*** VERVOLG ONDERZOEK ***Als vervolg op de openingspost waarbij pure steun- en weerstandsniveaus werden getest heb ik een test gedraaid waarbij een eenvoudige trendindicator is toegevoegd. Trades worden alleen aangegaan in de richting van de 'trend'. Dit begint al aardig te lijken op de manier waarop veel mensen in de praktijk traden.
Als trendindicator gebruik ik de welbekende crossing van een snel moving average (MA) met een traag moving average. Indien de fast MA boven de slow MA staat ga ik uitsluitend long (dus afketsen vanaf een steunniveau of breakout door een weerstand). Indien de fast MA beneden de slow MA staat dan ga ik uitsluitend short (dus afketsen van een weerstandsniveau of breken van een oude bodem.
Zie plaatje hieronder.
![]()
De periode van de slow MA is 2x zo lang als het fast MA. Beiden worden lineair geschaald met de grootte van de kleinste golf zodat de verhoudingen blijven kloppen als ik de minimale golfgrootte varieer (zie openingspost).
Om het aantal testen te beperken maak ik de marge van de steun/weerstands zones nul. Ik gebruik dus het exacte niveau van de toppen en bodems (zie bovenstaande plaatje). In plaats van deze marge te varieren (zoals in de OP) test ik nu 3 verschillende waarden van de MA-crossings (MASlow blijft 2x zo snel als MASlow en ik varieer de snelheid van beiden met dezelfde factor).
Resultaten hieronder.
Grafiek1: Ga long bij afketsen op een steunniveau, alleen als MAfast>MAslow
![]()
Grafiek2: Ga long als een weerstandsniveau wordt doorbroken, alleen als MAfast>MAslow
![]()
Grafiek3: Ga short als de koers afketst tegen een weerstand, maar alleen als MAfast<MAslow
![]()
Grafiek4: Ga short bij breken van een steunniveau, maar alleen als MAfast<MAslow
UitlegZie eerst de uitleg in de OP. Alleen is de 'marge' parameter nu vervangen door de MA's. Je ziet steeds 4 De lijnen in dezelfde kleuren. Deze hebben betrekking op verschillende parameters voor de MA's en verder alle parameters hetzelfde. Eén van de lijnen is dikker dan de andere 3 en dat is de strategie
zonder trendfilter (en verder alle parameters hetzelfde).
Belangrijk!Doordat er minder trades overblijven bij toepassen van het trendfilter is er een grotere foutmarge in de statistiek. Eigenlijk moet je alleen conclusies trekken op het gebied rond x=2. Alles ver naar rechts is eigenlijk onbruikbaar want gebaseerd op veel te weinig trades.
Conclusies1) Ik zie geen bewijs dat het toegevoegde trendfilter het resultaat verbetert.
2) De (marginale) edge die er lijkt te zijn bij het breken van steun en weerstand die ik ook al in de OP aangaf blijft overeind. Het is echter sterk de vraag of dat in de praktijk winstgevend valt uit te nutten.