bron: Mobiele telefoon krijgt standaardopladerquote:Opladers voor mobiele telefoons krijgen een standaardstekker die voor ieder toestel te gebruiken is. De fabrikanten zijn het daarover eens geworden, mede onder druk van de Europese Commissie. Harmonisering van de stekker (én de aansluiting in de telefoon) maakt een eind aan de huidige situatie waar de consument wordt gedwongen bij de aankoop van een andere gsm vrijwel altijd ook een nieuwe oplader aan te schaffen.
De universele oplader is energiezuiniger dan de bestaande typen. Europees Commissaris Verheugen (industrie) verwelkomt de standaardisering die hij maandag samen met grootste gsm-producenten bekend maakte. De universele oplader komt vanaf 2010 op de markt.
Gekozen is voor de micro-usb-stekker. De fabrikanten zagen aanvankelijk niets in de introductie van één stekker en aansluiting voor opladers in mobiele telefoons. Het zou technisch ook niet mogelijk zijn. Pas na dreigementen van Verheugen dat hij desnoods met wetgeving zou komen, gingen de fabrikanten overstag.
Europa telt momenteel zeker dertig verschillende types opladers, in bijna ieder huishouden slingeren er wel een paar rond. Volgens VVD-europarlementariër Manders - die zich sinds 2008 hard maakte voor de standaardisering van de stekker - betalen de Europese burgers jaarlijks driehonderd miljoen euro voor steeds andere telefoonopladers.
De verwachting is dat deze verkoop met de introductie van het standaardmodel drastisch zal afnemen. Dat is niet alleen gunstig voor de consument maar ook goed voor het milieu. De industrie verwacht tussen de 13.6 en 21.8 miljoen ton minder CO2-uitstoot per jaar.
Vrijwel alle grote producenten van mobiele telefoons doen mee, waaronder Nokia, Sony Ericsson, Motorola, LG, Apple en RIM (BlackBerry).
quote:
quote:Gekozen is voor de micro-usb-stekker. De fabrikanten zagen aanvankelijk niets in de introductie van één stekker en aansluiting voor opladers in mobiele telefoons. Het zou technisch ook niet mogelijk zijn. Pas na dreigementen van Verheugen dat hij desnoods met wetgeving zou komen, gingen de fabrikanten overstag.
Heeft HTC niet zelf een ander soort mini-USB ontwikkeld (o.a. zodat je die aansluiting ook voor je headset kunt gebruiken), waar de micro-USB (bijvoorbeeld die van sommige digitale camera's) wel gewoon in past?quote:Op maandag 29 juni 2009 15:20 schreef UncleSam het volgende:
Klote, ik had gehoopt op de mini USB.
TomTom/Xperia/HTC toestellen.
Lezen is blijkbaar moeilijk, uit de OP:quote:Op maandag 29 juni 2009 16:22 schreef MikeyMo het volgende:
Prima nieuws
Ik ben benieuwd wat de immer eigenzinnige Apple gaat doen, die zal er toch aan moeten geloven
Apple doet gewoon mee dus.quote:Vrijwel alle grote producenten van mobiele telefoons doen mee, waaronder Nokia, Sony Ericsson, Motorola, LG, Apple en RIM (BlackBerry).
Nee, in Maart heeft Verheugen gezegd dat als ze er zelf niet uit konden komen dat hij dan met wetgeving zou komen. Nu zijn ze er kennelijk uitgekomen en heeft dat dreigement er ook voor gezorgd dat Apple meedoet.quote:Op maandag 29 juni 2009 16:38 schreef Mikkie het volgende:
Dit was toch al heel lang bekend? Althans, er was maanden geleden al sprake van.
inderdaad eindelijkquote:Op maandag 29 juni 2009 15:10 schreef MouzurX het volgende:
[..]
bron: Mobiele telefoon krijgt standaardoplader
Eindelijk !![]()
Is dat hele europa gedoe toch ergens goed voor![]()
Samsung is niet alleen groot maar ook goedquote:Op maandag 29 juni 2009 19:30 schreef Mirjam het volgende:
dat zou tijd worden, al die verschillende klote laders.
ik zie samsung niet in het rijtje staan btw, is toch ook wel een grote aanbieder.
Op engadget las ik dat Samsung wel gewoon meedoet hoor.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:30 schreef Mirjam het volgende:
ik zie samsung niet in het rijtje staan btw, is toch ook wel een grote aanbieder.
Wat zich dus eigenlijk na 1 keer alweer terugbetaald.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, vanaf nu krijg je dus geen lader meer bij de telefoon maar moet je dus een standaard lader kopen.
Jij denkt dat je telefoon goedkoper wordt?quote:Op maandag 29 juni 2009 20:13 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Wat zich dus eigenlijk na 1 keer alweer terugbetaald.
Waar lees je dat?quote:Op maandag 29 juni 2009 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, vanaf nu krijg je dus geen lader meer bij de telefoon maar moet je dus een standaard lader kopen.
Samsung heeft volgens mij sowieso al micro-usb. Alleen kennelijk niet altijd even goede opladers bij de telefoons. Want de oplader van mijn dure model werkt wel op alle samsungs, maar de oplader van mijn goedkope model werkt alleen op het goedkope toestel.quote:Op maandag 29 juni 2009 19:30 schreef Mirjam het volgende:
Zou mooi zijn. Laptops zijn een mooie tweede optie waar een zwaardere standaard voor bedacht mag worden.quote:Op maandag 29 juni 2009 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Nu afwachten of alle andere gadget fabrikanten ook meegaan in deze standaard.
quote:
Idd dubbel geld uit de zak kloppenquote:Op maandag 29 juni 2009 19:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Als ze een lader mee zouden leveren bij iedere telefoon, kan je net zo goed een eigen lader nemen ipv een standaard. Bovendien zouden er nog steeds evenveel laders worden gemaakt.quote:
Dat is nu juist het hele concept hiervan, geen overbodige laders meer, dus je moet hem kopen en doet het op alle nieuwe telefoons.quote:Op woensdag 1 juli 2009 21:29 schreef vanhal het volgende:
Naja, ik haal nergens uit dat je geen oplader meer bij je telefoon krijgt. Het lijkt mij heel sterk dat je geen lader meer bij je nieuwe gsm krijgt.
Goh, lezen is ook een kunst he. Er komt dus geen wetgeving.quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:13 schreef Isegrim het volgende:
Dat vind ik wel zwaar relaxt, al ben ik geen voorstander van wetgeving op dit gebied.
Duh. Maar er is wel mee gedreigd. Same difference.quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:49 schreef HiZ het volgende:
[..]
Goh, lezen is ook een kunst he. Er komt dus geen wetgeving.
quote:Op woensdag 1 juli 2009 23:50 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Duh. Maar er is wel mee gedreigd. Same difference.
Nee dat zei ik dus ook, maar die Amerikanen waren er van overtuigd dat de dreigementen niks hadden uitgemaakt . Integendeel zelfs, die dachten dat dat hele dreigement overbodig was geweest en dat het helemaal niet zeker was dat het nou in 2010 ingevoerd zou worden. Maar goed, op een gegeven ogenblik heb ik de discussie maar afgemaakt met 'fijn dat jullie in Amerika zoveel beter weten hoe de EC werkt dan alle Europeanen bijelkaar'.quote:Op donderdag 2 juli 2009 00:00 schreef Isegrim het volgende:
Zonder dat dreigement zouden ze die keus heus niet hebben gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |