abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juni 2009 @ 17:51:04 #51
259272 Kelp
denken is weten
pi_70259905
quote:
Op maandag 22 juni 2009 16:33 schreef Mister1977 het volgende:
Jij beweert dat die twee punten elkaar blijven raken voor iedere waarde voor t?
Op iedere t staan die twee punten inderdaad tegen elkaar aan, en staan dus stil. Maar laat me anders een uitgebreid beeld schetsen, dan kun je zien hoe het werkt. We nemen 3 tandwielen, A, B en C. A staat in contact met B en C, B met A en C en C met A en B. Neem nu het contactpunt tussen A en B. Deze punten van A en B staan stil ten opzichte van elkaar. Loop nu een klein stukje verder over A, naar een naburig gelegen punt (op de buitenkant van het tandwiel). Dit naburig gelegen punt beweegt niet ten opzichte van het vorige punt op A, dus hier is ook geen beweging. Doe dit voor heel veel naburige punten op de buitenrand van A, en je zult uiteindelijk bij het contactpunt tussen A en C komen. Ook deze twee punten staan stil ten opzichte van elkaar. Als we dan verder over de rand van C lopen blijkt ook heel C stil te staan, tot we bij het contactpunt tussen B en C komen, wat ook stil staat, etc. Zo kun je het hele rondje volmaken totdat we weer bij ons oorspronkelijke punt zijn uitgekomen, en alle tussenliggende punten blijken stil ten opzichte van elkaar te staan. We kunnen nu dus concluderen dat het hele geheel eigenlijk niet beweegt!
Ik hoop dat het allemaal helder overkomt. Dit is belangrijke materie.
pi_70261801
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef chevere het volgende:

[..]

Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen. Daar gaat men volgens mij aan voorbij. We beschouwen de aarde in dit geval als een stilstaande massa, wat volgens mij niet zo is..
Maar de energie die de muur absorbeert, zal dus nooit meer zijn dan de kinetische energie van de basteen, die bij de botsing wordt omgezet.
Цой жив
  maandag 22 juni 2009 @ 19:40:41 #53
42829 Mister1977
Furred, not shaven
pi_70264423
quote:
Op maandag 22 juni 2009 17:51 schreef Kelp het volgende:

[..]

Op iedere t staan die twee punten inderdaad tegen elkaar aan, en staan dus stil. Maar laat me anders een uitgebreid beeld schetsen, dan kun je zien hoe het werkt. We nemen 3 tandwielen, A, B en C. A staat in contact met B en C, B met A en C en C met A en B. Neem nu het contactpunt tussen A en B. Deze punten van A en B staan stil ten opzichte van elkaar. Loop nu een klein stukje verder over A, naar een naburig gelegen punt (op de buitenkant van het tandwiel). Dit naburig gelegen punt beweegt niet ten opzichte van het vorige punt op A, dus hier is ook geen beweging. Doe dit voor heel veel naburige punten op de buitenrand van A, en je zult uiteindelijk bij het contactpunt tussen A en C komen. Ook deze twee punten staan stil ten opzichte van elkaar. Als we dan verder over de rand van C lopen blijkt ook heel C stil te staan, tot we bij het contactpunt tussen B en C komen, wat ook stil staat, etc. Zo kun je het hele rondje volmaken totdat we weer bij ons oorspronkelijke punt zijn uitgekomen, en alle tussenliggende punten blijken stil ten opzichte van elkaar te staan. We kunnen nu dus concluderen dat het hele geheel eigenlijk niet beweegt!
Ik hoop dat het allemaal helder overkomt. Dit is belangrijke materie.
Maar dit:

is toch niet vergelijkbaar met dit:

Het eerste geval heb je gelijk, de tandwielen kunnen op deze manier niet om ieder hun eigen as draaien.
In het tweede geval kan dat wel omdat het wiel over de aarde rolt.
"If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
pi_70273005
Niet om dit topic te verpesten.

Maar hoe groot is de kans dat 2 bakstenen op een rolschaatsonderstel frontaal in botsing komen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')