abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69985358
Vorig jaar hebben we een huis gekocht. We waren erg blij met de voortuin, want: weinig onderhoud. Ik ben dan ook vooral bezig geweest met de achtertuin. Omdat ik binnenkort wat vrije dagen heb, wil ik nu aan de voorkant beginnen. Ik ben vooral niet super handig ofzo, dus ik wil het niet te moeilijk maken, maar het wel flink veranderen.

Vereenvoudigde weergave van de tuin:

Het grijze is allemaal split. Ik vind het zelfs erg saai en vorig jaar zag het er zelfs met 7 flinke potten vol bloemetjes op de gele cirkel niet fleurig of groen uit.

Mijn idee:
- split op marktplaats en weg ermee
- worteldoek dat eronder ligt ook weghalen
- nieuwe tuinaarde erin
- er staat een japanse esdoorn (1,00 meter hoog en 1,20 meter breed), die laat ik staan
- vier nieuwe esdoorns erbij zetten
- tussen de bomen een aantal stapstenen (twijfel tussen boomstamringen of gele flagstones)
- opvullen met groenblijvende (zonder bloemetjes dus) bodembedekkers

Wat denken jullie daarvan? Het worden kleine esdoorns, een meter hoog ongeveer. Het groen is een stuk lager. Voor het huis, bij het raam laat ik de halve cirkel liggen. Dat is zo netjes en ik wil het wat vergroenen door er lage plantenbakken neer te zetten.

Schiet maar raak.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:03:52 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_69985548
Was jij je ramen met stenen ?

OT
misschien handig om de oppervlakte te vermelden...

Wie weet krijg je tuinontwerpen met maten etc in je PM
pi_69985674
O ja. Het is 5,20 bij 5 meter. Zo slim ben ik dus.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_69985884
Dit is dus een beetje het idee.

Een paar Japanse esdoorns in verschillende kleuren

En wat bodembedekkers

*OUD heilige*
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:14:23 #5
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_69985895
Wat je ook kan gaan doen is dit
If everything isn't black and white, I say, 'Why the hell not?'
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:15:58 #6
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_69985955
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:14 schreef Het_hupt het volgende:
[ afbeelding ]
Heb me altijd afgevraagt wat zulke stenen nou in NL kosten

Hier liggen ze namelijk overal verspreidt misschien leuke handel
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:17:32 #7
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_69986001
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:15 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Heb me altijd afgevraagt wat zulke stenen nou in NL kosten

Hier liggen ze namelijk overal verspreidt misschien leuke handel
die tuin heb ik aangelegd
pi_69986059
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:14 schreef Het_hupt het volgende:
[ afbeelding ]
Dat is dus
A- te technisce
B- te grijs
C- te veel tillen
D- totaal niet groen

Wel erg mooi gedaan!
*OUD heilige*
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:24:16 #9
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_69986199
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:17 schreef Het_hupt het volgende:

[..]

die tuin heb ik aangelegd
Mooi gedaan

En wat kostten die stenen ?
pi_69986319
waarom niet een beetje oerwoudachtig. Plantenbakken van gele stenen en varens
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:28:56 #11
112500 Het_hupt
Ajetoooooooo
pi_69986343
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:24 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Mooi gedaan

En wat kostten die stenen ?
geen idee
dat zijn dingen die de baas regelt
  vrijdag 12 juni 2009 @ 21:59:44 #12
1762 YPPY
Yppiaans
pi_69987254
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:28 schreef ManianMan het volgende:
waarom niet een beetje oerwoudachtig. Plantenbakken van gele stenen en varens
Dat kan ook, maar het is al niet zo'n grote tuin en ik ben bang dat het dan nog kleiner lijkt.
*OUD heilige*
pi_69987904
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:59 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dat kan ook, maar het is al niet zo'n grote tuin en ik ben bang dat het dan nog kleiner lijkt.
Dat is jammer, ik zal nog iets bedenken misschien komt mijn fantasie weer van pas
pi_69989606
Mooie tekeningen Yppy!
Kun je niet gewoon gras doen met een paar leuke plantenbakken?
  zaterdag 13 juni 2009 @ 07:22:35 #15
1762 YPPY
Yppiaans
pi_69993911
Knap he, ik en excel.

Gras is niet praktisch, het grind wordt nu al gebruikt als kattenbak door de halve straat en het grasveldje achter ook. Het gras bijhouden achter (wat ik eigenlijk komend jaar gewoon opnieuw aan moet leggen) vind ik al zoveel werk. En een vriendin heeft het zo leuk gedaan met allemaal plantjes op de grond. Maar die hebben er zelfs een kronkelpad in gemaakt. En heuvels.
*OUD heilige*
  zaterdag 13 juni 2009 @ 07:24:48 #16
1762 YPPY
Yppiaans
pi_69993914
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 22:20 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dat is jammer, ik zal nog iets bedenken misschien komt mijn fantasie weer van pas
Op zich heb je wel gelijk hoor, maar ik doe het dan een beetje mini met ipv de plantenbakken (die wel achter op de stenen komen) de stepstones voor het kleurtje en dan van alles door elkaar op de grond. Vanaf de grond gezien is dat best oerwoud denk ik.
*OUD heilige*
pi_70005888
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 07:24 schreef YPPY het volgende:

[..]

Op zich heb je wel gelijk hoor, maar ik doe het dan een beetje mini met ipv de plantenbakken (die wel achter op de stenen komen) de stepstones voor het kleurtje en dan van alles door elkaar op de grond. Vanaf de grond gezien is dat best oerwoud denk ik.
Dat is ook cool, het komt er eigenlijk op neer dat je een paar oerwoud plantjes er in kunt zetten, zo lijk de tuin een beetje op een jungle en dat is een hele belevenis
  maandag 15 juni 2009 @ 07:44:26 #18
1762 YPPY
Yppiaans
pi_70015418
quote:
Op zaterdag 13 juni 2009 17:52 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Dat is ook cool, het komt er eigenlijk op neer dat je een paar oerwoud plantjes er in kunt zetten, zo lijk de tuin een beetje op een jungle en dat is een hele belevenis
Zoiets ja en omdat ik er een paar boompjes neerzet, wil ik de planten niet te hoog laten worden. Het is niet zo'n grote tuin en het wordt dan al snel slordig. Nu hoop ik dat het wel een beetje 'gepland' lijkt. Lastig uitleggen. Vrienden zijn vorig jaar met zo'n tuin begonnen en dat vind ik echt leuk. De bodembedekkers gaan nu tegen elkaar aan groeien en het wordt zo'n mooi tapijt. Heel afwisselend en zeker niet saai. Ik ga daar ook wat stekjes halen.
*OUD heilige*
  maandag 15 juni 2009 @ 10:29:52 #19
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_70018384
Ik zou meteen dat gedeelde pad verwijderen, of zo breed maken dat wanneer de buren het doen, jij niet met een half pad zit.

JE kunt met wat keien en geschikje planten ook een rotstuintje maken. Let gewoon goed op welke planten wanneer bloeien en dat je wat groenblijvers er tussen doet.
  maandag 15 juni 2009 @ 10:33:30 #20
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_70018465
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:19 schreef YPPY het volgende:

[..]

Dat is dus
A- te technisce
B- te grijs
C- te veel tillen
D- totaal niet groen

Wel erg mooi gedaan!
De juiste rotsplanten en bodembedekkers erin en het is wel groen.
Die tuin leeghalen is ook veel tillen.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 09:44:35 #21
1762 YPPY
Yppiaans
pi_70051390
quote:
Op maandag 15 juni 2009 10:33 schreef blaatertje het volgende:

[..]

De juiste rotsplanten en bodembedekkers erin en het is wel groen.
Die tuin leeghalen is ook veel tillen.
Je bedoelt dat stuk tussen die grote stenen? Dat vind ik wel erg leuk! Maar dan inderdaad wat meer groen. We hebben nu ook wat keien om de boom heen liggen en dat vind ik wel leuk. Had bedacht om daar zand in te gooien en er dan wat rotsplantjes tussen te doen, maar ik vind het lastig dan niet te nep te laten lijken. Ik zou dat dan bij alle boompjes precies hetzelfde doen en dat ziet er weer onnatuurlijk uit.
*OUD heilige*
  dinsdag 16 juni 2009 @ 10:36:32 #22
910 Barbie
Graduated Fool
pi_70052823
Heb je een fotootje van hoe het er nu uit ziet, xYppy?
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_70054411
tvp omdat ik nog heel veel tuin moet inrichten
  dinsdag 16 juni 2009 @ 11:52:56 #24
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_70055090
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 09:44 schreef YPPY het volgende:

[..]

Je bedoelt dat stuk tussen die grote stenen? Dat vind ik wel erg leuk! Maar dan inderdaad wat meer groen. We hebben nu ook wat keien om de boom heen liggen en dat vind ik wel leuk. Had bedacht om daar zand in te gooien en er dan wat rotsplantjes tussen te doen, maar ik vind het lastig dan niet te nep te laten lijken. Ik zou dat dan bij alle boompjes precies hetzelfde doen en dat ziet er weer onnatuurlijk uit.
Inderdaad, dat bedoel ik.
Gewoon hier en daar grote stenen neerleggen. Dan weer een apart, dan weer groepjes. Ik zou zeker niet allemaal cirkels om de bomen maken. Tussen een paar stenen kun je prima bepaalde planten poten. Voor anderen maak je een kruisvormige snee in het worteldoek en je zet ze zo in het grind. Bodembedekkers als Maagdenpalm en Penningkruid woekeren dan nog lustig tussen het grind door. Die kun je rustig meerdere malen per jaar deels weghalen omdat anders zo je hele tuin er vol mee zit.
En denk ook aan naaldboompjes, een kleine soort jeneverbes of van die dingen die laag bij de grond blijven. Die blijven ook in de winter groen. Let wel goed op hoe hoog ze maximaal kunnen worden. Als er niets bij staat, ga er dan vanuit dat dat zo 2-3 meter is.

Let verder op dat niet alles in mei juni bloeit.
En als je het leuk vind past een kleine fontein ook altijd goed in een rotstuintje.

[ Bericht 7% gewijzigd door blaatertje op 16-06-2009 11:59:04 ]
pi_70055457
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 21:13 schreef YPPY het volgende:
Dit is dus een beetje het idee.
[ afbeelding ]
Oeh, da's mooi spul
Ik begrijp uit de naam van de afbeelding dat het kamperfoelie is. Maar weet iemand welk type?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')