Ik hoop ik dat op het punt ben waar jij nu bent omtrent de diagnose en hulpverlening. En dat ik met niet moet blind staren om dat wat nog komen gaat zal het probleem denk ik niet zijn. Daarvoor richt ik me op dit moment iets teveel op m'n interessen, iets waar ik lekker zonder bijkomstigheid van andere mijn tijd aan besteedquote:Bij mij ook. Ik heb pas sinds een paar weken een diagnose. Aan de ene kant begrijp ik nu waarom bepaalde dingen niet lukte in het verleden en aan de andere kant besef ik dat ik bepaalde dingen nooit zou kunnen. Ik heb een beperking en ik zal daar mee moeten leren leven.
Ik zie de toekomst positief te gemoed. Ik ga nu hulp krijgen om mijn problemen op te lossen.
Dat jij aan de toekomst denkt is alleen maar goed. Maar ga je daar niet blind op staren.
De diagnose voelde voor mij als een bevestiging en toen viel er een last van mijn schouders.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:38 schreef termuis het volgende:
[..]
Ik hoop ik dat op het punt ben waar jij nu bent omtrent de diagnose en hulpverlening. En dat ik met niet moet blind staren om dat wat nog komen gaat zal het probleem denk ik niet zijn. Daarvoor richt ik me op dit moment iets teveel op m'n interessen, iets waar ik lekker zonder bijkomstigheid van andere mijn tijd aan besteed![]()
Hoe lang heeft het gehele proces van diagnose zo ongeveer geduurd bij je, als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen?:)
Je verhaal geeft een goede indicatie voor wat me eventueel te wachten staat. Het is natuurlijk aan de psycholoog om te beslissen wanneer de tijd rijp is voor de stappen van diagnostiseren, wat het ook mogen zijn. Het heeft net als bij jou enige tijd geduurd voordat mensen in mijn omgeving besefte dat er iets met mij aan de hand zou kunnen zijn. Ik kom uit een omgeving waarin alle kleine opvallende dingen werden afgedaan als een klein probleempje, een zogezegd; onwetend milieu. Inmiddels is er bij mij ook het idee gaan spelen dat er meer achter, mijn toch al uitgebreide handleiding, kan zitten. En natuurlijk achteraf besef ik dan ook dan het een enorme blokkade is geweest in mijn adolescentie en speelt er dan ook de enorme behoefte om te weten wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 21:50 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
De diagnose voelde voor mij als een bevestiging en toen viel er een last van mijn schouders.
Het hele traject heeft ongeveer 6 maanden geduurd bij mij. Ik werd op de wachtlijst gezet om onderzocht te gaan worden. Er was een wacht lijst van minimaal 2 maanden. De onderzoeken en uitslag binnen een week of zes. Althans zo ging het bij mij. In januari ben ik op de wachtlijst gezet. In april onderzocht en begin deze maand de uitslag.
Maar voordat zij mij gingen onderzoeken heeft het zeker 9 maanden geduurd. Ze wilde mij niet onderzoeken omdat ze niet geloofde dat ik autistisch kon zijn.Maar dat tel ik niet mee.
Hoe dit bij jou zal gaan weet ik niet. Dat ligt aan jouw psycholoog.
Bij mij werd het altijd afgedaan op een moeilijke jeugd(mijn moeder heeft een persoonlijkheidsstoornis) en/of een ontwikkelingsachterstand die ik als baby had opgelopen doordat ik ziek was geweest.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:19 schreef termuis het volgende:
[..]
Je verhaal geeft een goede indicatie voor wat me eventueel te wachten staat. Het is natuurlijk aan de psycholoog om te beslissen wanneer de tijd rijp is voor de stappen van diagnostiseren, wat het ook mogen zijn. Het heeft net als bij jou enige tijd geduurd voordat mensen in mijn omgeving besefte dat er iets met mij aan de hand zou kunnen zijn. Ik kom uit een omgeving waarin alle kleine opvallende dingen werden afgedaan als een klein probleempje, een zogezegd; onwetend milieu. Inmiddels is er bij mij ook het idee gaan spelen dat er meer achter, mijn toch al uitgebreide handleiding, kan zitten. En natuurlijk achteraf besef ik dan ook dan het een enorme blokkade is geweest in mijn adolescentie en speelt er dan ook de enorme behoefte om te weten wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.
Net als jou kijk ik uit naar de tijd wanneer er het nodige bevestigd wordt, waardoor ik gerichte hulp kan krijgen voor hetgeen wat mij al iets meer dan een decennia tegen mij werkt.
Ik kan me inderdaad wel enigszins voorstellen dat wanneer de veronderstelling wordt bevestigd het een begin is van een nieuwe periode en dat dat even wennen is. Maar ik denk inderdaad een hele positieve. Je hebt geen onzekerheid meer en je weet wat er aan de hand is.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 22:30 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Bij mij werd het altijd afgedaan op een moeilijke jeugd(mijn moeder heeft een persoonlijkheidsstoornis) en/of een ontwikkelingsachterstand die ik als baby had opgelopen doordat ik ziek was geweest.
Dus dat is zeer herkenbaar.![]()
Ik denk dat het voor jou belangrijk is dat jij zo snel mogelijk duidelijkheid krijgt. Dus ik zou er om vragen of je snel getest gaat worden.
Ik heb pas sinds een paar weken die duidelijkheid en dat is nog best wel wennen. Maar ik krijg nu wel de hulp die ik nodig heb.
Voor meer info zie OP(openings post) daar staan een aantal links met relevante informatie.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 23:49 schreef termuis het volgende:
[..]
Ik kan me inderdaad wel enigszins voorstellen dat wanneer de veronderstelling wordt bevestigd het een begin is van een nieuwe periode en dat dat even wennen is. Maar ik denk inderdaad een hele positieve. Je hebt geen onzekerheid meer en je weet wat er aan de hand is.
Daarbij is het inderdaad lastig wanneer de behandelende artsen in eerste instantie geen erkenning geven en opzoek zijn naar andere mogelijke oorzaken, zoals de dingen die je noemt. Daarbij krijg je alleen maar het gevoel dat je niet serieus wordt genomen.
Ik hoop er ook een beetje druk erachter te kunnen zetten. Maar ik verlies mijzelf regelmatig in de dingen waar ik mij normaal gesproken mee bezig houdt, het daarentegen nu zaak dat ik inderdaad er wat druk achter te zetten en inderdaad iets voor elkaar te krijgen.
Overigens dit op zo'n forum een goede manier om wat informatie erover in te winnen; compleet nieuw voor me
Dat laatste is inderdaad lastig. Heb je dan ook problemen met het bijvoorbeeld sollicitaties? Dit is namelijk een heel herkenbaar aspect voor mij. Ik ben ook iemand die en gering sociaal leven heb. Het is mij ook opgevallen dat ik mij bij sociale gelegenheden vaak laat benaderen en niet iemand ben die gemakkelijk zelf het contact opzoekt.quote:Op zondag 21 juni 2009 01:00 schreef BONG4002 het volgende:
TVP
Heb zelf al eerder gepost hier maar dat is alweer een tijdje geleden, heb een autistische stoornis maar kan er gelukkig wel goed mee leven al zijn de beperkingen soms wel lastig voor mij
Niet zozeer in de dagelijkse dingen maar wel de sociale contacten (die ik nauwelijks tot niet heb) en ook de omgang met minder bekende mensen voor mij is wat lastiger. ben vaak gespannen en/of angstig in zulke situaties
dank je welquote:Op zondag 21 juni 2009 11:08 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Voor meer info zie OP(openings post) daar staan een aantal links met relevante informatie.
Dat ik niet serieus werd genomen was in het begin erg moeilijk. De gesprekken liepen ook zeer moeizaam omdat ik niks kon met zijn vragen en hij weinig kon met mijn antwoorden. We praten volledig langs elkaar af en toe. Maar dat is nu gelukkig veranderd.
Succes met het verkrijgen van je diagnose en focus vooral op dingen waarin je goed bent en je leuk vindt om te doen.
Herkenbaar. Ik heb ook moeite met sollicitaties. Daarom ben ik nu ook doorverwezen naar een reïntergratiebureau. Die gaan mij helpen om een baan te vinden. Misschien een idee om daar naar te vragen.quote:Op zondag 21 juni 2009 11:25 schreef termuis het volgende:
[..]
Dat laatste is inderdaad lastig. Heb je dan ook problemen met het bijvoorbeeld sollicitaties? Dit is namelijk een heel herkenbaar aspect voor mij. Ik ben ook iemand die en gering sociaal leven heb. Het is mij ook opgevallen dat ik mij bij sociale gelegenheden vaak laat benaderen en niet iemand ben die gemakkelijk zelf het contact opzoekt.
Dat is inderdaad een goed idee. Ik moet zeggen dat ik momenteel nog wel een baantje heb. Ik ben daar eigenlijk aangenomen omdat ze daar op het moment van solliciteren het bedrijf net was opgezet en praktisch iedereen konden gebruiken die zich maar had aangemeld.quote:Op zondag 21 juni 2009 11:31 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ik heb ook moeite met sollicitaties. Daarom ben ik nu ook doorverwezen naar een reïntergratiebureau. Die gaan mij helpen om een baan te vinden. Misschien een idee om daar naar te vragen.
Wederom herkenbaar.
Ik heb momenteel ook werk. Alleen dat is maar tijdelijk en het sluit niet helemaal aan bij mijn wensen en mogelijkheden.quote:Op zondag 21 juni 2009 11:37 schreef termuis het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een goed idee. Ik moet zeggen dat ik momenteel nog wel een baantje heb. Ik ben daar eigenlijk aangenomen omdat ze daar op het moment van solliciteren het bedrijf net was opgezet en praktisch iedereen konden gebruiken die zich maar had aangemeld.
Maar echt top dat je nu die gerichte hulp geboden krijgt. Daar ga je de rest van je leven iets aan hebben denk ik.
Op dat laatste schoot mij ook iets door mijn gedachte. Ik ben altijd geconfronteerd met het feit dat mijn baantjes niet goed verliepen omdat ik moeite had dit te combineren met studie, waardoor beide kanten niet goed verliepen. Dit omdat ik niet goed kon omschakelen met mijn gedachte van bijvoorbeeld school naar werk en visa versa.quote:Op zondag 21 juni 2009 11:40 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik heb momenteel ook werk. Alleen dat is maar tijdelijk en het sluit niet helemaal aan bij mijn wensen en mogelijkheden.
Daar ga ik wel van uit.
Nee geen last van gehad.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:11 schreef termuis het volgende:
[..]
Op dat laatste schoot mij ook iets door mijn gedachte. Ik ben altijd geconfronteerd met het feit dat mijn baantjes niet goed verliepen omdat ik moeite had dit te combineren met studie, waardoor beide kanten niet goed verliepen. Dit omdat ik niet goed kon omschakelen met mijn gedachte van bijvoorbeeld school naar werk en visa versa.
Is dat ook een herkenbaar iets?
Succes morgenquote:
Dat laatste herken ik dan weer veel in. En als ik een keer zelf het initiatief neem, heeft de persoon in kwestie (ook) autisme. Dat bleek na drie maanden contact. Het klikte ook niet echt, omdat we heel verschillend in het leven stonden. We hadden allebei best hoge verwachtingen van elkaar.quote:Op zondag 21 juni 2009 11:25 schreef termuis het volgende:
[..]
Dat laatste is inderdaad lastig. Heb je dan ook problemen met het bijvoorbeeld sollicitaties? Dit is namelijk een heel herkenbaar aspect voor mij. Ik ben ook iemand die en gering sociaal leven heb. Het is mij ook opgevallen dat ik mij bij sociale gelegenheden vaak laat benaderen en niet iemand ben die gemakkelijk zelf het contact opzoekt.
[..]
dank je wel
Toch vreemd. Aangezien wij autisten prikkels anders verwerken.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:05 schreef sander-3 het volgende:
http://www.nu.nl/wetensch(...)emen-sneller-op.html
Wij zijn hier ook echte ervaringsdeskundigen in.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:05 schreef sander-3 het volgende:
http://www.nu.nl/wetensch(...)emen-sneller-op.html
Het zal nog wel 100 jaar duren voordat dit het bedrijfsleven dit gaat inzien. (lompigheid troef daar).quote:Op zondag 21 juni 2009 14:15 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Wij zijn hier ook echte ervaringsdeskundigen in.
OT: dit vind ik absoluut goed nieuws, ook iets waar mensen met autisme concreet iets mee kunnen! Misschien zijn we wel echte denkers en kunnen we heel goed analyseren
Dat zou mooi zijnquote:Op zondag 21 juni 2009 14:15 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Wij zijn hier ook echte ervaringsdeskundigen in.
OT: dit vind ik absoluut goed nieuws, ook iets waar mensen met autisme concreet iets mee kunnen! Misschien zijn we wel echte denkers en kunnen we heel goed analyseren
Klopt. Het hoge aantal Wajong-uitkeringen heeft voor een deel hiermee te maken. Er zijn her en der voor mensen met autisme wel mogelijkheden om als softwaretester (niveau 1) aan de slag te gaan. Omdat het nog steeds routinewerk is, is het salaris niet echt hoog, maar het in ieder geval een begin.quote:Op zondag 21 juni 2009 14:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het zal nog wel 100 jaar duren voordat dit het bedrijfsleven dit gaat inzien. (lompigheid troef daar).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |