Volkskrantquote:Kunstredacteur Peter van Brummelen van Het Parool was er vorige week gloeiend bij. In het Amsterdamse Oosterpark werd hij slapend aangetroffen op een bankje. Twee agenten maakten hem wakker en schreven een bekeuring uit. ‘Slapen op of aan de weg’, zo staat de overtreding op de bon omschreven. Transactiebedrag: 75 euro.
Paroolquote:De officier van justitie vindt de bekeuring ook overdreven, zij het om andere redenen. Ik heb mij wel schuldig gemaakt aan 'slapen op of aan de openbare weg', maar van overlast was daarbij volgens haar geen sprake. Ze adviseert daarom af te zien van de bekeuring. Dat gaat goed. Nu de rechter. Hij windt er geen doekjes: van hemzelf mag je in een park best wegdommelen. Maar in de APV staat dus dat het niet mag. ('Als u het daar niet mee eens bent, moet u niet bij mij, maar bij de politiek zijn.') Het vonnis daarom: meneer Van Brummelen is wel schuldig, maar hoeft niet te betalen.
quote:Op maandag 15 juni 2009 16:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volkskrant
Edoch:
[..]
Parool
Die argumentatie van de OvJ zou je kunnen overnemen, dat je geen last veroorzaakte. Echter, aangezien je aangeeft dat het een uitgaanssituatie betrof, en het dus wel eens in een binnenstad geweest zou kunnen zijn, kan ik me voorstellen dat je wel wat zwakker staat dan iemand die op een parkbankje ligt.
Je mag best slapen in de trein, hoor. Zolang je je schoenen niet op een bankje legt zonder een krant eronder en een geldig vervoersbewijs hebt.quote:Op maandag 15 juni 2009 16:58 schreef Trannellius het volgende:
Nooit geweten dat je daar een boete voor kunt krijgen, hoewel het met die uitleg nog enigszins te rechtvaardigen valt ook. Volgende keer dat ik weer eens in de trein in slaap dreig te vallen maar ff iets beter opletten
Jij snapt het principe van een openbare weg niet?quote:Op maandag 15 juni 2009 16:58 schreef Trannellius het volgende:
Nooit geweten dat je daar een boete voor kunt krijgen, hoewel het met die uitleg nog enigszins te rechtvaardigen valt ook. Volgende keer dat ik weer eens in de trein in slaap dreig te vallen maar ff iets beter opletten
Met een notebook op schootquote:
Tja, het is natuurlijk vooral om landloperij tegen te gaan, maar ook wel tegen mensen die lekker op straat hun roes uitslapen. En dat laatste was natuurlijk wel een beetje het geval, alhoewel de politie hier naar mijn mening beter gewoon even die persoon wakker had kunnen maken.quote:Op maandag 15 juni 2009 16:58 schreef Trannellius het volgende:
Eerst wakker maken, en dan bekeuren voor openbare dronkenschap.quote:Op maandag 15 juni 2009 17:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, het is natuurlijk vooral om landloperij tegen te gaan, maar ook wel tegen mensen die lekker op straat hun roes uitslapen. En dat laatste was natuurlijk wel een beetje het geval, alhoewel de politie hier naar mijn mening beter gewoon even die persoon wakker had kunnen maken.
Het verbod op landloperij is al uit het wetboek gehaald.quote:Op maandag 15 juni 2009 17:10 schreef Iblis het volgende:
[..]
Tja, het is natuurlijk vooral om landloperij tegen te gaan, maar ook wel tegen mensen die lekker op straat hun roes uitslapen. En dat laatste was natuurlijk wel een beetje het geval, alhoewel de politie hier naar mijn mening beter gewoon even die persoon wakker had kunnen maken.
Lijkt mij ook een mooiere oplossing als TS dan toch in de weg zou staan.quote:Op maandag 15 juni 2009 17:43 schreef MouzurX het volgende:
Wat is er idd mis met gewoon wakker maken en naar huis sturen?
Altijd maar boetes geven.. en dan afvragen waarom niemand ze mag
En je vrienden waren maar naar huis gegaan en jouw slapend achter gelaten?quote:Omdat mijn fiets stuk was zou ik bij een van hen achterop gaan.
Tijdens het nogal lange wachten op hen ben ik tegen een muurtje aan gaan staan. Vanwege het late tijdstip en toch ook aardig wat pilsjes ben ik daar in slaap gesukkeld.
Opeens wordt ik wakker gemaakt door drie agenten die echt rete chagerijnig waren. Vervolgens hebben zij me een boete gegeven voor 'slapen op of aan de weg' van welgeteld 90 euro.
Waarschijnlijk in opleiding en probeert zn target te halen.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
Agent uit 1986 en nu al een verzuurde lul.
Dat is de geboortedatum van onze eigen Joris toch?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
Ja, want die zet zijn geboortedatum bij de personalia van TS...quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
En verrassend genoeg heet de agent óók Joris en is hij geboren in Castricum. Net als TS. Wat een toeval!quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
Jij stond zeker achteraan bij het uitdelen van leesvaardigheid?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
Ik had me verslapen die ochtendquote:Op woensdag 17 juni 2009 07:56 schreef Pheno het volgende:
[..]
Jij stond zeker achteraan bij het uitdelen van leesvaardigheid?
In de park? Bij Alberto?quote:
APV.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
Maar goed, het is dus in NL Amsterdam verboden een uiltje te knappen in je eigen auto op bv een parkeerplaats langs de snelweg. Dit houd in dat als ik smorgens om zeg 04:00 ben op gestaan, de hele dag door NL toer niet even een tukkie mag doen, maar sterker nog, Vrachtwagens die Zondags in D niet mogen rijden en voor de grens staan, die chaufeurs mogen ook niet slapen.
Er is al jurisprudentie over zoals hierboven al aangegeven, en de rechter kan niks anders doen dan de bekeuring toetsen aan de APV, en als het daar in staat, zal TS niet in het gelijk worden gesteld, en zal hij moeten betalen. Agenten kunnen inderdaad beslissen om op basis van omstandigheden niet een verbaal op te maken, echter een rechter kan die afweging niet maken, enkel toetsen of een verbaal op basis van de APV terecht is, en daar staat geen uitzondering voor duffe studenten in lijkt me..quote:Op woensdag 17 juni 2009 09:34 schreef Roy_T het volgende:
Maar serieus: lekker voor de rechter laten komen. Ik geef je een hele grote kans om te winnen. Nee, het mag inderdaad niet, maar een agent wordt wel geacht een wet toe te passen met een bepaald doel lijkt me (dus: voorkomen dat zwervers op straat slapen).
Er zijn er meerdere die dit zeggen, ik ben enkele jaren geleden wel eens in een discotheek voor een muziekbox in slaap gevallen.quote:Op maandag 15 juni 2009 16:32 schreef heiden6 het volgende:
Eigenlijk zou je een prijs moeten krijgen, het is best knap om staand in slaap te vallen.
En uit die jurisprudentie blijkt dat de rechter oordeelde dat de beste man schuldig was, maar desondanks geen boete hoefde te betalenquote:Op woensdag 17 juni 2009 13:46 schreef fruityloop het volgende:
Er is al jurisprudentie over zoals hierboven al aangegeven, en de rechter kan niks anders doen dan de bekeuring toetsen aan de APV, en als het daar in staat, zal TS niet in het gelijk worden gesteld, en zal hij moeten betalen.
Je kunt niet staand slapen, hooguit wat versuffen.. je bent geen koe of paard. En een beetje suf met je ogen dicht staan, dat is niet strafbaar. Aanvechten dus, onzinboete.quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:57 schreef tha_one het volgende:
[..]
Er zijn er meerdere die dit zeggen, ik ben enkele jaren geleden wel eens in een discotheek voor een muziekbox in slaap gevallen.
Ik ben er niet trots op, maar sommige mensen slapen nu eenmaal gemakkelijk.
Dat vind ik zon droevenis he, een heel land, waar je het gewoon enorm goed hebt, beoordelen op één armzalige boete. Het is nou eenmaal verboden om midden op straat te slapen, klaar.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:05 schreef Kreator het volgende:
Wat een topland is het toch ook..
je realiseert je dat we in Nederland meer dan één rechter hebben?quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:46 schreef Roy_T het volgende:
[..]
En uit die jurisprudentie blijkt dat de rechter oordeelde dat de beste man schuldig was, maar desondanks geen boete hoefde te betalen
Ik was niet degene die begon over jurisprudentie en dat daar conclusies uit getrokken mogen worden voor deze zaak, ik ga slechts mee in die redenatie omwille van de discussiequote:Op donderdag 18 juni 2009 22:14 schreef Argento het volgende:
je realiseert je dat we in Nederland meer dan één rechter hebben?
Ik vind het een pracht van een Meer en Vaartverweer.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:28 schreef Pool het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat rechters met het verweer "Ik sliep niet, ik deed alsof" doen.Het zijn natuurlijk geen artsen die de slaap vaststellen. Zeker als je staat, dan kun je toch zeggen dat je alleen de mooie uitgaansavond à la Bassie nog even aan de binnenkant van je ogen wilde bekijken?
Ik denk dat de rechters een materieel slaapbegrip hanteren. Iets in de trant van 'de min of meer volledige afwezigheid van enige beweging van het lichaam of delen daarvan, terwijl de ogen gesloten zijn met het kennelijke doel te rusten, althans tot een zekere mate van ontspanning te komen'. Of je dan ook fysiologisch (of hoe je dat ook noemt) slaapt doet dan niet terzake. Want anders zou je je ook aan een boete kunnen onttrekken door te zeggen dat je probeerde in slaap te komen en je daarin gestoord werd door de verbalisant. Poging tot, zullen we maar zeggen.quote:Op donderdag 18 juni 2009 23:28 schreef Pool het volgende:
Ik vraag me trouwens af wat rechters met het verweer "Ik sliep niet, ik deed alsof" doen.Het zijn natuurlijk geen artsen die de slaap vaststellen. Zeker als je staat, dan kun je toch zeggen dat je alleen de mooie uitgaansavond à la Bassie nog even aan de binnenkant van je ogen wilde bekijken?
quote:Op maandag 31 augustus 2009 16:06 schreef elsy88 het volgende:
beste pekel123,
Zou je contact met me kunnen opnemen voor een interview op televisie over deze kwestie? Mijn e-mail is vermeerelsie@hotmail.com
Bedankt!
dat zal het geboortejaar van TS wel zijnquote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:27 schreef Isdatzo het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |