abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69890786
quote:
Alle vmbo-leerlingen moeten de kans krijgen om een diploma op het hoogste niveau te halen. Dat vindt staatssecretaris Van Bijsterveldt van Onderwijs. Dat betekent dat vmbo'ers die een praktijkgericht diploma halen, daarna moeten kunnen doorstromen naar bijvoorbeeld de theoretische leerweg.

De staatssecretaris wil ook de laatbloeiers helpen. Nu mag je maximaal vijf jaar op het vmbo blijven, de staatssecretaris wil dat maximum afschaffen.

Met deze maatregelen zouden enkele honderden leerlingen per jaar geholpen zijn. Vandaag stuurt de staatssecretaris een brief over dit onderwerp naar de Tweede Kamer.
Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16076

Waarom zouden alle vmbo-leerlingen het hoogste niveau moeten kunnen halen? Wat is zo'n papiertje dan nog waard? Survival of the fittest enzo (alhoewel, "VMBO" en "fittest" combineren al niet goed natuurlijk ).
pi_69890965
Het laat in ieder geval zien dat de persoon doorzettingsvermogen heeft bijvoorbeeld.
Allah Al Watan Al Malik
pi_69891026
Al doen ze er 12 jaar over dan nog. Ik begrijp niet wat er erg aan is als leerlingen er een jaartje extra overdoen om hun diploma te behalen. Het is alleen maar toe te juichen als de loodgieter die thuis de CV-ketel komt inhangen in staat is om de engels- of duitstalige handleiding van dat ding netjes uit te leggen aan zijn collega's / klant en dat hij in staat is om zijn opdrachtbonnetjes in correct nederlands in te vullen.
pi_69891095
Het lijkt me in principe een goed idee. Alles wat eraan bijdraagt dat jongeren zonder diploma of met te weinig kennis van school gaan, is mooi meegenomen.
pi_69891115
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:13 schreef isogram het volgende:
Het lijkt me in principe een goed idee. Alles wat eraan bijdraagt dat jongeren zonder diploma of met te weinig kennis van school gaan, is mooi meegenomen.
Klopt maar het is al 'lang leve de lol' op de gemiddelde VMBO...
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:14:33 #6
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_69891123
Ik ben er ook blij mee. Achteraf mensen in een traject opleiden is oneindig veel duurder.. dan liever zo.
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:17:13 #7
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_69891220
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:13 schreef isogram het volgende:
Dit dus. Is waardevol om een diploma te hebben, biedt ze een beter toekomstperspectief en de kans wordt groter dat ze later netjes belasting gaan betalen, want dat is het natuurlijk om te doen.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:18:25 #8
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69891257
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:04 schreef Resco het volgende:

[..]

Bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/16076

Waarom zouden alle vmbo-leerlingen het hoogste niveau moeten kunnen halen? Wat is zo'n papiertje dan nog waard?
Zolang je het niveau handhaaft, is het alleen maar toe te juichen dat leerlingen voor het hoogste niveau gaan. Dat doet niets af aan de waarde van dat papiertje.

De schoen begint pas te wringen als je beleidsmatig een bepaald percentage leerlingen op dat niveau wil hebben, of je scholen beloningen gaat geven voor het aantal afgestudeerde Niveau 4-VMBO'ers.
pi_69891327
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:14 schreef Mdrop het volgende:

[..]

Klopt maar het is al 'lang leve de lol' op de gemiddelde VMBO...
Deels wel natuurlijk maar er zijn ook veel VMBO leerlingen die het daadwerkelijk moeilijk hebben met de stof die ze moeten leren. Waarom zou je die na 5 jaar van zo'n school af willen schoppen?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_69891375
Ik vind het nieuwsbericht een beetje onduidelijk? Was het vroeger dan zo dat je niet door kon stromen? Da's toch raar?
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:49:18 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69892339
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:22 schreef LoggedIn het volgende:
Ik vind het nieuwsbericht een beetje onduidelijk? Was het vroeger dan zo dat je niet door kon stromen? Da's toch raar?
Vroeger mocht je maximaal 5 jaar op het VMBO blijven blijkbaar. Dus als je in de eerste een keer blijft zitten, kan je na je eindexamen niet meer doorstromen naar een hoger niveau, maar moet dat via bijv. het MBO.

denk ik
pi_69892348
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Deels wel natuurlijk maar er zijn ook veel VMBO leerlingen die het daadwerkelijk moeilijk hebben met de stof die ze moeten leren. Waarom zou je die na 5 jaar van zo'n school af willen schoppen?
Natuurlijk zijn die er, maar naar mij mening zijn er meer mensen die het 6e jaar gebruiken alsnog een half jaar hangen en lol trappen dan echt serieus wat doen.
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:50:35 #13
217708 Luiheid
Luiheid kent geen tijd.
pi_69892380
Ervaring mee?
Was je erbij?
  woensdag 10 juni 2009 @ 11:52:41 #14
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_69892437
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:49 schreef Mdrop het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn die er, maar naar mij mening zijn er meer mensen die het 6e jaar gebruiken alsnog een half jaar hangen en lol trappen dan echt serieus wat doen.
Raar dat je dan eerst ambitieus bent om extra lang door te gaan op school om vervolgens op school geen reet uit te voeren terwijl je dat, na 4 jaar VMBO, ook thuis had kunnen doen...

OT: Lijkt me een uitstekend idee zeker om in tijden zoals nu, mensen extra te motiveren om verder te leren en zichzelf op een hoger plan te kunnen zetten dan meteen maar de werkvloer op te gaan.
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_69892520
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:49 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Vroeger mocht je maximaal 5 jaar op het VMBO blijven blijkbaar. Dus als je in de eerste een keer blijft zitten, kan je na je eindexamen niet meer doorstromen naar een hoger niveau, maar moet dat via bijv. het MBO.

denk ik
Hmm.. Dus eigenlijk maakte het geen zak uit?
  † In Memoriam † woensdag 10 juni 2009 @ 11:56:29 #16
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_69892564
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:20 schreef du_ke het volgende:

[..]

Als je te dom bent voor VMBO kan je beter gewoon praktijkonderwijs gaan volgen ipv. je VMBO te hale in heel veel jaar.
Carpe Libertatem
pi_69892639
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:56 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Als je te dom bent voor VMBO kan je beter gewoon praktijkonderwijs gaan volgen ipv. je VMBO te hale in heel veel jaar.
Een redelijk groot deel van de VMBO opleidingen zijn al dicht verwant aan het praktijkonderwijs (waar leerlingen vaak ook al 6 jaar of meer over doen). Dan kan wat langer in regulier onderwijs met uiteindelijk een diploma zomaar eens beter uitpakken (en goedkoper voor de maatschappij)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_69894649
Opzich een goed plan... voor 6 jaar er over te doen heb je nog steeds doorzettingsvermogen nodig ... zeker omdat er een sleur in komt...

de echte rotte appels haken toch wel af...
I'm not the man you think I am!
  woensdag 10 juni 2009 @ 13:00:55 #19
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_69894924
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:55 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Hmm.. Dus eigenlijk maakte het geen zak uit?
Tja, dat snap ik ook niet zo. Volgens mij kan je in de oude situatie even snel instromen in een MBO4-opleiding als in de nieuwe situatie.
  woensdag 10 juni 2009 @ 13:07:58 #20
3542 Gia
User under construction
pi_69895159
Vind het wel een goed plan. Iemand met Kader, net geslaagd, heeft kans niet aangenomen te worden op een niveau 4 opleiding MBO. Voor zo iemand is er dan nog de mogelijkheid om alsnog Gemengde of Theoretische leerweg te doen in één of twee jaar.

Ik heb een zoon op Kader zitten, die best kan leren, maar het tot nu toe niet zocht. Hij wil graag de artiestenopleiding gaan doen. Is een niveau 4 opleiding. Misschien wordt hij meteen toegelaten, misschien ook niet. Dan blijft er de mogelijkheid om eerst je VMBO niveau te verhogen.

Prima idee, dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')