Thx , Ze vallen alleen wel een beetje uit elkaar nu ik de stronk eraf heb gesnedenquote:Op maandag 22 juni 2009 21:03 schreef Trusten het volgende:
Snijd aan de onderkant van de stronkjes een plakje af. En peuter met een scherp mesje de harde kern er van onderen af zo ver mogelijk uit maar haal er niet te veel uit, dan vallen de stronkjes tijdens het koken uit elkaar! Koken minuutje of 10 denk ik...
Ook bedankt voor de tip.quote:Op maandag 22 juni 2009 21:14 schreef Ssswing het volgende:
ik zet de witlof altijd met koud water op. Inderdaad de onderkant eraf snijden, klein beetje uithollen en meestal de buitenste blaadjes eraf plukken (zitten vaak bruinige vlekjes op).
Sinds ik een combi-magnetron heb, kook ik de witlof wat langer door. Ongeveer 10-15 minuten zacht kokend. Wanneer je goede oven hebt kan het met 8-10 minuten. Ondertussen kaassaus maken; boter + bloem = rou. Melk erbij, kaas erbij mooi papje. Witlof in de ham, saus eroverheen, strooikaas met paneermeel en kleine schijfjes boter. 180 graden, 20 minuten in de oven.
Vergeet niet dat er ook aardappelen bij komen, ik heb het al een aantal keer voor elkaar gekregen om 5 minuten voor de witlof uit de oven komt erachter te komen dat ik weer eens de piepers ben vergeten
//edit; excuses voor het recept, vroeg je niet om!
Succes en smakelijk!
//edit2: maakt niet uit als de witlof een beetje uit elkaar valt. Plakje ham eromheen verhelpt dat gemakkelijk
Ik moet niksquote:Op maandag 22 juni 2009 21:39 schreef vosss het volgende:
Witlof moet je niet koken.
Witlof moet je als rouwkost eten en dan het liefst met een zure appel erdoorheen geraspt en zoete mandarijnpartjes erdoor![]()
![]()
Gekookte witlof
Ik haal het kontje van de witlof er altijd pas na het koken af, dan valt ie in elk geval niet uitelkaarquote:Op maandag 22 juni 2009 21:12 schreef Newyorkuni22 het volgende:
[..]
Thx , Ze vallen alleen wel een beetje uit elkaar nu ik de stronk eraf heb gesnedenNouja , waar het komt is het donker zullen we maar zeggen
ah ga ik ook eens proberenquote:Op maandag 22 juni 2009 22:01 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Ik haal het kontje van de witlof er altijd pas na het koken af, dan valt ie in elk geval niet uitelkaar
Uit groente komt nou eenmaal vocht...maar wat je zou kunnen doen is broodkruim of paneermeel op de bodem van een ingevette ovenschaal leggen. Ook kun je de witlof langer koken zodat ze al bijna gaar zijn alvorens ze de oven ingaan, goed uit laten lekken en dan alleen nog gratineren met ham en kaas onder de grillquote:Op dinsdag 23 juni 2009 11:39 schreef Riann het volgende:
als ik het uit de oven haal is het altijd erg nat hoe kan ik dit voorkomen en hebben andere mensen dat ook????
quote:Op dinsdag 23 juni 2009 12:18 schreef Trusten het volgende:
[..]
Uit groente komt nou eenmaal vocht...maar wat je zou kunnen doen is broodkruim of paneermeel op de bodem van een ingevette ovenschaal leggen. Ook kun je de witlof langer koken zodat ze al bijna gaar zijn alvorens ze de oven ingaan, goed uit laten lekken en dan alleen nog gratineren met ham en kaas onder de grill
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |