quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 07:04 schreef scrub_nurse het volgende:ik ben het bijna volledig met clumsy_clown eens, ik werk zelf in een groot perifeer ziekenhuis. Maar ik ben van mening dat je ook je anesthesie-opleiding beter in een perifeer ziekenhuis kunt doen. Je leert toch nog meer alleen te werken, zoals cc al aan gaf, geen co assistenten/arts-assistenten om je heen die ook alles moeten leren dus alle aandacht van je begeleider en anesthesist gaat naar jou. Een vriendin van mij heeft de opleiding in ons ziekenhuis gedaan, is daarna naar een klein perifeer ziekenhuis gegaan vervolgens naar een academisch en nu weer een academisch. Zij zegt dus heel duidelijk dat ze zo blij is dat ze opleiding bij ons gehad heeft,want daar heeft ze heel veel aan gehad. In dat kleine perifeer wordt je als student ook al snel ingezet als gatenvuller voor het personeelstekort, in t academisch had ze soms het gevoel dat ze voor piet snot erbij zat,of de enige was die zag dat het niet zo goed met de patiënt ging,vanwege de arrogantie en weinig ervaring van de assistent die er bij was.
Het scheelt misschien dat ik langdurige stages loop op onze zusterlokaties (kinderziekenhuis en dagbehandelcentrum onder andere) en je dus dat perifere gevoel op zich wel proeft.
En over dat inzetten bij personeelstekort: dat is bij ons juist een reden waarom de ok-assistent-leerlingen zich ontzettend rot voelen. Ze worden snel, te snel ingezet als volle kracht. Gelukkig is dat bij ons aan de anesthesiekant wat minder. Niet om oneerbiedig te doen, maar een leerling laten instrumenteren of omlopen zonder begeleiding vind ik minder risky dan een leerling te snel alleen laten bij de anesthesie.
En dan mogen wij vanaf het 2e jaar al alleen staan, dus het gaat alsnog erg snel.
Maar goed, Vivi, als je woonplaatsgebonden bent, is deze discussie niet echt van belang. Wel lijkt het me alsnog verstandig om goed na te denken over de twee richtingen en daar al een besluit in te nemen. Dat klinkt denk ik ook beter als je aan het solliciteren bent.