Moby road, weet al waar ongeveer.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:36 schreef static het volgende:
Bij Nathan Road, hier dus.
http://www.pinnacleapartment.com/
http://www.pinnacleapartment.com/6_0location.asp
Mm.. lastig.quote:Op donderdag 20 mei 2010 03:14 schreef just.in.case het volgende:
Laatste keer dat ik van Central een taxi pakte naar Hung Hom station was ik HKD 140,- kwijt. Absurd duur voor zo'n kort stukje, maar dat heeft vooral met de tunnel te maken geloof ik, en het was spits. Het was ook niet voor mijn rekening verder. In Shanghai kan je voor dat geld bijna van Pudong Airport naar het centrum, en dat is ongeveer 30 km.
Qua stappen ben ik meestal in LKF te vinden, maar dat is feitelijk Little Brittain, dus als je niet van expats houdt moet je ergens anders wezen. Wan Chai ben ik nooit uit geweest, maar schijnt berucht te zijn vanwege de vele dames van lichte zeden. M1NT is wel een mooie tent, maar ligt iets buiten LKF en Wan Chai, maar wel op HK Island.
Wat bedoel je met geen verbuigingen?quote:Op donderdag 20 mei 2010 17:24 schreef appelfan het volgende:
In Hong Kong is OV echt geweldig!
Wie kan hier allemaal al Kantonees? Het is echt supermakkelijk, geen verbuigingen! Dus puur woordenschat.
Gewoon lekker mandarijn leren..quote:Op vrijdag 21 mei 2010 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
Het huis van zijn vriend = 他朋友的家
Schrijf: Taa Pang Jau Dik Gaa
Spreek: Khui Pang Jau Ko Uk
Het is best moeilijk om een krant te lezen, omdat het heel erg abstract is voor mij. Ook het nieuws volgen is lastig, ik kan er niet zoveel van verstaan, daar spreken ze heel erg formeel (net als de schrijftaal).
Met geen verbuigingen bedoel ik:quote:Op vrijdag 21 mei 2010 12:29 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
Wat bedoel je met geen verbuigingen?
Mijn ouders komen uit HK en China. Ben dus opgegroeid met de Kantonese taal, wat ik me kan herinneren als klein kind, is dat ik Kantonees kon en geen Nederlands toen ik nog een ukkie was. Maarjah, je wordt ouder en je gebruikt meer Nederlands, dan verslechtert je Kantonees op een gegeven moment.
Maar Kantonees is in mijn ogen moeilijk, vanwege de enorme verschillen tussen spreek en schrijftaal.
Zoiets eenvoudigs zoals
Hij/Zij = 他/她
In schrijftaal spreek je het als Taa. Terwijl je in een echt gesprek nooit Taa zou zeggen, maar Khui.
Het huis van zijn vriend = 他朋友的家
Schrijf: Taa Pang Jau Dik Gaa
Spreek: Khui Pang Jau Ko Uk
Het is best moeilijk om een krant te lezen, omdat het heel erg abstract is voor mij. Ook het nieuws volgen is lastig, ik kan er niet zoveel van verstaan, daar spreken ze heel erg formeel (net als de schrijftaal).
Dat is dan anders dan in het mandarijn want daarbij gebruik je wel degelijk delen als 过 en 了 om verleden/voltooide tijd aan te geven.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 21:04 schreef appelfan het volgende:
[..]
Met geen verbuigingen bedoel ik:
Zijn is bijvoorbeeld Hai
ik ben = ngo hai
jij bent = lee hai
wij zijn = ngo dee hai
en er is geen verleden tijd. Je zet er gewoon een woord zoals "gister" in.
Heb jij zo'n digibox geval? Dan zal je wrs wel ergens kunnen kijken. Ik hoop voor jou de tijdstippen goed meevallenquote:Op zaterdag 22 mei 2010 19:14 schreef static het volgende:
iemand enig idee op welk kanaal het WK wordt uitgezonden?
Brr, Frans. Waarom zoveel werkwoord vervoegingen...quote:Op zaterdag 22 mei 2010 19:23 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat is dan anders dan in het mandarijn want daarbij gebruik je wel degelijk delen als 过 en 了 om verleden/voltooide tijd aan te geven.
Uiteraard is het dan nog steeds makkelijker dan Frans met al die kutverbuigingen, maar toch.
quote:Producten en technologiën geleverd door Nederland(ers) in Hongkong:
Het paarse HKD 10 Hongkong dollars bankbiljet. Walt Disney Hong Kong - land drooggelegd door Nederlandse baggeraars. Hong Kong International Airport - land drooggelegd door Nederlandse baggeraars. Bagage transport systeem van de Hong Kong International Airport De klokken op de nieuwe Star Ferry Tower en op Queen’s Road Nine Building. Al het waterverkeer in de de Hongkong haven wordt gereguleerd door een door Nederlanders (HITT) ontwikkeld Vessels Tracking System (VTS). Pearl River Delta Water Quality Model, 1D-River Network & 3D-Estuary Model door Delft Hydraulics
De nieuwere briefjes zijn paarsquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |