abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70190141
Dag mensen.

Ik wil binnenkort een nieuw laptop kopen welke ik vooral ga gebruiken voor school. Ik ben gisteren langsgeweest bij de MediaMarkt en heb een leuk gesprek gehad over zowel windows als apple laptops. Toen ik thuiskwam zat ik me toch af te vragen wat nou echt de nadelen van een macbook zijn als je deze vergelijkt met een windows laptop. Even een kort lijstje gemaakt voor mezelf

Macbook Pro
+ Heel goed stabiel en licht OS, die zijn snelheid nooit verliest
+ Geen virussen en gedoe. Je hoeft geen Norton 360 (of elk ander virusprogramma) te installeren om veilig aan de slag te kunnen
+ Flinke batterijduur
+ Heel degelijk
- Je kan er niet op gamen (daar zijn laptops naar mijn mening ook niet voor bedoeld)
- Je betaalt relatief veel als we naar de hardware / prijs verhouding kijken (maar je krijgt er betrouwbaarheid en toch hele goede prestatie voor terug, OS X is immers geen Vista)

Ik wil benadrukken dat ik zelf al jaren Windows (xp) gebruik en er heel tevreden over ben. Heb mijn huidige PC ook zelf in elkaar gezet en weet wat dat betreft ook waar ik mee bezig ben. Ik heb een heel lang tijd geleden een Mac Mini aangeschaft en het meteen na een maand weer verkocht, omdat ik het simpelweg geen goede thuiscomputer vind die aan mijn doeleinden voldoet. Voornamelijk omdat je er niet op kan gamen.

Ik ben dus wel van mening dat een Mac waarschijnlijk voor de meeste mensen geen geschikte keuze is als THUIS computer, maar voor een laptop, lijkt mij een Macbook (pro) de beste keuze. Vista zint mij overigens ook niet echt.

Ik wil dus van jullie horen wat een ECHT goede legitieme reden is om een Macbook te laten staan.
Dingen die ik niet wil horen:
- Je kan voor dat geld ook 3 acers ( ) kopen die betere hardware bevat
- Mac OS X

Laat dit overigens alsjeblieft geen Bash-topic worden. Gewoon heel subtiel argumenteren met elkaar.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:25:43 #2
138965 Kn0x
BLLAAARGH!
pi_70190278
Even TVP plaatsen. Dit soort topics zijn al vaker langs gekomen, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Vooral de prijs vind ik zwaar tegenvallen. Ik denk dat je voor dezelfde prijs van een MAC een net zo goede PC kan samenstellen.
Tell me that football is not our common language when the whole planet stops breathing for 90 minutes to be witnessed in that one thing in which we all understand.
pi_70190297
Zolang je niet aan designen/videobewerking/animatie doet heb je naar mijn mening niet echt een Macbook Pro nodig. Dan voldoet mijns inziens een mid tot high end PC of een normale Macbook prima
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:27:31 #4
167923 appelsjap
All the above
pi_70190310
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:25 schreef Kn0x het volgende:
Even TVP plaatsen. Dit soort topics zijn al vaker langs gekomen, maar ik ben eigenlijk ook wel benieuwd. Vooral de prijs vind ik zwaar tegenvallen. Ik denk dat je voor dezelfde prijs van een MAC een net zo goede PC kan samenstellen.
Dat denk ik dus ook, en je kunt zoveel (voor mij essentiele) programmas op een mac niet draaien.
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:28:09 #5
167923 appelsjap
All the above
pi_70190321
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:26 schreef plakkert- het volgende:
Zolang je niet aan designen/videobewerking/animatie doet heb je naar mijn mening niet echt een Macbook Pro nodig. Dan voldoet mijns inziens een mid tot high end PC of een normale Macbook prima
Mensen die nog steeds denken dat een mac grafisch betere prestaties levert
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:28:33 #6
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_70190330
Tja als je een mac mini koopt om te gamen, vraag ik me toch af of je zoveel van computers weet. Op een macbook pro daarentegen kan je best goed gamen. De grote hamvraag is: Ben je zo erg gewend aan windows dat je je gaat iriteren als sommige functies anders zijn of niet zitten waar je ze verwacht? Als het antwoord daarop nee is, kan je gerust een Mac kopen naar mijn mening.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:28:38 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_70190332
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:19 schreef AngryNerd het volgende:
+ Heel degelijk
Ik vraag me af of de mensen waarbij de topcase voor de zoveelste keer is gescheurd of die het met je eens zijn. Het lijkt wel alsof Apple hierbij slachtoffer van z'n eigen succes is geworden.
Where law ends, tyrrany begins.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:29:25 #8
39631 GoeRoe86
pi_70190344
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:28 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Mensen die nog steeds denken dat een mac grafisch betere prestaties levert
Uhm dat is ook gewoon nog steeds zo.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:29:44 #9
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70190349
Over je voordelen rijtje:
-Stabiel en licht is XP lite ook, Windows 7 werkt ook goed
-met virussen heb je onder Windows ook geen gedoe, NOD32 1x installeren en klaar.
-Batterijduur kan ik niet beoordelen (is die zoveel meer dan bij andere laptops?)
-HP bv maakt ook degelijke laptops

Eigenlijk kan ik niets bedenken om voor een Mac te gaan, vooral de prijs is veel te hoog. En ja hij zal best goed afgewerkt zijn maar wat heb je eraan dat een laptop 10 jaar mee gaat? Ik heb er geen problemen mee iig als m'n laptop het na 4 jaar begeef, dan is het toch al tijd voor een nieuwe.

De enige reden waarom mensen een Macbook Pro kopen is omdat het 'mooi en hip' is, net zoals Ben & Jerry meer wordt gekocht vanwege de status dan voor het ijs.
-
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:31:29 #10
167923 appelsjap
All the above
pi_70190391
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:29 schreef GoeRoe86 het volgende:

[..]

Uhm dat is ook gewoon nog steeds zo.
Uuh nee Voor de prijs van een mac computer stel ik een pc samen die grafisch minstens 5x zo goed is.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:35:19 #11
39631 GoeRoe86
pi_70190465
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:29 schreef Rosbief het volgende:
Over je voordelen rijtje:
-Stabiel en licht is XP lite ook, Windows 7 werkt ook goed
Mjah als je gewend bent dat je computer een keer per week crasht en het gebeurd met XP lite nog maar 1 keer per 2 weken, dan ben je vast tevreden. Dat maakt XP (lite) nog geen stabiel en licht besturingsysteem. Hoewel XP natuurlijk licht is, het OS is immers al 6/7 jaar oud. Windows 7 kan ik net beoordelen, immers het is nog niet te koop
quote:
-met virussen heb je onder Windows ook geen gedoe, NOD32 1x installeren en klaar.
Dikke vette HOAX
quote:
-Batterijduur kan ik niet beoordelen (is die zoveel meer dan bij andere laptops?)
Batterijduur van de nieuwe MBP's zijn iets van 7 uur volgens mij
quote:
-HP bv maakt ook degelijke laptops
HP maakt idd ook best degelijke computers. Apple is alleen de enige die degelijkheid en design lijkt te kunnen combineren
quote:
Eigenlijk kan ik niets bedenken om voor een Mac te gaan, vooral de prijs is veel te hoog. En ja hij zal best goed afgewerkt zijn maar wat heb je eraan dat een laptop 10 jaar mee gaat?

De enige reden waarom mensen een Macbook Pro kopen is omdat het 'mooi en hip' is, net zoals Ben & Jerry meer wordt gekocht vanwege de status dan voor het ijs.
-
Blaat
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:36:58 #12
39631 GoeRoe86
pi_70190498
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:31 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Uuh nee Voor de prijs van een mac computer stel ik een pc samen die grafisch minstens 5x zo goed is.
Als specs bepaalde hoe een computer presteerde zou de Macbook Pro vast niet getest zijn als beste Windows Vista notebook. En toch is het zo. Blijkbaar zeggen getallen niet alles
pi_70190586
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:25 schreef Kn0x het volgende:
Voor de duidelijkheid: Ik heb al een high-end PC die ik zelf heb samengesteld met een bijbehorende 26 inch monitor. De huiscomputer is dus al gereed. Het gaat hier om een laptop die ik voor school wil gebruiken
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:26 schreef plakkert- het volgende:
Dat is uiteraard niet de enige reden waarom mensen een mac kopen, maar thanks voor je reactie.
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:27 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Dat denk ik dus ook, en je kunt zoveel (voor mij essentiele) programmas op een mac niet draaien.
Als ik ook uiteindelijk een windowsprogramma ontdek die ik niet kan missen op mijn macbook, zou ik uiteindelijk XP erop installeren via Bootcamp en het alsnog kunnen draaien.
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:28 schreef GoeRoe86 het volgende:
Tja als je een mac mini koopt om te gamen, vraag ik me toch af of je zoveel van computers weet. Op een macbook pro daarentegen kan je best goed gamen. De grote hamvraag is: Ben je zo erg gewend aan windows dat je je gaat iriteren als sommige functies anders zijn of niet zitten waar je ze verwacht? Als het antwoord daarop nee is, kan je gerust een Mac kopen naar mijn mening.
Uiteraard kocht ik mijn mac mini niet om op te gamen (fout van mij om te zeggen). Maar om een beetje kennis te maken met OS X, het beviel mij wel. Ik deed hem eigenlijk uiteindelijk weg om mijn huidige high-end PC te samenstellen.
pi_70190595
quote:
- Je kan er niet op gamen (daar zijn laptops naar mijn mening ook niet voor bedoeld)
- Je betaalt relatief veel als we naar de hardware / prijs verhouding kijken (maar je krijgt er betrouwbaarheid en toch hele goede prestatie voor terug, OS X is immers geen Vista)
Beide punten gaan niet op, een vriend van mij heeft een dualboot met OS X en Vista (en ook nog Ubuntu), en windows werkt ook perfect op zijn macbook pro. Hij kan er Burnout Paradise met alles max perfect op spelen, dus gamen is ook geen probleem.
pi_70190606
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:42 schreef DEiE het volgende:

[..]

Beide punten gaan niet op, een vriend van mij heeft een dualboot met OS X en Vista (en ook nog Ubuntu), en windows werkt ook perfect op zijn macbook pro. Hij kan er Burnout Paradise met alles max perfect op spelen, dus gamen is ook geen probleem.
Ah, kijk.
pi_70190620
Geen virusscan op een mac installeren = dom, OOK voor OSX zijn er virussen. Het hangt ook van de gebruiker af hoe veilig het systeem is. Tevens is het ook onverantwoord omdat je zo voor dat je het weet misschien een besmette bijlage doormailt oid naar een windows gebruiker natuurlijk
het lichte OS dat zn snelheid niet verliest is ook niet helemaal waar. Ook OSX remt wel wat af, maar lang niet zo veel als windows, dat is waar.
Flinke batterijduur valt ook wel mee naar mijn idee. Een goede windows laptop heeft dat net zo goed.
Je betaalt er inderdaad wel veel voor, en ja, de kwaliteit is dan ook wel ok. Maar het is dan ook wel een gewild object voor dieven. Dus denk goed na over hoe je hem wilt gebruiken. Als je hem iedere dag mee naar school neemt kan je misschien ook beter voor een goedkope prutslaptop gaan, tuurlijk gebeurt het niet bij iedereen, maar je zal net zien dat iemand ff een schop tegen je tas geeft die op de grond staat oid en krak. weg laptop. Dus op prijs gebied zal je gewoon ff moeten kijken waar je hem voor wilt gebruiken.

OSX is mij persoonlijk tegen gaan staan door vreemde vertalingen, onnatuurlijke dialoogvensters en het feit dat ik het gewoon niet lekker vind werken. Tevens mist het hier en daar gewoon dingen waarvan je er gewoon vanuit gaat dat het bij een OS zit (zoals een paint achtig programma)

Het is een besluit dat je uiteindelijk inderdaad zelf zal moeten nemen, maar het is een goed idee om even van mensen de voor en tegens te horen.

Wat ik als minpunt zie kan een ander natuurlijk weer als pluspunt zien natuurlijk

Je kan altijd nog windows op je macbook gooien

edit: en natuurlijk een puntje om aan te denken is dat niet alle applicaties die je onder windows gebruikt werken onder OSX
pi_70190659
Klopt, ik vergat inderdaad dat je op een mac ook een dualboot kon draaien,
dus kun je netzogoed gaan voor de apple, XP en OSX op 1 laptoppie
Op zondag 9 augustus 2009 00:52 schreef yvonne het volgende:
@remake zet je jezelf er even bij op je banlijstje?
Op zondag 9 augustus 2009 00:53 schreef Remake het volgende:
Nee.
pi_70190671
De mac is een vreselijk mooi apparaat. En met de dual boot ook een platvorm voor spelletjes. Ik zou zelf alleen het extra geld er niet voor over hebben. Je betaald al snel 500 euro extra voor het design. Ik heb liever zwart en wat zwaarder voor minder geld.

Wel een tip als je toch de mac gaat kopen. Kijk even wat een vlucht naar Engeland kost en vergelijk het prijsverschil. Het zou raadzaam kunnen zijn even naar Londen oid te vliegen.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_70190711
Ik ben jaren geleden overgestapt op Apple (inmiddels aan mijn 2e MacBook Pro) en nooit spijt van gehad! Heerlijke stabiele en betrouwbare hardware en OS. Alles gaat gemakkelijk en vanzelfsprekend. Geen gezeik meer met drivers, vage programma's, virussen, etc. Alles doet het gewoon!
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  zaterdag 20 juni 2009 @ 11:52:21 #20
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70190769
Allereerst:
Je klinkt als een gruwelijke Mac fanboy die al het andere af wil kraken
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:35 schreef GoeRoe86 het volgende:
Mjah als je gewend bent dat je computer een keer per week crasht en het gebeurd met XP lite nog maar 1 keer per 2 weken, dan ben je vast tevreden. Dat maakt XP (lite) nog geen stabiel en licht besturingsysteem. Hoewel XP natuurlijk licht is, het OS is immers al 6/7 jaar oud. Windows 7 kan ik net beoordelen, immers het is nog niet te koop
Mijn windows crasht bijna nooit, je moet er natuurlijk wel mee om kunnen gaan en niet domweg allerlei meuk installeren. En anders installeer je Linux.

Maar hoe zit het met sofware-compatibiliteit, werkt tegenwoordig gewoon alle software netjes op een mac?
quote:
Dikke vette HOAX
Waarom HOAX?
quote:
Batterijduur van de nieuwe MBP's zijn iets van 7 uur volgens mij
Ok, dat is wel lang. Zou de enige reden zijn om een Mac voor te kopen dan, hoewel ik het de meerprijs niet waard vind.
quote:
HP maakt idd ook best degelijke computers. Apple is alleen de enige die degelijkheid en design lijkt te kunnen combineren
Ok, je verkiest dus toch de Mac vanwege het design Zodat anderen kunnen zien hoe hip en welvarend je bent terwijl je op je Mac bezig bent.

Mijn conclusie geldt dus nog steeds:
Als je een mooie en hippe laptop wilt met een idiot-proof OS en geld geen rol speelt neem je Mac.
Als je meer waarde hecht aan prestaties dan aan design (en een beetje met software overweg kunt) neem je een pc.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 20 juni 2009 @ 11:56:00 #21
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_70190834
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:27 schreef appelsjap het volgende:

[..]

Welke niet? Er is een enorme hoeveelheid kwalitatief hoogstaande freeware en shareware te vinden voor OSX.
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:44 schreef VNA9216 het volgende:
Geen virusscan op een mac installeren = dom, OOK voor OSX zijn er virussen.
Mjah, alleen vragen die om je wachtwoord voordat ze wat doen....
quote:
Tevens is het ook onverantwoord omdat je zo voor dat je het weet misschien een besmette bijlage doormailt oid naar een windows gebruiker natuurlijk
Mjah dat is zijn probleem. Ik ga geen resources verspillen op mijn computer.
quote:
het lichte OS dat zn snelheid niet verliest is ook niet helemaal waar. Ook OSX remt wel wat af, maar lang niet zo veel als windows, dat is waar.
Remt af Hoe bedoel je?
quote:
Flinke batterijduur valt ook wel mee naar mijn idee. Een goede windows laptop heeft dat net zo goed.
Vast wel. Maar batterylife is al jaren een belangrijk punt voor apple en is inderdaad erg goed te noemen.
quote:
OSX is mij persoonlijk tegen gaan staan door vreemde vertalingen, onnatuurlijke dialoogvensters
Eh sorry? OSX is 1 van de meest consistente GUI's beschikbaar.
quote:
en het feit dat ik het gewoon niet lekker vind werken.
dat kan.
quote:
Tevens mist het hier en daar gewoon dingen waarvan je er gewoon vanuit gaat dat het bij een OS zit (zoals een paint achtig programma)
Aan de andere kant heeft het het briljante iLife standaard meegeleverd wat weer op windows ontbreekt. En er zijn zat gratis tekenprogrammatjes te vinden zoals paint. Seashore om er maar eens 1 te noemen.
quote:
edit: en natuurlijk een puntje om aan te denken is dat niet alle applicaties die je onder windows gebruikt werken onder OSX
Allemaal niet bedoel je. Je kan geen 1 windows applicatie in OSX draaien zonder virtualisatie of iets dergelijks. Maar voor de meest gebruikte programma's die men thuis gebruikt zijn prima OSX alternatieven.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 12:01:22 #22
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_70190934
En op een MacBook Pro is prima te gamen. Steeds meer games komen native voor OSX. En anders heb je altijd nog de mogelijkheid om Windows op te starten op je MacBook Pro.

En dat kan andersom dan weer niet (zo gemakkelijk).

In een halfjaar tijd zijn alle PC's in het huis vervangen door iMacs en MacBooks, nooit een seconde spijt van gehad en na een tijdje begin je je af te vragen waarom je het niet eerder hebt gedaan.
Narcist
pi_70191408
misschien een voordeeltje want daar vroeg je om. Time machine echt een perfect programma om je documenten te back uppen.
pi_70191579
fanboys . Er valt ook geen speld tussen te krijgen. Maar kom op zeg, wees ook een beetje realistisch. Ik heb een acer laptop , kost geen drol, zit vista op maar draait als een tiet. Wat lopen jullie toch allemaal te zeiken over virussen en crashes. Ik weet niet wat voor incompetente mongool je wel niet moet wezen om een pc wekelijks vast te laten lopen. Ik vind apples ook mooie machinetjes, maar het is heus niet beter dan een pc.
Als een student is het geoorloofd om een acer te hebben.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 12:38:41 #25
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_70191761
JIJ klinkt als een fanboy.
Narcist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')