VVV
quote:
‘Voor een goed plan is altijd geld’
volkskrant
21-07-2009
VENLO - In een serie over het effect van de financiėle crisis op het betaald voetbal vandaag Hai Berden, voorzitter van VVV, over dromen van een nieuw stadion in een tijd van recessie.
Als Hai Berden het raam in de werkkamer van zijn bedrijf Seacon Logistics opent, heeft hij zicht op twee grote liefdes. Kijkt hij naar rechts, dan kan hij zich vergapen aan de kunstwerken van de onlangs overleden Japanse kunstenaar Shinkichi Tajiri, wiens beelden de stadsbrug een waardige aanblik hebben gegeven.
De toegangspoort tot Venlo zou de inwoners met trots moeten vervullen, betoogt de voorzitter van de voetbalclub VVV. Als hij zijn ogen wat naar links laat afglijden, wordt al snel het terrein van de kazerne zichtbaar. Op zich geen bijzondere grond, maar ook dat stukje Venlo is hem dierbaar.
Want als de gemeente woord houdt, en de plannen voor de stadsrenovatie over een aantal maanden uitmonden in een nieuw bestemmingsplan, moet daar eind 2012 het nieuwe stadion van VVV verrijzen. Capaciteit: 15 duizend toeschouwers, met de mogelijkheid het uit te breiden tot een accommodatie voor 25 duizend fans. De eerste paal zou begin 2011 de grond in moeten. Geschatte kosten van dat project: 60 miljoen euro.
Op de vraag hoe hij dit lieve sommetje denkt op te kunnen brengen, zeker in een tijd van recessie en behoudzucht, breekt een grote lach door op het gezicht van Berden. ‘Je lijkt wel een echte Venlonaar. Die vraagt zich ook altijd eerst af: waar komen de centen vandaan? Daarom is hier, buiten wat het bedrijfsleven heeft gedaan, ook zo weinig gerealiseerd. De stad heeft door die houding nooit geld durven investeren in prestigieuze projecten.’
Zijn toelichting: inwoners van Venlo zijn hardwerkende mensen met een no-nonsense mentaliteit die eigenlijk nog maar één ding goed zouden moeten leren: af en toe ook een beetje te nemen, in plaats van altijd maar te geven. ‘We weten hier uitstekend hoe we geld moeten verdienen, maar hebben moeite onszelf ook wat te gunnen.’
Toch blijft de vraag waar Berden het geld denkt vandaan te halen. En waar vind je investeerders in een miljoenen euro’s verslindend project op een moment dat de financiėle crisis in alle heftigheid om zich heen grijpt?
Berden: ‘Mijn redenering is: voor een goed plan is altijd geld. Als je kijkt naar het MFC-project, is de financiering ervan duidelijk uit te leggen. De gemeente Venlo draagt een derde deel bij in de vorm van de infrastructuur en de ontsluiting. Private partijen en externe financiers nemen het restant voor hun rekening. En als je nu gaat aanbesteden, ben je bovendien een stuk goedkoper uit.’
Berden vertelt over het bedrijf MFC De Kazerne dat is opgericht door een aantal private partijen. Terwijl de gemeente zich op dit moment richt op de presentatie, in september, van een integrale gebiedsvisie, kijkt MFC De Kazerne naar een manier om het op te leveren stadion een multifunctioneel karakter te geven.
Van enkele grote private partijen heeft hij al de zekerheid dat zij willen meedoen aan dit project. Tevens heeft Berden een goed gevoel bij het door hem uitgedokterde plan voor certificaten, waarin zowel sponsors als supporters kunnen participeren.
‘Ik geef maar als voorbeeld dat ons huidige stadion De Koel een aantal jaren geleden moest worden gerenoveerd voor 11 miljoen. Dat moest uit de markt komen. Binnen drie weken was het geregeld. Al moet ik wel zeggen dat dit nog was in de tijd van de gulden.’
Zonder de tijdgeest te willen negeren zegt Berden: ‘We moeten ons vooral niet nóg meer somberheid laten aanpraten dan er al is. Ik denk namelijk dat heel veel mensen ook behoefte hebben aan zicht op een stukje toekomst. En daaraan willen ze misschien wel heel graag meedoen. Je moet mensen ook geļnteresseerd maken, ze het gevoel geven dat ze iets missen als ze niet meedoen.
‘En onder veel mensen is nog steeds veel geld. Die centen zijn niet ineens verdwenen. Geld verdampt niet gauw als het ergens in geļnvesteerd wordt. Zeker niet in stenen.’
De muren van zijn kantoor zijn er het bewijs van, want die hangen vol met kalendertekeningen van de kunstenaar Guus van Eck, waarop het nieuwe stadion in vrolijke kleuren staat afgebeeld. De boodschap: durf te geloven in de toekomst.
Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, op 18 november, zegt Berden desgevraagd: ‘Ook Geert Wilders heeft zich meermalen een fanatieke supporter van VVV getoond. Hij is iemand die graag naar het volk luistert, dus ik verwacht dat ook hij die plannen wel ziet zitten.’
Misschien kan de PVV-leider zijn club in het nieuwe stadion dan weleens aan het werk zien. ‘Want gedurende de zeven jaar dat ik hier nu voorzitter ben, heb ik hem nooit bij een thuiswedstrijd gezien. Dat heeft ook te maken met de gecompliceerde beschermingsmaatregelen die in De Koel lastig zijn na te volgen. Daarvoor kunnen we in het nieuwe stadion een oplossing bieden.’