Wat die conjos nu weer voorstellen...quote:Den Haag, 19 juni. Mensen met een hoger inkomen moeten voor dezelfde huurwoning van een corporatie meer gaan betalen dan huurders die minder verdienen. Dat zei minister Van der Laan (Wonen, PvdA) gisteren in een debat met de Tweede Kamer. Hij vindt het „vreemd” dat mensen meer verdienen maar dat hun huurlasten niet veranderen.
Variabele huren hebben volgens Van der Laan nog twee voordelen. Woningcorporaties krijgen meer geld om „goede, nieuwe dingen” te doen. Daarnaast kan het een oplossing zijn voor een langlopend conflict met Brussel. Eurocommissaris Kroes (Mededinging) schreef al in juli 2005 dat het Nederlandse volkshuisvestingsbeleid niet voldoet aan de EU-regels. Corporaties ontvangen staatsteun maar verhuren ook aan midden- en hogere inkomens. Daardoor is sprake van oneerlijke concurrentie met commerciële verhuurders.
In het huidige systeem houden corporaties, om woningen betaalbaar te houden, de huren laag door een huurkorting te geven. Deze kortingen zijn gebonden aan de woningen en komen ook terecht bij mensen die het niet nodig hebben. De Stichting Experimenten Volkshuisvesting (SEV) heeft daarom het experiment huur-op-maat opgezet. Daarbij wordt eerst een reële prijs voor de woning bepaald en vervolgens, afhankelijk van het inkomen, de huurkorting bepaald. Dertien corporaties doen mee aan het experiment. Het gaat vooralsnog om enkele honderden woningen. De huurtoeslag staat los van dit systeem.
Van der Laan wil „royaler gaan experimenteren”, zei hij gisteren. De Kamer ziet ook nadelen. De angst leeft dat midden- en hogere inkomens vertrekken uit goedkope maar slechtere wijken. „Ik ben blij dat er middeninkomens in wijken als Amsterdam-West en Kanaleneiland willen wonen. Die moet je niet wegjagen”, aldus Kamerlid Depla (PvdA). Ook vinden partijen dat corporaties geen inkomenspolitiek mogen bedrijven en zijn ze bang dat het experiment tot verkapte huurverhogingen leidt.
Precies en paupers als ik die dan ietsjes meer gaan verdienen zoals ik zien dus dat extra inkomen meteen verdwijnen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:22 schreef zhe-devilll het volgende:
Wat een goed plan!
Dus je verdiend meer, en dan betaal je zoveel dat je net zo rijk bent als een pauper?
Ja heel slim...
Kijk als men zegt kinderbijslag pleiten voor hele rijke lui prima...
maar dit is zot
Diezelfde overheid betaalt die centjes nu. Terecht plan.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Klacht overheid die voor mij beslist dat ik mijn extra centjes aan de huurbaas mag geven( ja toch maar deze)
Actief meehelpen aan de armoedeval zo heet dat.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:26 schreef LaStrange het volgende:
[..]
Diezelfde overheid betaalt die centjes nu. Terecht plan.
Rijke mensen willen vaak niet in arme buurten wonen vanwege de verhoogde kans om slachtoffer te worden van criminaliteit en dergelijke...quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:32 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Mensen dwingen in een groter en (en dus milieuonvriendelijker) huis te gaan wonen omdat er te weinig kleine en goedkope woningen zijn. Bouw die dan.
Maar nee iedere keer als ik een projectontwikkelaar bord zie staat er op ' hier komen 20 luxe appartementen' En daar moet je dan in gaan wonen als je het breder hebt.
Maar zoals het hier staat moeten ze in een luxe-appartement gaan wonen omdat ze anders 'scheef huren'.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:33 schreef LuxAeterna het volgende:
[..]
Rijke mensen willen vaak niet in arme buurten wonen vanwege de verhoogde kans om slachtoffer te worden van criminaliteit en dergelijke...
Oja, dan gaan ze zeker met het geld wat mensen die meer verdienen afstaan zorgen dat die pauperwoningen van de minder bedeelden opgeknapt worden?quote:Woningcorporaties krijgen meer geld om „goede, nieuwe dingen” te doen.
Als je meer geld hebt heb je en geen recht op huursubsidie en moet je dus meer huur gaan betalen. Dan ben je dus dubbel genaaid. En ga je als je in inkomen vooruit gaat, je budget dus per saldo niet vooruit.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:37 schreef PatatFriet het volgende:
En bij een koopwoning profiteren rijkeren juist van méér HRA.
Ja, volkomen logisch allemaal
Voor paupers die willen huren is er toch al huursubsidie?
dat is slimquote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:36 schreef Smart_ass het volgende:
Maargoed, ik ga straks toch lekker in een koopwoning zitten.
Paupers? Mensen die wat minder goed konden leren en daarom een wat lager inkomen hebben, bedoel je?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:37 schreef PatatFriet het volgende:
En bij een koopwoning profiteren rijkeren juist van méér HRA.
Ja, volkomen logisch allemaal
Voor paupers die willen huren is er toch al huursubsidie?
Dan moeten ze goedkopere woningen gaan bouwen. Het aanbod moet zich aanpassen aan de vraag en niet andersom. Als een miljonair zin heeft in pindakaas van de Aldi mag hij die toch ook kopen. Dan hoeft er toch geen consumptiepolitie te komen die sommeert: "Hallo wat zijn wij aan 't doen?" "Zijn wij pindakaas aan 't kopen, terwijl ons budget kaviaar toelaat." "Hup, kaviaar kopen en snel een beetje!". "Ja maar ik lust geen kaviaar!"quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:55 schreef Cat_Tank het volgende:
Ergens vind ik het wel terecht. Van die lui die na hun studie in decennia lang in een goedkoop appartement gaan wonen (of nog erger, jaren lang op hun studentenkamer blijven zitten) terwijl ze genoeg verdienen om ergens anders te gaan wonen. Ze houden die goedkopere woningen zo bezet voor mensen die het echt nodig hebben. Deze regel stimuleert mensen dus een duurder (en zo vaak ook beter) appartement te gaan huren zodat de goedkopere woningen weer vrijkomen voor mensen die niets beters kunnen betalen.
Ik vind het asocialer als je gierig op je geld gaat zitten en übergoedkoop gaat wonen terwijl er mensen zijn die de centen bij elkaar moeten schrapen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |