Je hebt WO-niveau. Je kan je goed concentreren schat ik, en ik denk dat je goed letterlijk kan lezen. Dat zijn pluspunten.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 10:57 schreef Viking84 het volgende:
Er wordt niet zoveel gepost, zie ik, maar goed, ik zal dit topic ook even volgen.
Ben als een soort van plan B een carrière switch naar software tester aan het overwegen, maar wil me eerst goed oriënteren, onderzoeken of ik de benodigde competenties wel echt in huis heb etc (heb overigens neerlandistiek gestudeerd).
Ik vond het een ramp. De scrum functioneerde als een soort veredelde unittest, in de keten en als acceptatie werd gewoon niet getest. Maar er stond wel een goedkeuring van het testteam onder. Waardeloos.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 13:41 schreef Erlandil het volgende:
Toch nog een inhoudelijk discussie punt naar aanleiding van een wat oudere post omtrent scrummen.
Hoe zien jullie Scrum met meerdere teams in combinatie met een wat grotere applicatieketen?
Ik moet eerlijk bekennen dat sprints en een grote applicatieketen best wel grondig bijten. Om een goede ketentest uit te voeren ben ik soms even lang als een sprint bezig en dat werkt niet echt goed samen.
Woensdag heb ik een testquote:Op woensdag 19 januari 2011 19:07 schreef sigme het volgende:
[..]
Je hebt WO-niveau. Je kan je goed concentreren schat ik, en ik denk dat je goed letterlijk kan lezen. Dat zijn pluspunten.
Lang geleden heb ik eens bij Sogeti gesolliciteerd, die namen destijds sollicitanten een grondige test af, met direct uitslag, en op basis van die uitslag bepaalden ze geschiktheid als tester. Kijk eens op de site, er stond een voorbeeldtestje en misschien staat er wel iets over de sollicitatieprocedure. Ik heb hun aanbod afgewezen.
Hmm.. ik moet eerlijk bekennen dat ik persoonlijk vind dat het vak tester een vak apart is. Sommige baantjes waarin je relatief weinig kunde nodig hebt kun je als bijbaantje doen, andere wat minder. Parttime werken als software tester is wel mogelijk, maar ook daar moet je blijven bijscholen en kennis opdoen. Verder moet je daar ook eigenlijk een eerste leertraject in hebben voordat je het 'goed kan'. In dat kader denk ik dat je als bijbaantje niet veel verder zult komen dan het niveau 'amateurtester'. En ik betwijfel of organisaties daar erg mee geholpen zijn.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:02 schreef MoneyTalks het volgende:
Is het mogelijk als student een bijbaantje als software tester te vinden? Zo ja, weet iemand bedrijven die part time softwaretesters aannemen?
Je vermoeden klopt als een bus. Als je echt Agile wil gaan, zul je eigenlijk ook een continuous build proces moeten hebben. DWZ, dat als een programmeur een nieuw stuk code maakt (of veranderd), deze wordt ingechecked. Op dat moment wordt er een aparte versie gebouwd, die op dat punt alleen toegankelijk is voor de betreffende programmeur. Over die versie wordt een eerste bak unittests gedraaid. Geven die geen fouten, dan wordt de versie automatisch gedeployed.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:43 schreef Erlandil het volgende:
Beetje laat nog met reageren (dacht dat het topic niet meer bijgewerkt was).
Nee, OTAP hebben we wel. O, ontwikkelomgeving, hierin zitten de ontwikkelaars om velerlei niveaus te werken, afhankelijk van het systeem hun eigen O omgeving of niet.
T: Testomgeving, hierin wordt een eerste oplevering gedaan voor ketentest.
A: acceptatieomgeving, productielike, hierin wordt eigenlijk een groot gedeelte van de FAT en GAT gedaan.
P: productie natuurlijk.
Waar wordt er nu gescrumd en opgeleverd? Antwoord: in O en T (mogelijk dat daar al de fout zit hoor).
Wat voor soort programeertaal/omgeving is het?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 14:43 schreef Erlandil het volgende:
Dat zijn dus 8 weken waarin de scrumteams ondertussen enkel in O bezig zijn, maar er kan daar blijkbaar geen volledige integratie plaatsvinden.
Nee. Nee.quote:Op woensdag 19 januari 2011 20:02 schreef MoneyTalks het volgende:
Is het mogelijk als student een bijbaantje als software tester te vinden? Zo ja, weet iemand bedrijven die part time softwaretesters aannemen?
Mag ik vragen op welk gebied je te maken krijgt met software testers? Misschien kunnen we dan ook al vragen beantwoorden die je mogelijk hebt?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:29 schreef Citizen.Erased het volgende:
TVP. Ik krijg binnenkort ook met software-testers te maken dus een extra inzicht is nooit weg.
Euh, er bestaan ook wel echte softwaretesters die deeltijd werkenquote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Nee. Nee.
Part time softwaretesters bestaan wel, maar dat zijn dan mensen van de afdeling die het product gebruiken, en uitgeleend worden om te testen.
Ja, dat is absoluut wel een probleem. Ik zal eerlijk bekennen dat wat dat betreft het requirementsproces uberhaupt een ramp is. Maar dat neemt niet weg dat je, zelfs al heb je het zo klein opgeknipt dat je dan alsnog een probleem hebt. Als je op dag 1 iets wijzigt in programmatuurcode a kan dit op systeem niveau prima werken. Maar zodra je dan over een hele lange keten heen gaat kijken waarin een offerte van aanbod naar contract en financiele verwerking moet dan is een wijziging halverwege zo'n looptijd dus funest. Met name tijdtechnisch gaan we dan vaak nat (ook het uitrollen van een nieuw stukje code kan precies op moment T vallen waardoor die keten onderbroken is).quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:35 schreef Captain_Fabulous het volgende:
1 van de dingen die echt moeten als je gaat scrummen, is dat je requirements gaat opknippen in hapklare brokken. Idealiter, worden alle changes zo klein opgeknipt dat een programeur ze in 1 dag af krijgt. Dat lijkt me bij jou al een probleem, als ik het zo hoor.
Ik kom terecht in een projectmanagement-team. Het ontwikkelen en vervolgens testen van bepaalde software is een onderdeel van dat project. Ontdekte dat er op dit moment nog niet echt gestructureerd getest wordt en dat daar dus nog wel enige verbetering in aan te brengen is.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:32 schreef Erlandil het volgende:
[..]
Mag ik vragen op welk gebied je te maken krijgt met software testers? Misschien kunnen we dan ook al vragen beantwoorden die je mogelijk hebt?
Niet. Ik kan me voorstellen dat je na een scrum periode, de changes van de verschillende teams samenvoegt, en die dan door die keten heen jaagt. Terwijl dat gebeurt, gaat het scrumteam gewoon verder met ontwikkelen. Een scrumteam is een klein softwarefabriekje, waar afgevaardigden in zitten van alle disciplines. Het moet niet veel groter zijn dan een man of 8.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:47 schreef Erlandil het volgende:
Eigenlijk moet ik de vraag dus nog beter stellen, hoe verhoudt scrum zich tot een hele lange keten met afhankelijkheden van ook legacy systemen. (in dit geval een mainframe wat niet 24/7 open is maar van 10-17) en een doorlooptijd van meerdere dagen.
ja, je kan deeltijd werken, maar dan ben je wel fulltime testerquote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:37 schreef sigme het volgende:
[..]
Euh, er bestaan ook wel echte softwaretesters die deeltijd werken.
Oeh, dan wil ik graag een heel brutaal adviesje geven. Probeer gelijk te achterhalen of er iemand specifiek verantwoordelijk is voor het testen van de ontwikkelde software, zowel door de ontwikkelende partij als de accepterende. Liefst voor beide. Indien deze er niet is (en met name niet op projectmanagement niveau) dan aan de bel trekken. Dat gaat je waarschijnlijk een hoop kosten schelen als je daar nu al iemand voor hebt die het testproces voor je in kaart brengt.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:52 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Ik kom terecht in een projectmanagement-team. Het ontwikkelen en vervolgens testen van bepaalde software is een onderdeel van dat project. Ontdekte dat er op dit moment nog niet echt gestructureerd getest wordt en dat daar dus nog wel enige verbetering in aan te brengen is.
Tja.. daar neig ik dus ook heel erg naar. Een aparte ketenomgeving waarin gewoon om de zoveel tijd (zeg maar release kalender) een boel nieuwe stukjes gehangen worden en afhankelijk daarvan de boel naar A en P knikkeren. Ik ben me ook wel goed bewust van het feit dat onze scrumteams van foutieve samenstelling zijn (business ontbreekt soms, test ontbreekt soms, er is een apart scrumteam voor ontwerpquote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Niet. Ik kan me voorstellen dat je na een scrum periode, de changes van de verschillende teams samenvoegt, en die dan door die keten heen jaagt. Terwijl dat gebeurt, gaat het scrumteam gewoon verder met ontwikkelen. Een scrumteam is een klein softwarefabriekje, waar afgevaardigden in zitten van alle disciplines. Het moet niet veel groter zijn dan een man of 8.
Niet elke organisatie is er geschikt voor, het vergt wennen, leren en aanpassen.
Nog brutaler, is er eigenlijk wel een goede acceptant? Die ook zich dusdanig gedraagd? Als de softwaretesters iemand nodig hebben die knopen kan doorhakken als het onzeker is of iets volgens specificatie is bijvoorbeeld, is die er dan?quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:59 schreef Erlandil het volgende:
[..]
Probeer gelijk te achterhalen of er iemand specifiek verantwoordelijk is voor het testen van de ontwikkelde software, zowel door de ontwikkelende partij als de accepterende.
Inderdaad...aan wie geven de testers input? Wat voor soort? Er zijn bedrijven waar projectmanagers een go/no go beslissing laten maken door de testafdeling. Lekker makkelijk, maar dus ook fout. Testers geven inzicht in risiko's en kwaliteit. De acceptant moet beslissen of je ermee live gaat. Als tester speel je een belangrijke riool in dat proces, maar je bent geen beslisser!quote:En uiteraard, als dit niet mogelijk is, probeer dan te achterhalen wat de verantwoordelijkheden zijn van de software testers zelf. Hieruit kun je ook een hoop zaken afleiden waar je 'winst' mee kunt halen.
Agile is gek, maar OTAP en agile kunnen elkaar ook redelijk bijten (als je echt snel als een madderfakker wil gaan doe je niet aan otap, gewoon alleen O en misschien A).quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:22 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Je vermoeden klopt als een bus. Als je echt Agile wil gaan, zul je eigenlijk ook een continuous build proces moeten hebben. DWZ, dat als een programmeur een nieuw stuk code maakt (of veranderd), deze wordt ingechecked. Op dat moment wordt er een aparte versie gebouwd, die op dat punt alleen toegankelijk is voor de betreffende programmeur. Over die versie wordt een eerste bak unittests gedraaid. Geven die geen fouten, dan wordt de versie automatisch gedeployed.
Dus je hebt eigenlijk meerdere releases per dag, als de programeurs een beetje doorpezen kan je elk uur een nieuwe release hebben.
Ik heb zo'n vermoeden dat julie daar nog niet helemaal zijn, qua proces.
Het argument is inderdaad vaak; ja we gaan agile doen want dan hebben we snel resultaat.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 22:26 schreef Erlandil het volgende:
Hmm. ja, ergens is Agile en OTAP natuurlijk in beginsel conflicterend. Het ene gaat uit van alles in een keer en het andere gaat uit van een gefaseerd model.
Verder, volledig eens dat het een dynamische manier van werken is waarin vaak de misstap gemaakt wordt dat requirements en ontwerp er minder (of niet) toe doen.
Maar dan nog, het kenmerkt zich wel door relatief vaak en snel kleinere delen opleveren (wel werkend uiteraard). Dit is ook de reden dat het vaak naar management gecommuniceerd wordt als zijnde: ' kan snel iets opleveren' --> korte time to market producten. Maar dat is dus lang niet altijd waar als aan de grondbeginselen getornd wordt.
Dat zijn ook zaken die ik zeker ga doen. Het daadwerkelijk gestructureerd testen van de ontwikkelde software staat daar nog in de kinderschoenen en zag daarin al een aantal verbeterpunten.quote:Op vrijdag 21 januari 2011 15:59 schreef Erlandil het volgende:
[..]
Oeh, dan wil ik graag een heel brutaal adviesje geven. Probeer gelijk te achterhalen of er iemand specifiek verantwoordelijk is voor het testen van de ontwikkelde software, zowel door de ontwikkelende partij als de accepterende. Liefst voor beide. Indien deze er niet is (en met name niet op projectmanagement niveau) dan aan de bel trekken. Dat gaat je waarschijnlijk een hoop kosten schelen als je daar nu al iemand voor hebt die het testproces voor je in kaart brengt.
En uiteraard, als dit niet mogelijk is, probeer dan te achterhalen wat de verantwoordelijkheden zijn van de software testers zelf. Hieruit kun je ook een hoop zaken afleiden waar je 'winst' mee kunt halen.
True, hier idem dito.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 10:44 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Er valt altijd wat te testen, de vraag is alleen of er budget is
Ben deze week begonnen aan een nieuwe baan. Als tester natuurlijk.quote:Op donderdag 18 augustus 2011 09:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Wat een rust hier![]()
Valt er nog wat te testen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |