quote:Op vrijdag 12 juni 2009 12:59 schreef Zith het volgende:
[..]
IddBij mien oma als we op bezoek kwamen had ze 3 groote vlaaien gemaakt en die moesten we 1) allemaal proeven en 2) helemaal op voordat we weg mochten
![]()
Of limburgse begravenissenEerst sad over je dode vlaaienbakkende oma en een kwartier later aan het vlaaien buffet met 21 verschillende vlaaien en haring salade
Daar faalde je wel. Slagroom op een vlaaiquote:Op vrijdag 12 juni 2009 12:56 schreef Zith het volgende:
WTF is een oude hollandse stroopwafel vlaaiEcht zo'n marketing product van het laatste jaar, mede mogelijk gemaakt door Ik Houd Van Holland! en Mona Oud Hollandse Stroopwafel Pudding.
![]()
Echte top vlaaien zijn onder andere de volgende:
Rijstevlaai;
Kersenvlaai;
Appelkruimelvlaai;
Slagroom puddingvlaai;
Zwarte Pruimenvlaai.
Klaar.
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 13:24 schreef Christiaan het volgende:
[..]
Daar faalde je wel. Slagroom op een vlaai.
Echt niet zo vreemd hoor...quote:De Limburgse vlaai
Vlaai komt oorspronkelijk uit Weert in Limburg, maar tegenwoordig kun je vlaai in heel Nederland krijgen. De Limburgse vlaai wordt vaak vergeleken met taart, maar er bestaan duidelijke verschillen. Vlaai bestaat uit een platte vlaaibodem met opstaande randen en deze wordt vervolgens gevuld met vruchten, zoals kersen en appels. Bovenop de vlaai zit vaak slagroom. De bodem van een taart is gemaakt van cakebeslag zonder boter. Dit is een stuk luchtiger. De buitenkant wordt vaak versierd met slagroom, chocolade- of notenstrooisel of platte stukjes chocolade. Een echte Limburgse vlaai is een vlaai die in zijn geheel gebakken is. Alleen de vulling en eventueel de slagroom worden later toegevoegd.
Ok, blijkbaar welquote:Vlaai bestaat uit een vlaaibodem van deeg (meestal met een diameter van 27 tot 30 centimeter), die plat is, met opstaande randen. De vlaai wordt vervolgens gevuld met vruchten, zoals kruisbessen, kersen, pruimen, appel, abrikozen-linzen of rijst. Oorspronkelijk wordt geen slagroom gebruikt, ook al komt dit tegenwoordig toch vaak voor.
Als je bang bent voor de pure looks wel ja!quote:
Tiramisu is geen vlaai, een vlaai is een vlaai als hij geheel gebakken wordt.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:41 schreef Florian_ het volgende:
Ik vind appel-kruimelvlaai nog steeds het beste.
Of tiramisu.
Had goede vla gekocht, dan hadden ze niets over gelaten.quote:Op vrijdag 12 juni 2009 17:45 schreef LockonStratos het volgende:
Ik heb wat er over is mee naar huis genomen
Of negervlaai, met verse stukjes negerquote:Op vrijdag 12 juni 2009 15:41 schreef Florian_ het volgende:
Ik vind appel-kruimelvlaai nog steeds het beste.
Of tiramisu.
quote:Op vrijdag 12 juni 2009 08:11 schreef Salatrel het volgende:
in een ver verleden was ik in limburg.... dacht bij mezelf hmm lekker vlaai eten
kom ik die vlaaierie uit wat staat er op de doos? made in rotterdam... godverdegodver daar kom ik net vandaan he
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |