abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70227666
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als jij dat beter weet....

kennelijk wel, ja
pi_70229504
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:23 schreef DonJames het volgende:

[..]

Onzin, onzin, onzin

De enige reden waarom men een lege BV (plankvennootschap) koopt is omdat dat sneller is dan een nieuwe oprichten.
Was het niet zo dat je de verliezen van voorgaande jaren van een gekochte BV kon verrekenen met te maken toekomstige winsten als nieuwe eigenaar? Moest, geloof ik, wel de aard van de activiteiten hetzelfde zijn, toch? Ik dacht dat een reden kon zijn om een plank-bv te kopen. Is alweer een tijdje terug dat ik me daarin verdiept hebt.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_70229539
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Een BV oprichten, dat kan, maar dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de BV, bij een (oude) BV kopen heb je dat niet.
Inderdaad, zoals DJ en MaW al zeiden, totale onzin.
pi_70229714
quote:
Op zondag 21 juni 2009 16:13 schreef Maharbal het volgende:
Wat informatie:

In een CV heb je dus stille vennoten. Deze vennoten zijn alleen aansprakelijk voor de schulden van de vennootschap tot de hoogte van hun eigen inbreng. Deze stille vennoten hebben over het algemeen niet echt inspraakrechten in de CV (je kunt ze wel enige inspraak geven, maar dat mag niet te veel zijn; zie hierna).
De stille vennoot mag nooit en te nimmer de vennootschap vertegenwoordigen (dingen kopen/contracten sluiten/overeenkomsten aangaan in naam van de vennootschap). Als hij dit wel doet, is hij hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden van de vennootschap, net als een gewone vennoot. Dit is dan ook de reden dat de stille vennoot niet te veel zeggenschap mag krijgen in de CV, omdat hij dan anders als een "gewone" vennoot begint te handelen en dat is, i.v.m. de hierboven genoemde hoofdelijke aansprakelijkheid, iets dat de stille vennoot niet wil.

Over het startkapitaal van de B.V.:
Ja die 18.000 moet te allen tijde in de BV blijven zitten om helemaal zeker te zijn van het feit dat je niet hoofdelijk aansprakelijk gehouden kunt worden voor (toekomstige) schulden van de B.V.
Je hebt ook constructies waarbij de 18.000 meteen wordt teruggeleend aan de bestuurders/oprichters, maar dit is niet aan te raden, het is te risicovol.
Deze minimumkapitaaleis wordt overigens afgeschat met de invoering van nieuwe wetgeving m.b.t. dit onderwerp. Het is echter niet met zekerheid te zeggen wanneer deze nieuwe wetgeving wordt ingevoerd. Ze hopen in ieder geval op januari 2010 (maar het is al meerdere keren uitgesteld).

Over "omzetten":
Je kunt je EZ niet rechtstreeks omzetten in een B.V., maar je kunt wel een B.V. oprichten om vervolgens je EZ in te brengen in de B.V. als storting op aandelen (storting in natura). Je blijft wel aansprakelijk voor de schulden die je hebt gemaakt toen het nog een EZ was.

Over je eigen opzet:
Hetgeen jij voorstelt kan eigenlijk niet. Je kunt wel geld lenen van die derde-investeerders, maar dan ben je, net als met andere leningen, hoofdelijk aansprakelijk voor de terugbetaling van die lening. De geldschieters verkrijgen ook geen "inspraak".

Als je verder nog vragen hebt dan hoor ik ze graag.
Dankjewel voor je zeer uitgebreide reactie, en het verhelderen van het doel van die 18K. Heb vandaag wat uitgebreider onderzoek gedaan naar de CV-vorm (had me eigenlijk alleen geconcentreerd op EZ, BV en VOF) en dit zou, vanaf fase 2 inderdaad een optie kunnen zijn.

Nogmaals: zeer veel dank!
pi_70229940
quote:
Op zondag 21 juni 2009 19:42 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Was het niet zo dat je de verliezen van voorgaande jaren van een gekochte BV kon verrekenen met te maken toekomstige winsten als nieuwe eigenaar? Moest, geloof ik, wel de aard van de activiteiten hetzelfde zijn, toch? Ik dacht dat een reden kon zijn om een plank-bv te kopen. Is alweer een tijdje terug dat ik me daarin verdiept hebt.
Verliezen van voorgaande jaren kunnen niet verrekend worden als meer dan 30% van de aandelen van eigenaar verwisselen of / en wanneer de activiteiten drastisch wijzigen.
you and I ain't done Zeke!
pi_70229949
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:12 schreef ManAtWork het volgende:

En dat laatste bedrag is een bank eventueel bereid te verstrekken?
Ja, onder voorbehoud dat fase 1 inderdaad loopt zoals uiteengezet in het businessplan. Maar, -en misschien ben ik daar blijven hangen- mij is altijd verteld dat de ratio PV en VV maximaal 50/50 mag zijn (max. 50% VV) wil je het "gezond" houden. Vandaar dat externe investeerders (PV) eerder een optie leken dan VV van bijv. de bank. Ik weet dat ratio VV ook 10/90 kan zijn, maar gezond is het m.i. dan neit meer, zeker nietv oor het soort onderneming waar ik mee bezig ben.
quote:
Een EZ (of VOF) omzetten in een BV kan altijd. Dit kan op twee manieren, ruisend en geruisloos.
Naast de aansprakelijkheid zijn er meer dingen waar je rekening mee zou moeten houden.
De bedoelde 18.000 euro blijft het aandelenkapitaal. Dat is tot op heden het minimumkapitaal dat in een BV moet blijven zitten. Natuurlijk kan dit worden uitgebreid en afhankelijk hoe je 'de BV in gaat' zal dit ook meer kunnen zijn. Het is daarnaast ook nog van belang hoe je zakenpartner dan gelinkt wordt aan de BV (wordt hij aandeelhouder of geldverstrekker?).
Thanks; ga ik in de gaten houden, incl. de mogelijke wetswijziging.
quote:
Mijn PM staat open.
Gaan we niet vergeten
pi_70230490
quote:
Op zondag 21 juni 2009 19:54 schreef Johnns het volgende:

[..]

Verliezen van voorgaande jaren kunnen niet verrekend worden als meer dan 30% van de aandelen van eigenaar verwisselen of / en wanneer de activiteiten drastisch wijzigen.
Wist dat die regel voor aandleen gold, maar geldt het ook voor een wisselende samenstelling van geinvesteerd PV?
pi_70230803
quote:
Op zondag 21 juni 2009 20:10 schreef Tja... het volgende:

[..]

Wist dat die regel voor aandleen gold, maar geldt het ook voor een wisselende samenstelling van geinvesteerd PV?
Wat bedoel je met "PV"?
pi_70230954
quote:

[..]

Als meer dan 30% van de aandelen van eigenaar verwisselen zijn voorgaande verliezen niet meer verrekenbaar.

Overigens zijn er een aantal uitzonderingen. Naast overlijden en huwelijk blijven verliezen verrekenbaar als je vooraf al ten minste 1/3 van de aandelen had.

Bron: art. 20a wet Vpb.

edit: Dit geldt trouwens alleen voor de Besloten Vennootschap.
you and I ain't done Zeke!
pi_70234666
quote:
Op zondag 21 juni 2009 20:18 schreef DonJames het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "PV"?
Privaat vermogen
pi_70234913
quote:
Op zondag 21 juni 2009 21:50 schreef Tja... het volgende:

[..]

Privaat vermogen
OK. die term is wat verwarrend in deze context
quote:

[..]

In principe niet, aangezien dat gewoon vreemd vermogen is. De genoemde beperking van de verliesverrekening gaat alleen over aandeelhouders (eigen vermogen dus).
  maandag 22 juni 2009 @ 09:51:21 #37
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70244548
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het is heel verstandig als je met anderen er in zit.
[..]
Nadeel van een BV is dat het een onpersoonlijke rechtsvorm is. Dat maakt extern kapitaal aantrekken lastiger.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zondag 5 juli 2009 @ 01:23:40 #38
259925 Rotter
Lastig verhaal...
pi_70657147
De hoofdelijke aansprakelijkheid is een heikel punt.

Let wel dat je voor alles aansprakelijk bent (ookal heb je een partner, als die weigert te betalen/geen geld heeft). Zeker de constructie met CV is lastig en om dan extern kapitaal aan te trekken ook. CV's zijn vaak samenwerkingsvormen voor bijvoorbeeld verschillende N.V's en B.V's.

Bij een B.V. geldt de hoofdelijke aansprakelijkheid niet. En omdat je meer vastlegt in een B.V. (aandelen en dus ook van externe partijen) is dit makkelijker een transparanter om te beheren. Verder moet je opletten dat een eenmanszaak een aantal voordeeltjes mist (fiscaal), die een B.V. wel heeft, denk aan bepaalde voorzieningen e.d. Verder is het met leningen dus zo, dat wat je als C.V. aangaat aan schulden, je ook persoonlijk verantwoordelijk bent. De commanditen (stille vennoten), kennen ook een beperkt risico, bij een B.V. heeft de externe partij als aandeelhouder dus ook al het risico van het ondernemerschap via de aandelen.

De scheiding tussen privé en zakelijk wordt ook wat lastiger bij een eenmanszaak, omdat deze feitelijk er niet is. Bij een B.V. wel. Het aanmerken van zakelijk en privé is bij een B.V. ook makkelijker.

Let wel op het startkapitaal van een B.V, die is aardig hoog, zo'n ¤40.000 (zie wetbundel belastingrecht voor exact bedraf, of vraag het de bank).

De 'plank B.V's' zijn snel opgericht, maar de schulden e.d. moet je wel op letten. Verder kunnen er nog vorderingen e.d. op de plank B.V.'s zitten die nog niet tot uitting zijn gekomen.

Succes
:O
pi_70659998
quote:
Op zondag 5 juli 2009 01:23 schreef Rotter het volgende:
Verder moet je opletten dat een eenmanszaak een aantal voordeeltjes mist (fiscaal), die een B.V. wel heeft, denk aan bepaalde voorzieningen e.d.
Ik dacht dat juist de eenmanszaak die voordeeltjes had?
quote:
Let wel op het startkapitaal van een B.V, die is aardig hoog, zo'n ¤40.000 (zie wetbundel belastingrecht voor exact bedraf, of vraag het de bank).
Die 40k was in het good old guldenstijdperk. Sinds de invoering van de euro delen we die 40k door 2,20371
  zondag 5 juli 2009 @ 12:02:03 #40
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_70662729
quote:
Op zondag 5 juli 2009 07:24 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Ik dacht dat juist de eenmanszaak die voordeeltjes had?
[..]

Die 40k was in het good old guldenstijdperk. Sinds de invoering van de euro delen we die 40k door 2,20371

Met een kleine aanvulling:
quote:
De scheiding tussen privé en zakelijk wordt ook wat lastiger bij een eenmanszaak, omdat deze feitelijk er niet is. Bij een B.V. wel. Het aanmerken van zakelijk en privé is bij een B.V. ook makkelijker.
Ook bij een eenmanszaak is er zakelijk en privé vermogen. Er zijn niet voor niks genoeg discussies met een inspecteur of bijv. een auto of pand als zakelijk vermogen kwalificeert of niet.
En andersom: je kunt niet zomaar een vliegtuig op de BV kopen als deze niet zakelijk gebruikt wordt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 5 juli 2009 @ 12:06:03 #41
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70662818
quote:
Bij een B.V. geldt de hoofdelijke aansprakelijkheid niet. En omdat je meer vastlegt in een B.V. (aandelen en dus ook van externe partijen) is dit makkelijker een transparanter om te beheren. Verder moet je opletten dat een eenmanszaak een aantal voordeeltjes mist (fiscaal), die een B.V. wel heeft, denk aan bepaalde voorzieningen e.d. Verder is het met leningen dus zo, dat wat je als C.V. aangaat aan schulden, je ook persoonlijk verantwoordelijk bent. De commanditen (stille vennoten), kennen ook een beperkt risico, bij een B.V. heeft de externe partij als aandeelhouder dus ook al het risico van het ondernemerschap via de aandelen.
Wat echter vaak vergeten wordt is dat je als BV kapitaal wilt aantrekken bij een externe partij (bv. bank) ze een onderpand willen. Meestal wordt dat het huis van de bestuurder. En dan ben je dus niet hoofdelijk aansprakelijk maar kunnen ze wel in uiterste nood afdwingen dat je je huis verkoopt.

Daarnaast is het als BV sowieso al lastiger om vermogen aan te trekken van externe partijen omdat ze slechtrs beperkte mogelijkheden hebben met eventuele navordering.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_70668254
quote:
Op zondag 5 juli 2009 12:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Wat echter vaak vergeten wordt is dat je als BV kapitaal wilt aantrekken bij een externe partij (bv. bank) ze een onderpand willen. Meestal wordt dat het huis van de bestuurder. En dan ben je dus niet hoofdelijk aansprakelijk maar kunnen ze wel in uiterste nood afdwingen dat je je huis verkoopt.

Daarnaast is het als BV sowieso al lastiger om vermogen aan te trekken van externe partijen omdat ze slechtrs beperkte mogelijkheden hebben met eventuele navordering.
Ik ben niet van mening dat het per definitie lastiger is om vreemd vermogen aan te trekken als B.V.
Zoals jij zegt wordt er vaak inderdaad een pandrecht op privé-bezittingen van bestuurders bedongen. Wat banken ook vaak doen is een pandrecht vestigen op de aandelen, waarbij zij ook het stemrecht op die aandelen willen hebben. Op deze manier krijgen zij zeggenschap in de B.V. op het moment dat niet aan de verplichtingen gedaan kan worden.

Er zijn allemaal constructies die banken, B.V's. en notarissen hanteren om financieringen in die sferen toch makkelijker te maken.

Verder is het inderdaad (nog wel: wordt afgeschaft) ¤18.000 startkapitaal (en staat het in het BW, niet het belastingwetboek ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')