Vanochtend kaartjes voor Editors in 013 gehaald

. Had niet verwacht om ze ooit nog eens in 013 terug te zien. Op dit moment tevens het enige concert wat ik in de planning heb. Denk vorig jaar in totaal bijna 40 (betaalde) optredens gezien, dit jaar pas een stuk of 6 ofzo... De concert-moeheid is nog altijd niet over

.
Begin dit jaar Oasis, Osdorp Posse-afscheidshow in Arnhem, Sia in de Melkweg (fantastische show, aanbevolen!), en in Doornroosje Loney, Dear en The Veils gezien. Iemand nog bij die laatste geweest? In 2007 werden The Veils geplaagd door het gebruikelijke klets-publiek in Doornroosje, waardoor de gebruikelijke toegift ons door de neus geboord werd. Deze keer had Finn stemproblemen, waardoor hij vlak voor de toegift (akoestische versies van "Lavinia", "The Tide" en "Sun Gangs") het podium verliet

.
En in april natuurlijk naar New York gevlogen voor het benefietconcert van de David Lynch Foundation. Niet dat mij die organisatie wat doet, ze vragen namelijk geld voor meditatie voor kinderen... Dat zal allemaal wel, maar waar het mij om ging was dat Paul McCartney en Ringo Starr met elkaar in één programma stonden. Kaarten waren tussen de 250 en 550 dollar, en je kon zelfs VIP tickets voor 10.000 dollar kopen

! Er pasten 5000 mensen in het theater - waarvan de helft naar relaties ging - voor Amerikaanse begrippen intiem om de grootste muzikant aller tijden te kunnen zien. De voorverkoop was een ramp, naar verluid hebben ze 100.000 aanvragen in een paar minuten binnen gekregen... Tegen alle verwachtingen in met veel geluk en een paar vriendelijke Amerikanen die ik eeuwig dankbaar ben tóch kaarten kunnen scoren.
Het was vanzelfsprekend een onvergetelijke avond in de Radio City Music Hall. De avond begon met Angelo Badalamenti (Twin Peaks theme) Moby en Bettye LaVette, daarna de ongekend populaire Sheryl Crow. Ook Eddie Vedder, Jim James (My Morning Jacket) en Ben Harper. Zelfs Donovan, Mike Love (Beach Boys) en Paul Horn. David Lynch, Howard Stern en Jerry Seinfield deden speeches. Vaak komisch, maar doordrenkt in meditatie-propaganda. Ik kom me er niet druk om maken, er waren 2 Beatles in het huis... Ringo was fantastisch live. Leuke set, met grappige anekdotes. Maar toen Paul McCartney na 4 uur opkwam... Onbeschrijfelijk, dus ik laat het hierbij

.
Na 45 minuten met enkel classic songs uit z'n repertoire, waaronder uit elk Beatles-jaar één track, merkte je dat er nóg iets stond te gebeuren... Ringo Starr en Paul McCartney in één programma, je zou denken dat ze in ieder geval wel íets samen ging spelen. Maar na The Beatles hadden ze nooit meer samen zingend op het podium gestaan, dus ik had weinig verwachtingen. Toen kwam het magische moment:
"Ladies and gentlemen, Billy Shears!". En de rest is geschiedenis.
Toen ze daarna ook nog samen "I Saw Her Standing There" speelden, met Ringo op drums, was het compleet. De ritme-sectie van The Beatles samen...
Voldoet misschien niet aan álle indie-eisen, maar ik dacht: Laat ik het topic weer een beetje tot leven brengen met concert-belevenissen

.