http://www.telegraaf.nl/d(...)rhoud_Twitter__.htmlquote:WASHINGTON - De Verenigde Staten hebben de mensen achter internetdienst Twitter verzocht onderhoudswerkzaamheden uit te stellen vanwege de politieke onrust in Iran. Dat heeft een Amerikaanse functionaris dinsdag laten weten.
Wie zegt dat ze die niet wilden? Stel een groep hardliners wil de macht naar zich toetrekken, faked de verkiezingen, laat het op rellen uitlopen. Loopt uit de hand, tanks in de straten, arrestaties van het meer gematigde deel van het regime. Orde moet hersteld worden, afschaffen vrijheden, harde confrontatie met buitenlandse vijanden.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:29 schreef Andromache het volgende:
Ik snap de bewindhebbers daar totaal niet. Dat je een verkiezingsresultaat fabriceert is tot daar aan toe, maar breng het dan tenminste op een geloofwaardig moment naar buiten, en met een geloofwaardige marge.
Op de manier hoe het nu naar buiten is gebracht vráág je toch om rellen?
quote:"Het heeft de geest van een revolutie"
INTERVIEW, Van onze verslaggeefster Natalie Righton
Gepubliceerd op 16 juni 2009 21:33, bijgewerkt op 21:15
Amsterdam -
Iraniërs in Nederland volgen de gebeurtenissen in hun vaderland op de voet.
Het is het gesprek van de dag onder de 30 duizend Iraniërs in Nederland: de toekomst van hun geboorteland. Drie prominente Nederlandse Iraniërs geven hun reactie; schrijver Kader Abdolah, socioloog Farhad Golyardi en Bijan Moshaver, medisch onderzoeker en bestuurslid van de Perzische radiozender Zamaneh.
Is dit revolutie? Of is het een demonstratie die over een paar dagen is doodgebloed?
Kader Abdolah: ‘Ik denk niet dat dit direct leidt tot een nieuwe revolutie, maar het is wel prachtig, een mooi begin van iets nieuws. Het heeft de geest van een revolutie. Tot afgelopen weekeinde was het ondenkbaar dat miljoenen Iraniërs de straat op zouden gaan om te protesteren.
Farhad Golyardi: ‘De demonstranten hebben geen grote revolutie voor ogen. Ze roepen niet weg met Khamenei of weg die en die. Het is dus geen revolutie zoals mensen zich dat in het Westen voorstellen, zoals in de jaren zeventig in Iran plaatsvond. Het enige dat ze willen is een hertelling van de stemmen. Het is overigens wel revolutionair dat mensen zo massaal de straat opgaan en publiekelijk hun wensen uiten. Het geeft macht aan de oppositie, die kan zeggen: de regering kan wel beweren dat de verkiezingsuitslag correct is, maar daar zijn miljoenen mensen het niet mee eens. Wij denken dat er gesjoemeld is.’
Bijan Moshaver:‘Dit is een volksopstand, geen beperkt protest van een kleine groep. Het laat zien dat deze beweging breed gedragen wordt. Meer dan 70 procent van de Iraniërs is jonger dan 30. Ze weten wat hun te wachten staat als ze nu niet proberen er een einde te maken. Meer repressie, meer onderdrukking, meer nucleaire activiteiten. Allemaal gevaren. Deze mensen laten zich niet verjagen.’
Hoe gaat het verder?
Abdolah: ‘Niemand weet wat gaat gebeuren. Iedereen lijkt verbaasd, ook Ahmadinejad en Khamenei hadden dit nooit verwacht. Ik kijk met tranen in mijn ogen naar de beelden, en recht mijn rug. Ik bewonder de demonstranten om hun moed. Ze zijn niet bang om dood te gaan, valt me op. Toch hoop ik dat de opstand vreedzaam zal verlopen, want met geweld lossen we niks op. Als de demonstranten de geestelijken zover krijgen dat er nieuwe verkiezingen komen, zou dat al prachtig zijn.’
Golyardi: ‘Ik denk dat de inzet van Khamenei is: de boel bij elkaar houden. Ahmadinejad kan zijn favoriet zijn, maar op dit moment brengt hij de samenleving in gevaar. Als miljoenen jonge mensen de straat opgaan zonder controle, gaat dat op een gegeven moment natuurlijk mis. Dat leidt tot gevechten en bloedvergieten. Khamenei weet dat ook. Het is in zijn belang om het land veilig te stellen. Een concessie is de enige uitweg voor dit regime. Ik verwacht dan ook dat Khamenei dat achter de schermen voorbereidt. Nieuwe verkiezingen, of een hertelling van de stemmen. Khamenei zal een chique manier vinden om zichzelf gezichtsverlies te besparen.’
Moshaver: ‘Khamenei heeft onder druk toegezegd dat er een onderzoek komt. Mijn indruk is dat het regime probeert de boel te sussen en hoopt dat het vanzelf weer rustig wordt. Ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Iraniërs willen niet dat de opstand inzakt. Ze organiseren elke dag nieuwe en handige dingen om aandacht te vragen. Dinsdag is via internet opgeroepen de straat op te gaan en met miljoenen ‘Allah is Groot’ te roepen, omdat ze weten dat de regering ze daarvoor niet kan oppakken.’
Wat een hoop onzin. Vriendje van haar weet ook duidelijk niet waar hij het over heeft.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:41 schreef Pek het volgende:
Van een vriendin, die zo nodig een Iranees moet daten:
[..]
![]()
Aan alle Iraniërs die dit lezen, het is niet wit en niet zwart, maar :
[ afbeelding ]
Kom op, dit is de kans, zoveel ga je er niet krijgen. Doe het
Drie Iraniers die zo politiek correct als wat willen blijven.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:56 schreef horned_reaper het volgende:
Een mooi stukje met Kader Abdolah![]()
[..]
Heb je het over Abdolah?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:02 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Drie Iraniers die zo politiek correct als wat willen blijven.
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 21:51 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
http://www.telegraaf.nl/d(...)rhoud_Twitter__.html
Twitter is ruling the world
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:04 schreef AryaMehr het volgende:
Weer iemand vermoord. Nu in Isfahan, niet zo frisse beelden mensen:
http://iranianuk.com/article.php?id=38574
Op deze wijze.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:08 schreef IHVK het volgende:
Maar goed de geschiedenis van hoe de fundamentalistische Ayatollahs aan de macht zijn gekomen is bekend.
Hangt duidelijk al te lang hier rond, het boeit hem eigenlijk weinig wat daar gebeurtquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:00 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin. Vriendje van haar weet ook duidelijk niet waar hij het over heeft.
Hier in Oman is dit dus al geblokkeerdquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:04 schreef AryaMehr het volgende:
Weer iemand vermoord. Nu in Isfahan, niet zo frisse beelden mensen:
http://iranianuk.com/article.php?id=38574
Hebben ze daar ook al internet politieagenten?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:21 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Hier in Oman is dit dus al geblokkeerdWat een helden hier.
Hier doet hij het ook al niet meer.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:21 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Hier in Oman is dit dus al geblokkeerdWat een helden hier.
Een internetfilter die het internet 'schoon' houdt, jaquote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:23 schreef IHVK het volgende:
[..]
Hebben ze daar ook al internet politieagenten?
Hier ook nietquote:
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 22:28 schreef Malebolgia het volgende:
weet niet of dit al eerder aan bod gekomen is in topic maar bij deze:
ben ik de enige die al die rellen in Iran net iets té geregiseerd vind? Een oppositieleider die meteen een vertegenwoordiger in Europa klaar heeft, die daags na de uitslag aankondigt te gaan praten met de EC (in Nova)? Demonstranten met engelse protestbordjes in een land waar zeer weinig mensen engels spreken?
Mijn theorie: de CIA zit er achter. In de zin van: ze hebben voor de verkiezingen al in het geheim gesprekken gevoerd met verschillende oppositieleiders en sympathisanten van de oppositie. Daarin hebben ze afgesproken dat ze als katalysator gaan werken zodat rellen uitbreken, mocht de uitslag in het nadeel zijn van de oppositie. Als ruil gaat de oppositie, als ze eenmaal toch aan de macht zijn gekomen, aardiger doen tegen de VS.
Het is namelijk een gedocumenteerd feit dat de VS op deze wijze al verschillende vijandige dictatoriale regimes op 'subtiele' wijze (dus zonder oorlog) heeft proberen te verdrijven (soms met succes, zoals in Latijns Amerika). Oorlog met Iran is geen optie vanwege instabiliteit in de regio, maar Iran is een pain in the ass. Dus dan zo'n oplossing. Wat denken jullie hier van??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |