abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70267703
Oké , heb dus beloofd om witlof met ham en kaas uit de oven te maken . Hoelang moet ik die meuk koken voordat ze de oven in moeten en welk gedeelte moet ik (buiten de stronk om) deleten?

Alvast bedankt
pi_70268066
Snijd aan de onderkant van de stronkjes een plakje af. En peuter met een scherp mesje de harde kern er van onderen af zo ver mogelijk uit maar haal er niet te veel uit, dan vallen de stronkjes tijdens het koken uit elkaar! Koken minuutje of 10 denk ik...
pi_70268403
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:03 schreef Trusten het volgende:
Snijd aan de onderkant van de stronkjes een plakje af. En peuter met een scherp mesje de harde kern er van onderen af zo ver mogelijk uit maar haal er niet te veel uit, dan vallen de stronkjes tijdens het koken uit elkaar! Koken minuutje of 10 denk ik...
Thx , Ze vallen alleen wel een beetje uit elkaar nu ik de stronk eraf heb gesneden Nouja , waar het komt is het donker zullen we maar zeggen
pi_70268462
ik zet de witlof altijd met koud water op. Inderdaad de onderkant eraf snijden, klein beetje uithollen en meestal de buitenste blaadjes eraf plukken (zitten vaak bruinige vlekjes op).

Sinds ik een combi-magnetron heb, kook ik de witlof wat langer door. Ongeveer 10-15 minuten zacht kokend. Wanneer je goede oven hebt kan het met 8-10 minuten. Ondertussen kaassaus maken; boter + bloem = rou. Melk erbij, kaas erbij mooi papje. Witlof in de ham, saus eroverheen, strooikaas met paneermeel en kleine schijfjes boter. 180 graden, 20 minuten in de oven.

Vergeet niet dat er ook aardappelen bij komen, ik heb het al een aantal keer voor elkaar gekregen om 5 minuten voor de witlof uit de oven komt erachter te komen dat ik weer eens de piepers ben vergeten

//edit; excuses voor het recept, vroeg je niet om!

Succes en smakelijk!

//edit2: maakt niet uit als de witlof een beetje uit elkaar valt. Plakje ham eromheen verhelpt dat gemakkelijk
pi_70269520
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:14 schreef Ssswing het volgende:
ik zet de witlof altijd met koud water op. Inderdaad de onderkant eraf snijden, klein beetje uithollen en meestal de buitenste blaadjes eraf plukken (zitten vaak bruinige vlekjes op).

Sinds ik een combi-magnetron heb, kook ik de witlof wat langer door. Ongeveer 10-15 minuten zacht kokend. Wanneer je goede oven hebt kan het met 8-10 minuten. Ondertussen kaassaus maken; boter + bloem = rou. Melk erbij, kaas erbij mooi papje. Witlof in de ham, saus eroverheen, strooikaas met paneermeel en kleine schijfjes boter. 180 graden, 20 minuten in de oven.

Vergeet niet dat er ook aardappelen bij komen, ik heb het al een aantal keer voor elkaar gekregen om 5 minuten voor de witlof uit de oven komt erachter te komen dat ik weer eens de piepers ben vergeten

//edit; excuses voor het recept, vroeg je niet om!

Succes en smakelijk!

//edit2: maakt niet uit als de witlof een beetje uit elkaar valt. Plakje ham eromheen verhelpt dat gemakkelijk
Ook bedankt voor de tip. Ga hem nu met plakjes ham proberen en mocht het lukken ga ik het zeker een keer met een sausje proberen voor de verandering .
pi_70269585
Witlof moet je niet koken.

Witlof moet je als rouwkost eten en dan het liefst met een zure appel erdoorheen geraspt en zoete mandarijnpartjes erdoor

Gekookte witlof
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_70269762
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:39 schreef vosss het volgende:
Witlof moet je niet koken.

Witlof moet je als rouwkost eten en dan het liefst met een zure appel erdoorheen geraspt en zoete mandarijnpartjes erdoor

Gekookte witlof
Ik moet niks
  maandag 22 juni 2009 @ 22:01:23 #8
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_70270627
quote:
Op maandag 22 juni 2009 21:12 schreef Newyorkuni22 het volgende:

[..]

Thx , Ze vallen alleen wel een beetje uit elkaar nu ik de stronk eraf heb gesneden Nouja , waar het komt is het donker zullen we maar zeggen
Ik haal het kontje van de witlof er altijd pas na het koken af, dan valt ie in elk geval niet uitelkaar
pi_70272335
quote:
Op maandag 22 juni 2009 22:01 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Ik haal het kontje van de witlof er altijd pas na het koken af, dan valt ie in elk geval niet uitelkaar
ah ga ik ook eens proberen
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_70284122
als ik het uit de oven haal is het altijd erg nat hoe kan ik dit voorkomen en hebben andere mensen dat ook????
pi_70285243
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 11:39 schreef Riann het volgende:
als ik het uit de oven haal is het altijd erg nat hoe kan ik dit voorkomen en hebben andere mensen dat ook????
Uit groente komt nou eenmaal vocht...maar wat je zou kunnen doen is broodkruim of paneermeel op de bodem van een ingevette ovenschaal leggen. Ook kun je de witlof langer koken zodat ze al bijna gaar zijn alvorens ze de oven ingaan, goed uit laten lekken en dan alleen nog gratineren met ham en kaas onder de grill
pi_70302565
quote:
Op dinsdag 23 juni 2009 12:18 schreef Trusten het volgende:

[..]

Uit groente komt nou eenmaal vocht...maar wat je zou kunnen doen is broodkruim of paneermeel op de bodem van een ingevette ovenschaal leggen. Ook kun je de witlof langer koken zodat ze al bijna gaar zijn alvorens ze de oven ingaan, goed uit laten lekken en dan alleen nog gratineren met ham en kaas onder de grill
Heb zelf een laagje maizena op de bodem van de ovenschaal gedaan. Trekt het vocht mooi daar in.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:19:43 #13
168992 jagga
Stel je niet aan
pi_70349086
ikzelf snijd de kontjes eraf haal de bittere kern eruit.

Stapel ze steving in een pan met een bodempje water.

als het kookt een minuutje of 8 ongeveer, niet gaar dus.

Goed uit laten lekken, (ook af laten koelen )

Dan doe ik meestal de halve stronkjes in plakjes ham rollen en in een schaal leggen.

Oude strooi kaas erover (lekker veel ! ) en dan 10-15minuten in de oven.

Eet smakelijk!
mensen moeten zich niet zo aanstellen, janken doe je thuis maar. Hier op internet is het niets anders dan bigboys.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')