abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70223562
Afgezien van het getroll in dat andere topic waardoor het echte onderwerp werd ondergesneeuwd, was er wel een duidelijk natuurwetenschappelijk vraagstuk gesteld waarover nog niet iedereen het eens was.

Zie hier situatie A:

En situatie B:

De meeste mensen geloven dat beide botsing niet "even hard" gaan (wat dat precies betekent komen we zo op), maar er zijn vreemd genoeg ook mensen die denken dat dat wél het geval is.

Vraag blijft: hoe definiëren we hoe "hard" een botsing gaat. De kreet "hoeveel energie er vrijkomt" en "impact energie" is gevallen, maar dat is allemaal ongedefinieerde kletskoek.

De meest concrete methode was om een weegschaal op 1 van de stenen te bevestigen en de uitslag te bekijken. En dan? Enkel de maximale uitslag? Dat lijkt me niet helemaal correct, aangezien bijvoorbeeld voor een uitslag van 100kg die maar 1 millisec duurt, minder energie nodig is dan een uitslag van 90kg die 5 millisec duurt. Dus grotere maximale uitslag meer energie.
Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
pi_70223683
Hm, nu wil ik weten wat het antwoord is. De botsing bij A is harder lijkt me, want de relatieve snelheid van de twee tov elkaar is dan toch 40 km/u? En hoe harder je gaat, hoe harder de knal, lijkt mij. Maar ik ben verder niet echt natuurkundig onderlegd.
pi_70223771
Uiteraard is de botsing bij A twee keer zo hard (want er is daar twee keer zoveel kinetische energie die naderhand is omgezet). Behoud van impuls geldt natuurlijk ook bij beide.

Maar goed, er zijn dus bepaalde personen *kuch* die willen wedden dat ze beide even hard gaan.
pi_70223807
Een correcte methode lijkt mij een integraal van de uitslag van de weegschaal over de gehele periode van de botsing (wat niet zo lang is). Dat is precies de hoeveelheid geleverde arbeid, dus de hoeveelheid energie die bij de botsing "vrijkomt".
pi_70223846
quote:
Op zondag 21 juni 2009 15:59 schreef gnomaat het volgende:
Uiteraard is de botsing bij A twee keer zo hard (want er is daar twee keer zoveel kinetische energie die naderhand is omgezet). Behoud van impuls geldt natuurlijk ook bij beide.

Maar goed, er zijn dus bepaalde personen *kuch* die willen wedden dat ze beide even hard gaan.
Ik denk dat ik weet wie die bepaalde personen zijn (is).
pi_70223971
Tuurlijk komt er meer energie vrij op het moment bij A... aangezien ej dan 2x kinetische energy hebt, in plaats van 1x.

Maarja, dat zei je al

Oh een makkelijkere voorbeeld: Zo zal de klap minder hard zijn bij een aanrijding op een voorligger, dan tegen een tegenligger...
Hmm... did the rake slay the Orange?
pi_70224234
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:07 schreef SpaceLlama het volgende:
Oh een makkelijkere voorbeeld: Zo zal de klap minder hard zijn bij een aanrijding op een voorligger, dan tegen een tegenligger...
Het verschil (volgens die bepaalde persoon) zal hem er wel in zitten dat die stilstaande baksteen een vastgemetselde muur zit. En niet zomaar een losliggende / stilstaande baksteen is.

Maar goed, laten we de boel niet vervuilen, de bovengenoemde situatie is precies zoals eerder is omschreven, laten we daar duidelijkheid over scheppen.

Voor degenen met common sense: in het eerste geval is er een kinetische energie van Ek=½mv² = 200J in elke steen (dus totaal 400J), in het tweede geval maar in één steen (de ander ligt stil, dus Ek=0) dus 200J. Die energie wordt omgezet (in verwarming, geluid, vervorming van de stenen) en dus is de botsing in situatie A twee keer zo hard.

Maar desondanks was er geloof ik iemand die het tegendeel beweerde, en dat wilde bekrachtingen middels een weddenschap voor 10.000 euro? (die wat mij betreft aan een goed doel mag worden geschonken)
  zondag 21 juni 2009 @ 16:16:22 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70224236
Nogmaals, om even te muggenziften, de hoeveelheid kinetische energie die je hebt zegt niet alles, want die hangt af vanuit welk punt je het bekijkt. Neem een baksteen van 1kg die stilstaat en een ander die er met 40km/h op knalt, dat moet, intuïtief een even grote klap geven als twee bakstenen die met elk 20km/h (in tegenovergestelde richting) op elkaar slaan.

Eerst de situatie met twee bakstenen van 20 km/h en 1 kg (E = 1/2 mv2):

Ek = 1/2 * 1 * (20/3.6)2 + 1/2 * 1 * (-20/3.6)2 = 30.9J

Nu met 1 baksteen van 40km/h en 1kg en de ander ligt stil (maar niet vastgemetseld, beweegt gewoon niet.)

Ek = 1/2 * 1 * (40/3.6)2 + 1/2 * 1 * 02= 61.8J

Tweemaal zoveel kinetische energie dus! Maar de truc zit 'm erin dat in beide gevallen na de botsing het hele systeem 30.9J minder aan kinetische energie heeft (en dat is de arbeid die verricht is), vanuit de optiek van het tweede systeem zullen de stenen na de botsing namelijk samen door bewegen met 20km/h, en daar zit ook nog steeds kinetische energie in.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 21 juni 2009 @ 16:16:51 #9
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_70224249
Ideaal gezien is de kinetische energie die wordt omgezet bij de bovenste botsing inderdaad twee keer zo groot.

De situatie wordt interessanter als je kijkt naar twee auto's die tegen elkaar botsen, en dit vergelijkt met een auto die tegen een muur botst.
Hier is de energie in de eerste situatie ook twee keer zo groot als de onderste situatie, maar in de onderste situatie zet de auto vrijwel alle energie om (in vervorming en warmte), zodat de omgezette energie per auto vrijwel hetzelfde is. Concreet: als je in de auto zit, zijn je verwondingen vergelijkbaar.

Dit komt omdat de vervorming van de muur te verwaarlozen is t.o.v. de vervorming van de auto. In het voorbeeld in dit topic gaat het om een baksteen die tegen een stilstaande baksteen botst, en deze hebben een vergelijkbare kreukelzone, dus zal de botsing voor de baksteen in de onderste situatie minder hard aankomen. Net zoals je met een auto beter tegen een stilstaande auto kan botsen dan tegen een auto die je met 100 km/h tegemoet komt.
pi_70224251
quote:
Tuurlijk komt er meer energie vrij op het moment bij A... aangezien ej dan 2x kinetische energy hebt, in plaats van 1x.

Maarja, dat zei je al

Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen. Daar gaat men volgens mij aan voorbij. We beschouwen de aarde in dit geval als een stilstaande massa, wat volgens mij niet zo is..
  zondag 21 juni 2009 @ 16:17:19 #11
87694 Robin__
letitredno
pi_70224259
quote:

Maarja, dat zei je al

beide objecten zijn even zwaar en gaan even snel.. je mag dus aannemen dat ze na een botsing hetzelfde reageren (terugstuiteren, en dezelfde vertraging hebben etc)

maakt het dan uit of je dat tegen een 'onbeweegbare' muur doet, of tegen een object wat exact even veel kinetische energie bezit, als er nodig is om het andere object tot stilstand te brengen. Volgens mij is het effect wat beide blokken ondervinden exact gelijk.
pi_70224346
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:17 schreef Robin__ het volgende:

[..]

beide objecten zijn even zwaar en gaan even snel.. je mag dus aannemen dat ze na een botsing hetzelfde reageren (terugstuiteren, en dezelfde vertraging hebben etc)

maakt het dan uit of je dat tegen een 'onbeweegbare' muur doet, of tegen een object wat exact even veel kinetische energie bezit, als er nodig is om het andere object tot stilstand te brengen. Volgens mij is het effect wat beide blokken ondervinden exact gelijk.
Ene object heeft de energie in de ene richting, ander voorwerp in de andere richting.

Het zijn dus twee pijlen die naar elkaar wijzen... Ook zal de ene dus een negatieve energie hebben in vergelijking met de andere. Hebben ze beide precies dezelfde energie, dan zullen ze achter elkaar aan gaan en nooit botsen.
pi_70224464
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef Iblis het volgende:
Nu met 1 baksteen van 40km/h en 1kg en de ander ligt stil (maar niet vastgemetseld, beweegt gewoon niet.)
(je verhaal en argument klopt verder, maar om verwarring te voorkomen, in de bovenaan geschetste situatie gaat ook die ene steen 20km/u, geen 40)
pi_70224489
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:26 schreef gnomaat het volgende:

[..]

(je verhaal en argument klopt verder, maar om verwarring te voorkomen, in de bovenaan geschetste situatie gaat ook die ene steen 20km/u, geen 40)
(Het snelheidsverschil is 40 km/u... maar dat is iets anders)
pi_70224494
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:16 schreef chevere het volgende:
Het gaat om de totale energie, de muur zal ook een bepaalde hoeveelheid kinetische energie absorberen. Daar gaat men volgens mij aan voorbij. We beschouwen de aarde in dit geval als een stilstaande massa, wat volgens mij niet zo is..
Prima. Wat betreft het criterium om te meten of de botsingingen inderdaad even hard gaan, eens met de integraal van de weegschaal uitslag? (die integraal is namelijk per definite de door de botsing "vrijgekomen" energie)
pi_70224538
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:27 schreef SpaceLlama het volgende:
(Het snelheidsverschil is 40 km/u... maar dat is iets anders)
(ja maar in de oorspronkelijke situatie is het snelheidsverschil in situatie B 20 km/u, geen 40 zoals in A.. alhoewel Rude meent dat er eigenlijk helemaal geen snelheidsverschillen bestaan)
  zondag 21 juni 2009 @ 16:30:08 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70224545
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:26 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Klopt, maar ik wilde dus even uitduiden dat je met de kinetische energie van het systeem kunt 'knoeien' door de situatie anders te beschrijven. De afname, en derhalve de verrichte arbeid, is van belang.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70224586
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:30 schreef Iblis het volgende:
Klopt, maar ik wilde dus even uitduiden dat je met de kinetische energie van het systeem kunt 'knoeien' door de situatie anders te beschrijven. De afname, en derhalve de verrichte arbeid, is van belang.
Mee eens.
  zondag 21 juni 2009 @ 16:32:22 #19
235552 Mr.Houdoe
Officiële Timur-fanboy
pi_70224594
Als twee stenen met 20 km/u op elkaar botsen, is dat vergelijkbaar met een botsing van eentje die met 40 km/u op een stilstaande steen botst. Maar dit is niet precies zo! Mijn natuurkundeleraar heeft dat ooit verteld, want als twee dingen dan met meer dan de helft van de lichtsnelheid op elkaar zouden botsen zou het vergelijkbaar zijn met een ding dat met meer dan de lichtsnelheid gaat op een stilstaande... En dat kan nooit
pi_70224600
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:27 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Prima. Wat betreft het criterium om te meten of de botsingingen inderdaad even hard gaan, eens met de integraal van de weegschaal uitslag? (die integraal is namelijk per definite de door de botsing "vrijgekomen" energie)
Als ik de juiste defenitie van intergraal meting hier juist heb, enkel de hoeveelheid energie en niet de verdere beweging die daaruit volgt, dan is dat inderdaad juist.
pi_70224640
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:32 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Als twee stenen met 20 km/u op elkaar botsen, is dat vergelijkbaar met een botsing van eentje die met 40 km/u op een stilstaande steen botst. Maar dit is niet precies zo! Mijn natuurkundeleraar heeft dat ooit verteld, want als twee dingen dan met meer dan de helft van de lichtsnelheid op elkaar zouden botsen zou het vergelijkbaar zijn met een ding dat met meer dan de lichtsnelheid gaat op een stilstaande... En dat kan nooit
Meer dan lichtsnelheid is niet per definitie uitgesloten, enkel precies lichtsnelheid (en dat ook niet, als "een ding" = foton ).

Het is inderdaad niet precies zo, maar 20 respectievelijk 40 km/u zijn geen relativistische snelheden waarbij de verschillen een significante rol spelen.
  zondag 21 juni 2009 @ 16:34:48 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70224648
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:32 schreef Mr.Houdoe het volgende:
Hetwelk juist is, maar bij deze snelheden geen (praktische) rol van betekenis speelt. Maar deze klassieke benadering verliest haar geldigheid dus inderdaad bij heel hoge snelheden.
pi_70224839
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

Hetwelk juist is, maar bij deze snelheden geen (praktische) rol van betekenis speelt. Maar deze klassieke benadering verliest haar geldigheid dus inderdaad bij heel hoge snelheden.
Dus je moet wel heel erg hard gaan om echt van een snelheidsverschil te kunnen spreken..
In het dagelijks leven zijn die snelheden dus te verwaarlozen.
pi_70224921
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:32 schreef chevere het volgende:
Als ik de juiste defenitie van intergraal meting hier juist heb, enkel de hoeveelheid energie en niet de verdere beweging die daaruit volgt, dan is dat inderdaad juist.
Met "is juist" bedoel je dat de integraal van de weegschaal-uitslag gedurende de botsing inderdaad een juiste maat is voor de "hardheid" (of "hoeveelheid vrijgekomen energie" of "impact energie" of hoe je het ook wilt noemen)?

Want dan hebben we daarmee een concrete variabele die we voor beide botsingen kunnen meten. En jij zegt dat de uitkomst in beide gevallen gelijk is, en ik niet. In orde?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')