abonnement Unibet Coolblue
pi_70087094
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 02:47 schreef tong80 het volgende:

[..]

Niemand wist ervan. Ze heeft het zelf bekend gemaakt.

Nogmaals.

Waarom wil iemand dit in de openbaarheid brengen

Ik kan me voorstellen dat ze dit ook doet om andere (jonge) vrouwen bewust te laten worden van het feit dat het iedereen kan overkomen en dat het dus zaak is om je borsten goed te controleren.
  woensdag 17 juni 2009 @ 10:23:28 #52
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70087140
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 07:54 schreef Shitney het volgende:

[..]

Wat dacht je ervan dat ze wellicht na chemo er heel slecht uit gaat zien en geen zin heeft in roddels over anorexia of zwangerschap? Daar zit je niet op te wachten als je kanker hebt en misschien wel heel erg bang bent dat je dood gaat en je kleuter achter moet laten.
Vooral dat eerste idd. Sylvie is toch al iemand van wie paparazzi regelmatig kiekjes maken, dus roddels zouden dan zo de wereld in geholpen zijn.
pi_70087572
[..]

Ik kan me voorstellen dat ze dit ook doet om andere (jonge) vrouwen bewust te laten worden van het feit dat het iedereen kan overkomen en dat het dus zaak is om je borsten goed te controleren.
[/quote]

Precies, dat dus
live life
  Moderator / Miss SHO woensdag 17 juni 2009 @ 10:44:09 #54
22592 crew  Ole
pi_70087890
Pfff erg hoor.. Ik hoop dat het wegblijft!

Ze zal inderdaad naar buiten hebben gebracht om roddels te voorkomen. Ze heeft nog heel wat voor de boeg.
Bijvoorbeeld roddels over anorexia, een tweede kindje ed.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  woensdag 17 juni 2009 @ 14:17:57 #55
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_70095761
Ik snap alleen de behandeling niet: preventieve chemo? Chemo is hardstikke zwaar: is preventieve bestraling niet voldoende?
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_70095902
Zit dus ook in de familie;
quote:
Sylvie van der Vaart wil geen medelijden
Uitgegeven: 17 juni 2009 13:46
Laatst gewijzigd: 17 juni 2009 13:54

AMSTERDAM - Sylvie van der Vaart probeert nuchter te blijven onder het feit dat er recentelijk borstkanker bij haar is geconstateerd. En medelijden wil ze al helemaal niet. "Als mijn haar uitvalt, dan zij dat zo", zegt ze in de Duitse krant Bild.

Hoewel er geen uitzaaiingen zijn geconstateerd bij Van der Vaart, zal ze vanaf juli wel een preventieve chemokuur ondergaan. Dat ze daarbij mogelijk haar haren verliest stoort Van der vaart niet.

"Ten eerste weten we nog niet hoe mijn lichaam op de kuur zal reageren. En als mijn haar dan uitvalt, dan zij dat zo. Dat is niet mijn voornaamste zorg", zegt ze in een interview met de krant.




Medelijden

"Een ding wil ik duidelijk maken. Ik wil geen medelijden. Ik wil de mensen om me heen stimuleren dat ze zich regelmatig moeten laten controleren - zeker als je nog jong bent. Dan zijn je kansen op herstel veel groter. Ik wil aan alle vrouwen laten weten dat de kans om borstkanker te krijgen best groot is", zo zegt Van der Vaart.

De vrouw van voetballer Rafael van der Vaart ontdekte haar ziekte toen ze haar borsten controleerde. Direct nam ze contact op met haar huisarts, waar ze onmiddellijk terecht kon. De 31-jarige Van der Vaart werd geopereerd, en een week later ging ze alweer aan de slag.


Ongerust

De presentatrice staat er gelukkig niet alleen voor. Steun krijgt ze van haar echtgenoot en haar familie. "Ze waren allemaal erg ongerust."

Haar man Rafael maakte haar daarnaast veel aan het lachen. "Je kunt je voorstellen dat ik niet erg vrolijk was. Rafael is een fantastisch persoon en heeft veel karakter. Ik ben zeer gelukkig dat ik zijn vrouw ben."

In de familie komt vaker borstkanker voor, vertelt Van der Vaart. Haar moeder Rita kreeg de ziekte toen zij 39 was. Een zus van haar grootmoeder overleed aan borstkanker.
pi_70096377
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:17 schreef SEMTEX het volgende:
Ik snap alleen de behandeling niet: preventieve chemo? Chemo is hardstikke zwaar: is preventieve bestraling niet voldoende?
Met bestraling bedoelen ze de chemokuur.
  woensdag 17 juni 2009 @ 15:06:16 #58
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_70097442
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:33 schreef cmck het volgende:

[..]

Met bestraling bedoelen ze de chemokuur.
? Dat zijn toch twee verschillende dingen? Chemo is een soort vloeistof die je toegediend krijgt en die de kankercellen tegengaat. Omdat je hele lichaam dat spul krijgt, word je er doodziek van. bestraling richt zich op 1 punt in het lichaam. Je wordt daar ook kotsmisselijk van, maar je haar valt er niet van uit bijv.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  woensdag 17 juni 2009 @ 15:14:56 #59
125420 Starlie
a dirty mind is a joy forever
pi_70097725
Mijn vriend vond het maar overdreven dat er zoveel aandacht aan besteed werd.. ik vind dat juist wel goed! Hoe meer het in de media komt hoe meer vrouwen zich beseffen dat het heel belangrijk is om je borsten te controleren... Uit een kleine ervaring weet ik dat dat heeeeel belangrijk is! Hoop voor Sylvie en al die andere duizende vrouwen die het hebben/hadden dat het allemaal goedkomt...
pi_70098439
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:17 schreef SEMTEX het volgende:
Ik snap alleen de behandeling niet: preventieve chemo? Chemo is hardstikke zwaar: is preventieve bestraling niet voldoende?
Er bestaat ook zoiets als preventieve chemo: dit is een iets minder zware chemokuur die vaak na operaties wordt toegepast om het terugkomen van kwaadaardige cellen te voorkomen. De kuren vinden vaak 1 keer in de drie weken plaats en hebben geen haaruitval en andere ernstige bijwerkingen als gevolg.
  woensdag 17 juni 2009 @ 15:55:08 #61
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_70099089
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:14 schreef Starlie het volgende:
Mijn vriend vond het maar overdreven dat er zoveel aandacht aan besteed werd.. ik vind dat juist wel goed! Hoe meer het in de media komt hoe meer vrouwen zich beseffen dat het heel belangrijk is om je borsten te controleren... Uit een kleine ervaring weet ik dat dat heeeeel belangrijk is! Hoop voor Sylvie en al die andere duizende vrouwen die het hebben/hadden dat het allemaal goedkomt...
Lijkt mij ook. Uit het mediacircus rondom Jade Goody is ook voortgekomen dat meer vrouwen zich laten checken op baarmoederhalskanker.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_70099342
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 14:21 schreef Eef999 het volgende:
Zit dus ook in de familie;
[..]


Hm, dat doet me aan BRCA denken. Erfelijke borstkanker. Kort gezegd, het gaat hier om genen die de kans op borst en eierstokkanker verhogen. Vaak krijg je het dan ook al op jongere leeftijd. Geen fijne genmutaties
pi_70100150
Ik hoop zooo voor haar dat het weg zal blijven. Ik heb iets te vaak gehoord van mensen die van (borst)kanker 'genezen' waren en die het dan maanden/jaren/decennia later weer net zo hard terug kregen...
  woensdag 17 juni 2009 @ 16:59:06 #64
106819 Smirre
Geselli Gemelli
pi_70101804
Er wordt erg veel onderzoek naar borstkanker gedaan. De richtlijnen voor behandeling worden bijna jaarlijks herzien en aangepast. Daarom kan het zijn de vergelijjkbare patiëntes bijvoorbeeld in 2006 alleen bestraald werden na de operatie, het jaar erop zowel radio- als chemotherapie, het jaar daarom weer alleen hormoontherapie. De veranderingen in behandelbeleid volgen elkaar in rap tempo op. Voor leken lijkt er daarom soms geen pijl op te trekken. Maar het heeft vooral te maken met het gegeven dat er zoveel ontwikkelingen gaande zijn.
  woensdag 17 juni 2009 @ 18:38:37 #65
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70104879
Ondanks dat er geen uitzaaiingen zijn geconstateerd wil niet zeggen dat er geen zwervende cellen ergens in de bloedbaan zijn..vandaar de chemokuur.

Ik zou me in haar plaats als de wiedeweerga laten testen op het BCRA-gen, hoewel dat natuurlijk best heftig is, als je daar positief op test en moet gaan nadenken over preventieve amputatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vivi op 17-06-2009 19:00:21 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  † In Memoriam † woensdag 17 juni 2009 @ 20:33:08 #66
37843 lady-wrb
kortaf
pi_70109208
heb jij dat gedaan vivi? (of stel ik nu een indiscrete vraag)
ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
  woensdag 17 juni 2009 @ 20:36:10 #67
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70109347
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 20:33 schreef lady-wrb het volgende:
heb jij dat gedaan vivi? (of stel ik nu een indiscrete vraag)
ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Mijn moeder had geen erfelijke vorm van bk, dus het werd niet nodig geacht in mijn geval.

Ik neem wel elk jaar een mammo, to be sure.

(En if so, dan was ik voor amputatie gegaan).
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  † In Memoriam † woensdag 17 juni 2009 @ 20:42:28 #68
37843 lady-wrb
kortaf
pi_70109611
in mijn familie komt het veel voor en mijn moeder staat onder controle.
ik heb waarschijnlijk toch al verhoogde kans op kanker.
ik heb jaren gewerkt in een bedrijf waar asbest verwerkt werd.
een aantal van mijn collega's heeft nooit de vut gehaald.
  woensdag 17 juni 2009 @ 20:45:17 #69
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70109726
Ja, je kan nooit alles uitsluiten natuurlijk. Maar een risico van 80% op borstkanker zou ik persoonlijk niet nemen.
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  Trouwste user 2022 woensdag 17 juni 2009 @ 21:36:25 #70
7889 tong80
Spleenheup
pi_70111836
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 07:54 schreef Shitney het volgende:

[..]

Wat dacht je ervan dat ze wellicht na chemo er heel slecht uit gaat zien en geen zin heeft in roddels over anorexia of zwangerschap? Daar zit je niet op te wachten als je kanker hebt en misschien wel heel erg bang bent dat je dood gaat en je kleuter achter moet laten.
Ok ik vroeg het me af.

Na er meer over geleerd en gelezen te hebben kan ik het begrijpen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 17 juni 2009 @ 22:40:13 #71
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_70114583
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 16:00 schreef Dolce. het volgende:

[..]

Hm, dat doet me aan BRCA denken. Erfelijke borstkanker. Kort gezegd, het gaat hier om genen die de kans op borst en eierstokkanker verhogen. Vaak krijg je het dan ook al op jongere leeftijd. Geen fijne genmutaties
De moeder van Sylvie had ook borstkanker toen ze 39 jaar was! Dus ik denk dat het bij haar erfelijk is..
pi_70120237
Met bestraling bedoelen ze de chemokuur.
[/quote]

Nee joh, dat zijn twee totaal verschillende dingen. Na mijn operaties ben ik 33x bestraald en heb ik daarna chemokuren gehad.

Chemo krijg je inderdaad door een infuus. Duurt ongeveer 2 a3 uurtjes. De eerste week na toediening ben je doodziek, de tweede week krabbel je weer wat op, en de derde week gaat het goed met je. Maar na die week krijg je weer een nieuwe kuur... Meestal valt na een week of twee na de eerste kuur je haar uit.
Ik heb ook een preventieve chemokuur gekregen, dit gebeurt eigenlijk alleen bij patienten onder de 35 jaar.

Als Sylvies kanker hormoongevoelig blijkt te zijn, zal ze ook nog minimaal 5 jaar medicatie moeten slikken (tamoxifen) en maandelijks zoladexspuiten moeten laten zetten. Daarentegen is een hormoongevoelige kanker wel beter te behandelen... Puur omdat er meer middelen zijn om mee te behandelen.

Ook ik heb een DNA onderzoek gehad (mijn moeder is overleden aan borstkanker) en op de drie bekende genen, BRCA1, BRCA 2 en nog een waarvan ik even neit op de naam kan komen werden geen afwijkingen gevonden. Toch werd mij verteld dat het hoogst waarschijnlijk wel erfelijk is, maar dat ze het alleen nog neit aan kunnen tonen.

Ik hoop dat Sylvie goed door de kuren heen rolt, wens haar echt veel sterkte. het is een rollercoaster waar ze in zit...
live life
pi_70120266
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 15:38 schreef Leanne het volgende:

[..]

Er bestaat ook zoiets als preventieve chemo: dit is een iets minder zware chemokuur die vaak na operaties wordt toegepast om het terugkomen van kwaadaardige cellen te voorkomen. De kuren vinden vaak 1 keer in de drie weken plaats en hebben geen haaruitval en andere ernstige bijwerkingen als gevolg.
De preventieve chemo die je doorgaans krijgt (meestal zgn FEC-kuur) is net zo zwaar (of soms zelfs zwaarder ivm agressiviteit van de kankercellen) dan andere kuren. Haaruitval e.d. is dus helaas een van de vele vervelende bijwerkingen.

De richtlijnen omtrent preventieve chemo zijn onlangs veranderd, voorheen waren het 5 kuren die je kreeg, nu is dat opgeschroefd naar 6.
live life
  Moderator / Miss SHO donderdag 18 juni 2009 @ 10:52:23 #74
22592 crew  Ole
pi_70123505
quote:
Op woensdag 17 juni 2009 21:36 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ok ik vroeg het me af.

Na er meer over geleerd en gelezen te hebben kan ik het begrijpen.


oh gelukkig maar, dat jij het begrijpt

tong, soms ben je een flapdrol eerst klas
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  donderdag 18 juni 2009 @ 11:05:40 #75
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_70123973
laat ook maar

[ Bericht 92% gewijzigd door Vivi op 18-06-2009 11:13:56 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')