FOK!forum / Oorlog en Defensie / Geen mariniers op Nederlandse koopvaardijschepen bij Somalië
Frutseldonderdag 25 juni 2009 @ 11:46
quote:
Geen mariniers op Nederlandse koopvaardijschepen

Nederlandse koopvaardijschepen die in de Golf van Aden varen, krijgen geen mariniers aan boord om de schepen te beschermen tegen piraten. Minister Van Middelkoop van Defensie vindt de risico's te groot.

Van Middelkoop noemt het gevaar van geweldsescalatie als piraten zien dat er gewapende mariniers aan boord zijn. Ook is het volgens hem onverantwoord omdat mariniers die gewond raken op een schip niet snel geholpen kunnen worden.

Met zijn opstelling stuurt de minister aan op een botsing met de Tweede Kamer die wel mariniers wil laten meevaren.

De Nederlandse reders zijn teleurgesteld. Ze voelen zich in de steek gelaten.
quote:
Geen mariniers, ondanks dode matroos

AMSTERDAM - Minister van Defensie Eimert van Middelkoop is ondanks druk vanuit de Tweede Kamer en vanuit het koopvaardijwezen niet van plan standaard Nederlandse mariniers mee te sturen op vrachtschepen die langs de Somalische kust varen. Van Middelkoop noemde inzet van mariniers dinsdagavond in het televisieprogramma NOVA ‘onverantwoord’.

De minister reageerde op de escalatie van de kaping van het Nederlands/Antilliaanse schip Marathon, dat op 7 mei werd geënterd door piraten. Tijdens de kaping werd een van de Oekraïense bemanningsleden van het schip doodgeschoten en liep een tweede matroos een schotwond op. Het lijk van de doodgeschoten matroos is bijna zeven weken bewaard in een vrieskist aan boord.

De Marathon werd maandagnacht vrijgegeven door de piraten, nadat een onbekend bedrag aan losgeld was betaald. Het schip lag sinds de kaping op 7 mei voor het strand van het Somalische plaatsje Eijl. Het Nederlandse fregat De Zeven Provinciën begeleidt het schip nu naar een veilige haven. Aan boord van de Marathon verricht de Marechaussee sporenonderzoek en wordt de bemanning ondervraagd.

Het Openbaar Ministerie begint een strafrechtelijk onderzoek. Een onbekend aantal verdachten wordt verdacht van afpersing van een Nederlandse reder en van zeeroof met de dood als gevolg. De piraten zijn maandag verdwenen.

Volgens het International Maritime Bureau (IMB) komt het zelden voor dat er doden vallen bij een kaping. Eenmaal is een Taiwanese visser doelbewust doodgeschoten, zegt IMB-directeur Pottengal Mukundan. Dat was vorig jaar. ‘Als dit bemanningslid door gericht vuur is omgekomen, dan is dat een zorgwekkende escalatie van het geweld op zee.’

Cargadoor Amons & Co in Zaandam – verantwoordelijk voor het schip en de bemanning – weigert journalisten te woord te staan. Volgens Van Middelkoop weigerde het bedrijf ingrijpen door de marine, omdat het met de kapers wilde onderhandelen over losgeld.

Begin dit jaar verzette de bemanning van een Turks schip onder Antilliaanse vlag zich hevig tegen een aanval van piraten. Met molotovcocktails en vuurpijlen staken zij het piratenbootje in brand. Die piraten staan nu terecht in Nederland.
Ik vraag me eigenlijk af: Wat zijn nog meer de risico's van het wel toestaan van mariniers op die schepen? Wegen die risico's niet op tegen de veiligheid, de kosten van het gijzelen/losgeld etc etc.

Okay, gewonde mariniers of bemanningsleden kunnen niet gauw geholpen worden. Voor mariniers is dat misschien een risico van het vak, maar denk je niet dat het die piraten veel eerder afschrikt dan dat het escaleert?

Is het niet onze plicht om onze mensen, goederen, schepen te beschermen tegen welke buitenlandse agressie ook? Hoe kijken jullie, vanuit een DEF-oogpunt, tegen deze mening aan?
MrTorturedonderdag 25 juni 2009 @ 11:52
Bewakers, geregistreerd in een of ander obscuur landje, mee laten varen. Die kunnen gericht schieten en de piraten over boord dumpen zonder juridisch gezeik achteraf
Frutseldonderdag 25 juni 2009 @ 11:54
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:52 schreef MrTorture het volgende:
Bewakers, geregistreerd in een of ander obscuur landje, mee laten varen. Die kunnen gericht schieten en de piraten over boord dumpen zonder juridisch gezeik achteraf
Daar is ook in de media over gesproken dat dat misschien de volgende stap wordt. Maar ja, ook dat lijkt me geen goedkoop geintje en wie gaat dat betalen? Vermoedelijk de rederijen zelf die het doorberekenen aan de klanten uit het oogpunt: "Gevaren-/ Garantiegeld?"

Nu hoor je de laatste tijd weinig over nieuwe kapingen. Zou de aanwezigheid van de wereldwijde marine daar mee te maken hebben of ligt de mediahype nu even op Iran en NoordKorea?
MrTorturedonderdag 25 juni 2009 @ 11:57
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:54 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Daar is ook in de media over gesproken dat dat misschien de volgende stap wordt. Maar ja, ook dat lijkt me geen goedkoop geintje en wie gaat dat betalen? Vermoedelijk de rederijen zelf die het doorberekenen aan de klanten uit het oogpunt: "Gevaren-/ Garantiegeld?"

Nu hoor je de laatste tijd weinig over nieuwe kapingen. Zou de aanwezigheid van de wereldwijde marine daar mee te maken hebben of ligt de mediahype nu even op Iran en NoordKorea?
Dure oplossing, maar wel de enig mogelijke. Of Somalië moet de VN toestaan in hun land te opereren, maar dat ligt politiek nogal gevoelig geloof ik.
LangeTabbetjedonderdag 25 juni 2009 @ 11:58
Over hoeveel schepen hebben we het hier eigenlijk ? Als het er 1 of 2 zou zijn, zou ik lekker per schip 4 mariniers meesturen. Hebben we het over 50 schepen per maand ? Dan wordt het logistiek al een hele operatie.
Rock-shockerdonderdag 25 juni 2009 @ 12:04
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:57 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Dure oplossing, maar wel de enig mogelijke. Of Somalië moet de VN toestaan in hun land te opereren, maar dat ligt politiek nogal gevoelig geloof ik.
Somalië heeft weinig toe te geven aangezien het land al achttien jaar zonder serieuze regering zit. De internationale gemeenschap heeft er echter minder zin in om in het land te opereren. De VS hebben er weinig zin in vanwege de gebeurtenissen zestien jaar geleden en dan houdt het wel zo'n beetje op. Bovendien zitten veel landen vast in Afghanistan en Irak.
Frutseldonderdag 25 juni 2009 @ 12:04
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
Over hoeveel schepen hebben we het hier eigenlijk ? Als het er 1 of 2 zou zijn, zou ik lekker per schip 4 mariniers meesturen. Hebben we het over 50 schepen per maand ? Dan wordt het logistiek al een hele operatie.
Geen idee, ook daarom opende ik hem ook in DEF. Misschien dat iemand daar meer kennis van heeft, qua inzet en kosten.
quote:
Heet water tegen Piraten
Een vinding van het veiligheidsbedrijf Secure-Marine moet piraten van schepen voortaan op afstand houden. Wie een schip wil enteren, wordt getroffen door een hete douche.

Volgens directeur Raphael Kahn van Secure-Marine uit Rotterdam, die een bericht hierover in het AD bevestigde, is het een effectieve manier om schepen te beveiligen. Het systeem bestaat uit een sproei-installatie en een pomp. Het zeewater wordt met behulp van motorwarmte verhit. Bij kapingsgevaar kan de kapitein een heetwatergordijn rond zijn schip creëren.

Eventueel kunnen chemicaliën aan het water worden toegevoegd die de ogen irriteren, aldus Kahn. Hij zegt contacten te hebben met verschillende rederijen en denkt het systeem in augustus te introduceren. Secure-Marine BV werkt aan beveiliging van havens, vliegtuigen en gevangenissen. Het bedrijf heeft vijftig mensen in dienst.
Dit is vast goedkoper
boyvdonderdag 25 juni 2009 @ 12:05
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:52 schreef MrTorture het volgende:
Bewakers, geregistreerd in een of ander obscuur landje, mee laten varen. Die kunnen gericht schieten en de piraten over boord dumpen zonder juridisch gezeik achteraf
goed idee

Zolang de regering er hier niet al teveel gezeik over krijgt maakt het ze geen hol uit. Dat was wel anders in de gouden eeuw, toen mocht de VOC ook zelf rekruteren, en iedereen weet hoe dat is gegaan
Fred2donderdag 25 juni 2009 @ 12:08
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.

Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
Frutseldonderdag 25 juni 2009 @ 12:16
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.

Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
ghehe... Somalie aansporen? Wie dan? Welke van die tig krijgsheren?
Hoeveel geld sturen wij dan naar somalie?
boyvdonderdag 25 juni 2009 @ 12:23
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.

Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
De hamvraag is natuurlijk; wie spreekt voor Somalië?
Rave_NLdonderdag 25 juni 2009 @ 13:04
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:04 schreef Frutsel het volgende:
Geen idee, ook daarom opende ik hem ook in DEF. Misschien dat iemand daar meer kennis van heeft, qua inzet en kosten.
zie andere topic:

Onze minister van defensie vanavond op NOVA
RedFever007donderdag 25 juni 2009 @ 13:19
Dit is niet echt de VOC mentaliteit die JP predikt "Vroeger" heerste de Nederlandsche marine over zee. Nu is men bang dat onze mariniers "teveel risico lopen". Bang voor wat Somaliers met rubberbootjes en pistolen (vergeleken met de hightech uitrusting van onze mariniers)

Gewoon bewapende mariniers mee laten varen OF in de buurt hebben die met geweld in kunnen grijpen mocht dat nodig zijn! Je laat je toch niet de les lezen door wat Piraten
Frutseldonderdag 25 juni 2009 @ 13:23
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:04 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

zie andere topic:

Onze minister van defensie vanavond op NOVA
Goed punt.. die had ik niet gezien Gezocht in de titel op piraten en somalie
Zithdonderdag 25 juni 2009 @ 13:24
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.

Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
http://en.wikipedia.org/wiki/Somalia Kijk eens, helemaal voor jou.
peristiliusdonderdag 25 juni 2009 @ 14:32
Stuur Orlando Bloom, dat is pas een echte piraat.
Nobudonderdag 25 juni 2009 @ 17:44
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 12:08 schreef Cothen het volgende:
Kunnen we Somalië niet aansporen om die piraten eens aan te pakken?
We sturen kapitalen aan voedsel, militaire ondersteuning en andere meuk die kant op, dan mogen we toch wel verwachten dat ze voorkomen dat piraten hun slag slaan.

Vind het tijd voor een ultimatum, binnen nu en 3 maanden moet de piraterij aan banden zijn, anders draaien we de geldkraan dicht en zoeken ze het zelf maar uit.
(het geld wat we daarmee overhouden kunnen we dan investeren in mariniers die onze schepen bewaken)
Welnee, dreigen om na 3 maanden de havens in puin te schieten werkt volgens mij veel beter.
Zithdonderdag 25 juni 2009 @ 18:25
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 17:44 schreef Nobu het volgende:

[..]

Welnee, dreigen om na 3 maanden de havens in puin te schieten werkt volgens mij veel beter.
Of niet, natuurlijk
Supersoepzondag 28 juni 2009 @ 13:08
Wat in ieder geval WEL werkt, is het blijven betalen van losgeld.
Andyyzondag 28 juni 2009 @ 13:16
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 11:57 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Dure oplossing, maar wel de enig mogelijke. Of Somalië moet de VN toestaan in hun land te opereren, maar dat ligt politiek nogal gevoelig geloof ik.
Somalie, politiek?
is er niet in dat land een anarchie?
Bolterzondag 28 juni 2009 @ 14:22
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 13:19 schreef RedFever007 het volgende:
Dit is niet echt de VOC mentaliteit die JP predikt "Vroeger" heerste de Nederlandsche marine over zee. Nu is men bang dat onze mariniers "teveel risico lopen". Bang voor wat Somaliers met rubberbootjes en pistolen (vergeleken met de hightech uitrusting van onze mariniers)

Gewoon bewapende mariniers mee laten varen OF in de buurt hebben die met geweld in kunnen grijpen mocht dat nodig zijn! Je laat je toch niet de les lezen door wat Piraten
Volgens mij ging het niet zo zeer om de veiligheid van de mariniers. Maar juist dat mariniers aanboord geweld zouden "uitlokken" bij een kaping. Iets wat natuurlijk ook bizar is.

Wat ik ook wel weer stuitend vind is dat er weer naar de VS wordt gewezen met als ondertoon "ja, zij willen het niet ".
Phuturistixxxzondag 28 juni 2009 @ 14:31
Aan de ene kant snap ik Defensie wel, in 1e instantie is het aan de rederijen zelf om met oplossingen te komen. Maar dan loop je al heel snel tegen het probleem dat je wapens met een heet douchegordijn moet bestrijden...

Ik zie hier eigenlijk wel een flink gat in de markt. Een soort Securitas voor op zee, maar dan wel met de bevoegdheid om enkele (non-lethal) wapens te mogen gebruiken.

Maar ik blijf er bij, rederijen of hun verzekeringsmaatschappijen moeten creatiever worden.
Rock-shockerzondag 28 juni 2009 @ 16:50
quote:
Op zondag 28 juni 2009 13:16 schreef Andyy het volgende:

[..]

Somalie, politiek?
is er niet in dat land een anarchie?
Nou ja, er is een regering. Die wordt alleen door zoveel facties niet erkend dat die niet bijzonder veel autoriteit heeft
Lolquezondag 28 juni 2009 @ 17:32
quote:
Op zondag 28 juni 2009 14:31 schreef Phuturistixxx het volgende:
Aan de ene kant snap ik Defensie wel, in 1e instantie is het aan de rederijen zelf om met oplossingen te komen. Maar dan loop je al heel snel tegen het probleem dat je wapens met een heet douchegordijn moet bestrijden...

Ik zie hier eigenlijk wel een flink gat in de markt. Een soort Securitas voor op zee, maar dan wel met de bevoegdheid om enkele (non-lethal) wapens te mogen gebruiken.

Maar ik blijf er bij, rederijen of hun verzekeringsmaatschappijen moeten creatiever worden.
Non-lethal?
Wat is dat nou weer voor een geouwehoer.
Zij lopen toch ook niet rond met een Supersoaker 2500?
boyvzondag 28 juni 2009 @ 17:37
Ik heb vannacht ook maar m'n F430 in de Bijlmer gezet met de deuren wagenwijd open en de sleutels in het contact, want als ze em willen jatten doen ze het toch wel
trancethrustzondag 28 juni 2009 @ 17:42
Bedoelt de minister niet escalatie in de zin dat er een nationaal leger in al dan niet internationale wateren mensen overhoop aan het schieten zijn?
Phuturistixxxzondag 28 juni 2009 @ 17:44
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:32 schreef Lolque het volgende:

[..]

Non-lethal?
Wat is dat nou weer voor een geouwehoer.
Zij lopen toch ook niet rond met een Supersoaker 2500?
Ehm, voor zover ik weet hebben alleen politie en defensie het geweldsmonopolie. Dus als je die niet inzet maar andere bedrijven kun je die slecht volop bewapenen is het wel?

Een uitzondering zal zijn non-lethal weapons. En ik denk dat er genoeg te bedenken is dat niet dood maar wel effectief verdedigd..
Remco026zondag 28 juni 2009 @ 17:49
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:32 schreef Lolque het volgende:

[..]

Non-lethal?
Wat is dat nou weer voor een geouwehoer.
Zij lopen toch ook niet rond met een Supersoaker 2500?
Hebben zo op zee in iedergeval genoeg munitie
Non-Lethal wordt denk ik onder verstaan stungun's en dat soort ongein
Lolquezondag 28 juni 2009 @ 17:51
quote:
Op zondag 28 juni 2009 17:49 schreef Remco026 het volgende:

[..]

Hebben zo op zee in iedergeval genoeg munitie
Non-Lethal wordt denk ik onder verstaan stungun's en dat soort ongein
Hun komen verder met hun RPG's en AK47's dan jij met je stungun.
Beanbags zijn ook niet effectief genoeg op langere afstanden dus die vallen ook af.
Remco026zondag 28 juni 2009 @ 18:44
Klopt, maar dat is het probleem. Alleen militairen en politie hebben toestemming voor het gebruik van vuurwapens buiten een schietbaan. Als ze zichzelf gaan bewapenen of huurlingen meenemen (denk aan Blackwater) komen ze de haven niet eens uit.
Andyyzondag 28 juni 2009 @ 21:20
quote:
Op zondag 28 juni 2009 18:44 schreef Remco026 het volgende:
Klopt, maar dat is het probleem. Alleen militairen en politie hebben toestemming voor het gebruik van vuurwapens buiten een schietbaan. Als ze zichzelf gaan bewapenen of huurlingen meenemen (denk aan Blackwater) komen ze de haven niet eens uit.
internationale wateren gelden andere regels hoor, zeevaarders mogen ook een vergunning om semi automatische wapens te dragen op zee (Nederlandse dan)
icecreamfarmer_NLdinsdag 30 juni 2009 @ 16:45
Overigens snap ik het ook niet, de hele marine bestaat bij de gratie dat ze NL belangen buiten NL moeten verdedigen.

En nu mogen ze niet ingezet worden
Rave_NLmaandag 6 juli 2009 @ 17:05


piekartz87maandag 6 juli 2009 @ 17:44
een Nederlands schip is toch Nederlands grondgebied? en onze regering wil er niks voor doen om het te verdedigen
Rave_NLmaandag 6 juli 2009 @ 19:02
Een Nederlands schip valt onder dezelfde regeling als een Nederlands voertuig, en dus onder Justitie en niet onder Defensie. Want als een voertuig wordt gehijackt op de Nederlandse word er ook geen Apache op af gestuurd.

Ik had er iig wel naar toegestuurd willen worden.
Pumatjemaandag 6 juli 2009 @ 21:47
quote:
Op maandag 6 juli 2009 17:05 schreef Rave_NL het volgende:
[ afbeelding ]



die is de bom! vetste fokke en sukke EVER
Essesmaandag 6 juli 2009 @ 21:48
Geweldig :P
boyvwoensdag 8 juli 2009 @ 12:31
quote:
Op maandag 6 juli 2009 19:02 schreef Rave_NL het volgende:
Een Nederlands schip valt onder dezelfde regeling als een Nederlands voertuig, en dus onder Justitie en niet onder Defensie. Want als een voertuig wordt gehijackt op de Nederlandse word er ook geen Apache op af gestuurd.

Ik had er iig wel naar toegestuurd willen worden.
De kwestie ligt wat anders dan het hijacken van een voertuig. Immers, de bemanning wordt ook in gijzeling gehouden, waarbij overleven geen zekerheid is. En Volgens mij is het wel de taak van het KM om op te treden in het geval Nederlandse burgers in dergelijk (levens)gevaar zijn op zee of aan kustgebieden.
Andyywoensdag 8 juli 2009 @ 12:43
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 12:31 schreef boyv het volgende:

[..]

De kwestie ligt wat anders dan het hijacken van een voertuig. Immers, de bemanning wordt ook in gijzeling gehouden, waarbij overleven geen zekerheid is. En Volgens mij is het wel de taak van het KM om op te treden in het geval Nederlandse burgers in dergelijk (levens)gevaar zijn op zee of aan kustgebieden.
Het DSI kan toch ook maritiem ingezet worden?
boyvwoensdag 8 juli 2009 @ 13:05
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 12:43 schreef Andyy het volgende:

[..]

Het DSI kan toch ook maritiem ingezet worden?
Da´s een samengesteld interventieteam uit politie en marrechause voor interventies op het land (op eigen grondgebied).

UIM (Unit Interventie Mariniers) is beter op z´n plaats denk ik. Of het CT (Counter Terrorism) van de commandotroepen, maar goed daar ga ik niet over
Andyywoensdag 8 juli 2009 @ 13:07
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:05 schreef boyv het volgende:

[..]

Da´s een samengesteld interventieteam uit politie en marrechause voor interventies op het land (op eigen grondgebied).

UIM (Unit Interventie Mariniers) is beter op z´n plaats denk ik. Of het CT (Counter Terrorism) van de commandotroepen, maar goed daar ga ik niet over
Het DSI is internationaal inzetbaar hoor, en ze zijn al vaker zo ingezet (alleen hoor je er in de media niks over)


4:20, "Aanhoudingen op zee"

[ Bericht 12% gewijzigd door Andyy op 08-07-2009 13:15:54 ]
boyvwoensdag 8 juli 2009 @ 13:11
je hebt gelijk ff gevraagd

die dienst bestaande uit juten en marrechause heet anders, weet even niet hoe
Andyywoensdag 8 juli 2009 @ 13:15
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:11 schreef boyv het volgende:
je hebt gelijk ff gevraagd

die dienst bestaande uit juten en marrechause heet anders, weet even niet hoe
BSB?
BSB is van de Marechaussee en hebben ook een eigen AT die vaak samenwerkt met de politie AT
heb er zelfs een paar foto's van, moet alleen wel op zoek gaan dan
Esseswoensdag 8 juli 2009 @ 13:23
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:15 schreef Andyy het volgende:

[..]

BSB?
BSB is van de Marechaussee en hebben ook een eigen AT die vaak samenwerkt met de politie AT
heb er zelfs een paar foto's van, moet alleen wel op zoek gaan dan
Allebei een klok en een klepel kado op jullie verjaardag. Als jullie hem dan naast elkaar hangen.

BSB is ENKEL KMar, niet samen met de politie.
DSI is een verzamelbegrip en bestaat uit heel wat groepjes,
* Unit Interventie (voorheen: Bijzondere Bijstandseenheid - Snelle Interventie Eenheid)
* Unit Expertise & Operationale Ondersteuning (UE&OO)
* Unit Interventie Mariniers (voorheen Bijzondere Bijstandseenheid - Mariniers)
Bron: Snelle wikipaste

UIM Interventie Mariniers zou prima geschikt zijn.
UE&OO is meer richting de politie en overige krijgsmacht, namelijk lange afstands precisievuur.
UI is weer samengesteld uit krijgsmacht en politie als uitvoerende kant.
Esseswoensdag 8 juli 2009 @ 13:24
Ps. MARSOF lijkt me beter geschikt.
Andyywoensdag 8 juli 2009 @ 13:32
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 13:23 schreef Esses het volgende:

[..]
BSB is ENKEL KMar, niet samen met de politie.
Heb ik gezegd dat het ook de Politie is?
ik zei, ze WERKEN nog wel eens SAMEN.
is iets heel anders
RonaldVwoensdag 8 juli 2009 @ 23:18
Deal maken met Liechtenstein of Monaco, onder hun vlag een marine oprichten, en knallen in die hoek. Voetenspoelen, ophangen aan de scheepsmast, of de gangplank. Of je gaat naar zo'n piratennest en schiet het in brand.

Of je stuurt gewoon onze eigen marine, volgens internationaal en maritiem recht mag je gewoon schieten op piraten.

[ Bericht 0% gewijzigd door RonaldV op 09-07-2009 15:13:08 ]
boyvdonderdag 9 juli 2009 @ 13:50
India heeft al eens een Somalisch piratenschip kapotgeschoten, en dat lijkt mij naast het patrouileren en varen met konvooi de meest doeltreffende oplossing.

Die piraten lachen zich kapot als ze worden opgepakt en weer vrijgelaten. En ze lachen zich helemaal dood als ze worden opgepakt en berecht, om vervolgens in de gevangenis te kunnen studeren en bij vrijlating nog in het desbetreffende land mogen wonen ook.

Het lijkt bijna of piraterij in dat gebied altijd loont, achterlijk. Geen wonder dat ze het doen; ze worden of weer vrijgelaten, of berecht waarbij ze kunnen studeren (en onderkomen en voedsel krijgen), of ze zijn 30 miljoen rijker.

Tijd om zeerover te worden dunkt mij.
boyvvrijdag 17 juli 2009 @ 12:34
of de koopvaardijkannoniers weer aannemen