Mwa, ik zou Hong Kong is niet speciaal smerig noemen, hooguit als de smog blijft hangen. Druk is het zeker wel. Vanwege het kleine oppervlak is het veel drukker dan in een 'reguliere' miljoenenstad in Mainland China. Komende week ben ik er weer voor twee weken te vinden, in combinatie met Guangzhou. Ten opzichte van Shanghai, waar ik zelf woon, is Hong Kong uiteraard veel meer Westers, en daarnaast is er meer natuur, met al die eilanden. Shanghai is zeker modern, maar loopt in bepaalde opzichten ook weer achter op Hong Kong, qua levensstandaard. Wel is er veel meer ruimte, en schoon is het ook. Beide steden zijn een bezoek meer dan waard.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 14:11 schreef FP128 het volgende:
Wat is er nou van waar dat Hongkong een hele drukke,vieze en bedrukkende
(constante herrie zodat het hoofdpijn veroorzaakt ) stad is. Beetje NYC maar dan
in het klein en aziatisch. Shanghai schijnt heel erg mooi,schoon en modern te zijn.
Klopt dit?
Helemaal mee eens, je moet het ook als sprinkplank voor de rest van Azie gebruiken. Dus vliegen naar HK, dan een van de vele reisbureau's instappen voor een drielanden trip naar Singapore, Maleisie en Thailand, of je bezoekt Japan, Taiwan, etc...quote:Op zondag 28 maart 2010 09:42 schreef Rbhp het volgende:
HK is leuk voor 5 dagen, niet meer, niet minder.
Vandaag voor het eerst weer enigszins redelijk weer, afgelopen week was ronduit matig. Vanavond LKF.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 03:00 schreef static het volgende:
Het is redelijk koeltjes hier, houd er maar rekening mee.
De sfeer in LKF is altijd heel relaxt. Zo'n bar area vind je helaas nergens in Mainland China. Anderzijds is het soms net alsof je in de UK rond loopt.. Gisteren begonnen in George's Bar, daarna Club Azure in het LKF Hotel en geeindigd in Club Beijing. Laatste was ik nog niet eerder geweest. Op zich wel mooie tent, maar zwaar overpriced. 300 HKD entree, en slechts één drankje included. Wel leuke dames overigens.quote:Op vrijdag 9 april 2010 11:08 schreef static het volgende:
Daar was ik gisteren. En ook vanavond waarschijnlijk.
Have fun.
Haha, en wij maar klagen over onze huur in mainland China.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 18:57 schreef static het volgende:
Denk dat ik moet gaan verhuizen. Krijg een vergoeding van $20000, betaal nu $21500 (verschil uit eigen zak), maar als daar nog eens ca. 5000 bijkomt zeg ik: byebye en zoek ik naar iets anders.
Dat laatste. Je word er gierend gek van, je moet ze niet aankijken, niet aanspreken, etc. maar nóg blijven ze je volgen. Als je er wat van zegt heb je er meteen 500 op je dak. Eerlijk gezegd vermijd ik die straat, wat moeilijk is omdat mijn favoriete restaurant daar zit.quote:
Meen je niet? Betaal je zo veel huur op Nathan Road? That sucks!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:09 schreef static het volgende:
Tell me about it. Ik woon zowat aan Nathan Road in TST en krijg zo onderhand moordneigingen vanwege die Indiers, Pakistani, etc.
Op een gegeven moment wilde ik ze gewoon aanvliegen omdat ze je gewoon niet met rust laten.
Moby road, weet al waar ongeveer.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:36 schreef static het volgende:
Bij Nathan Road, hier dus.
http://www.pinnacleapartment.com/
http://www.pinnacleapartment.com/6_0location.asp
Mm.. lastig.quote:Op donderdag 20 mei 2010 03:14 schreef just.in.case het volgende:
Laatste keer dat ik van Central een taxi pakte naar Hung Hom station was ik HKD 140,- kwijt. Absurd duur voor zo'n kort stukje, maar dat heeft vooral met de tunnel te maken geloof ik, en het was spits. Het was ook niet voor mijn rekening verder. In Shanghai kan je voor dat geld bijna van Pudong Airport naar het centrum, en dat is ongeveer 30 km.
Qua stappen ben ik meestal in LKF te vinden, maar dat is feitelijk Little Brittain, dus als je niet van expats houdt moet je ergens anders wezen. Wan Chai ben ik nooit uit geweest, maar schijnt berucht te zijn vanwege de vele dames van lichte zeden. M1NT is wel een mooie tent, maar ligt iets buiten LKF en Wan Chai, maar wel op HK Island.
Wat bedoel je met geen verbuigingen?quote:Op donderdag 20 mei 2010 17:24 schreef appelfan het volgende:
In Hong Kong is OV echt geweldig!
Wie kan hier allemaal al Kantonees? Het is echt supermakkelijk, geen verbuigingen! Dus puur woordenschat.
Gewoon lekker mandarijn leren..quote:Op vrijdag 21 mei 2010 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
Het huis van zijn vriend = 他朋友的家
Schrijf: Taa Pang Jau Dik Gaa
Spreek: Khui Pang Jau Ko Uk
Het is best moeilijk om een krant te lezen, omdat het heel erg abstract is voor mij. Ook het nieuws volgen is lastig, ik kan er niet zoveel van verstaan, daar spreken ze heel erg formeel (net als de schrijftaal).
Met geen verbuigingen bedoel ik:quote:Op vrijdag 21 mei 2010 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
Wat bedoel je met geen verbuigingen?
Mijn ouders komen uit HK en China. Ben dus opgegroeid met de Kantonese taal, wat ik me kan herinneren als klein kind, is dat ik Kantonees kon en geen Nederlands toen ik nog een ukkie was. Maarjah, je wordt ouder en je gebruikt meer Nederlands, dan verslechtert je Kantonees op een gegeven moment.
Maar Kantonees is in mijn ogen moeilijk, vanwege de enorme verschillen tussen spreek en schrijftaal.
Zoiets eenvoudigs zoals
Hij/Zij = 他/她
In schrijftaal spreek je het als Taa. Terwijl je in een echt gesprek nooit Taa zou zeggen, maar Khui.
Het huis van zijn vriend = 他朋友的家
Schrijf: Taa Pang Jau Dik Gaa
Spreek: Khui Pang Jau Ko Uk
Het is best moeilijk om een krant te lezen, omdat het heel erg abstract is voor mij. Ook het nieuws volgen is lastig, ik kan er niet zoveel van verstaan, daar spreken ze heel erg formeel (net als de schrijftaal).
Dat is dan anders dan in het mandarijn want daarbij gebruik je wel degelijk delen als 过 en 了 om verleden/voltooide tijd aan te geven.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:04 schreef appelfan het volgende:
[..]
Met geen verbuigingen bedoel ik:
Zijn is bijvoorbeeld Hai
ik ben = ngo hai
jij bent = lee hai
wij zijn = ngo dee hai
en er is geen verleden tijd. Je zet er gewoon een woord zoals "gister" in.
Heb jij zo'n digibox geval? Dan zal je wrs wel ergens kunnen kijken. Ik hoop voor jou de tijdstippen goed meevallenquote:Op zaterdag 22 mei 2010 19:14 schreef static het volgende:
iemand enig idee op welk kanaal het WK wordt uitgezonden?
Brr, Frans. Waarom zoveel werkwoord vervoegingen...quote:Op zaterdag 22 mei 2010 19:23 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat is dan anders dan in het mandarijn want daarbij gebruik je wel degelijk delen als 过 en 了 om verleden/voltooide tijd aan te geven.
Uiteraard is het dan nog steeds makkelijker dan Frans met al die kutverbuigingen, maar toch.
quote:Producten en technologiën geleverd door Nederland(ers) in Hongkong:
Het paarse HKD 10 Hongkong dollars bankbiljet. Walt Disney Hong Kong - land drooggelegd door Nederlandse baggeraars. Hong Kong International Airport - land drooggelegd door Nederlandse baggeraars. Bagage transport systeem van de Hong Kong International Airport De klokken op de nieuwe Star Ferry Tower en op Queen’s Road Nine Building. Al het waterverkeer in de de Hongkong haven wordt gereguleerd door een door Nederlanders (HITT) ontwikkeld Vessels Tracking System (VTS). Pearl River Delta Water Quality Model, 1D-River Network & 3D-Estuary Model door Delft Hydraulics
De nieuwere briefjes zijn paarsquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |