abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70641618
Tess heeft beginnende spruw. Gelijk de hap gebeld en er ligt een recept klaar bij de weekendapotheek
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_70641647
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 14:51 schreef Vicky het volgende:
Tess heeft beginnende spruw. Gelijk de hap gebeld en er ligt een recept klaar bij de weekendapotheek
Vervelend
  zaterdag 4 juli 2009 @ 15:11:24 #203
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_70642006
Jullie krijgen ook wel alles voor je kiezen he Vicky!
Lees dat je gaat trouwen!! Gefeliciteerd
  zaterdag 4 juli 2009 @ 19:14:17 #204
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70648602
Eigenlijk volg je over het algemeen toch wát je baby zélf aangeeft, de ene drinkt wat meer melk als de ander. Maarten drinkt nog steeds 4 flessen, en avondeten gaat nog steeds prut... Vandaag wel ong. 6 happen waarbij hij dan zelf zijn mond open doet. Ondanks dat we de fles van 4 uur minder geven...

Vanmiddag was hij erg van slag, hij was moe maar wilde niet slapen, een aantal keer bij hem wezen kijken maar erg blijven huilen. Op slot maar even met hem bij ons op bed gaan liggen, ik lag heerlijk, maar Maarten lag toch te keten... draaien, op zijn buik liggen, dan weer in mijn neus grijpen, aan mijn haren treken enz. Uiteindelijk is hij zo'n beetje van half 12 tot half 7!!! wakker geweest...

Och arme Tess... wat fruppel zegt, jullie krijgen wel alles bij elkaar he???
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_70649106
Tess met de spruw..

Balen zeg..
  zaterdag 4 juli 2009 @ 22:00:06 #206
105850 Fuente
mamamuts
pi_70652172
He Vicky, wat naar zeg..

Merel heeft vandaag haar eerste liga gehad, ze vond het heerlijk. Vanmorgen had ze abrikoos in haar fruithap. Of het van de liga of de abrikoos kwam weet ik niet, maar haar koppie zit weer onder de eczeem en rode vlekjes. Morgen maar fruithap zonder abrikoos geven en wel een liga, kijken wat er dan gebeurt. Ze heeft er gelukkig geen last van, maar het ziet er zo naar uit..
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_70655495
Ik val even binnen hoor..
Terug van vakantie Heerlijk! Elin is inmiddels 6 mnd \o/ En dat vierde ze met huilen,huilen,huilen.. ik had geen idee waarom... Tot ze weer ontplofte. Dus ze heeft last gehad van haar buikje en.. ik zie 3 flinke bobbels in haar onderkaakje, 2 snijtandjes en 1 hoektandje waarvan dus al een puntje door is.
Verder hebben we ons iig prima vermaakt.
pi_70660117
Och, Merel weer onder de eczeem Maar abricoos en liga zijn beiden niet heel allergeen zou je zeggen.... En zonnebrandcrème oid?

En Elin alweer en half jaar Arm ding met buikje
  zondag 5 juli 2009 @ 08:36:59 #209
105850 Fuente
mamamuts
pi_70660267
Waar zijn jullie geweest Kleurdoos? En Elin ook alweer 6 maanden! Wat zielig van d'r buikje

Freecell, Merel heeft de zonnebrandcreme al veel vaker opgehad en daar helemaal geen last van gehad.
De vlekjes zijn nu weer weg, alleen het eczeem zit er nog, dus vandaag maar even kijken of we kunnen vinden wat het was.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_70660275
quote:
Op zondag 5 juli 2009 08:36 schreef Fuente het volgende:
Waar zijn jullie geweest Kleurdoos? En Elin ook alweer 6 maanden! Wat zielig van d'r buikje

Freecell, Merel heeft de zonnebrandcreme al veel vaker opgehad en daar helemaal geen last van gehad.
De vlekjes zijn nu weer weg, alleen het eczeem zit er nog, dus vandaag maar even kijken of we kunnen vinden wat het was.
Ok, als de vlekjes weg zijn, kan je in ieder geval wel goed testen inderdaad
Ben benieuwd wat het nu was!
pi_70660297
quote:
Op zondag 5 juli 2009 08:36 schreef Fuente het volgende:

richting Wadden

En wat sneu voor merel dat ze weer eczeem heeft Misschien is het vit. E? Daar krijg ik namelijk ontzettende uitslag van (cremes, lotions enzo )

ik zie net dat mini 2 keer gestoken is .. Ik stormde gisteren op een mug af die ik levend aan de tap zag, op Elin dus en dacht dat ik r had kunnen redden..helaas

Hier weer een klotenacht..ze wordt echt 5 a 6 keer wakker sinds 5 dagen *gaap*
  zondag 5 juli 2009 @ 09:40:46 #212
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70660628
Kleurdoos, een fijne vakantie gehad dus! Zielig dat ze weer zo'n last van d'r buikje had, en ook nog tandjes die eraan komen en dan ook nog 5 a 6 keer per nacht wakkerworden....

Maarten was hier om kwart voor 6 al aan het brullen, ja hoor, het manneke lag op zijn buikje. En waar hij elders gewoon om draait naar zijn rug, ligt hij in bed te brullen dat hij niet meer terug kan! En toen had hij ook maar gelijk honger, dus zijn fles gemaakt en hem in ons bed de fles gegeven en toen weer verder geslapen tot half 9. Nog wat spelen en hij werd weer wat jengeliger dus tijd voor wat fruit. HIj heeft net bijna 1 banaan op. En nu ligt hij lekker in de box te spelen (lees: de mobiel met konijnen te molesteren).
pi_70661880
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 22:00 schreef Fuente het volgende:
He Vicky, wat naar zeg..

Merel heeft vandaag haar eerste liga gehad, ze vond het heerlijk. Vanmorgen had ze abrikoos in haar fruithap. Of het van de liga of de abrikoos kwam weet ik niet, maar haar koppie zit weer onder de eczeem en rode vlekjes. Morgen maar fruithap zonder abrikoos geven en wel een liga, kijken wat er dan gebeurt. Ze heeft er gelukkig geen last van, maar het ziet er zo naar uit..
Trouwens over liga gesproken. Wanneer zijn jullie daarmee begonnen? Ik had net iets gelezen over liga eerste stap vanaf vier maanden. En ook dat je dat in de fruithap kan mengen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik vraag me wel af of het de fry=uithap niet een stuk dikker maakt. Misschien niet geschikt voor aan het begin. Meneer is nog niet begonnen met fruithap. Wellicht dat wij over twee weken beginnen. Welke maaltijd deden jullie dan de fruit/groentehap? Begonnen jullie met fruit of met groente? Ook had ik een keertje iets gelezen over bv in de fruit/ groentehap mengen. Dat is denk ik voor de smaak die ze al gewend zijn als ook om het luchtig, vleoibaarder te houde. Hebben jullie daar ervaring mee?Hier nog een handige link trouwens voor vast voedsel:

http://www.borstvoeding.com/files/voedselintroductieschema.5.pdf

Beterschap voor Merel Fuente. Hoop dat je kunt vinden waardoor Merel het ekzeem kreeg.

Sterkte Vicky met Tess.
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_70661958
Arme elin dat ze last van d'r buijkje heeft en waarschijnlijk ook last van haar tanden. Besr vroeg dat ze die krijgt en gelijk drie in een keer. Goed dat jullie een goede vakantie hadden.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 5 juli 2009 @ 11:46:33 #215
105850 Fuente
mamamuts
pi_70662378
Tinuviel, Merel is bijna 7 maanden en heeft gister voor het eerst een liga gehad.
Ze heeft liga stap 1 (vanaf 4 maanden) in haar fruithap gehad en in de middag een liga stap 2 (6 maanden) in d'r handje.

Wij zijn begonnen met groenten bij Merel (toen ze ruim 6 maanden was), nu sinds een weekje krijgt ze fruit. Ik doe een beetje water bij haar groenten om het wat zachter te maken, maar volgens mij kan BV en FV ook!
Sara
Merel
Ukje
pi_70662389
quote:
Op zondag 5 juli 2009 08:48 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

richting Wadden

En wat sneu voor merel dat ze weer eczeem heeft Misschien is het vit. E? Daar krijg ik namelijk ontzettende uitslag van (cremes, lotions enzo )

ik zie net dat mini 2 keer gestoken is .. Ik stormde gisteren op een mug af die ik levend aan de tap zag, op Elin dus en dacht dat ik r had kunnen redden..helaas

Hier weer een klotenacht..ze wordt echt 5 a 6 keer wakker sinds 5 dagen *gaap*
Om muggenbultjes voor te buigen willen wij vandaag een klamboe voor boven het bed kopen. Weet iemand of je de muggendingen, die je in de stopcontact plugt in een babykamer mag doen. Daarvan zijn er verschillende soorte, eentje die een hoge toon produceert waar de muggen niet tegen kunnen. De andere geeft een citrus olie in de lucht af, wat de muggen ook weg drijft. Mag er een of allebei doen?
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 5 juli 2009 @ 11:49:19 #217
105850 Fuente
mamamuts
pi_70662444
Wij hadden bij Sara altijd dat ding met die hoge pieptoon, volgens mij mag dat gewoon hoor!
Sara
Merel
Ukje
pi_70662811
quote:
Op zondag 5 juli 2009 11:19 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Trouwens over liga gesproken. Wanneer zijn jullie daarmee begonnen? Ik had net iets gelezen over liga eerste stap vanaf vier maanden. En ook dat je dat in de fruithap kan mengen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik vraag me wel af of het de fry=uithap niet een stuk dikker maakt. Misschien niet geschikt voor aan het begin. Meneer is nog niet begonnen met fruithap. Wellicht dat wij over twee weken beginnen. Welke maaltijd deden jullie dan de fruit/groentehap? Begonnen jullie met fruit of met groente? Ook had ik een keertje iets gelezen over bv in de fruit/ groentehap mengen. Dat is denk ik voor de smaak die ze al gewend zijn als ook om het luchtig, vleoibaarder te houde. Hebben jullie daar ervaring mee?Hier nog een handige link trouwens voor vast voedsel:

http://www.borstvoeding.com/files/voedselintroductieschema.5.pdf

Beterschap voor Merel Fuente. Hoop dat je kunt vinden waardoor Merel het ekzeem kreeg.

Sterkte Vicky met Tess.
Elin heeft liga eerste stap 4-6 mnd.. en die meng ik door bv zodat het een papje wordt.
met 2e stap begin ik nog niet .. ik vind dit eerst wel best.

Verder begin ik aankomende week met een schema (fruit en groenten)
pi_70663661
Hier nog nooit Liga gehad
Ik vind het héél onberedeneerd een stom merk
L eet wel rijstwafels, biscuitjes en krentebollen, maar geen liga
  zondag 5 juli 2009 @ 12:40:10 #220
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70663714
De arts van het cb heeft ons gewaarschuwd om niet elke dag liga te geven. Het is nl. gewoon KOEK met suikers erin enzo... Je kan dan beter een rijstewafeltje of een stukje korst geven om te sabbelen.
pi_70663821
quote:
Op zondag 5 juli 2009 12:40 schreef Marie79 het volgende:
De arts van het cb heeft ons gewaarschuwd om niet elke dag liga te geven. Het is nl. gewoon KOEK met suikers erin enzo... Je kan dan beter een rijstewafeltje of een stukje korst geven om te sabbelen.
en glucosestroop

ik geef haar ook niet elke dag liga..ik heb hier een pak liggen om af en toe een keertje te geven.(om mijn bvoverschotjes op te maken) Normaal krijgt ze rijstebloempap.. maar voorlopig even niet met r darmpijntjes
  zondag 5 juli 2009 @ 12:48:46 #222
105850 Fuente
mamamuts
pi_70663953
Sara kreeg ook geen liga, maar met KMA ben je wel een beetje beperkt in de tussendoortjes. Rijstwafels heb ik ook voor Merel
Sara
Merel
Ukje
  zondag 5 juli 2009 @ 13:40:24 #223
108648 cattie
lieve moeder
pi_70665451
Fee heeft vandaag appel geknaagd. Ze worstelt er echt mee, maar vindt het wel leuk. Maar er is nog een lange weg te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door cattie op 05-07-2009 14:02:27 ]
pi_70665533
Elin krijgt morgen voor het eerst appel..ben benieuwd

Gisteren heeft ze wel een klein stukje aardbei gehad ..had het velletje( met pitjes) eraf getrokken. Maar zag vandaag dat dat pas vanaf 8 mnd mag.
  zondag 5 juli 2009 @ 14:03:21 #225
108648 cattie
lieve moeder
pi_70666071
Met appel moet je wel heel goed opletten. Bij Ive heb ik 2x de babyHeimlich moeten doen ivm stikgevaar. Ik zit er dan ook bovenop bij Fee.
pi_70666411
Kan ze het al rauw eten?
Hier geef ik dat gekookt, gaat makkelijk binnen dan.
  zondag 5 juli 2009 @ 14:16:25 #227
108648 cattie
lieve moeder
pi_70666436
Ze knaagt onder toezicht. Eten is een te groot woord.
pi_70666509
Elodie knijpt zodanig hard in haar eten dat het wegvliegt als het te hard is en moes als het te zacht is.
  zondag 5 juli 2009 @ 14:20:45 #229
108648 cattie
lieve moeder
pi_70666586
Dat gebeurt ook nog wel eens ja! Dat is ook wel het lastige met fruit, dat is vaak zo sappig dat het glijerig wordt. Straks als ze wat ouder is krijgt ze een broodkorst, dat houdt makkelijker vast.
pi_70666625
quote:
Op zondag 5 juli 2009 14:16 schreef cattie het volgende:
Ze knaagt onder toezicht. Eten is een te groot woord.
hier net zo..elin is voorlopig nog gewoon een sapzuiger want alles wat groter is spuugt ze uit, lachend

en ik neem aan dat iedereen zijn kind onder toezicht laat eten toch :d
pi_70666672
Meloen en broccoli zijn tot nu toe toch het meest succesvol
  zondag 5 juli 2009 @ 14:27:39 #232
108648 cattie
lieve moeder
pi_70666781
Zo lang ze lacht bevalt het haar in ieder geval wel! Broccoli was ook grappig trouwens. Die bolletje kwamen in haar mond en daar moest ze aan wennen natuurlijk. Ze begon wat te kokhalzen en opeens spuugde ze haar hele maaginhoud eruit. Maar blijven lachen! De volgende dag had ze wel broccoli poep, dus ze krijgt wel wat binnen.

Ik hoop ook dat iedereen zijn baby onder toezicht laat eten, maar als ze appel eet, kijk ik geen seconde de andere kant op.
  zondag 5 juli 2009 @ 14:32:29 #233
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70666933
Maarten heeft vanmiddag een 1/2 broodje met boter gegeten. Hij kreeg elke keer een stukje aan een vorkje, wat aan een grondige inspectie werd onderworpen. Het verdween uiteindelijk wel in zijn mond...
pi_70667762
quote:
Op zondag 5 juli 2009 14:27 schreef cattie het volgende:
Zo lang ze lacht bevalt het haar in ieder geval wel! Broccoli was ook grappig trouwens. Die bolletje kwamen in haar mond en daar moest ze aan wennen natuurlijk. Ze begon wat te kokhalzen en opeens spuugde ze haar hele maaginhoud eruit. Maar blijven lachen! De volgende dag had ze wel broccoli poep, dus ze krijgt wel wat binnen.

Ik hoop ook dat iedereen zijn baby onder toezicht laat eten, maar als ze appel eet, kijk ik geen seconde de andere kant op.
haha Elins eerste broccolihap ging ook zo.. alles kwam eruit..incl. melk.
Ik vind nu af en toe nog een groen draadje in r poep van een paar dagen geleden..dus ze heeft iets binnen gekregen maar verwerkt t nog niet al te best dus..
Ik denk dat ze in totaal 1 theelepel binnen heeft gekregen van alles wat ik r heb voorgezet
pi_70671234
Hier gaat het echt goed intussen, er gaat veel meer binnen dan toen bij Fons. Wat een verschil kan het zijn tussen kindjes.
  zondag 5 juli 2009 @ 16:55:28 #236
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_70671373
Geven jullie de broccoli warm, lauw of koud eigenlijk?

Lennon heeft gisteren zn eerste fruithapje gehad, hij lijkt het vreemd te vinden dat het koud is, vanmorgen vond hij het ook maar zozo. Vanmiddag heeft hij spercieboontjes gehad en dat vond hij wel weer heel lekker. Wij hadden gisteren verjaardag en kwamen vannacht laat thuis, zo rond half 2, Lennon was gewoon thuis, babyfoon bij de buren... ga ik nog even bij hem kijken, werd hij wakker en huilen... huilen.... dit hadden we nog nooit meegemaakt. Toen maar wat voeding gegeven en daarna ging hij wel slapen.... gelukkig eerst tot 10 over 7 en na de fles nog tot kwart voor 11. Konden wij ook nog even fijn wat uurtjes maken.
Make love, not war ☮
pi_70675588
Elin krijgt het lauw fruithap kan je toch ook even au bain marie'en?

Ze ligt hier trouwens dubbel om t onweer
pi_70676171
Fruithap kan hier niet koud genoeg zijn Het liefst heeft hij pas ontdooide met nog wat ijs er in hier en daar
  zondag 5 juli 2009 @ 19:22:42 #239
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70676578
Onweer? Hier niets te zien/horen...

Annicka's eerste fruithap is mislukt, ze had geen idee wat ze nu met banaan moest doen en vond het verder niet interessant...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_70677507
ze heeft net broccoli en courgette weggewerkt.. ging als een trein

nu is ze bekaf
pi_70678089
Hier ineens paniek bij het op bed gaan? Ik mocht NIET weg, dan was het echt krijsen en dikke paniek, dus ik even blijven en knuffelen en dergelijke. Komt TARA binnen, vraagt wat, loopt weer weg, ook dikke paniek Dus we moesten allebei blijven. Dat gaan we dus niet doen!

L. er uit (niet uit zijn kamertje) , even geknuffeld met z'n drieën, samen TARA uitgezwaaid en weer in bed gelegd.
Als ik wat ging zitten lezen naast hem ook paniek. UIteindelijk na minuutje of 5 over wangetje aaien al snikkend diep in slaap gevallen. Wat dat nu ineens was?
pi_70678535
Misschien dat de verlatingsangstperiode begonnen is?
pi_70678635
quote:
Op zondag 5 juli 2009 20:12 schreef Kleurdoos het volgende:
Mja, zou kunnen, maar dan wel behoorlijk explosief
pi_70680523
Wat leuk al die hapjes bij de baby's. Hier moeten we het schema wat aan gaan passen, meer naar het schema wat Lennon heeft. Dus wat eerder zijn groentehapje. Was dat rond drie uur Diaan? Omdat Seb niet zoveel kan/wil slapen overdag, was hij tegen vijf uur vandaag te moe om vast voedsel te eten. Ongeduld neemt het dan over dus maar een paar hapjes gehad en toen lukte het niet meer, fles dus maar. Fruit gaat wel super, daar geniet hij ook echt van
ti amo più di ieri ma meno di domani
  zondag 5 juli 2009 @ 21:17:18 #245
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70680651
quote:
Op zondag 5 juli 2009 19:58 schreef freecell het volgende:
Hier ineens paniek bij het op bed gaan? Ik mocht NIET weg, dan was het echt krijsen en dikke paniek, dus ik even blijven en knuffelen en dergelijke. Komt TARA binnen, vraagt wat, loopt weer weg, ook dikke paniek Dus we moesten allebei blijven. Dat gaan we dus niet doen!

L. er uit (niet uit zijn kamertje) , even geknuffeld met z'n drieën, samen TARA uitgezwaaid en weer in bed gelegd.
Als ik wat ging zitten lezen naast hem ook paniek. UIteindelijk na minuutje of 5 over wangetje aaien al snikkend diep in slaap gevallen. Wat dat nu ineens was?
Jee freecell, het lijkt wel alsof hij hetzelfde had als Maarten... Ik had hem een voeding gegeven, leg hem op bed (want heel erg moe) en alles prima. Ineens begon hij heel hard te huilen (ik was al beneden) en toen lag hij dus op zijn buik. Ik hem op zijn rug gelegd (ja, als hij in bed ligt, kan hij opeens niet meer draaien, op alle andere plekken wel). Hij héél hard huilen en ik pak hem op, stil, ik leg hem weg, weer huilen. Uiteindelijk nog wat melk bijgemaakt en dat gegeven want het bleef gewoon zo. Daarna was het beter, nog niet helemaal stil, tot hij toch wel in slaap viel.
  zondag 5 juli 2009 @ 21:18:36 #246
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_70680701
Ik ga fruithapje inderdaad maar iets warmer maken, morgen krijgt hij vers fruit op kdv, ben benieuwd hoe dat gaat.

Estrys, dat is inderdaad rond 15:00 uur.... een kwartier/30 minuten later krijgt hij dan nog een fles en gaat dan rond 16:00 uur naar bed tot ong. 18:00 uur, op kdv houden ze wel de etenstijden aan, maar slapen gaat daar iets anders. Maar ook prima....

Lastig lijkt me dat Freecell, hopelijk was het eenmalig.
Make love, not war ☮
pi_70682229
quote:
Op zondag 5 juli 2009 20:12 schreef Kleurdoos het volgende:
Zou dat niet erg laat zijn voor de verlatingsangstperiode. Ik dacht dat deze zo rond week 30 was? Misschien vergis ik me.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_70682363
quote:
Op zondag 5 juli 2009 21:58 schreef Tinuviel het volgende:

[..]

Zou dat niet erg laat zijn voor de verlatingsangstperiode. Ik dacht dat deze zo rond week 30 was? Misschien vergis ik me.
naar mijn weten juist pas na 8 maanden
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 juli 2009 @ 22:13:20 #249
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70682888
Sprongetje rond 26 weken
quote:
Rond 26 (soms 25-27) weken krijgt je baby zijn vijfde groeispurt. Meestal voelt hij zo’n sprongetje al een paar dagen (soms weken) op voorhand aankomen en wordt hij hangerig. Hij kan nu voor het eerst relaties waarnemen en uitvoeren. Het ene heeft altijd te maken met het andere. Je baby beseft nu ook dat dingen en mensen zich altijd op een bepaalde afstand van elkaar bevinden. Wordt de afstand met zijn mama/papa te groot, zal hij daarom makkelijker beginnen te huilen.
of bedoel je meer dit:

Sociaal: (rond de 8 maanden)
quote:
Ik heb last van scheidingsangst. Ik kan erg beginnen huilen als vertrouwde mensen uit mijn zicht verdwijnen. Ook een vreemde omgeving kan me angstig maken
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_70682916
ik dacht ook eerder rond de 8 maanden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')