Ik weet dat je bij de McDonalds ontslagen kan worden als je fooi in je eigen zak steekt. De broeken die je daar aan hebt hebben dan ook geen zakken, maar er zijn mensen die het bv in de schoenen of sokken stopten.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:49 schreef Basp1 het volgende:
Dan stop je die fooi toch gewoon in je eigen zak. Laat die baas maar mooi in de stront zakken. Zolang er geen kas verschil is is er niets aan de hand.
Er zitten wel zakken in die broeken, maar inderdaad, de fooi is voor de franchiser.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:50 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik weet dat je bij de McDonalds ontslagen kan worden als je fooi in je eigen zak steekt. De broeken die je daar aan hebt hebben dan ook geen zakken, maar er zijn mensen die het bv in de schoenen of sokken stopten.
Dan zijn de broeken tegenwoordig anders, toen ik er werkte zaten er geen zakken in, maar dan praat je wel over 15 jaar geleden of zo.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:51 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Er zitten wel zakken in die broeken, maar inderdaad, de fooi is voor de franchiser.
Pure diefstal. Fooi krijg je omdat mensen tevreden zijn met de service die je ze geeft. Die fooi geven ze aan jou, niet aan McDonalds.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:51 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
Er zitten wel zakken in die broeken, maar inderdaad, de fooi is voor de franchiser.
Yep er zijn mensen die fooi geven bij de Mac. Vaak is het dan wisselgeld dat ze niet terug willen of zo.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:51 schreef GI het volgende:
Fooi bij de macdonalds...
Dat beleid zal wel tegen diefstal uit de kas zijn.
Er zijn mensen ontslagen omdat ze de fooi in de eigen zak staken.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:53 schreef Seneca het volgende:
[..]
Pure diefstal. Fooi krijg je omdat mensen tevreden zijn met de service die je ze geeft. Die fooi geven ze aan jou, niet aan McDonalds.
Idd welke mongool gaat er nu fooi bij de mac gevenquote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:51 schreef GI het volgende:
Fooi bij de macdonalds...
Tsja sommige mensen zijn blijkbaar snel tevreden....quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd welke mongool gaat er nu fooi bij de mac geven![]()
Omdat ik eerst 15 minuten in de rij heb mogen staan en dan zelf met mijn dienblad naar de vieze tafel heb mogen lopen.
In eigen zak steken is je goed recht. Daar kunnen ze niks tegen doen. Jij hebt de fooi gekregen dus jij mag bepalen wat je ermee doet. De werkgever mag het niet claimen. (risico is natuurlijk wel dat je je baan kwijt bent, aangezien een uitzendkracht vrij makkelijk te 'ontslaan' is.)quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:03 schreef Liquidist het volgende:
voor zover ik weet gooit iedereen de fooi in een pot. De fooi is gigantisch, maar het is dan ook een zeer groot bedrijf. Fooi voortaan weigeren kan, maar mensen zullen dat in dit bedrijf vaak niet begrijpen of zich beledigd voelen. In eigen zak steken is niet echt een optie, omdat de beveiliging nogal fors is
Tering zeg, lees is het topic prutser.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:09 schreef Buzz129 het volgende:
Fooi geven vind ik uberhaupt al belachelijk. Ik betaal toch voor een all-in prijs dus inclusief bedieningsgeld etc. En ik verwacht gewoon de hoogste service als een normale werkopvatting.
En weet je wat nog gekker is, fooi geven aa een kroegbaas die zelf achter de tap staat!
In ons sociale stelsel met minimum loon en uitstekende sociale voorzieningen, waarvoor je dan dus wel goed moet presteren, is fooi geven niet meer van deze tijd. En je kunt wel hopen dat mensen een fooi geven, maar reken er nu niet op, of zoek een andere baan. Er zijn zat banen die niet zo goed of slecht betalen als de horeca maar daar vind je aan het eind van de maand ook geen fooi op je salalrisstrook!
Dus: opzouten met die fooi verwachtingen!
Dat vind ik wel een mooiequote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:17 schreef bug_me_not2 het volgende:
Vertel de klanten dat je uit principe geen fooi aanneemt maar dat ze dat beter kunnen overmaken naar een goede doel, waarna je ze een kaartje/folder oid geeft met informatie van een goed doel waar je zelf achter staat...
Als je de eerder genoemde artikelen in dit topic even doorleest weet je het antwoord.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:25 schreef RacerDKB het volgende:
Ik heb ook een soortgelijke vraag
Op mijn werk, verdient iedereen behalve 1 groep fooi. Namelijk de horeca verdient fooi, koks, etc.
Maar de keukenhulpen (afwas etc. dus) krijgen dat niet.
Mag dit? Mag de werkgever zelf bepalen wie wel/niet fooi krijgt?
Waarna de dure directie met dikke bakken het in eigen zak stopt.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:17 schreef bug_me_not2 het volgende:
Vertel de klanten dat je uit principe geen fooi aanneemt maar dat ze dat beter kunnen overmaken naar een goede doel, waarna je ze een kaartje/folder oid geeft met informatie van een goed doel waar je zelf achter staat...
Kneus, daar gaat het topic niet overquote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:09 schreef Buzz129 het volgende:
Fooi geven vind ik uberhaupt al belachelijk. Ik betaal toch voor een all-in prijs dus inclusief bedieningsgeld etc. En ik verwacht gewoon de hoogste service als een normale werkopvatting.
En weet je wat nog gekker is, fooi geven aa een kroegbaas die zelf achter de tap staat!
In ons sociale stelsel met minimum loon en uitstekende sociale voorzieningen, waarvoor je dan dus wel goed moet presteren, is fooi geven niet meer van deze tijd. En je kunt wel hopen dat mensen een fooi geven, maar reken er nu niet op, of zoek een andere baan. Er zijn zat banen die niet zo goed of slecht betalen als de horeca maar daar vind je aan het eind van de maand ook geen fooi op je salalrisstrook!
Dus: opzouten met die fooi verwachtingen!
Dat zou ik dan weer opdringerig vinden.....quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:17 schreef bug_me_not2 het volgende:
Een werkgever staat hier buiten. Meestal besluiten de werknemers dan om alles bij elkaar te leggen en te delen door het aantal werknemers dus inclusief keukenhulpen etc. Op die manier krijgt een ieder een gelijk deel.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:25 schreef RacerDKB het volgende:
Ik heb ook een soortgelijke vraag
Op mijn werk, verdient iedereen behalve 1 groep fooi. Namelijk de horeca verdient fooi, koks, etc.
Maar de keukenhulpen (afwas etc. dus) krijgen dat niet.
Mag dit? Mag de werkgever zelf bepalen wie wel/niet fooi krijgt?
Als jij niet deelt in de fooi, waarom zou je hem dan afstaanquote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:03 schreef Liquidist het volgende:
voor zover ik weet gooit iedereen de fooi in een pot. De fooi is gigantisch, maar het is dan ook een zeer groot bedrijf. Fooi voortaan weigeren kan, maar mensen zullen dat in dit bedrijf vaak niet begrijpen of zich beledigd voelen. In eigen zak steken is niet echt een optie, omdat de beveiliging nogal fors is
quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:47 schreef l3laster het volgende:
en om deze reden geef ik dus ook gewoon geen fooi, je krijgt toch loon... niet zeiken dus
Bullshit. Ben jij ooit wel eens in de horeca geweest - als klant? Weet je wel niet hoe duur die rommel tegenwoordig is? 15 euro voor een pizza, 2 euro voor een glas (!) bier, koffie van 4 euro, etc etc.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:41 schreef Drive-r het volgende:
Ik begrijp ook echt niet waarom een baas er zo moeilijk over moet doen. Wij kregen vroeger in de horeca (ik was kok part-time) gewoon een deel direct cash aan het einde van de avond. Lekker makkelijk, geen gelul. Fooi ging naar de serveersters, de keuken en de afwas. Als de baas ook werkte, hoefde hij er geen deel van - meer voor ons.
En dat fooi out-of-date is vind ik persoonlijk bullshit. Ik zou juist liever zien dat fooi een groter deel van het salaris werd, dan kregen we in Nederland wellicht ook ooit een dienstgerichte horeca sector...
Want het personeel is verantwoordelijk voor de hoge prijzen?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:49 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Bullshit. Ben jij ooit wel eens in de horeca geweest - als klant? Weet je wel niet hoe duur die rommel tegenwoordig is? 15 euro voor een pizza, 2 euro voor een glas (!) bier, koffie van 4 euro, etc etc.
En daarnaast nog een keer fooi betalen? Nee dus.Het is al duur genoeg, plus je krijgt gewoon salaris, net als ieder hardwerkend mens.
Als er iets over het fooien beleid staat in je contract is dit niet rechtsgeldig. De werkgever gaat niet over de fooien. Dit is aan de werknemer zelf om te bepalen wat hij/zij er mee doet.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:46 schreef Afvoerput het volgende:
Staat er niets over het fooien beleid in je contract?
Nee, ik ben nog nooit in de horeca geweest als klant. Ik leef onder een steen, nou goed?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:49 schreef SharQueDo het volgende:
[..]
Bullshit. Ben jij ooit wel eens in de horeca geweest - als klant? Weet je wel niet hoe duur die rommel tegenwoordig is? 15 euro voor een pizza, 2 euro voor een glas (!) bier, koffie van 4 euro, etc etc.
En daarnaast nog een keer fooi betalen? Nee dus.Het is al duur genoeg, plus je krijgt gewoon salaris, net als ieder hardwerkend mens.
Ik ben inderdaad wel voor het systeem dat je hier voorstelt. Minder hoge prijzen en de rest aan te vullen met eventuele fooi. Dan zal het niveau inderdaad stijgen...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:58 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nee, ik ben nog nooit in de horeca geweest als klant. Ik leef onder een steen, nou goed?![]()
Wat heeft het personeel te maken met de hoge prijzen, die veroorzaken zij toch niet? Daarnaast krijgen ze echt niet bizar betaald, de fooi is erg welkom. Je begrijpt volgens mij uberhaupt niet wat ik bedoel. Mijn voorstel houdt niet alleen in dat de fooi hoger wordt, maar ook dat het loon (en dus de prijzen voor de klant) omlaag. Beetje zoals hier in Londen of in de US. Dan werken mensen tenminste een beetje voor hun geld, ipv dat je als klant mag genieten van het waardeloze niveau van de bediening (zoals in Nederland).
Ja, en dan heb je altijd nog van die gierigaards die nooit een fooi zullen geven. Daarbij de jonge generatie mensen is sowieso niet gewend fooien te geven.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 14:00 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik ben inderdaad wel voor het systeem dat je hier voorstelt. Minder hoge prijzen en de rest aan te vullen met eventuele fooi. Dan zal het niveau inderdaad stijgen...
Ach en wee, het personeel lijdt er verschrikkelijk onder en zij kunnen er niets aan doen, boehoehoe.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:58 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Nee, ik ben nog nooit in de horeca geweest als klant. Ik leef onder een steen, nou goed?![]()
Wat heeft het personeel te maken met de hoge prijzen, die veroorzaken zij toch niet? Daarnaast krijgen ze echt niet bizar betaald, de fooi is erg welkom. Je begrijpt volgens mij uberhaupt niet wat ik bedoel. Mijn voorstel houdt niet alleen in dat de fooi hoger wordt, maar ook dat het loon (en dus de prijzen voor de klant) omlaag. Beetje zoals hier in Londen of in de US. Dan werken mensen tenminste een beetje voor hun geld, ipv dat je als klant mag genieten van het waardeloze niveau van de bediening (zoals in Nederland).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |