De meeste ken ik niet, alleen het Handboek Borstvoeding van lalecheleague heb ik gelezen en dat vind ik een prettig standaardwerk wat steeds weer herschreven wordt elke zoveel jaar zodat ook nieuwe inzichten er in verwerkt worden.
Het hierboven genoemde boek van Kleintjes en Broekhuijsen is ook zeker weten nieuw en aangepast aan de kennis van nu.
Amaranta, er zijn twee organisaties waar je vrijwilligster kan worden: VBN en LLL. Beide verschillen in de nuances, in principe doen ze hetzelfde werk.
Ik weet niet precies hoe het bij VBN gaat, maar bij LLL is het de bedoeling dat je in ieder geval zo veel mogelijk van de organisatie gezien hebt voor je kan beginnen aan de "opleiding". Bijvoorbeeld door een paar keer op een inloopochtend te komen en in overleg met de leidster eens te gaan kijken bij een BVcursus die zij geeft.
Je gaat dan met een van de leidsters (zo heet een vrijwilligster van LLL die klaar is met de opleiding) in gesprek over de uitgangspunten van LLL en de voorwaarden waar je aan moet voldoen en als jullie samen besluiten dat het wat voor je is dan wordt je officieel "aspirant" en dan ga je meedraaien met de activiteiten in je regio. Daarnaast werk je schriftelijke opdrachten uit via een soort van opstellen.
Hoe lang je er over doet is persoonlijk. De een doet er zes maanden over, de ander drie jaar.
LLL heeft landelijke dagen, een paar keer per jaar, die je ook moet bezoeken. Die zijn heel leuk en gezellig en de workshops/lezingen zijn interessant en nuttig.
Meer info over LLL-leidster worden:
http://www.lalecheleague.(...)d-product-flyer.htmlDit is overigens geen verkooppraatje voor LLL hoor, ik weet gewoon niet hoe het bij VBN gaat en wel hoe het bij LLL gaat.
Ticootje kan je misschien meer vertellen over VBN