Ex-boef pakt homo's aan
Door KARLIJN VAN HOUWELINGEN
WERKENDAM - Hij overviel banken, fraudeerde en ontsnapte maar liefst zes keer uit de gevangenis. Ondanks negatieve reacties op dat verleden bouwde Piet Versluis uit Werkendam het succesvolle scheepvaartbedrijf VeKa op.
Nu gaat hij opnieuw de strijd aan: met een boek protesteert Versluis tegen het goedkeuren van homoseksualiteit.
Een jaar of vijf geleden hoorde hij dat scholen het blad Expreszo verspreidden, een magazine voor homoseksuele jongeren. ,,Dat hoort daar niet thuis,’’ vond de Werkendammer. Hij schreef brieven naar landelijke kranten, maar die werden nooit geplaatst. Te kwetsend, luidde het oordeel.
Als Versluis over homoseksualiteit praat, heeft hij het over een ‘ziekelijke’ of ‘Sodom en Gomorra-cultuur’. Hij noemt het ‘vuiligheid’, ‘vulgair’, ‘tegen de natuur’ en ‘een tweede toren van Babel’.
,,De remmen zijn los,’’ verkondigt hij. ,,Neem het homohuwelijk. Daar hoef ik geen religie bij te halen, al komt mijn mening deels voort uit geloof en opvoeding. Ik vind het gewoon onbegrijpelijk. Het gaat steeds verder. Homoseksualiteit is een trend geworden.’’
Versluis wil een tegengeluid laten horen en presenteert daarom vrijdag 3 juli zijn boek ‘Hol(anders)land’. Daarin zijn de brieven alsnog opgenomen en geeft hij zijn uitgesproken mening over Nederland. ,,Als ik daarom ellende over me heen krijg, trek ik me daar niks van aan. Mensen mogen best zeggen dat ik zelf ook van alles uitgespookt heb.’’
De Werkendammer werd in 1983 gearresteerd voor oplichting en zes bankovervallen. Hij kreeg vier jaar cel en moest daarvan tweederde daadwerkelijk uitzitten. ,,Daar heb ik elf jaar over gedaan,’’ zegt hij lachend. Maar liefst zes keer ontsnapte Versluis uit de gevangenis. Destijds leverde dat smeuïge berichtgeving op van misdaadverslaggever Peter R. de Vries. Vanwege zijn hulpmiddel kreeg de crimineel de bijnaam ‘Piet Paperclip’. ,,Toen ik vast zat, heb ik anderhalf jaar lang een homo in bescherming genomen,’’ benadrukt ‘de Paperclip’. ,,Hem werd het leven zuur gemaakt. Ik heb voor hem gevochten en werd er zelfs voor overgeplaatst. Ik heb dus helemaal niets tegen de ménsen die homo zijn. Ik heb vier kappers: allemaal homoseksueel.’’
Toch wil hij dat ze hun geaardheid voor zichzelf houden. Dat ze daar wellicht ongelukkig van worden, is voor hem geen argument. ,,Een gehandicapte wil ook wel wat anders. En een crimineel die in een vicieuze cirkel zit, is ook ongelukkig.’’
Voor Versluis is zijn criminele verleden wel een goede herinnering. ,,Natuurlijk beleef je in de gevangenis nare tijden, maar de mooie momenten zijn me bijgebleven. De spanning van mijn ontsnappingen bijvoorbeeld of de felicitaties als ik weer terug was.’’
Zijn ogen glimmen, als hij vertelt hoe hij uitbrak. ,,Als ik kwam, keek ik altijd hoe ik er weer weg kon. Ik gaf mijn ogen de kost. Zo liet een magazijnmedewerker altijd zijn sleutels slingeren. Die heb ik laten namaken. Met klei en paperclips had ik er een afdruk van gemaakt.’’
,,Ik ben ook eens ontsnapt uit een politiebureau. Toen een rechercheur met me op de gang liep, glipte ik een verhoorkamer in en door het raam gevlucht. Ik heb zelfs eens ingebroken in een gevangenis omdat ik te laat terug was van verlof. Ik kon er steeds uitkomen, dus erin moest ook wel lukken.’’
,,De voorbereiding was nog leuker dan de daad zelf,’’ zegt Versluis lachend. ,,Mijn plannen slaagden, want waar een wil is, is een weg. Ik ben van nature een vechter.’’
Nog tijdens zijn verblijf in de gevangenis lukte het om zijn bedrijf VeKa op te richten. ,,Ik kreeg toestemming om overdag buiten te zijn. Alleen ’s nachts moest ik er slapen.’’ Inmiddels staan zijn zoons Jan en Peter aan het hoofd van het bedrijf. Vader handelt nu in oldtimers en boten.
VeKa raakte in 2000 in opspraak, toen justitie en de belastingdienst een inval deden. ,,We hebben die zaak gewonnen,’’ verzekert Versluis. ,,Na mijn arrestatie dacht ik aan mijn opgroeiende kinderen. Dit moet stoppen, vond ik.’’
,,Om te komen waar ik nu ben, heb ik vaker dat soort dingen moeten incasseren. Mensen wilden niets te maken hebben met een ex-crimineel. Heel eerlijk.’’ Een ander probleem bij de start van VekA: de bank wilde hem vanwege zijn verleden geen geld lenen. ,,Toen heb ik bij een crimineel vriendje wat geleend. Nu heb ik weinig contact meer met mensen uit dat milieu. Velen zitten nog steeds in de criminaliteit. Ze rijden hier in de buurt rond om te kijken wat er te halen valt.’’
Rond het huis en kantoor van Versluis staan twee Rolls Royces en een Chrysler uit 1959. Bang dat zijn voormalige kompanen zijn handelswaar meenemen, is de autoliefhebber en -verzamelaar niet. ,,Dat zouden ze hier nooit doen. Misschien komt dan de oude aard wel weer boven,’’ waarschuwt hij lachend.
Serieuzer: ,,Ik schaam me niet voor mijn verleden. Het was een avontuur en ik heb er royaal van geleefd. Maar nu heb ik iets opgebouwd, en werk ik ergens voor. Toch zou ik het in grote lijnen hetzelfde doen, als ik mijn leven over mocht doen. Niet die bankovervallen hoor!’’
http://www.ad.nl/rivierenland/3303338/Exboef_pakt_homos_aan.htmlIs hij een baas of niet?