Hoe bizar is dit? Mogelijk bied dit mogelijkheden tot de eeuwige jeugd?quote:AMSTERDAM - Een 16-jarig meisje uit de Verenigde Staten heeft nog steeds het lichaam en het verstandelijk vermogen van een baby. Uit een nieuw onderzoek blijkt dat ze mogelijk een nog onontdekt ouderdomsgen mist.
Voor de 16-jarige Brooke Greenberg uit Baltimore lijkt de tijd stil te staan. Ze heeft het voorkomen van een baby tussen de 6 en 12 maanden (zie filmpje).
Het meisje heeft zich in haar leven zowel lichamelijk als geestelijk nauwelijks ontwikkeld, maar de oorsprong van haar aandoening is onbekend.
Onderzoekers van de universiteit van Florida hebben onlangs haar DNA uitgebreid onderzocht, zo meldt het Britse tijdschrift New Scientist.
Geen afwijkingen
De wetenschappers vonden echter geen afwijkingen in de genen die verantwoordelijk zijn voor bekende ouderdomsziektes, zoals progeria en het syndroom van Werner.
Volgens hoofdonderzoeker Richard Walker mist het meisje vermoedelijk een nog onbekend gen dat het ouderdomsproces coördineert. Haar lichaamsdelen lijken zich namelijk op verschillende tempo’s te ontwikkelen.
Melkgebit
Zo is het brein van Brooke nauwelijks groter dan dat van een baby. Maar de celstructuur van haar botten wijst op een leeftijd van rond de 10 jaar. Verder heeft het meisje nog steeds haar melkgebit, maar de tanden lijken rond de acht jaar oud.
“Haar lichaam groeit in gefragmenteerde delen, alsof het niet bij één organisme hoort”, aldus Walker.
Verouderingsproces
De wetenschapper wil verder onderzoek doen naar de aandoening van het meisje. Walker hoopt dat de ziekte van Brooke uiteindelijk de identiteit zal verraden van het nog onbekende gen dat haar verouderingsproces in de war stuurt.
© NU.nl/Dennis Rijnvis
Nou nou kan gebeuren dat ik wat vergeet hoorquote:Op zaterdag 27 juni 2009 01:18 schreef Feestkabouter het volgende:
hier link met filmpje (had ook wel in OP gemogen)
http://www.nu.nl/wetensch(...)d-ouderdomsgen-.html
die moeder is ook een beetje vreemd, die ogen staan vreemd in de schedel (of ze is gewoon scheel)
Nouja als je op 16 jarige leeftijd nog bijna er net zo uit ziet als ten tijde van je 1e levensjaar lijkt me dat toch wel meer dan het onderzoeken waard.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 11:34 schreef SP het volgende:
Een beetje vrij en misleidend gebruik van ontwikkelingsproblemen en veroudering, lijkt me meer sensatie (funding?) zoekerij dan een daadwerkelijke link.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik denk desondanks dat het straks wel mogelijk is!quote:Op zaterdag 27 juni 2009 13:54 schreef vaarsuvius het volgende:
Het laatste dat deze wereld nodig heeft is een 'medicijn' tegen veroudering.. De wereld is al te vol, laten we alsjeblieft niet 200 worden en de illusie hebben dat dat beter is. Als we niet gewoon van zelf dood gaan dan slaan we elkaar wel dood....
Zeker erg interessant, maar een probleem in lichamelijke ontwikkeling heeft niet per definitie iets met veroudering te maken, vandaar het misleidende.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 12:08 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Nouja als je op 16 jarige leeftijd nog bijna er net zo uit ziet als ten tijde van je 1e levensjaar lijkt me dat toch wel meer dan het onderzoeken waard.
Dat is ook waar, leeft dit kind überhaupt wel 50 jaar later? en ziet ze er dan nog steeds hetzelfde er uit? dat zou pas freaky zijn!quote:Op zaterdag 27 juni 2009 15:43 schreef SP het volgende:
[..]
Zeker erg interessant, maar een probleem in lichamelijke ontwikkeling heeft niet per definitie iets met veroudering te maken, vandaar het misleidende.
Dat niet, het is nogsteeds onduidelijk waar het precies zit. De genen die met Werner en Progeria samenhangen zijn goed. Ik zou denken dat er ergens een aantal transcriptiefactoren afwezig zijn, en dat daarom nog de lichamelijke, noch de geestelijke ontwikkeling is begonnen. En dit is ook weer een interessante toevoeging aan de Nature-Nurture discussie, denk ik.quote:Op zaterdag 27 juni 2009 16:17 schreef Haushofer het volgende:
Is het nou duidelijk hoe oud dit kind kan worden?
Methusalechquote:Op zaterdag 27 juni 2009 15:14 schreef Megumi het volgende:
Moet aan aan de Methusalem saga van Robert A. Heinlein denken.
quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Is er een manier waarop dit evolutionair gezien voordelig kan zijn?
quote:Het meisje heeft zich in haar leven zowel lichamelijk als geestelijk nauwelijks ontwikkeld
Ik zeg dat zware beperking van lichamelijke en geestelijke ontwikkeling nou niet bepaald evolutionair voordelig is. De kans op en mate van voortplanting wordt er niet door vergroot.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat zeg jij?
Met je eigen woorden.
In geen enkele situatie?quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zeg dat zware beperking van lichamelijke en geestelijke ontwikkeling nou niet bepaald evolutionair voordelig is. De kans op en mate van voortplanting wordt er niet door vergroot.
Zijn de meeste mutaties niet "negatief"? Of zeg ik nou iets doms?quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
In geen enkele situatie?
Er bestaat dus wel degelijk zoiets als een negatieve mutatie?
Ja, dat werd namelijk altijd stellig ontkend in de eeuwenlange discussies.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zijn de meeste mutaties niet "negatief"? Of zeg ik nou iets doms?
Dat lijkt me sterk. Volgens mij zijn verreweg de meeste mutaties negatief, wat je statistisch vrij eenvoudig zou kunnen aantonen; bekijk maar es hoeveel mutaties geen voordeel op zouden leveren. Maar lang niet al die mutaties zijn natuurlijk erfelijk. En bij evolutie ben je geïnteresseerd in de erfelijke mutaties. Dit lijkt me een integraal onderdeel van de evolutietheorie.quote:Op woensdag 1 juli 2009 09:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, dat werd namelijk altijd stellig ontkend in de eeuwenlange discussies.
Als men met een 'negatieve mutatie' aan kwam zetten, werd dat ontkracht als 'die bestaan niet, zijn neutraal, afhankelijk van omgeving of ze 'positief' of 'negatief' zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |