abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70486046
quote:
Groot-Brittannië heeft 85 shariarechtbanken

LONDEN - Zeker 85 shariarechtbanken zijn actief in Groot-
Brittannië. Niet slechts vijf, zoals eerder werd aangenomen, berichtten Britse media maandag. De tribunalen, die grotendeels vanuit moskeeën werken, doen uitspraken over financiële en familiezaken volgens islamitische principes. De rechtbanken opereren achter deuren die gesloten zijn voor onafhankelijke waarnemers en niet-moslims, zo staat in een rapport van denktank Civitas.

Volgens de schrijver van het rapport, wetenschapper Denis MacEoin, kunnen de rechtbanken leiden tot verschillende wettelijke standaarden voor moslims en niet-islamitische burgers. Enkele eerdere uitspraken adviseren illegale zaken en andere gaan tegen de rechten van de mens in, aldus MacEoin.

Zo mocht een moslima niet met een niet-moslim trouwen als hij zich niet tot de islam bekeerde. In andere uitspraken werden polygame huwelijken goedgekeurd en werden vrouwen gedwongen seks te hebben met haar echtgenoot wanneer hij dat wil.

De vijf rechtbanken waarvan eerder sprake was, worden erkend door de Britse wet. De uitspraken van deze shariarechtbanken zijn rechtsgeldig zodra alle betrokken partijen het tribunaal erkennen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)tbanken__.html?p=5,2

En werden vrouwen gedwongen seks te hebben met haar echtgenoot wanneer hij dat wil.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:02:18 #2
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 29 juni 2009 @ 18:02:38 #3
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_70486076
moslims
  maandag 29 juni 2009 @ 18:04:48 #4
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486122
Die rechtbanken die niet binnen de civiel-rechtelijke ruimte geven die de Britse wet hun biedt moeten natuurlijk stevig aangepakt worden. Ook het feit dat ze achter gesloten deuren opereren en vonnissen klaarblijkelijk niet publiek maken vind ik zeer dubieus.

Voor eigen rechter spelen is natuurlijk niet oké.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70486130
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:02 schreef JuiceJuice het volgende:
moslims
Inderdaad. De moslims zijn toch wel DE faalhazen van de 20st en 21ste eeuw
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:05:47 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70486151
quote:
De vijf rechtbanken waarvan eerder sprake was, worden erkend door de Britse wet. De uitspraken van deze shariarechtbanken zijn rechtsgeldig zodra alle betrokken partijen het tribunaal erkennen.
Seriously En op basis van geloof en dwang erkennen beide partijen het tribunaal natuurlijk. Then again, zonder rechtbank was dezelfde straf binnenhuis waarschijnlijk alsnog uitgevoerd.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:06:29 #7
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  maandag 29 juni 2009 @ 18:08:01 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486225
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:05 schreef TNA het volgende:

[..]

Seriously
Dat is hetzelfde idee als de rijdende rechter. Die uitspraken zijn ook rechtsgeldig, omdat beide partijen hem erkennen. Dat de rijdende rechter zich op het Nederlandse recht beroept maakt in principe niet uit, het zou ook de sharia kunnen zijn. Hij kan echter niet over alles beslissen (daarom zie je ook nooit strafzaken b.v.).

Geschillencommissies werken ook zo, de wet legt natuurlijk niet alles vast over badkamers, maar daarom kan de brancheorganisatie nog wel een dispuut tussen een huiseigenaar en een installatiebedrijf beslechten op een manier waaraan beide partijen zich dan moeten houden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:09:40 #9
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70486272
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is hetzelfde idee als de rijdende rechter. Die uitspraken zijn ook rechtsgeldig, omdat beide partijen hem erkennen. Dat de rijdende rechter zich op het Nederlandse recht beroept maakt in principe niet uit, het zou ook de sharia kunnen zijn. Hij kan echter niet over alles beslissen (daarom zie je ook nooit strafzaken b.v.).

Geschillencommissies werken ook zo, de wet legt natuurlijk niet alles vast over badkamers, maar daarom kan de brancheorganisatie nog wel een dispuut tussen een huiseigenaar en een installatiebedrijf beslechten op een manier waaraan beide partijen zich dan moeten houden.
Zie mijn edit. Ik geloof niet dat beide partijen de rechtbank erkennen omdat ze het uit zichzelf zo geweldig vinden, maar omdat ze onder het juk van anderen/religie leven. Dat is het trieste eraan. Maar ja, niets aan te doen I guess.
pi_70486297
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:05 schreef TNA het volgende:

[..]

Seriously En op basis van geloof en dwang erkennen beide partijen het tribunaal natuurlijk. Then again, zonder rechtbank was dezelfde straf binnenhuis waarschijnlijk alsnog uitgevoerd.
Zo blijft het in ieder geval politiek correct
  maandag 29 juni 2009 @ 18:14:55 #11
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486446
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:09 schreef TNA het volgende:

[..]

Zie mijn edit. Ik geloof niet dat beide partijen de rechtbank erkennen omdat ze het uit zichzelf zo geweldig vinden, maar omdat ze onder het juk van anderen/religie leven. Dat is het trieste eraan. Maar ja, niets aan te doen I guess.
Ja, daarom zijn die 80 overige rechtbanken ook heel kwalijk. Daar is geen enkele controle op. En daar is m.i. geen enkel excuus voor. Maar deze vijf die de Britse regering erkent, worden hopelijk wel gecontroleerd, waarbij, als men dwang ontdekt ook passende maatregelen worden genomen.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:15:59 #12
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70486485
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:
als men dwang ontdekt ook passende maatregelen worden genomen.
Tsja, als...
pi_70486527
Het zijn dus feitelijk geen rechtbanken, omdat ze niet als zodanig erkent worden in de institutionele structuur. Het gaat hier om een informele vorm van bemiddeling, hoe kan je dat nu "shariarechtbanken" noemen.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 29 juni 2009 @ 18:17:59 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486543
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:15 schreef TNA het volgende:

[..]

Tsja, als...
Dat zal natuurlijk altijd een probleem zijn. Maar anders moet je een flink stuk wetgeving schrappen die zulke constructies mogelijk maakt. Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn dat als blijkt dat er sprake is van dwang, en de rechtbank daarin verwijtbaar heeft gehandeld, dat de rechtbank daarvoor ook verantwoordelijk is.

Er is natuurlijk altijd kans dat dan helemaal ondergronds gaat, maar enfin.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:18:31 #15
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486562
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:17 schreef Mutant01 het volgende:
Het zijn dus feitelijk geen rechtbanken, omdat ze niet als zodanig erkent worden in de institutionele structuur. Het gaat hier om een informele vorm van bemiddeling, hoe kan je dat nu "shariarechtbanken" noemen.
De rijdende rechter heet ook ‘rechter’, zo gek vind ik die benaming niet.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:18:56 #16
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70486574
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:17 schreef Mutant01 het volgende:
Het gaat hier om een informele vorm van bemiddeling
Zo kun je problemen ook wegdefiniëren ja
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:17 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat zal natuurlijk altijd een probleem zijn. Maar anders moet je een flink stuk wetgeving schrappen die zulke constructies mogelijk maakt. Ik denk dat je heel duidelijk moet zijn dat als blijkt dat er sprake is van dwang, en de rechtbank daarin verwijtbaar heeft gehandeld, dat de rechtbank daarvoor ook verantwoordelijk is.

Er is natuurlijk altijd kans dat dan helemaal ondergronds gaat, maar enfin.
Ik ben het geheel met je eens, maar denk dat de praktijk erg lastig is.
pi_70486597
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:18 schreef TNA het volgende:

Zo kun je problemen ook wegdefiniëren ja

Wat heeft dat nou weer met "problemen wegdefinieren te maken. Of is het alleen een probleem als het shariarechtbank heet en niet informele bemiddeling.
Allah Al Watan Al Malik
pi_70486652
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Echter als er in die "rechtbanken" een oordeel uitgesproken wordt is deze niet rechtsgeldig c.q. heeft geen rechtskracht. Blijft over rechtbank - recht = bank.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:21:38 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486655
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:18 schreef TNA het volgende:

Ik ben het geheel met je eens, maar denk dat de praktijk erg lastig is.
Ja, maar dat is denk ik onderdeel van een groter probleem van huiselijk geweld en dwang. Dat is sowieso heel moeilijk op te lossen.
pi_70486703
De rijdende arbiter zou niet zo lekker klinken, maar van rechter is natuurlijk geen sprake. Dat het zo genoemd wordt zegt niets over de feitelijke toestand. Maar owee als je wat zegt over de feitelijke situatie, dan ben je problemen aan het wegdefinieren.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 29 juni 2009 @ 18:23:27 #21
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486713
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:21 schreef Meh7 het volgende:
Echter als er in die "rechtbanken" een oordeel uitgesproken wordt is deze niet rechtsgeldig c.q. heeft geen rechtskracht. Blijft over rechtbank - recht = bank.
Dat klopt, maar dat is natuurlijk niet zoals ze zichzelf presenteren. Illegale tandartsen zullen ook niet op hun visitekaartje ‘beunhaas’ zetten in de hoop klanten te trekken.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:24:08 #22
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486731
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:23 schreef Mutant01 het volgende:
De rijdende arbiter zou niet zo lekker klinken, maar van rechter is natuurlijk geen sprake. Dat het zo genoemd wordt zegt niets over de feitelijke toestand. Maar owee als je wat zegt over de feitelijke situatie, dan ben je problemen aan het wegdefinieren.
Ja, maar wat onze rijdende arbiter beslist is natuurlijk wel af te dwingen bij de gewone rechtbank.
pi_70486766
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:24 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, maar wat onze rijdende arbiter beslist is natuurlijk wel af te dwingen bij de gewone rechtbank.
Ja, maar dat maakt het nog steeds geen rechter. Als jurist heb ik dan ook waanzinnige moeite met mensen die dergelijke termen bewust door elkaar heen gooien.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 29 juni 2009 @ 18:28:14 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70486868
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ja, maar dat maakt het nog steeds geen rechter. Als jurist heb ik dan ook waanzinnige moeite met mensen die dergelijke termen bewust door elkaar heen gooien.
Dat is denk ik beroepsdeformatie. Mijn natuurkundeleraar kon niet goed tegen stopcontact, want een wandcontactdoos stopt het contact natuurlijk niet.
pi_70486919

Die banner hiernaast.
-
pi_70486943
Maar goed, te idioot voor worden dat dit kan.
Moslims dienen zich net als iedereen aan de wetten van een land te houden. Maar ook de Britse politiek zal dit niet aan durven te pakken.
-
pi_70486968
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat is denk ik beroepsdeformatie. Mijn natuurkundeleraar kon niet goed tegen stopcontact, want een wandcontactdoos stopt het contact natuurlijk niet.
Ik begin toch niet oud te worden he?
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 29 juni 2009 @ 18:36:51 #28
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70487129
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:30 schreef Ritmo het volgende:
Maar goed, te idioot voor worden dat dit kan.
Moslims dienen zich net als iedereen aan de wetten van een land te houden. Maar ook de Britse politiek zal dit niet aan durven te pakken.
Ze moeten zich ook aan de wet houden, maar de wetten laten meestal ruimte voor mensen om het in bepaalde gevallen zelf te (laten) beslissen, mits beide partijen daarmee instemmen. Dit is vooral wetgeving die handelingen tussen twee gelijkwaardige partijen regelt. De wetgever schept daar standaardrichtlijnen, maar je mág ervan afwijken. Het hoeft niet, en je kunt niet gedwongen worden dat te doen, maar het mág. Als je het niet doet, dan geldt wat in de wet staat.

Je kunt natuurlijk geen heel bizarre zaken bedenken, maar je kunt wel wat anders doen dan de richtlijn stelt.
  maandag 29 juni 2009 @ 18:37:46 #29
219969 Ghazi
Ille qui nos omnes servabit
pi_70487164
Mijn visie op de drie aangehaalde voorbeelden:

Moslima wil trouwen met niet-Moslimman. Is een zaak tussen 2 individuen, niet een derde partij (rechter?).
Als de Moslima wil zondigen, dan is het haar verantwoordelijkheid.

Polygamie moet onderling geregeld worden. Geen rechter hoeft er aan te pas te komen.

De juiste procedure bij het derde geval zou moeten zijn: indien de echtgenote geen seks meer wenst te hebben, moet zij of haar man een echtscheiding aanvragen en uit elkaar gaan.
What lies in the shadow of the statue?
  maandag 29 juni 2009 @ 18:44:00 #30
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70487351
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:37 schreef Ghazi het volgende:
Polygamie moet onderling geregeld worden. Geen rechter hoeft er aan te pas te komen.
Ik weet niet of ik helemaal voor polygamie ben, maar even los daarvan. Het lijkt mij niet verkeerd dat bijvoorbeeld een sharia-arbiter in zo'n situatie controleert dat de voorwaarden duidelijk zijn, zoals evenredige aandacht voor elke vrouw, en dat er geen situatie van dwang is waarbij de man z'n ogen op een jong blaadje heeft laten vallen. En dat als de man zich er niet aan houdt, dat de vrouw dan ook een paar duidelijke rechten heeft.
pi_70487767
Had ik maar een shariarechtbank.
pi_70487930
"Het valt allemaal wel mee." / "Het probleem is niet zo graat als je denkt." / "Bang voor de Islam ", etc. etc. etc.
  maandag 29 juni 2009 @ 19:06:38 #33
3542 Gia
User under construction
pi_70488108
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:37 schreef Ghazi het volgende:

Polygamie is gewoon verboden. Ook als je als vrouw ermee instemt, of dit door een zogenaamde sharia-rechtbank laat bekrachtigen.

Ik hoop dat dit ook iets is wat harder aangepakt gaat worden.
pi_70488213
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:55 schreef Picchia het volgende:
Had ik maar een shariarechtbank.
Eerder een shariaslachtbank, , , , , , , .
  maandag 29 juni 2009 @ 19:10:01 #35
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70488225
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:06 schreef Gia het volgende:

[..]

Polygamie is gewoon verboden. Ook als je als vrouw ermee instemt, of dit door een zogenaamde sharia-rechtbank laat bekrachtigen.

Ik hoop dat dit ook iets is wat harder aangepakt gaat worden.
Ja, daar heb je gelijk in. Niemand verbiedt je natuurlijk om met drie vrouwen in één huis te gaan wonen en seks te hebben met alle drie en ze ook als ‘vrouw’ te beschouwen, voor de wet is er natuurlijk maar maximaal één je vrouw, en dat heeft natuurlijk ook gevolgen voor mogelijke zaken zoals alimentatie, recht op ondersteuning en erfenis. Zelfs als die vrouwen dus al vrijwillig in een soort van polygame-toestand zouden willen leven dan zou zo'n rechtbank ze daar zeker op moeten wijzen, en mogelijk beslissen dat in het VK polygamie simpelweg niet kan.
  maandag 29 juni 2009 @ 19:12:04 #36
139330 TNA
For the stars that shine
pi_70488301
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

!
  Donald Duck held maandag 29 juni 2009 @ 19:12:13 #37
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_70488307
Als het gewoon een soort van bemiddelingen zijn, dan prima natuurlijk. Maar de 'uitspraken' mogen geen onwettelijke maatregelen opleggen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  maandag 29 juni 2009 @ 19:13:33 #38
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_70488365
Nederland heeft ongeveer 1/4e van het britse aantal inwoners. Zouden hier dan 22 moslim rechtbanken zijn?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_70488456
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:12 schreef __Saviour__ het volgende:
Als het gewoon een soort van bemiddelingen zijn, dan prima natuurlijk. Maar de 'uitspraken' mogen geen onwettelijke maatregelen opleggen.
Mogen ze ook niet. Net als in andere landen mogen deze bemiddelingsbureaus geen onwettelijke uitspraken doen.
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:13 schreef Napalm het volgende:
Nederland heeft ongeveer 1/4e van het britse aantal inwoners. Zouden hier dan 22 moslim rechtbanken zijn?
Dat volgt automatisch.
pi_70488495
quote:
Zo simpel is het niet, de moslims uit G.B. komen vooral uit Pakistan.
pi_70488603
quote:
Nederlandse moslims komen uit landen waar sharia-rechtspraak nauwelijks voorkomt.
Allah Al Watan Al Malik
pi_70488614
dit is de grootste onzin.

Sharia in Engeland. dit zijn enkel bureau's die adviezen geven.
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
  maandag 29 juni 2009 @ 19:22:58 #43
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70488697
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:20 schreef Meki het volgende:
Sharia in Engeland. dit zijn enkel bureau's die adviezen geven.
Dan nog zijn er klaarblijkelijk illegale adviezen bij.
pi_70489265
Huwelijksproblemen? Ik stel voor om sex met vier vrouwen te hebben wanneer je maar wilt. Court dismissed.

Tijd voor geen biertje.

[ Bericht 14% gewijzigd door Picchia op 29-06-2009 19:44:48 ]
pi_70489604
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:22 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dan nog zijn er klaarblijkelijk illegale adviezen bij.
dat sex verhaal is duidelijk verzonnen en duidelijke propoganda bullshit
  maandag 29 juni 2009 @ 19:54:50 #46
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70489800
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:14 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, daarom zijn die 80 overige rechtbanken ook heel kwalijk. Daar is geen enkele controle op. En daar is m.i. geen enkel excuus voor. Maar deze vijf die de Britse regering erkent, worden hopelijk wel gecontroleerd, waarbij, als men dwang ontdekt ook passende maatregelen worden genomen.
Wat is er mis met die andere 80 'rechtbanken' (dat zijn het natuurlijk niet).
In Nederland zit men gaarne bij de mediator; is ook zonder controle en zijn mensen zonder verplichte opleiding. Toch zijn die overeenkomsten bindend voor de partijen als de rechter niet oordeelt dat er sprake is van dwang of schending van de wet. Dat is met die sharia bemiddelaars toch net zo?

-edit: ik zie dat dit al vele malen gezegd is. Pardon.
Here we are now, entertain us.
pi_70489858
In een gristelijke dorp verkracht de pastor het dochtertje van de slager. Maar de slager is zeer christelijk en wil niet teveel heibel veroorzaken. Dus bespreekt die met de kopstukken van de christelijkegemeente. Die besluiten de pastor geen straf op te leggen maar werken 'm wel de deur uit.
Pastor blij, slager bij. Niemand die ervan weet.

Net zo rechtsgeldig als de Sharia rechtbanken.
  maandag 29 juni 2009 @ 19:56:46 #48
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70489874
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:54 schreef voyeur het volgende:
Wat is er mis met die andere 80 'rechtbanken' (dat zijn het natuurlijk niet).
In Nederland zit men gaarne bij de mediator; is ook zonder controle en zijn mensen zonder verplichte opleiding. Toch zijn die overeenkomsten bindend voor de partijen als de rechter niet oordeelt dat er sprake is van dwang of schending van de wet. Dat is met die sharia bemiddelaars toch net zo?
Wat er mis mee is m.i., is dat ze een deels clandestien opereren, ik denk dat het sowieso goed is om in zulke zaken (ook voor de moslimgemeenschap zelf) openheid te betrachten.
  maandag 29 juni 2009 @ 19:57:11 #49
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_70489889
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:20 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nederlandse moslims komen uit landen waar sharia-rechtspraak nauwelijks voorkomt.
We hebben toch veel Somalië-ers? De berichten zijn toch dat dat een van de ergste landen is?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 29 juni 2009 @ 19:57:49 #50
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70489901
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat er mis mee is m.i., is dat ze een deels clandestien opereren, ik denk dat het sowieso goed is om in zulke zaken (ook voor de moslimgemeenschap zelf) openheid te betrachten.
Wat is er dan clandestien aan?
pi_70489932
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:56 schreef Iblis het volgende:

[..]

Sharia rechtbank is niks mee als het enkel blijft bij familiekwesties etc.
enkel vindt ik lijfstraffen te ver gaan
  maandag 29 juni 2009 @ 20:00:32 #52
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70489989
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:57 schreef Napalm het volgende:

[..]

We hebben toch veel Somalië-ers? De berichten zijn toch dat dat een van de ergste landen is?
Ja, ze hebben daar geen functionerende staat meer, dus ook geen gecodificeerde rechtspraak. Conflicten worden opgelost per kapmes, Sharia-raad of een stel verstandige dorpshoofden.
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 20:01:17 #53
236264 crew  capricia
pi_70490010
Tvp.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 29 juni 2009 @ 20:04:52 #54
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70490135
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:57 schreef voyeur het volgende:
Wat is er dan clandestien aan?
Clandestien omdat ze achter gesloten deuren opereren en waarnemers geen inzage geven, en uitspraken doen die in strijd zijn met het recht.
pi_70490189
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:04 schreef Iblis het volgende:

[..]

Clandestien omdat ze achter gesloten deuren opereren en waarnemers geen inzage geven, en uitspraken doen die in strijd zijn met het recht.
Tja, dat soort dingen gebeuren al jaren. Denk bijvoorbeeld aan de Hells Angels of bij hooligans. Die vormen ook groepen waarbij ze hun eigen recht voeren.
Gebeurd ook gewoon in Nederland, alleen besteden we daar geen aandacht aan.
pi_70490320
Wij hebben De Rijdende Rechter.
  maandag 29 juni 2009 @ 20:27:16 #57
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70490842
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:06 schreef YouNaiveHuman het volgende:
Tja, dat soort dingen gebeuren al jaren. Denk bijvoorbeeld aan de Hells Angels of bij hooligans. Die vormen ook groepen waarbij ze hun eigen recht voeren.
Gebeurd ook gewoon in Nederland, alleen besteden we daar geen aandacht aan.
Klopt, dat wordt dan eufemistisch ‘met de mantel der liefde bedekken’ of ‘erecode schenden’ of iets dergelijks genoemd, maar het is wel ernstig. In het geval van die Hell's Angels zijn het nog min of meer gelijkwaardige partijen, maar als er b.v. met de sharia in de hand ook over voogdijrecht gesproken wordt, dan vind ik dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn en ook heel duidelijk in moet zijn.
pi_70491073
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt, dat wordt dan eufemistisch ‘met de mantel der liefde bedekken’ of ‘erecode schenden’ of iets dergelijks genoemd, maar het is wel ernstig. In het geval van die Hell's Angels zijn het nog min of meer gelijkwaardige partijen, maar als er b.v. met de sharia in de hand ook over voogdijrecht gesproken wordt, dan vind ik dat je daar heel voorzichtig mee moet zijn en ook heel duidelijk in moet zijn.
Ik ben er ook geen voorstander van maar volgens mij kun je er weinig tegen doen en het is natuurlijk niet echt clandestien. Ook in de katholieke kerk gebeurt dit tot op de dag van vandaag, ook in ons land.
pi_70491329
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:27 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zolang beide partijen het goed vinden, is het hun probleem. Als 1 van beide partijen het niet ziet zitten, kan die altijd naar de echt bevoegde instanties gaan.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:04:16 #60
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70492126
quote:
Op maandag 29 juni 2009 20:04 schreef Iblis het volgende:

[..]

Openbaar maken doet de mediator toch ook niet? Dan zouden ze hun deuren wel kunnen sluiten.
En uitspraken in strijd met het recht wil ik graag onderbouwd zien; ik kan me daar weinig bij voorstellen.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:06:39 #61
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70492211
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:04 schreef voyeur het volgende:

[..]

Openbaar maken doet de mediator toch ook niet? Dan zouden ze hun deuren wel kunnen sluiten.
En uitspraken in strijd met het recht wil ik graag onderbouwd zien; ik kan me daar weinig bij voorstellen.
Dat laatste staat in het nieuws-artikel. Misschien dat iemand zin heeft om het gehele rapport van de Civitas groep op de duikelen?
  maandag 29 juni 2009 @ 21:15:32 #62
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70492566
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat laatste staat in het nieuws-artikel. Misschien dat iemand zin heeft om het gehele rapport van de Civitas groep op de duikelen?
Ik wil wel even kijken, maar wat vind je dan mediators en kerkelijke rechtbanken die ook niet openbaar werken?
  maandag 29 juni 2009 @ 21:19:50 #63
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70492723
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:15 schreef voyeur het volgende:
Ik wil wel even kijken, maar wat vind je dan mediators en kerkelijke rechtbanken die ook niet openbaar werken?
Ik ben daar niet gelukkig mee. In ieder geval in zoverre niet dat ze zich niet aan alle controle zouden moeten kunnen onttrekken.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:24:18 #64
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70492925
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik heb het inmiddels bekeken en het is dramatisch slecht. De auteur weet helemaal niet wat er in die 'rechtbanken' besloten wordt dus hij baseert zich op fatwa's die uitgesproken zijn door moskeeen en op één zaak waar de house of lords besloot dat een Ethiopische sharia-uitspraak in strijd was met de mensenrechten. Echt waterdun.

De redenering is een beetje: de moslimcultuur is achterlijk, sharia is gebaseerd op de islam, ik weet niet wat men besluit in die sharia zaken in Engeland, maar het kan niet anders dan achterlijk zijn. Zo lust ik er nog wel een.

Wat dacht je van de 600 uitspraken per jaar van de katholieke kerkelijke rechtbanken? Dacht je dat die een toonbeeld van verlichting waren?
pi_70493166
Zolang het over moslims en de islam gaat, is het blijkbaar direct gevaarlijker. Natuurlijk boezemt alleen de term sharia alleen al angst in en is het dan moeilijk om de nuances er nog bij te betrekken. De straffen die in het MO bij de sharia horen, zullen hier niet worden voltrokken gelukkig.

Las net in de krant dat PVV/er Sietse Fritsma zegt dat de Nederlandse gevangenissen "overvol zitten met moslims". Dat kan en mag je toch gewoon niet zeggen. Dat is echt haatzaaien en bovendien is het grote onzin. De Nederlandse gevangenissen zitten niet overvol met moslims. Volgens de cijfers zijn het er maximaal 15 procent. Dat mag je relatief best nog veel vinden, je kan daarover verder ook discussieren maar je kan gewoon niet zeggen dat de Nederlandse gevangenissen vol zitten met moslims. Dat is toch echt de manier waarop er in de jaren 30 over Joden werd gesproken, het begint zo langzamerhand echt gevaarlijk te worden.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:31:58 #66
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70493253
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:24 schreef voyeur het volgende:
Wat dacht je van de 600 uitspraken per jaar van de katholieke kerkelijke rechtbanken? Dacht je dat die een toonbeeld van verlichting waren?
Nee. Dat hoeven ze ook niet te zijn, en het was bijvoorbeeld onlangs ook onfris dat bleek dat de commissie die ontuchtzaken uitzocht in de Katholieke Kerk niet te spreken was over de manier waarmee de zaken in feite onder de tafel werden geveegd, máár het zo'n kwaad is natuurlijk geen excuus om een ander kwaad ook te tolereren.

Als je trouwens een linkje hebt naar het rapport ben ik wel benieuwd.
pi_70493943
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee. Dat hoeven ze ook niet te zijn, en het was bijvoorbeeld onlangs ook onfris dat bleek dat de commissie die ontuchtzaken uitzocht in de Katholieke Kerk niet te spreken was over de manier waarmee de zaken in feite onder de tafel werden geveegd, máár het zo'n kwaad is natuurlijk geen excuus om een ander kwaad ook te tolereren.

Als je trouwens een linkje hebt naar het rapport ben ik wel benieuwd.
http://www.civitas.org.uk/press/prcs91.php
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 22:03:11 #68
236264 crew  capricia
pi_70494664
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:29 schreef SCH het volgende:
Zolang het over moslims en de islam gaat, is het blijkbaar direct gevaarlijker. Natuurlijk boezemt alleen de term sharia alleen al angst in en is het dan moeilijk om de nuances er nog bij te betrekken. De straffen die in het MO bij de sharia horen, zullen hier niet worden voltrokken gelukkig.
In de OP lees ik:
quote:
Zo mocht een moslima niet met een niet-moslim trouwen als hij zich niet tot de islam bekeerde. In andere uitspraken werden polygame huwelijken goedgekeurd en werden vrouwen gedwongen seks te hebben met haar echtgenoot wanneer hij dat wil.
Dit lijkt me wel iets anders dan de rijdenderechter e.d.
Met Geert Wilders heeft mijn afschuw van dit soort praktijken niets te maken. Een vrouw mag zelf weten met wie zij wil trouwen. Polygame huwelijken zijn verboden per wet. En verkrachting binnen het huwelijk is ook al een tijdje strafbaar.
Ik begrijp heel goed dat mensen hun afschuw en afkeer over dit soort zaken naar buiten brengen. Ik neem aan dat jij dit ook afschuwelijk vindt? Of vind je dat dit moet kunnen?
De wet geldt voor iedereen, en er geldt niet een andere wet voor moslims.

Of je nou een mediator of een sharia-rechtbank in Engeland bent: Wat mij betreft heb je je gewoon te houden aan de wet. En hoor je een ander ook geen strafbare feiten te 'adviseren' of te mediaten.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 29 juni 2009 @ 22:13:37 #69
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70495111
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:03 schreef capricia het volgende:

[..]

In de OP lees ik:
[..]

Met Geert Wilders heeft mijn afschuw van dit soort praktijken niets te maken. Een vrouw mag zelf weten met wie zij wil trouwen. Polygame huwelijken zijn verboden per wet. En verkrachting binnen het huwelijk is ook al een tijdje strafbaar.
Ik begrijp heel goed dat mensen hun afschuw en afkeer over dit soort zaken naar buiten brengen. Ik neem aan dat jij dit ook afschuwelijk vindt? Of vind je dat dit moet kunnen?

Of je nou een mediator of een sharia-rechtbank in Engeland bent: Wat mij betreft heb je je gewoon te houden aan de wet. En hoor je een ander ook geen strafbare feiten te 'adviseren' of te mediaten.
Ja, maar die mensen geloven in die achterlijke dingen. Zeshonderd mensen per jaar gaan naar een religieuze rechtbank om te vragen of ze mogen scheiden. Zo'n 'rechtbank' heeft besloten zittingen met aanklagers etc.

Het probleem is niet het bestaan van sharia rechtspraak, joodse rechtspraak (ja, ook een eigen systeem), katholieke rechtspraak of de hells angels meeting, maar dat er mensen zijn die zich daar naar willen schikken.
pi_70495178
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:03 schreef capricia het volgende:

[..]

In de OP lees ik:
[..]

Klopt.

Maar we moeten nu ook niet gaan doen alsof dit iets is wat alleen maar bij moslims gebeurd en compleet nieuw is.
Overigens zegt die onderzoeker zelf dat het vrijwel onmogelijk is om uit te zoeken wat er nou precies in die "rechtzaken" gebeurd.
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 22:17:54 #71
236264 crew  capricia
pi_70495293
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:15 schreef YouNaiveHuman het volgende:

[..]

Klopt.

Maar we moeten nu ook niet gaan doen alsof dit iets is wat alleen maar bij moslims gebeurd en compleet nieuw is.
Overigens zegt die onderzoeker zelf dat het vrijwel onmogelijk is om uit te zoeken wat er nou precies in die "rechtzaken" gebeurd.
Dat het alleen bij moslims gebeurt, dat zeg ik nergens.
Punt is dat het ook bij Moslims gebeurt en dat de OP er over gaat. En dat maakt het niet minder erg of minder verontrustend.
Lijkt wel een staat binnen de staat.
Ik ken trouwens nergens in de democratisch ontwikkelde landen zo'n systeem voor katholieke rechtspraak die in strijd is met de wet. Als je verkracht bent door een katholieke priester, dan kun je daar voor naar een normale rechtbank.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 29 juni 2009 @ 22:29:53 #72
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70495849
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:17 schreef capricia het volgende:
Ik ken trouwens nergens in de democratisch ontwikkelde landen zo'n systeem voor katholieke rechtspraak die in strijd is met de wet. Als je verkracht bent door een katholieke priester, dan kun je daar voor naar een normale rechtbank.
Zeker, sterker nog, het is volgens mij iets waar niet over bemiddeld kan worden eigenlijk. Het is een strafzaak. Maar, het is ook niet zo dat de moslims naar de sharia-rechtbank moeten, ze mogen het.
  Moderator maandag 29 juni 2009 @ 22:34:07 #73
236264 crew  capricia
pi_70496020
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:29 schreef Iblis het volgende:

[..]

Zeker, sterker nog, het is volgens mij iets waar niet over bemiddeld kan worden eigenlijk. Het is een strafzaak. Maar, het is ook niet zo dat de moslims naar de sharia-rechtbank moeten, ze mogen het.
Ik heb altijd geleerd en gedacht dat een van de bestaansredenen van onze rechtspraak is om juist de zwakkeren tegen de sterkeren te beschermen. Het recht zou er moeten zijn voor de zwakkeren.
Mijn pobleem met de hier nu geschetste sharia-rechtbanken, is dat de vrouw sws al de zwakkere is. Of ze het wil of niet. In het systeem zit al een stuk ongelijkheid. Of het een kwestie is van mogen voor de vrouw, betwijfel ik.
En daarom kan het in mijn ogen niet deugen.

Eigenlijk zou ik er voor willen pleiten dat juist zwakkeren, zoals de voorbeelden over vrouwen in de OP, beschermd moeten worden tegen dit soort onzin.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_70496409
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:17 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat het alleen bij moslims gebeurt, dat zeg ik nergens.
Punt is dat het ook bij Moslims gebeurt en dat de OP er over gaat. En dat maakt het niet minder erg of minder verontrustend.
Lijkt wel een staat binnen de staat.
Dat laatste kan. Maar het gebeurd niet altijd. Zie al die schandalen van de laatste jaren. Wordt gewoon onder de pet gehouden. Maar het gebeurd niet alleen bij de kerken ofzo. Denk ook aan de maffia of drugsbendes met hun afrekeningen, binnen die groepen gelden ook andere wetten.

En mijn opmerking dat het niet alleen bij moslims gebeurd, was in het algemeen. De ophef die er over wordt gemaakt is weer erg moslim-bash gericht.
  maandag 29 juni 2009 @ 22:42:55 #75
798 voyeur
bemoeit zich
pi_70496412
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:29 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, natuurlijk vallen verkrachtingen niet onder mediation, joodse rechtspraak, sharia uitspraken of katholieke juristen. Het strafrecht is een terrein waar de staat vervolgt, niet een individu.

Het gaat om familieruzies, echtscheidingen, erfenissen, etc. Civiel recht waar in de meeste Westerse landen dus ook vaak door anderen dan door rechters in bemiddeld wordt. Je kan altijd nog naar de rechter stappen als je rechten geschonden zijn in zo'n procedure.
pi_70496501
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:34 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb altijd geleerd en gedacht dat een van de bestaansredenen van onze rechtspraak is om juist de zwakkeren tegen de sterkeren te beschermen. Het recht zou er moeten zijn voor de zwakkeren.
Mijn pobleem met de hier nu geschetste sharia-rechtbanken, is dat de vrouw sws al de zwakkere is. Of ze het wil of niet. In het systeem zit al een stuk ongelijkheid. Of het een kwestie is van mogen voor de vrouw, betwijfel ik.
En daarom kan het in mijn ogen niet deugen.

Eigenlijk zou ik er voor willen pleiten dat juist zwakkeren, zoals de voorbeelden over vrouwen in de OP, beschermd moeten worden tegen dit soort onzin.
Makkelijk gezegd. Maar dat gaat helaas zo simpel.
Maar deze vrouw kan altijd nog naar de politie of een andere instantie stappen. Deze sharia rechtbanken zijn niet rechtsgeldig.
pi_70500562
quote:
Op maandag 29 juni 2009 18:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

De rijdende rechter is ook rechter.
Overigens zijn er in Nederland diverse semi-rechterlijke instanties, zoals de rijdende rechter, geschillencommissies en mediators. En ongetwijfeld vindt er binnen families ook vaak beraad plaats.
Daarnaast zijn er mensen als Pieter Storms, de belbus (met zijn asociale toeter) en dergelijke, die de belaagde burger aan zijn gelijk proberen te helpen.
En in diverse beroepsgroepen heerst een eigen code.

Uiteindelijk is natuurlijk het recht van de staat waar men woont bepalend.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_70502362
Maar hoe zit het dan met de rijdende rechter. Volgens mij is het zo dat de twee partijen allebij voor de tijd een handtekening zetten onder een contract.
Maar als men het achteraf niet eens is met de uitspraak van Frank V. mogen ze dan nog wel weer in hoger beroep gaan?
Pokerkoning Kurt C. : Its okay to eat fish cause they dont have any feelings
pi_70502826
quote:
In andere uitspraken werden polygame huwelijken goedgekeurd en werden vrouwen gedwongen seks te hebben met haar echtgenoot wanneer hij dat wil.
Is het niet gewoon strafbaar om als erkend adviesbureau (laten we het dan maar zo noemen) dergelijke strafbare feiten te adviseren als door de Engelse regering erkend ? Er uitspraken over te doen?
quote:
worden erkend door de Britse wet. De uitspraken van deze shariarechtbanken zijn rechtsgeldig zodra alle betrokken partijen het tribunaal erkennen.
Dat valt toch gewoon niet goed te praten?
Wat voor betrokken tribunaal?
quote:
De rechtbanken opereren achter deuren die gesloten zijn voor onafhankelijke waarnemers en niet-moslims,
Een niet moslim mag er niet eens in om te controleren.

Sorry, maar ik vind dat ook te ver gaan
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
  dinsdag 30 juni 2009 @ 02:14:18 #80
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_70503193
Ik twijfel... als zo'n shariarechtbank dingen als verkrachting en sociale uitsluiting omdat je homo bent rechtvaardigt, ben ik daar zeer op tegen en staat dat ver af van alles waar we in het westen voor gestreden hebben. Een ouder kan ook wel met de school van zijn kind afspreken dat het niet hoeft te leren rekenen, maar dat is wel in strijd met de wet. Is het dan opeens ok omdat het om een onderlinge afspraak gaat?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')