abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70216631
Ik koop in de zomervakantie een auto, en ben er uitgekomen met mijn oom dat ik dus een VW Polo neem. Wel raad ie aan om een TDI versie te nemen.
Er is geen TDI te vinden voor onder de 3000, en dan spreken we nog over dezelfde polo die te halen is voor 1500
Kan ik niet naar de sloop gaan om daar een goede turbo af te halen en in mijn bak te zetten?

Ik ben zeker geen sjonnie racer, maar ik wil ook wel vlot doorrijden, en het is hetzelfde als dat 2 vrachtwagens elkaar inhalen met de Ford Fiesta 1.1 Dat is voor mezelf irritant, en voor anderen omdat het niet opschiet.

Maar wat zal zo'n turbo ook gaan kosten? Moet ik de turbo halen van dezelfde polo die ik heb, of kan ik die ook van nieuwere polo's af halen?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_70216813
Ga gewoon proef rijden in een normale polo, kijk of dat bevalt
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 21 juni 2009 @ 12:14:57 #3
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_70216860
SDI's zijn echt verschrikkelijk.
Niet vooruit te branden.

Maar waarom perse een VW Polo?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_70216869
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:12 schreef rene90 het volgende:
Ga gewoon proef rijden in een normale polo, kijk of dat bevalt
Dat gebeurt sowieso, maar stel dat et niet bevalt?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  zondag 21 juni 2009 @ 12:16:55 #5
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70216911
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
SDI's zijn echt verschrikkelijk.
Niet vooruit te branden.
Ja precies, heb ooit een Caddy gereden met zo'n zelfde SDI, je moet heel veel geduld hebben zullen we maar zeggen

(maar degene die die Caddy nu rijdt beweert dat hij nog nooit zo'n fijne auto heeft gereden )
Don't let my username fool you...
  zondag 21 juni 2009 @ 12:18:48 #6
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_70216963
Daarnaast is een TDI zuiniger.

Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_70216968
O
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:14 schreef Netsplitter het volgende:
SDI's zijn echt verschrikkelijk.
Niet vooruit te branden.

Maar waarom perse een VW Polo?
Omdat ze licht en zuinig zijn. En VW goede kwaliteit heeft. Ken verschillende mensen met een VW en die zijn niet stuk te rijden.Onderdelen kosten niks. Vrijwel iedereen raadt me een VW aan. En samen met mn oom kwamen we op een Polo uit. Ik kan dan wel een Golf nemen of iets in die richting, maar 9 van de 10 keer zal ik alleen rijden (desnoods iemand naast me). En veel kofferbakruimte hoeft ook weer niet. Golf was dus een beetje onnodig + extra gewicht. Scheelt dus in wegenbelasting en verbruik . Ik ben ook maar net 18 + rijbewijs.

Alleen idd, dat ze niet vooruit te branden zijn. Nou weet ik nog niet hoe die TDI verbruikt, maar als ik het goed begrijp begint deze pas ergens bij 2,5 toeren te werken, dus als ik constant 2000rpm draai verbruikt ie net zo veel als zonder. Het vermogen om in te kunnen halen van 110 naar 130 bijvoorbeeld is dan gewoon beter. En dan is ie sowieso nog vooruit te branden .
Benzine zit er echt niet in... Ik moet zo veel rijden..
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_70217018
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:18 schreef gohan16 het volgende:
Daarnaast is een TDI zuiniger.

Overigens kun je niet zomaar een "turbo" inbouwen. Je zal het hele motorblok moeten vervangen.
Dat dus, ik ga er alleen maar op vooruit in beide aspecten.
Maar hoezo het hele motorblok vervangen?
Een vriend die bouwt binnenkort gewoon een turbo in zn auto. Welliswaar een VR6 Maar om de hoek rijden er zelfs Cinqcento's en andere gare kleine bakken met een turbo die fluit als een ketel.

VW Polo 1.9 SDi (64PK) +12PK +35Nm 399,00

heeft dit zin? Ik win er toch wel meer mee als 12pk of niet?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zondag 21 juni 2009 @ 12:21:16 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_70217034
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:19 schreef Sjibble het volgende:
O
[..]

Omdat ze licht en zuinig zijn. En VW goede kwaliteit heeft. Ken verschillende mensen met een VW en die zijn niet stuk te rijden.Onderdelen kosten niks. Vrijwel iedereen raadt me een VW aan. En samen met mn oom kwamen we op een Polo uit. Ik kan dan wel een Golf nemen of iets in die richting, maar 9 van de 10 keer zal ik alleen rijden (desnoods iemand naast me). En veel kofferbakruimte hoeft ook weer niet. Golf was dus een beetje onnodig + extra gewicht. Scheelt dus in wegenbelasting en verbruik . Ik ben ook maar net 18 + rijbewijs.

Alleen idd, dat ze niet vooruit te branden zijn. Nou weet ik nog niet hoe die TDI verbruikt, maar als ik het goed begrijp begint deze pas ergens bij 2,5 toeren te werken, dus als ik constant 2000rpm draai verbruikt ie net zo veel als zonder. Het vermogen om in te kunnen halen van 110 naar 130 bijvoorbeeld is dan gewoon beter. En dan is ie sowieso nog vooruit te branden .
Benzine zit er echt niet in... Ik moet zo veel rijden..
Wat is veel rijden??

Daarbij, een japanner is kwalitatief ook goed.
Meer waar voor je geld dan een duitser.
Maar goed, je moet het zelf weten.
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:20 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Dat dus, ik ga er alleen maar op vooruit in beide aspecten.
Maar hoezo het hele motorblok vervangen?
Een vriend die bouwt binnenkort gewoon een turbo in zn auto. Welliswaar een VR6 Maar om de hoek rijden er zelfs Cinqcento's en andere gare kleine bakken met een turbo die fluit als een ketel.
Euh, google eens op wastegate.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:24:02 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_70217116
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:33:24 #11
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70217379
TURBO op de TURBO!!! BLIJVEN ZITTEN TIJDENS DIE RIT WE GAAN ACHTERUITuituit!!!! GOGOGOgogogooohhh!!!!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zondag 21 juni 2009 @ 12:35:19 #12
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_70217437
We gaan er nu even vanuit dat je internals van je motorblok, drijfstangen, koppen, krukas etc de krachten aankunnen. Men heeft dan alsnog nodig:

Nieuwe ECU
Turbo
Uitlaatspruitstuk
waarschijnlijk ook een nieuwe uitlaat
intercooler (en montage mogelijkheid)
slangen om intercooler aan te sluiten
en een BOV (gesloten of open maakt niet uit)

Iemand die alles kan installeren en een persoon die de ECU kan afstellen.

Meestal zijn de remmen van een auto "afgesteld" op het vermogen van de motor, dus zul je ook aan een krachtiger remsysteem moeten denken. Maar dat is slechts veiligheid

Al met al, kom je even duur zo niet vele malen duurder uit dan een auto waar af fabriek een turbo op zit.
:-)
pi_70217457
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:24 schreef mvdejong het volgende:
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat.
kortom, niet praktisch en ik moet maar een Polo TDI halen?
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:35 schreef Dartanion het volgende:
We gaan er nu even vanuit dat je internals van je motorblok, drijfstangen, koppen, krukas etc de krachten aankunnen. Men heeft dan alsnog nodig:

Nieuwe ECU
Turbo
Uitlaatspruitstuk
waarschijnlijk ook een nieuwe uitlaat
intercooler (en montage mogelijkheid)
slangen om intercooler aan te sluiten
en een BOV (gesloten of open maakt niet uit)

Iemand die alles kan installeren en een persoon die de ECU kan afstellen.

Meestal zijn de remmen van een auto "afgesteld" op het vermogen van de motor, dus zul je ook aan een krachtiger remsysteem moeten denken. Maar dat is slechts veiligheid

Al met al, kom je even duur zo niet vele malen duurder uit dan een auto waar af fabriek een turbo op zit.
Oke, dat gaat em dus niet worden
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_70217523
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  zondag 21 juni 2009 @ 12:38:51 #15
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_70217550
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:24 schreef mvdejong het volgende:
Zelfs als het motor-blok gelijk zou zijn tussen turbo- en non-turbo-versie, dan moet het hele motor-management opnieuw geprogrammeerd worden. Daarnaast zijn er een paar issues als koeling (die vaak voor een turbo-versie zwaarder is), en bijv. het circuit waardoor de koeling van de turbo nog een tijdje blijft draaien om de turbo te koelen als je geparkeerd staat.
Koeling aka radiator, kan inderdaad vergroot worden omdat er hogere ontbrandings temp is.

Voor de turbo heb je een IC (InterCooler) nodig, die staat GEHEEL los van de radiator. Ook is er GEEN koeling voor een turbo als de motor stilstaat. Je kan een turbo het beste af laten koelen door de laatste 5 a 10 minuten van je rit zonder turbo druk te rijden. Sommige mensen installeren ook nog een zogenaamde turbo-times in hun auto, als de het contact uit word gezet blijft de motor nog even nadraaien zodat ze zeker zijn dat de turbo gekoeld kan worden.
:-)
  zondag 21 juni 2009 @ 12:39:04 #16
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_70217554
Waarom geen benzine?
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:39:10 #17
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_70217559
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:37 schreef Sjibble het volgende:
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee?
0
pi_70217629
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:39 schreef gohan16 het volgende:
Waarom geen benzine?
Omdat ik sowieso al 200km per week ga afleggen, dus 800km per maand.
Daar ben ik toch stukken goedkoper mee uit. EN als ik een keer 20 euro duurder uit ben doe ik niet moeilijk.
Het is sowieso al prettiger om 1 euro per liter te tanken als 1,5 euro per liter + ik sta minder bij het pompstation.
Maar ik heb uitgerekend dat ik bij 600km beter een diesel bak kan nemen. En onder die 600km zal ik zeker niet komen tenzij ik op vakantie ben, of ziek ben. Ik zal zelfs meer als 800 per maand op de teller doen draaien.
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:39 schreef blup het volgende:

[..]

0
Wat blijft er dan over behalve het halen van een andere bak?
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
  zondag 21 juni 2009 @ 12:46:45 #19
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_70217781
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_70217802
Houd er ook rekening mee dat de wegenbelasting voor een diesel een stuk duurder is dan voor een benzine wagen.
  zondag 21 juni 2009 @ 12:53:46 #21
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_70217975
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:37 schreef Sjibble het volgende:
En laten chiptunen dan? Wat win ik daar mee?
Op non-turbo auto's bijna niks
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_70218006
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:41 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Omdat ik sowieso al 200km per week ga afleggen, dus 800km per maand.
Daar ben ik toch stukken goedkoper mee uit. EN als ik een keer 20 euro duurder uit ben doe ik niet moeilijk.
Het is sowieso al prettiger om 1 euro per liter te tanken als 1,5 euro per liter + ik sta minder bij het pompstation.
Maar ik heb uitgerekend dat ik bij 600km beter een diesel bak kan nemen. En onder die 600km zal ik zeker niet komen tenzij ik op vakantie ben, of ziek ben. Ik zal zelfs meer als 800 per maand op de teller doen draaien.
[..]

Wat blijft er dan over behalve het halen van een andere bak?
Ben benieuwd naar die berekening dan, want 200km per week is (uitgaande van 50 weken per jaar, je bent ook wel eens op vakantie of een dagje vrij) nogsteeds maar 10.000km. En zeker bij kleine autootjes ligt het omslagpunt tussen de 25.000 en 30.000 per jaar. Ikzelf rijd een golf tdi, en ongeveer 28.000km per jaar, en volgens mijn berekeningen is het lood om oud ijzer of ik nou benzine of diesel rijd. Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen polo op gas te krijgen is. De kofferbak gebruik je toch niet zei je
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zondag 21 juni 2009 @ 13:05:30 #23
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_70218303
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:54 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar die berekening dan, want 200km per week is (uitgaande van 50 weken per jaar, je bent ook wel eens op vakantie of een dagje vrij) nogsteeds maar 10.000km. En zeker bij kleine autootjes ligt het omslagpunt tussen de 25.000 en 30.000 per jaar. Ikzelf rijd een golf tdi, en ongeveer 28.000km per jaar, en volgens mijn berekeningen is het lood om oud ijzer of ik nou benzine of diesel rijd. Als ik jou was zou ik eens kijken of er geen polo op gas te krijgen is. De kofferbak gebruik je toch niet zei je
Ik vond die berekening ook al beetje vreemd ja. 800km per maand is gewoon echt niet veel (ik rij bijna het 4-voudige met benzineauto (wel van de zaak, maar goed)) Dacht inderdaad dat die omslagpunten pas boven de 25.000 km lagen of is er tegenwoordig zoveel veranderd?
Don't let my username fool you...
pi_70218313
Een polo rijdt zeg maar 1 op 20.
800\20=40 x 1,1 is 44 euro aan brandstof. In het ergste geval voor de 800km 60 euro.
Wegenbelasting=167 per kwartaat = 50 rest 17 = 55 euro.

115 euro, verzekering vanuitgaand standaard de 50 euro = 165 euro voor 800km

Benzine
Rijdt 6,7 op 100km = 6,7x8 = 48 + 5,6 = 53,6 liter, ga uit van 65 liter x 1,5 = 65 + 32,5 = 97,5 euro
Wegenbelasting = 66 euro /3 = 22 euro pm

97,5 + 22 + 50 = 72 + 7,5 = 79,5 + 90 = 169,5


Er van uitgaand dat de Polo's hetzelfde vermogen hebben
Maar als iemand het er niet mee eens is mag die het ook wel voor mij berekenen. Haal me over om benzine te halen zou ik zeggen BTW, het kan binnenkort best 100 a 200 km meer worden, ivm andere baan. En hou er rekening mee dat ik de auto alleen voor school werk en stage rij, dus ik heb vrije ritten niet meegerekend.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_70218729
quote:
Op zondag 21 juni 2009 12:16 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ja precies, heb ooit een Caddy gereden met zo'n zelfde SDI, je moet heel veel geduld hebben zullen we maar zeggen

(maar degene die die Caddy nu rijdt beweert dat hij nog nooit zo'n fijne auto heeft gereden )
Heb ook een paar jaren een Caddy SDI gehad (uit '96) en vond het behoorlijk meevallen mbt traag. En hij was super zuinig. Reed gemiddeld 1:20. En hij stuurde ook best fijn. Voor normaal rijgedrag vermogen genoeg imho. En een Polo is lichter en is nog zuiniger. Vriend van me heeft een Polo SDI en die rijdt 1:22-1:24 d'r mee over het algemeen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')