darkomen het volgende:
Dus gaan ze maar met het OV, en omdat ze nog maar net met het ov gaan denken ze dat het allemaal prima geregeld is en geven ze een hoog cijfer.NS
Ook in de spits wordt er minder gecontroleerd. 'Het wordt tijd voor de Chipkaart-poortjes'quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:07 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
Het is wel zo dat het gebruik ervan toeneemt, maar het staat er inderdaad niet in.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:46 schreef isogram het volgende:
Ik vind de kop nogal misleidend. Het is de waardering die toeneemt, niet de populariteit. De term populariteit wekt de suggestie dat er meer mensen van het OV gebruik maken, maar daar wordt nergens melding van gemaakt.
bron? Ik rij een C1 maar zelfs die kan hooguit op puur de brandstof concurreren en niet als je alle overige kosten er bij betrekt zoals aanschaf, afschrijving, belasting, verzekering.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Sterker nog: de auto komt vaak goedkoper uit dan de trein, verdomme!
Met de kilometerheffing verdwijnt de belasting toch? Voor mensen die in de eerste plaats voor hun genot rijden(o.a kikoooooo of kolonel-knalpiemel), dromend van een filevrij Nederland, zal dit erg nadelig uitkomen. Maar niet voor de treinreizigers. De trein wordt dan goedkoper dan de auto. Tenzij de rechtse partijen hier een stokje voor gaan steken natuurlijk. Ik zie dat zó gebeurenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:14 schreef kawotski het volgende:
[..]
bron? Ik rij een C1 maar zelfs die kan hooguit op puur de brandstof concurreren en niet als je alle overige kosten er bij betrekt zoals aanschaf, afschrijving, belasting, verzekering.
Ja, en asociale automobilisten, stoplichten, files, schaarsheid parkeerplaatsen, kotsende mensen achterin, oogverblindende achterlichten geven ook zeker een goede bijdrage aan de auto? Om nog maar te zwijgen van spoorwegovergangen hé, meneer! Nee, dat zijn, hoe vreemd het ook lijkt, nou echt fundamentele problemen. Als jij met de auto wil, dan doe je maar. Maar de relatief kleine groep mensen die niet zo kortzichtig zijn als jou zullen op ten duur toch inzien dat het OV nou eenmaal meer potentie heeft. Misschien niet op het gebied van gemakkelijkheid of individualiteit, maar wel op het gebied van snelheid, en socialiteit ook wel eigenlijk. Het kan wel fijn zijn dat je afgezonderd in je eigen benauwde kooi rondrijdt, maar een auto is in verhouding tot andere vervoermiddelen nog steeds een luxeproduct. Het neemt echt belachelijk veel gebruikersruimte in. Een jaren 60 mentaliteit "Ieder z'n autootje" is op de dag vandaag niet haalbaar meer.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 23:34 schreef Maverick_tfd het volgende:
Het heeft niet alleen te maken met wat goedkoper is imo. Met het OV kun je eigenlijk alleen efficient in stadscentra komen, met de auto overal, bovendien heb je in de auto toch een soort prive omgeving, waar je geen last hebt van mensen die luidruchtig telefoneren, herriemakende oordopjes, stinkende mensen etc. Dat is wat mij betreft ook heel wat waard.
Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:02 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Als de overheid nou eens fors in het spoor investeert wordt het systeem vanzelf goedkoper en efficiënter.
Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
Whahaa, goeie!quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Somalie is vast een goed land voor je. Geen overheid, dus geen belastingen, dus alleen maar heel efficiente bedrijven die perfect weten wat de klant wilt. Want zo gaat jouw redenering toch?
Ik zeg niet dat je daar meer belastinggeld voor moet betalen, maar dat de overheid het eerlijker moet verdelen. 2/3 van het geld voor verkeer gaat nu naar het asfalt terwijl 1/3 naar het spoor gaat. Als ze van plan zijn om reizigers te trekken moet hier dringend verandering in komen.quote:Op woensdag 1 juli 2009 08:47 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ah ok, dus je bedoeld dat ik met me eigen belastinggeld het spoor financieer, en dat het dan dus goedkoper en efficienter wordt? Nee joh geld groeit natuurlijk aan de bomen.
Volgens mij is het enige goede punt van het OV dat je snel van stadscentrum naar stadscentrum kunt (probeer maar eens naar een industrieterrein te komen binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld). Je genoemde voordeel over snelheid gaat dus al lang niet altijd op. Als je in je eentje reist is het OV waarschijnlijk goedkoper, reis je met z'n tweeen dan is auto al snel goedkoper. En openbaar vervoer socialer? Ik zit echt niet te wachten om gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken in een stampvolle trein als ik pas net wakker ben, nee, laat mij maar lekker alleen zijn met een lekker muziekje. Daar ben ik overigens niet de enige in. Vrijwel niemand zit te wachten op interacties met anderen in het OV. Ik reis zelf al jaren met het OV (trein, bus) maar ik vind het gewoon een ongelofelijk primitieve vorm van vervoer. Natuurlijk is autorijden niet zonder de ergernissen, maar het heeft wat mij betreft veel meer voordelen dan het OV. Zolang ik mijn OV-jaarkaart heb ga ik niet massaal auto rijden, maar zodra ik moet betalen wel.quote:Op woensdag 1 juli 2009 00:27 schreef IntercityAPT het volgende:
[..]
Ja, en asociale automobilisten, stoplichten, files, schaarsheid parkeerplaatsen, kotsende mensen achterin, oogverblindende achterlichten geven ook zeker een goede bijdrage aan de auto? Om nog maar te zwijgen van spoorwegovergangen hé, meneer! Nee, dat zijn, hoe vreemd het ook lijkt, nou echt fundamentele problemen. Als jij met de auto wil, dan doe je maar. Maar de relatief kleine groep mensen die niet zo kortzichtig zijn als jou zullen op ten duur toch inzien dat het OV nou eenmaal meer potentie heeft. Misschien niet op het gebied van gemakkelijkheid of individualiteit, maar wel op het gebied van snelheid, en socialiteit ook wel eigenlijk. Het kan wel fijn zijn dat je afgezonderd in je eigen benauwde kooi rondrijdt, maar een auto is in verhouding tot andere vervoermiddelen nog steeds een luxeproduct. Het neemt echt belachelijk veel gebruikersruimte in. Een jaren 60 mentaliteit "Ieder z'n autootje" is op de dag vandaag niet haalbaar meer.
Ik vind het erg zonde dat de sterke punten van het OV altijd worden vergeten. Niet alleen door de automobilist, maar ook door de overheid. Waarom zoveel investeren in fitness op het station, terwijl dat helemaal geen bijdrage levert aan de reistijd? En als het om snelwegen gaat, dan gaat het ministerie van V&W wel professioneler te werk. Belachelijk dit.
Ik ben zeer te spreken over de website. Vooral de actuele vertrektijden zijn erg prettig. Als er veel vertraging is, ga ik nu gewoon later van huis/werk weg, dan hoef ik niet nog lang te wachten op het station. En negen van de tien keer klopt het ook exact.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:49 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Ik denk dat de site van de Nederlandse Spoorwegen dan het allerbeste scoort qua reisinformatie
Ik eis meer camera's+ onboard politie en SOS lijn.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:07 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
De controle is inderdaad gebrekkig, vooral op stoptreinen.
Totdat er iets mis gaat en je opeens een halve dag vertraging hebt op Utrecht centraal. Of er een of andere idioot voor gesprongen is en er urenlang geen treinen rijden.quote:Op woensdag 1 juli 2009 12:25 schreef ShadyLane het volgende:
Neemt de waardering voor het OV niet gewoon toe omdat het comfort van het alternatief afneemt? Hoe langer je in de file moet staan, hoe meer je de trein gaat waarderen lijkt me.
Als jij naar een bedrijventerrein moet kan de auto vaak inderdaad beter voor jou uitkomen. Die bedrijven liggen vaak dicht bij de snelwegen, puur om economisch belang(bijv. goedkopere grond). Vaak is ook het geval dat je veel goederen moet meenemen. Op dat gebied ben ik het helemaal met je eens. Maar de kantoren liggen vaak dicht bij de grote stations. Ga maar eens kijken op Den Haag C. of R'dam C. Het ligt er maar net aan wat voor werk je hebt.quote:Op woensdag 1 juli 2009 11:42 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Volgens mij is het enige goede punt van het OV dat je snel van stadscentrum naar stadscentrum kunt (probeer maar eens naar een industrieterrein te komen binnen afzienbare tijd bijvoorbeeld). Je genoemde voordeel over snelheid gaat dus al lang niet altijd op. Als je in je eentje reist is het OV waarschijnlijk goedkoper, reis je met z'n tweeen dan is auto al snel goedkoper. En openbaar vervoer socialer? Ik zit echt niet te wachten om gesprekken te hebben met mensen die ik niet ken in een stampvolle trein als ik pas net wakker ben, nee, laat mij maar lekker alleen zijn met een lekker muziekje. Daar ben ik overigens niet de enige in. Vrijwel niemand zit te wachten op interacties met anderen in het OV. Ik reis zelf al jaren met het OV (trein, bus) maar ik vind het gewoon een ongelofelijk primitieve vorm van vervoer. Natuurlijk is autorijden niet zonder de ergernissen, maar het heeft wat mij betreft veel meer voordelen dan het OV. Zolang ik mijn OV-jaarkaart heb ga ik niet massaal auto rijden, maar zodra ik moet betalen wel.
Oh, en een luxeproduct? Veel bedrijven zijn absoluut niet binnen afzienbare tijd te bereiken met het OV. Als je alleen de trein moet hebben is dit vaak nog wel te doen, zodra je een bus moet hebben gaat het al helemaal fout. Mensen moeten bij het werk komen (binnen afzienbare tijd) en verhuizen is vaak geen optie. Auto is dus geen luxeproduct maar een levensbehoefte voor veel mensen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |