Want een tandwiel is zowel gelijk als een tafel als aan een knikker?quote:Op maandag 15 juni 2009 14:11 schreef chevere het volgende:
[..]
Net alsdat de onderlingre snelheid tussen 2 tandwielen de som van 0 geeft. Zo is de onderlinge snelheid tussen de tafel en een knikker ook 0.
1 - 1 = 0
Kun je daar eens gewoon duidelijk antwoord op geven in plaats van met tandwielen aan te komen?quote:Op maandag 15 juni 2009 13:55 schreef gnomaat het volgende:
Rude, vertel mij eens:
Wat is de positie van de knikker, en van de tafel, op t=0?
Wat is de positie van de knikker, en van de tafel, op t=1?
En dat is geen snelheidsverschil?
Maar antwoord ook vooral hier nog eens op:
[..]
En wat was er nou precies mis met mijn definities van verplaatsen en bewegen?
Dat laatse is dus relatief. Als de tandielen een as aadrijven, dan beweegt een voertuig vooruit.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:28 schreef gnomaat het volgende:
Voor de duidelijkheid, dit dus:
[..]
Kun je daar eens gewoon duidelijk antwoord op geven in plaats van met tandwielen aan te komen?
Tandwielen zijn geen knikkers.
(en voor de volledigheid, volgens mijn definities: draaiende tandwielen bewegen wel en verplaatsen niet, rollende knikkers bewegen en verplaatsen wel).
1sec en 2sec.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:37 schreef Pie.er het volgende:
En doe nou eens alsof je het uitlegt aan domme mensen die nog niet snappen dat tijd en ruimte hetzelfde is.quote:
Heb je het nu over actie = -reactie?quote:Op maandag 15 juni 2009 14:33 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat laatse is dus relatief. Als de tandielen een as aadrijven, dan beweegt een voertuig vooruit.
De gezamelijke som van alles wat beweging veroorzaakt is 0, maar dit zorgt dus voor verplaatsing.
Zie een wiel als een heel klein tandwiel en de aarde als een heel groot tandwiel. De som van snelheid deze 2 "tandwelen" heffen elkaar toch op?
Ik vroeg om posities, geen tijdstippen. De tijdstippen had ik zelf al gegeven, ik wil juist de posities van de knikker en de tafel op die tijdstippen.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:41 schreef chevere het volgende:
1sec en 2sec.
Jij vraagt toch om t1 en t2. Nu geef ik je die en is het weer niet goed?quote:Op maandag 15 juni 2009 14:44 schreef Pie.er het volgende:
[..]
En doe nou eens alsof je het uitlegt aan domme mensen die nog niet snappen dat tijd en ruimte hetzelfde is.
Lezen Rude:quote:Op maandag 15 juni 2009 14:52 schreef chevere het volgende:
Jij vraagt toch om t1 en t2. Nu geef ik je die en is het weer niet goed?
quote:Op maandag 15 juni 2009 14:37 schreef Pie.er het volgende:
Dan heb je het verkeerd gelezen. De vraag was wat de positie van knikker en tafel was op die tijdstippen.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:52 schreef chevere het volgende:
hij rolt toch? dan maakt er op t2 toch een ander punt van de knikker contact met de tafel dan op t1?quote:Op maandag 15 juni 2009 14:52 schreef chevere het volgende:
[..]
t1 = 12.00.00sec
t2 = 12.00.01sec
De knikker heeft zich verplaatst in de tijd, maar heeft niet bewogen t.o.v. de tafel.
Dat klopt. Maar dat geld ook andersom. Een ander punt van de tafel maakt contact met een ander punt van de knikker. Het is precies hetzelfde als 2 tandielen die ronddraaien t.o.v. elkaar.quote:Op maandag 15 juni 2009 14:57 schreef Yorrit het volgende:
[..]
hij rolt toch? dan maakt er op t2 toch een ander punt van de knikker contact met de tafel dan op t1?
welke snelheden? omtreksnelheid of hoeksnelheid?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:11 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat geld ook andersom. Een ander punt van de tafel maakt contact met een ander punt van de knikker. Het is precies hetzelfde als 2 tandielen die ronddraaien t.o.v. elkaar.
De som van alle snelheidsverschillen is 0.
Lees eens iets. De knikker verplaast zich wel. Maar heeft geen snelheidsverwschil t.o.v. de tafel, net als dat 2 tandwielen ook geen snelheidsverschil hebben t.o.v. zichzelf/quote:Op maandag 15 juni 2009 15:14 schreef gnomaat het volgende:
Rude,
WAT IS DE POSITIE VAN DE KNIKKER, EN VAN DE TAFEL, OP T=0?
WAT IS DE POSITIE VAN DE KNIKKER, EN VAN DE TAFEL, OP T=1?
(de tijdstippen heb ik dus zelf gegeven, ik vraag om de posities van de knikker en de tafel op die tijdstippen)
Kun je me nu eens gewoon die posities noemen, of ontwijk je de vraag?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:16 schreef chevere het volgende:
Lees eens iets. De knikker verplaast zich wel. Maar heeft geen snelheidsverwschil t.o.v. de tafel, net als dat 2 tandwielen ook geen snelheidsverschil hebben t.o.v. zichzelf/
Ja, hij ligt eerst op het midden van de tafel en daarna op het randje. Duidelijk?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:17 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Kun je me nu eens gewoon die posities noemen, of ontwijk je de vraag?
en in de tussentijds is hij verplaatst (hij ligt op een andere plaats op tafel), en heeft bewogen (zijn orientatie tov de tafel is veranderd), niet?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:21 schreef chevere het volgende:
[..]
Ja, hij ligt eerst op het midden van de tafel en daarna op het randje. Duidelijk?
Dat mag je zo zeggen. Maar heeft de knikker bewogen of schoof de tafel onder hem door?quote:Op maandag 15 juni 2009 15:28 schreef Yorrit het volgende:
[..]
en in de tussentijds is hij verplaatst, en heeft bewogen, niet?
In beide gevallen is er een snelheidsverschil geweest.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:29 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat mag je zo zeggen. Maar heeft de knikker bewogen of schoof de tafel onder hem door?
Ik had verderop gezegd, omdat posities relatief zijn, neem maar de posities t.o.v. de grond waar de tafel op staat. In dat geval heeft de knikker bewogen, en de tafel niet.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:29 schreef chevere het volgende:
Dat mag je zo zeggen. Maar heeft de knikker bewogen of schoof de tafel onder hem door?
Juist, en die kun je wegstrepepn t.o.v. elkaar.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:32 schreef Pie.er het volgende:
[..]
In beide gevallen is er een snelheidsverschil geweest.
nee, afgelegde weg van 1 maar naar links + 1 maal naar rechts. alleen je uiteindelijke positie is in dat geval hetzelfdequote:Op maandag 15 juni 2009 15:39 schreef chevere het volgende:
1x naar links + 1 maal naar rechts = afgelegde weg van 0.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |