FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Auto kopen in duitsland, BPM? Douane?
Sjibblewoensdag 24 juni 2009 @ 23:01
Het is heel simpel.
Ik wil een auto van ongeveer uit het jaar 1996-2000 kopen, in duitsland.
Is geen moeite, want ik verblijf bij een oude kennis die is verhuisd.

Maar ik wil em dan wel van de duitse, op nederlandse kentekens krijgen.
En ik begrijp dat hier BPM en Douane kosten bij zitten?

Hoe zit dit, ik herinner me dat iemand 400 extra moest lappen voor een Golf 2.
Dus hoeveel moet ik dokken? Moet ik wel dokken of hoeft et niet? etc.
Snarfwoensdag 24 juni 2009 @ 23:05
Ben je nou echt zo'n lui zwijn dat je je twee belangrijkste zoektermen (DOUANE en BPM) niet in google kan stoppen?
Snarfwoensdag 24 juni 2009 @ 23:06
Puur uit vriendelijkheid: hier de link
bas-beestwoensdag 24 juni 2009 @ 23:13
is het niks geworden met je Polo?
Turbo op een VW Polo (SDI?)'98
Sjibblewoensdag 24 juni 2009 @ 23:19
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:05 schreef Snarf het volgende:
Ben je nou echt zo'n lui zwijn dat je je twee belangrijkste zoektermen (DOUANE en BPM) niet in google kan stoppen?
Daar snap ik dus niks van En ja, ik heb gegoogled!!
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:13 schreef bas-beest het volgende:
is het niks geworden met je Polo?
Turbo op een VW Polo (SDI?)'98
Wil een Polo uit duitsland worden, aangezien ze daar lekker goedkoop zijn.
Maar als de douane je weer wilt naaien zal er niet veel van komen.
Ik heb dus nog geen auto, vroeg me af of dat kon voor ik er een zou kopen
bas-beestwoensdag 24 juni 2009 @ 23:24
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:19 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Daar snap ik dus niks van En ja, ik heb gegoogled!!
[..]
heb je wel eens van de RDW gehoord? Is zat te vinden op hun site
nachtdier3donderdag 25 juni 2009 @ 01:33
Je moet BPM betalen en ook nog eens keuringskosten. Voor het berekenen van de BPM zijn er diverse bpm-calculators te vinden op het web.
Sjibbledonderdag 25 juni 2009 @ 01:43
Autowaarde nieuw: 17000 ingevuld..
Het doen van BPM aangifte op basis van de BPM afschrijvingstabel is het voordeligst.
Omschrijving Tabelbasis Tegenbewijsbasis
Vraagprijs 1500 1500
Afschrijvingspercentage 91.41 % 90 %
Bruto BPM 3152 3152
Te betalen BPM 271 315
Kenteken en registratiekosten 96 96
Totale prijs op kenteken 1867 1911

300 euro, voor een auto van 1500.. dat is toch 20%, en dat doe ik dus mooi niet..


Wat een bullshit dat bpm. weg ermee, worden die bakken hier ook goedkoper..
Sylver_donderdag 25 juni 2009 @ 01:52
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:19 schreef Sjibble het volgende:
Wil een Polo uit duitsland worden, aangezien ze daar lekker goedkoop zijn.
Transformers!
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 13:36
Iemand nog info?
nachtdier3maandag 29 juni 2009 @ 14:37
Waarom wil je nog meer info als je 300 aan importkosten al teveel vind?
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 15:01
RDW en Douane gebeld.

400 euro voor een polo uit 1998 met de nieuwprijs vanaf 11600
Dat doe ik dus echt niet, ben ik ruim 500 euro kwijt, nu de vraag of het wel echt goed is natuurlijk.
Dat gaat dus niet door

wtf, hoeren

Slotje mag.
JumpingJackymaandag 29 juni 2009 @ 17:22
BPM op die auto is slechts 162 euro....
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 18:12
quote:
Op maandag 29 juni 2009 17:22 schreef JumpingJacky het volgende:
BPM op die auto is slechts 162 euro....
Bron? Berekening?
JumpingJackymaandag 29 juni 2009 @ 18:19
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 19:05
Dan nog 250 euro..
Maar eerst eens het aanbod goed vergelijken met dat van nederland en duitsland
nachtdier3maandag 29 juni 2009 @ 19:34
Importeren is pas lonend bij redelijk nieuwe auto's. Bij oudere auto is het voordeel een stuk kleiner.

Een voordeel dat je wel hebt, is dat Duitsers net even wat beter hun auto onderhouden en dat alles terug te vinden is op de papieren.
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 22:15
We zitten niet ver weg van Praag, en daar vond ik een Polo uit 1997, 140.000km afgelegd.
ABS, Alarm, Airbag, Centrale vergrendeling op afstand, Radio, Startonderbreker (immobilizer), Getinte ramen, Lichtmetalen Velgen, Stuurbekrachtiging.

34.000 CZK = 1300 euro.

Ik heb op zomoto ingevuld:
Volkswagen Polo
Min Prijs: 0
Max Prijs: 7000¤

Ik heb deze opties ingevuld:
ABS
Radio
Stuurbekrachtiging

En er kwamen allemaal bakken uit met tussen de 130-200K op de teller en kosten allemaal +2300¤

Want we rijden toch door naar Praag voor een paar dagen. Heb er ook een maat die er nog een klein tijdje woont en wilt best voor me kijken. Morgen krijg ik te weten of het een degelijke auto is.
Daar doen ze btw ook aan APK enz, dus een nieuwe vragen en toch naar een andere goeie garage om even na te laten kijken. De uitlaat van die maat brak een keer in 2'en (redelijk oude bak). Ophanging kon het ook wel schudden zou je denken. Hij rijdt al 3 jaar rond met een gelastte uitlaat, kosten: 20 euro .

Kortom: als de BPM 162 euro is doe ik niet eens meer moeilijk.
nachtdier3maandag 29 juni 2009 @ 22:34
Nee, dan ga je weer vallen over de keuringskosten en de kosten voor het aanvragen en laten maken voor het kenteken, om maar te zwijgen van de kosten voor de tijdelijke verzekering en -kenteken.
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 22:56
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:34 schreef nachtdier3 het volgende:
Nee, dan ga je weer vallen over de keuringskosten en de kosten voor het aanvragen en laten maken voor het kenteken, om maar te zwijgen van de kosten voor de tijdelijke verzekering en -kenteken.
Dus waar komt het dan op uit?
Tijdelijke verzekering? Ik mag et op de naam van die maat uit Praag zetten. Schiet em wel wat geld voor.

Maar wat is het nou? Is de BPM 400 of 162?? Lekker duidelijk..
Ik weet dat er keuringen bij komen.

Volgens de douane is het alleen:
Douane, daar dok je BPM,en krijg je toestemming voor een kenteken.
RDW krijgt de toestemming om het voor je te maken. Kosten incl apk iets van 120 euro.

RDW kosten weet ik, en de reiskosten boeien me niks, lekker rijden . Maar wat is de BPM nou?! Nieuwprijs 12000 of 13000 uit het jaar 1997 (vul maar een maand in).

Klopt geen reet van..

274 BPM volgens de Douane, + RDW = 130 = 400.
Maar 274-130=144 Dat komt redelijk overeen met de berekening van JumpyJacky
De douane had het ook over de RDW. Kan best zijn dat ze bedoelden dat ik voor 274 euro klaar ben met de kosten?
Morgen nog maar eens een keer de Douane bellen. Word er gestoord van
Mikkiemaandag 29 juni 2009 @ 23:01
Bij dergelijke auto's is het voordeel relatief klein. Je hebt pas noemenswaardig voordeel bij auto's vanaf een duizendje of vier, vijf, en liefst nog meer (de jongere dingen dus).
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 23:06
quote:
Op maandag 29 juni 2009 23:01 schreef Mikkie het volgende:
Bij dergelijke auto's is het voordeel relatief klein. Je hebt pas noemenswaardig voordeel bij auto's vanaf een duizendje of vier, vijf, en liefst nog meer (de jongere dingen dus).
Maar een voordeel van 400 is al genoeg.
Daar werk ik een anderhalve maand voor (bijbaan).

Als ik nou zekere kosten van de Douane en RDW weet, dus dat de auto echt een nederlands kenteken heeft + papieren + nieuwe apk, dan weet ik verder hoe rendabel het is. Zo niet.
De een roept 174 euro en dan kom ik uit op 270 bij de Douane-infolijn

Maar 300 euro voordeel vind ik al goed.
Auto van 1300 welke in nederland een goeie 2500 euro kost..
Dat is toch makkelijk
Mikkiemaandag 29 juni 2009 @ 23:11
Is makkelijk verdiend inderdaad. Maar een stomme vraag waar ik me misschien helemaal niet mee moet bemoeien, maar hoe ga jij een auto rijdend houden van 250 euro per maand
Sjibblemaandag 29 juni 2009 @ 23:56
quote:
Op maandag 29 juni 2009 23:11 schreef Mikkie het volgende:
Is makkelijk verdiend inderdaad. Maar een stomme vraag waar ik me misschien helemaal niet mee moet bemoeien, maar hoe ga jij een auto rijdend houden van 250 euro per maand
Waar zie jij dat ie 250 per maand kost?

Dit?
quote:
Op maandag 29 juni 2009 19:05 schreef Sjibble het volgende:
Dan nog 250 euro..
Maar eerst eens het aanbod goed vergelijken met dat van nederland en duitsland
Dan doel ik op de totale kosten om het van een buitenlands kenteken op een nederlands kenteken te krijgen.
Dus dat is Douane (BPM) incl RDW (keuring + apk)

Wegenbelasting van 22 euro en verzekering van 40. De rest is verbruik zoals banden, benzine, onderhoud en eventuele reparaties.
Ik ga wel voor de grap proberen het ding te verkopen
Mikkiedinsdag 30 juni 2009 @ 00:14
quote:
Op maandag 29 juni 2009 23:56 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Waar zie jij dat ie 250 per maand kost?

Dit?
[..]

Dan doel ik op de totale kosten om het van een buitenlands kenteken op een nederlands kenteken te krijgen.
Dus dat is Douane (BPM) incl RDW (keuring + apk)

Wegenbelasting van 22 euro en verzekering van 40. De rest is verbruik zoals banden, benzine, onderhoud en eventuele reparaties.
Ik ga wel voor de grap proberen het ding te verkopen
Nee. Je zegt dat je 400 euro in anderhalve maand verdient, da's dus zo'n 250 per maand. Als je daarvan een auto rijdend moet houden, moet je niet te veel rijden en ook hopen dat je weinig onderhoud hebt, geen grote dingen. En dan tellen we de afschrijving en eventuele boetes voor het gemak even niet mee .
Sjibbledinsdag 30 juni 2009 @ 03:34
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 00:14 schreef Mikkie het volgende:

[..]

Nee. Je zegt dat je 400 euro in anderhalve maand verdient, da's dus zo'n 250 per maand. Als je daarvan een auto rijdend moet houden, moet je niet te veel rijden en ook hopen dat je weinig onderhoud hebt, geen grote dingen. En dan tellen we de afschrijving en eventuele boetes voor het gemak even niet mee .
Zover ben ik nog wel. Ik rekende exclusief fooien, inclusief is het 300-450.
Over de afschrijving maak ik me niet druk.
Maar mij gaat het nu om de kosten als ik zo'n auto importeer.. En wat is het nou voor een polo van 12000?
Hoe bereken je zoiets, er is toch wel een formule voor?
JumpingJackydinsdag 30 juni 2009 @ 07:24
Aanvullend: Ze mogen dan wel aan APK doen in Praag. Die APK is NIET geldig in Nederland. M.a.w. de auto zal gewoon op moeten voor de APK-keuring. En de keuringseisen in NL zijn iets strenger als in bijv. Praag. Je loopt dus een redelijke kans op extra reparaties, zelfs als de Praagse APK hem wel goedkeurt.

Misschien handig om te weten als je zo scherp aan de wind zeilt...
Sjibbledinsdag 30 juni 2009 @ 14:24
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 07:24 schreef JumpingJacky het volgende:
Aanvullend: Ze mogen dan wel aan APK doen in Praag. Die APK is NIET geldig in Nederland. M.a.w. de auto zal gewoon op moeten voor de APK-keuring. En de keuringseisen in NL zijn iets strenger als in bijv. Praag. Je loopt dus een redelijke kans op extra reparaties, zelfs als de Praagse APK hem wel goedkeurt.

Misschien handig om te weten als je zo scherp aan de wind zeilt...
Ik hou er ook rekening mee. En wist al dat het niet in NL geldig is. Dus ik laat em ook APK keuren bij de RDW.
Maar als er daar een nieuwe apk op zit, print ik van de RDW de pagina waar staat waar er overal op de APK gelet wordt. We laten em dan op de brug zetten als het kan en kijken em na.