De avondetappe

Wanneer gaat de NOS nou eens een boeiend praatprogramma maken over sport!? (zie ook Studio bruine Jack

)
De formule van het programma is prima hoor, alleen de invulling is me te gaar. Mart Smeets heeft geen verstand van wielrennen. Hij lult maar wat! Misschien van het fietsen uit de tijd van Joop en de Kneet, toen hij nog zelf met een flink mindere dosis arrogantie en pafferig smoelwerk langs de kant de wedstrijden kon ruiken. Tegenwoordig is het commentaar van hem en zijn kennis vrij summier.
Daarnaast, wat moeten al die halfbakken bekende Nederlanders toch altijd in dat programma. Het zijn altijd mensen zonder mening en echt leuke anekdotes. Zou Dirk Kuyt dan dit jaar komen om het stramien voort te zetten? Neem dan toch mensen met een opinie; columnisten, schrijvers, fotografen, documentairemakers etc.
Tenslotte verbaas ik me ook altijd over het toontje in dit programma. Waar voetballers altijd lekker kunnen keuvelen (ook vreselijk trouwens) moeten de ex-coureurs altijd op de praatstoel van amateur psycholoog opa Smeets. Altijd weer die verhalen van Gert Jacobs die niks te vreten heeft, (HEY Gert, duurt wel lang he een baan vinden inmiddels, vorig seizoen wist je ook al niet of je morgen een bord pap binnen zou krijgen!) de amfetamineverslaving van Johan van der Velde en zo verder.
Natuurlijk levert het toontje van Mart ook wel eens mooie tv op, als een wielrenner weigert op te biechten over zijn wielrennersbestaan aan een dik overhemd met een bel wijn in zijn kraag en Mart dan even niet meer weet wat hij dan toch in hemelsnaam dan met een gast moet bespreken ("Maar je nam toch wel eens een paracetamol dan?") Nog mooier wordt het als een ex-renner te stom is om te zien waar Mart altijd naar toe wil met zijn vragen ("Fietsen is toch afzien, ja toch? Je vervloekt het toch? Het is toch mensonwaardig hoe je 3 weken op water en brood de Tour moet doorstaan") en dit blijft ontkennen, zoals bijvoorbeeld Rob Harmeling: " Neuh, ik vond t PRACHTIG! Schitterend...Ja soms als je binnen was 2 minuten niet... maar daarna was t weer PRACHTIG! Altijd gevonden ook, PRACHTIG! MACHTIG MOOOI!"
De vooringenomenheid van opa Smeets maakt het programma voor mij tot een ondraaglijke zit en kies dus voor alles op wielrengebied onvoorwaardelijk voor Sporza!
NOS