abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73304325
Gewoon deze petitie tekenen, want het is niet in belang vanmuzikanten:

http://www.PetitionOnline.com/bumablog/petition.html

Rolf
pi_73307751
quote:
De extra inkomsten komen Buma/Stemra goed uit. De organisatie maakte in mei dit jaar bekend over 2008 10,4 procent aan kosten in te houden op de in totaal 140 miljoen euro geïnde auteursrechten vanwege teleurstellende beleggingsresultaten.

zo kan ik ook mijn zakken vullen...
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 17:36:14 #28
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73311760
Jongens, leg die zogenaamd aan Buma verschuldigde bedragen bij elkaar en laat een fijne Joegoslaaf overkomen.

Opgelost.
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:35:51 #29
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_73313757
ik heb hier ook nog even een rekening voor hun liggen . copeerheving van mijn oude cassette bandjes en mijn dvd waar ik eigen spul op heb staan ..
inc rente met inflatie mee gerekend kom ik toch al gauw aan de 800.000 ¤ ach ik neem het niet zo nou met de prijzen want dat doen hun ook niet ..
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_73314785
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:48 schreef otterhouse22 het volgende:

Rolf
Dan moeten die muzikanten eerst maar eens hun banden met Buma/Stemra verbreken.
Je maakt mij niet wijs dat ze daartoe niet in staat zijn.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 21:48:44 #31
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73319688
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 19:12 schreef uiterstaardig het volgende:

[..]

Dan moeten die muzikanten eerst maar eens hun banden met Buma/Stemra verbreken.
Je maakt mij niet wijs dat ze daartoe niet in staat zijn.
Je hebt weinig keus, want Buma/Stemra blijft wel gewoon wat jou toekomt innen, maar als je geen lid wordt à 62,50 per jaar en eenmalig 45 euro, zie je daar geen cent van terug. Organisaties gaan natuurlijk niet een individu ook nog eens een bedrag betalen als Buma/Stemra al is langsgeweest.

Sowieso belachelijk dat Buma/Stemra kan beleggen trouwens. Waarvan dan precies? Het zou normaal zijn als er zonder winstoogmerk gewerkt wordt en alles wat er aan de strijkstok blijft hangen daadwerkelijke kosten zijn en de rest uitgekeerd wordt.
pi_73321419
Ik heb zelf een internetzender runnen, maar het wordt alsmaar duurder.
En weet je wat ze met het geld doen?

ZE BELEGGEN HET GELD!
dat is dus niet de bedoeling he, daar ga ik dus niet voor betalen.
Dit is gewoon stelen.
Ik heb echt wel een bijdrage over voor artiesten, maar niet voor dit soort praktijken.
ik sticht nog liever zelf een stichting op hiervoor

Rechtzaak volgt.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 10:08:24 #33
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_73328103
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 22:39 schreef Kwaliteit het volgende:
Ik heb zelf een internetzender runnen, maar het wordt alsmaar duurder.
En weet je wat ze met het geld doen?

ZE BELEGGEN HET GELD!
dat is dus niet de bedoeling he, daar ga ik dus niet voor betalen.
Ik ben het van harte met je eens, maar je blijft blijkbaar wél betalen. En velen met jou. Zo lang er niet een massale weigering komt, zullen ze zichzelf oeverloos blijven verrijken. Over de rug van hobbyisten en anderen heen, die ze bedreigen met leugens, torenhoge rekeningen en mafiose sancties.

Er zijn overigens wel wat halfslachtige pogingen gedaan om internetradiozenders in Nederland te verenigen tegen deze wandaden, maar helaas nooit met succes.
Stop the world, I want to get out.
pi_73328674
Maar waar moet je heen om hier iets tegen te doen?

Wat is buma uberhaupt? Is het een overheidsinstantie ofzo?
Waarom mogen zij geld eisen?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_73328895
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 11:01 schreef MouzurX het volgende:
Maar waar moet je heen om hier iets tegen te doen?

Wat is buma uberhaupt? Is het een overheidsinstantie ofzo?
Waarom mogen zij geld eisen?
Nee, Buma/Stemra is geen overheidsinstantie. Juridisch gezien kunnen ze dus ook alleen maar spreken uit naam van auteurs die op een of andere manier zijn aangesloten bij Buma/Stemra, bijvoorbeeld via hun platenlabel.

Het werkt ongeveer zo:

Volgens de Auteurswet 1912 heeft de auteur het auteursrecht op zijn werk. De auteur mag dan ook bepalen hoe zijn werk gebruikt mag worden. Als ik dus zelf een muzieknummer componeer en opneem, dan mag ik dus helemaal zelf weten hoe veel geld ik ervoor vraag. Ik kan bijvoorbeeld zeggen dat YouTube 1 euro per view moet betalen voor mijn muziek, of dat een radiostation 1 triljard euro moet betalen voor het uitzendrecht. Dat mag ik helemaal zelf weten.

Het probleem ligt erin dat ik in m'n eentje niet goed kan controleren of mijn rechten wel worden gerespecteerd. Dan zou ik bijvoorbeeld zelf de hele dag alle radiostations moeten luisteren. En als ik mijn nummer hoor langskomen zonder dat het station me 1 triljard euro heeft betaald, dan moet ik eigenhandig een gerechtelijke procedure tegen dat radiostation beginnen. Voor een populaire artiest wordt dat natuurlijk al gauw onbegonnen werk.

Hier komen de platenmaatschappijen en Buma/Stemra in beeld. Als ik daar lid van word, dan verplicht ik me om hetzij mijn auteursrecht te verkopen, hetzij om de platenmaatschappij/Buma/Stemra een exclusieve licentie te geven. In ruil daarvoor innen zij de door hun vastgestelde licentiekosten bij aanbieders zoals radiozenders en YouTube, en sluizen een deel van de inkomsten daaruit door naar mij.

Daarmee sla je twee vliegen in één klap:
- Ik hoef me niet meer druk te maken over het afdwingen van mijn rechten
- Radiozenders, YouTube etc. hoeven niet met elke artiest individueel over de licentiekosten en -voorwaarden te onderhandelen.

Maar er zit dus ook een nadeel aan: als auteur ben ik de zeggenschap over m'n eigen muziek kwijt. En als Buma/Stemra er dan maffiapraktijken op na blijkt te houden, dan kan ik niks doen, omdat ik m'n rechten aan hun heb verkocht en aan het contract vast zit.

(Zoals je merkt gaat het verhaal alleen over artiesten die direct of indirect bij Buma/Stemra zijn aangesloten. Als het gaat om onafhankelijke artiesten of om rechtenvrije muziek, dan staat Buma/Stemra buitenspel. Als ze dan toch een rekening sturen, is dat pure blufpoker)
  Moderator zaterdag 3 oktober 2009 @ 13:50:22 #36
8781 crew  Frutsel
pi_73332223
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:48 schreef otterhouse22 het volgende:

Rolf
mooie kick, speciaal naar gezocht?
hier dan maar verder, zet daar maar nieuwe info
Buma/Stemra wil geld voor muziekfilmpjes op blogs
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo