abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70356257
quote:
Declaraties kabinet liggen op straat

DEN HAAG - Een Ray Ban zonnebril voor minister Wouter Bos, een rokkostuum voor staatssecretaris Frank van Heemskerk en een kaartje voor een toneelstuk voor staatssecretaris Jet Bussemaker.

Dat zijn enkele van de zaken die leden van het kabinet de afgelopen tijd hebben gedeclareerd. De Telegraaf kreeg de gegevens in handen en publiceerde deze donderdag. De krant kreeg de gegevens van de creditcards van de bewindslieden niet.

Ambtsreis

Bos declareerde zijn zonnebril (113 euro) nadat hij deze kwijtraakte tijdens een ambtsreis naar Brussel. Dat gebeurde nadat hij aangifte had gedaan bij de politie Haaglanden.

Een woordvoerster van het ministerie van Economische Zaken zegt dat de declaratie van het rokkostuum van Van Heemskerk binnen de regels is. Bewindslieden krijgen weliswaar een representatievergoeding, maar daaronder valt niet een rokkostuum.

De Telegraaf kreeg de gegevens na een verzoek op grond van de Wet openbaarheid bestuur (Wob). Aanleiding was de commotie rond declaraties van regeringsleden in Groot-Brittannië.

Openbaar

Minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken zei donderdag dat bewindslieden die uitgaven met creditcards van hun ministerie hebben gedaan, die ook openbaar moeten maken als daar om wordt gevraagd. ''Ik zie geen reden om dat niet te doen'', stelde ze.

Volgens de bewindsvrouw had de Telegraaf alleen om declaraties gevraagd. Als er alsnog om de zakelijke creditcardgegevens wordt gevraagd, worden die volgens Ter Horst verstrekt.

De PVV en de SP hebben al gezegd dat die uitgaven ook openbaar moeten worden. ''Ik zie niet in waarom we de declaraties wel openbaar maken en de creditcarduitgaven niet'', zei Ter Horst.

Opheldering

De SP voelt niets voor een debat over de zonnebril van de minister, maar vindt wel dat de nu naar buiten gekomen en de nog onbekende aankopen met creditcards bekend moeten worden gemaakt. Bijvoorbeeld via internet.

De partij gaat er vanuit dat openbaarheid leidt tot terughoudend met declareren. De PVV wenst voor dinsdag opheldering van het kabinet en vraagt anders een spoeddebat aan over de kwestie.

Bij de VVD vragen ze zich of sprake is van een incident of dat de afspraken rond en controle op de uitgaven van de declaraties niet goed zijn.
Een dure zonnebril van onze Bos

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 25-06-2009 16:36:45 (Bron toegevoegd) ]
pi_70356309
Ach, ik had het wel erger verwacht. Wel goed dat die transparantie er is.
"Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
pi_70356402
Een dure bril inderdaad van onze belastingcenten
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_70356424
Bos: Het was een echte Redband!
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:16:29 #5
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_70356632
Nou, als dit de meest schokkende onthullingen zijn die ze konden vinden...
pi_70356677
ZOZO
Gaan we Engeland achterna ?
pi_70356744
En Balkenende declareert 0,00 euro...
vraag me af wat Rouvoet zoal declareert
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:20:52 #8
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_70356829
Dus als als ik op reis iets verlies en ik heb geen reisverzekering heb ik pech gehad, maar Bos verhaalt zijn schade gewoon op de belastingbetaler?
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_70356844
pff betaal je zonnebril even zelf als je die kwijtraakt doen we toch allemaal?
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:27:46 #10
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70357099
Reactie:
quote:
DEN HAAG - Voor het ministerie van Financiën bleek het goedkoper om verlies, diefstal of beschadiging van goederen van medewerkers zelf te vergoeden dan zich er als ministerie voor te verzekeren. Dat zei minister Wouter Bos van Financiën donderdag.

Bos declareerde zelf zijn zonnebril (113 euro) nadat hij die was kwijtgeraakt tijdens een ambtsreis naar Brussel.

Hij deed daarvoor aangifte bij de politie Haaglanden. Aangifte doen is wel een vereiste voor het kunnen declareren bij Financiën.
bron

Mits bovenstaande inderdaad het geval is, en dat van te voren besproken was, en aangifte nodig is, dan is er volgens mij weinig op af te dingen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:30:41 #11
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_70357216
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:27 schreef Iblis het volgende:
Reactie:
[..]

bron

Mits bovenstaande inderdaad het geval is, en dat van te voren besproken was, en aangifte nodig is, dan is er volgens mij weinig op af te dingen.
Hmm, wat mij betreft mag er dan wel een limiet gesteld worden aan het vergoeden van een zonnebril (even de uitzondering met een bril op sterkte daar gelaten).
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:33:26 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70357314
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:30 schreef Marrije het volgende:

[..]

Hmm, wat mij betreft mag er dan wel een limiet gesteld worden aan het vergoeden van een zonnebril (even de uitzondering met een bril op sterkte daar gelaten).
Als een verzekering die ook geheel vergoed had…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:35:32 #13
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_70357393
Alsjeblieft, wat een oeverloos geneuzel over een zonnebril. Alsof er niet écht belangrijke zaken aan te pakken zijn....
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:35:34 #14
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_70357398
http://images2-telegraaf.(...)laraties_637341a.pdf

Gaat echt helemaal nergens over. Bussemaker die met iemand van een patientenorganisatie naar een toneelstuk over dementie gaat, Ter Horst die een hotelkamer van 200 euro per nacht declareert, Heemskerk die een rokkostuum voor een staatsbanket huurt...

Hele normale declaraties. Ik durf er wel een paar kratjes bier op te zetten dat de declaraties van de gemiddelde Telegraaf-redacteur buitensporiger zijn.
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:39:40 #15
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70357556
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:30 schreef Marrije het volgende:

[..]

Sure, maar dan wel boven dit bedrag, want zo hoog is dat niet.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:46:50 #16
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_70357811
Gaan we serieus nu lopen zeuren over een zonnebril van 113 euro? En dan ook nog eens beweren dat dat duur is? Kom op zeg
  donderdag 25 juni 2009 @ 13:50:04 #17
62913 Blik
The one and Only!
pi_70357931
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:35 schreef Hephaistos. het volgende:
http://images2-telegraaf.(...)laraties_637341a.pdf

Gaat echt helemaal nergens over. Bussemaker die met iemand van een patientenorganisatie naar een toneelstuk over dementie gaat, Ter Horst die een hotelkamer van 200 euro per nacht declareert, Heemskerk die een rokkostuum voor een staatsbanket huurt...

Hele normale declaraties. Ik durf er wel een paar kratjes bier op te zetten dat de declaraties van de gemiddelde Telegraaf-redacteur buitensporiger zijn.
Echt onzin om er ophef over te maken, ik neem idd ook aan dat de uitgaven van de verwende Telegraaf-jounalisten en redacteuren een stukje erger zijn.
pi_70358214
quote:
De partij gaat er vanuit dat openbaarheid leidt tot terughoudend met declareren. De PVV wenst voor dinsdag opheldering van het kabinet en vraagt anders een spoeddebat aan over de kwestie.
Dit kost meer dan alle declaraties bij elkaar.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_70358296
Volgens mij valt het hier wel mee hoor.

Een zonnebrilletje declareren moet kunnen. Zolang het geen wekenlange vakanties zijn met de hele familie. Het is niet dat hun bestaan afhankelijk is van declaraties. Het zijn nog net geen monarchen.
pi_70358444
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:59 schreef Salvad0R het volgende:
Volgens mij valt het hier wel mee hoor.

Een zonnebrilletje declareren moet kunnen. Zolang het geen wekenlange vakanties zijn met de hele familie. Het is niet dat hun bestaan afhankelijk is van declaraties. Het zijn nog net geen monarchen.
Plus dat het gaat om een aangifte van vermissing/diefstal tijdens een werkbezoek. Als mijn bril op mn werk gejat wordt, mogen ze hem ook terug betalen. Of het dan uit het potje "verzekering" komt, of uit het potje gereserveerd, zal mij weinig uitmaken.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_70358960
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 14:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Plus dat het gaat om een aangifte van vermissing/diefstal tijdens een werkbezoek. Als mijn bril op mn werk gejat wordt, mogen ze hem ook terug betalen. Of het dan uit het potje "verzekering" komt, of uit het potje gereserveerd, zal mij weinig uitmaken.
Juist ja. Valt mee hier.

In Engeland gaat het wel iets verder

"Conservative MPs are to pay back another £125,000 in expenses as a result of the party's scrutiny panel's review of claims"

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/politics/8117234.stm

Check ook de key stories rechts.
pi_70361324
Huur een boekhouder in en laat die een weekje alle declaraties uitpluizen en een rapportje opmaken. Als er geen misstanden zijn is het onzin dat elke krant of elke burger elke declaratie moet beoordelen. Natuurlijk zal er wel eens een declaratie tussenzitten die vraagtekens oproept, en misschien is zelfs het antwoord niet erg bevredigend. Maar er zal ook wel eens wat niet gedeclareerd worden wat wel kan. Het gaat erom dat het declaratiegedrag van een minister in het algemeen deugt.

Het wordt wel te gek als een minister elke individuele declaratie van een paar euro moet verdedigen of dat kranten en de immer genuanceerde reagerende lezers ermee aan de haal gaan. Controleer het systematisch, maak daarvan rapport op, en maak dat openbaar.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:32:11 #23
62913 Blik
The one and Only!
pi_70361512
vooral de reacties op het artikel op telegraaf.nl zijn hilarisch te noemen. Wat een stelletje kanslozen bij elkaar
pi_70361649
OMG wat een nutteloosheid. 113 euro. OH NOES! En dat was dan kennelijk het schokkendste wat ze konden vinden.
pi_70361714
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:26 schreef Weltschmerz het volgende:
Huur een boekhouder in en laat die een weekje alle declaraties uitpluizen en een rapportje opmaken.
Als ik zo dat .pdf lees, is dat dus gebeurd.
Honey ! Take me drunk, i am home !
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')