Hoi TS,
Ik herken jouw probleem heel erg. Ik heb zelf geen last van angst voor de tandarts, maar ik voel me ook vaak genegeerd als ik in die stoel lig en ik word ontzettend zenuwachtig tijdens de behandeling.
Ik ben nu 23 en ik heb heel vaak situaties vermeden waarin ik een tandarts tegen zou kunnen komen, dit heeft me alleen maar gedoe bezorgd. Uiteindelijk krijg ik er toch weer mee te maken. Een vriend van me heeft me kalmerende pilletjes laten proberen die hij zelf gebruikte voor een halfjaarlijkse controle, maar het hielp bij mij niet. Het helpt bij mij duidelijk wel als ik me goed heb voorbereid. Als ik meer dan een week van tevoren al wat oefen met ontspannen m'n mond open doen, raak ik minder in de war. Ik geef soms ook aan bij de assistente dat ik moeite heb met ontspannen, ze laat meestal merken dat ze daar begrip voor heeft en dat stelt me gerust.
Ik raad je in ieder geval aan om behandelingen niet uit de weg te gaan, want het kan je veel zelfvertrouwen geven als het een keer wél goed gaat! Ik heb op mijn 19e een beetje met tegenzin een kunstgebitje gekocht van de Lidl (dit was een idee van een vriendin) en het heeft me veel zelfverzekerder gemaakt. Ik vond het werk heel leuk om daarmee te experimenteren en ik werd er minder angstig door.
Misschien kun je ook bewust op zoek gaan naar een baantje waarin je veel tegen mensen moet praten. Probeer je niet te druk te maken als je voelt dat je gezicht rood wordt, want ik denk dat daar niet veel tegen te doen is. De mensen begrijpen je wel, de meeste tandarsten zullen ook wel een beetje nerveus zijn voor hun eigen behandeling.
Het probleem dat je het gevoel hebt dat er niet weet wat je te wachten staat, komt denk ik ook doordat je misschien je gebit niet zo mooi vind. Ik denk zeker dat het wel uitmaakt of je jezelf ook interessant en mooi genoeg vindt. Ik merk dat lolbroeken er minder moeite mee hebben, omdat ze zo overtuigd zijn van hun eigen grappigheid. Dat heeft ook te maken met zelfvertrouwen.
Ik heb een paar weken geleden tegen mijn familie en vriend gezegd dat ik vond dat er nooit naar mij geluisterd werd en dat mensen vaak hun hoofd wegdraaide als ik iets te zeggen had. Ze zeiden dat ik niet zo'n mooi gebit had en dat er soms wat vreemde luchtjes uit me kwamen als ik aan het woord was. Misschien helpt het om vaker je tanden te poetsen, of wat extra te flossen. Veel mensen met angst voor de tandarts weten onbewust dat hun gebit niet in orde is.