abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:10:22 #1
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70113309
Ik ben een begroting aan het maken voor een compleet nieuwe keuken. De bedoeling is dat alles tot op de baksteen kaal gaat. Nieuwe leiding werk etc.

Waar ik eigelijk ff niet zeker van ben, zijn de muren. Die gaan dus tot op de baksteen kaal. Wat daarna eigelijk. Het betreft een jaren 30 woning dus haaks enzo kunnen we rustig vergeten.

Wat is dan wijsheid. De muren "uitraggelen" met gipsplaten (dubbel of zelfs triple dik), of alles opnieuw laten stucen. Qua kosten maakt dat best wat uit en al helemaal in de planning.

Laat ik het stuccen dan moet het toch best ff een tijdje goed door en door drogen. Neem ik gipsplaten dan doe je dat in maximaal een weekeind en kun je direct verder.

MOET die muur waar een keukenblad tegen aan komt eigelijk 100% strak zijn? Hoe zit dat? want geen enkel muur is toch 100% ?
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_70113553
Een muur waar je een keukenblad tegenplaatst, hoeft niet vlak te zijn. Gewoon de keuken plaatsen en dan op de open plekken je tegels zetten. Randje kit en we hebben het er niet meer over.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:18:49 #3
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70113695
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:15 schreef Daffodil31LE het volgende:
Een muur waar je een keukenblad tegenplaatst, hoeft niet vlak te zijn. Gewoon de keuken plaatsen en dan op de open plekken je tegels zetten. Randje kit en we hebben het er niet meer over.
ok dan is dat ook weer helder. De tegels hangen dus eigelijk over het keukenblad heen.

Maar de hamvraag.... gipsplaten of nagelnieuw stucwerk vanaf de baksteen? Bij gipsplaten ga ik iig dan wel voor minimaal 2 lagen.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_70113767
Waarom stucwerk?

Gewoon je tegels tegen de bakstenen aan kan prima. Zit bij m'n ouders al minstens twintig jaar muurvast.
pi_70113905
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:20 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom stucwerk?

Gewoon je tegels tegen de bakstenen aan kan prima. Zit bij m'n ouders al minstens twintig jaar muurvast.
Je zal dan alleen waarschijnlijk je tegels in de cement vast moeten zetten, op gipsplaat kan je ze lijmen. Lijmen is uiteraard veel makkelijker, maar uiteindelijke resultaat is gelijk, metselen of lijmen is wat dat betreft geen verschil qua eindresultaat.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:23:59 #6
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70113925
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:20 schreef Daffodil31LE het volgende:
Waarom stucwerk?

hehe, al eens een kalkzandsteen muur gezien die in 1930 is gemaakt? ehehe, Zover ik het nu steeds ben tegen gekomen is het van links naar recht, van voor naar achter geweest
pi_70114094
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:23 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

hehe, al eens een kalkzandsteen muur gezien die in 1930 is gemaakt? ehehe, Zover ik het nu steeds ben tegen gekomen is het van links naar recht, van voor naar achter geweest
Neen, kalkzandsteen hadden ze in 1930 nog niet, maar wel goede bakstenen. Waar ook gewoon tegels opgezet zijn.

En inderdaad, met cement.
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:36:49 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70114464
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:27 schreef Daffodil31LE het volgende:

[..]

Neen, kalkzandsteen hadden ze in 1930 nog niet, maar wel goede bakstenen. Waar ook gewoon tegels opgezet zijn.

En inderdaad, met cement.
wedje leggen, m'n huis is uit 1932 en de bakstenen zijn van die witten kalkzansteendingen? maar goed dara gaat het nu ff niet om
pi_70115226
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:36 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

wedje leggen, m'n huis is uit 1932 en de bakstenen zijn van die witten kalkzansteendingen? maar goed dara gaat het nu ff niet om
Lijkt mij ook sterk, aangezien de eerste kalkzandsteenfabriek uit 1894 stamt.
pi_70115301
goedenavond,het ligt eraan of je muur recht is en hoeveel hij afwijkt van de lijn die je moet volgen.
als je veel moet opvullen,dan ben je wel even bezig met stucen,een slechte muur kan je heel goed raggelen en dan gipsplaten erover heen.Wij hebben alles laten stucen,maar de muren waren al bijna glad,dus geen gekke dingen.Dus mijn voorkeur gaat uit naar stucen,hoef je ook geen gipspluggen te gebruiken,maar alles lekker stevig in de muur vastzetten.
  donderdag 18 juni 2009 @ 02:25:32 #11
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70119309
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 22:59 schreef djamoro het volgende:
goedenavond,het ligt eraan of je muur recht is en hoeveel hij afwijkt van de lijn die je moet volgen.
als je veel moet opvullen,dan ben je wel even bezig met stucen,een slechte muur kan je heel goed raggelen en dan gipsplaten erover heen.Wij hebben alles laten stucen,maar de muren waren al bijna glad,dus geen gekke dingen.Dus mijn voorkeur gaat uit naar stucen,hoef je ook geen gipspluggen te gebruiken,maar alles lekker stevig in de muur vastzetten.
Das dus eigelijk ook mijn idee.... Alles stuccen geeft me een degelijker gevoel. Alles gipsplaten is wel snel en makkelijk en goedkoper maar.... gevoel van houtje touwtje klus en zolang we het niet zien...
  donderdag 18 juni 2009 @ 13:02:34 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_70128046
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 02:25 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

Das dus eigelijk ook mijn idee.... Alles stuccen geeft me een degelijker gevoel. Alles gipsplaten is wel snel en makkelijk en goedkoper maar.... gevoel van houtje touwtje klus en zolang we het niet zien...
Als je een dikte van 4 cm moet gaan uitvullen met stuc, is het natuurlijk niet echt constructief meer. Je zult dan serieus lange schroeven moeten gebruiken en er komt een groter moment op je schroeven te staan (verticaal gezien) omdat stuc ze niet tegenhoudt.
Met gips moet je rekening houden waar je bovenkasten wilt hebben. Je kunt een (dunne) houten voorzetwand maken, waar je al je leidingwerk in oplost en constructie voor de kastjes opneemt. Vervolgens opvullen met minerale isolatie en 2 gipsplaten eroverheen, met de naden versprongen.
Daar kun je vervolgens heel makkelijk overheen tegelen.
Dus eigenlijk het oude laten voor wat het is en een goede, nieuwe oplossing creeeren.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:06:18 #13
21865 WaVe
WaVe detected
pi_70171973
Ik heb de wand voor mijn keuken een stuk naar voren gehaald, zodat de leidingen mooi waren weggewerkt. Dit heb gedaan door een aantal balken op de muur te monteren met montagekit en slagpluggen. Hierop zit 18mm dik multiplex. Dit multiplex is sterk genoeg om de keukenkastjes te dragen. Ik heb de wand betegeld, dat kan ook prima als je de juiste lijm gebruikt. balken zetten en de multiplex plaat monteren was ongeveer een dag werk voor mij en m'n vader.
pi_70173325
handige klustips
Jusqu'ici tout va bien...
pi_70175820
Ga je gipsen dan kan je alles in je muur frezen. Veel kan je ook onder je kastjes kwijt.

Droogtijd van gips valt op zich wel mee, met 3-4 dagen is het meestal wel droog.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:21:33 #16
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_70181559
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 19:24 schreef skiff het volgende:
Ga je gipsen dan kan je alles in je muur frezen. Veel kan je ook onder je kastjes kwijt.

Droogtijd van gips valt op zich wel mee, met 3-4 dagen is het meestal wel droog.
met regels en gipspalten kan je hollewanddozen pakken
  zaterdag 20 juni 2009 @ 01:30:29 #17
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_70186798
Als ik het zo lees komt het er dus op neer dat ik mijn keuze moet maken zodra ik de huidige muren tot op de baksteen kaal heb..

Ik houd van degelijkheid dus lange schroeven zou ik sowieso gebruiken. 4cm dik stucwerk is aan de andere kant ook wel weer een hoop.

Het voordeel van stuc tov gips vind ik overigens weer wel heel erg dat je gewoon eerst de hele ruimte netjes strak kunt maken en helemaal niet hoeft na te denken over waar komt welk kastje. Dat omdat je anders een kastje aan een gipsplaatje gaat ophangen ipv iets degelijks als een balk(je)
  Moderator zaterdag 20 juni 2009 @ 10:42:43 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_70189522
En met het aanbrengen van stucwerk is natuurlijk dunner dan het aanbrengen van regels + gipsplaat.
In het geval van regels en gisplaten praat je al snel over centimeters die je van je ruimte afsnoept.

Stucwerk zou ik trouwens zo ie zo uitbesteden
  FOK!fotograaf zaterdag 20 juni 2009 @ 19:34:38 #19
17893 Forno
pi_70202629
Keukenkastjes kun je ook aan gips ophangen. Als de achterconstructie degelijk is tenminste.
pi_70211776
Qua kosten zal het niet zoveel verschillen van elkaar. Stucwerk is veel degelijker, je kunt de leidingen in de muur frezen en je hoeft geen ruimte in te leveren. Met gipsplaten moet je het raggelwerk goed uitvlakken om het mooi recht te krijgen, genoeg ruimte houden voor de afvoeren, elektra etc. houden. En een degelijke achter constructie hebben.

Ik zelf zou voor het stuccen gaan.
  zondag 21 juni 2009 @ 02:45:33 #21
67385 ROG
Go on, say it.
pi_70212784
Dubbel gipsplaten met metalstud doen? Stukken hardboard tussen de studs op de muur waar keukenkasten komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')