FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Volgende week totale Flitscontrole op N31 - Back to 1984
GizartFRLdinsdag 9 juni 2009 @ 23:06
quote:
Alle auto's op Wâldwei geflitst
dinsdag 09 juni 2009 Nijega
Alle weggebruikers op de Wâldwei (N31) tussen Drachten en Nijega worden volgende week dinsdag geflitst door Rijkswaterstaat. De dienst wil weten wie er rijden en met welke reden. Alle automobilisten krijgen een paar dagen later een brief thuis met een vragenformulier. De kentekens worden dinsdag tussen 6.00 uur en 19.00 uur geflitst. Voor het onderzoek wordt van maandag 19.00 uur tot dinsdag 16 juni 19.00 uur ook het passerende verkeer geteld.

Zowel de kentekens van vrachtauto's als personenauto's worden geregistreerd op de hoofdrijbaan tussen Drachten en Nijega, de oprit Nijega in de richting Leeuwarden en de oprit Garyp in de richting Leeuwarden. Rijkswaterstaat verwacht eind oktober de uitkomst van het onderzoek. Ook op de weg tussen Harlingen en Zurich worden auto's geflitst om de eigenaren later een brief te kunnen sturen.

Bron: http://waldnet.nl/wn/nieu(...)âldwei_geflitst.html

Ik ga er zeker een paar keer langsrijden.
Krijg ik eindelijk weer eens post.
marcel-odinsdag 9 juni 2009 @ 23:08
wat is dit nou weer voor privacy schending?
waarom willen ze weten waarom men daar rijdt ?

k zou echt sturen: "lekker cruzen met mn waggy "
of "ik ben drugrunner "
Chinlessdinsdag 9 juni 2009 @ 23:12
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:08 schreef marcel-o het volgende:
wat is dit nou weer voor privacy schending?
waarom willen ze weten waarom men daar rijdt ?

k zou echt sturen: "lekker cruzen met mn waggy "
of "ik ben drugrunner "
Best leuk inderdaad, maar ik ga niet even naar het andere kant van ut land om post van ze te mogen ontvangen .
BarraCupraCudadinsdag 9 juni 2009 @ 23:16
"ik steun de economie om ambtenaren bezig te houden"
-skippybal-dinsdag 9 juni 2009 @ 23:17
Wat een onzin weer.
Wat denken ze nou zelf?

Ook fijn voor de bloeddruk enzo met al die flitsjes die men ziet in de spiegel
GizartFRLdinsdag 9 juni 2009 @ 23:20
Gelukkig ben ik in het bezit van een gevonden kentekenplaat.
Zie: Kentekenplaat gevonden..... en nu?

Plak die gewoon naast mijn gewone plaat.
Denk dat de eigenaar dan wel bericht krijgt dat zijn plaat gevonden is.


Tevens is de kans groot dat iemand een vreemd apparaat aan de kant van de weg ziet staan en deze inlevert bij het dichstbijzijnde bureau/gemeentehuis.
plankiedinsdag 9 juni 2009 @ 23:23
Ik rij regelmatig op het stuk tussen harlingen en zurich, maar om daar voor nou geflitst te worden?
Ze kunnen me ook gewoon een brief sturen met de vraag of ik er langsrij...
Ex-Lekkerlanderdinsdag 9 juni 2009 @ 23:24
ik voorzie grote verkeersproblemen omdat iedereen extra langzaam gaat rijden vanwege die flitsapparatuur
longinusdinsdag 9 juni 2009 @ 23:33
Iek slecht lezen brief kan, waarom weten jij wil ik bom heb.
vanhalwoensdag 10 juni 2009 @ 08:32
quote:
Onderzoek reisgedrag en tellingen auto's op N31: 15-16 juni
09-06-2009 | Noord-Nederland | persbericht

Rijkswaterstaat onderzoekt op maandag 15 juni en dinsdag 16 juni op de N31 tussen Drachten-Leeuwarden en Harlingen-Zurich gelijktijdig het reisgedrag van passerende voertuigen. Rijkswaterstaat wil door dit onderzoek beter inzicht krijgen in o.a. de herkomst en bestemming van personen- en vrachtauto’s.

De uiteindelijke resultaten worden gebruikt als aanvulling op de reeds beschikbare informatie over het aantal voertuigen dat op deze wegen rijdt.

Voor het onderzoek telt Rijkswaterstaat op maandag 15 juni van 19.00 uur tot dinsdag 16 juni 19.00 uur het passerende verkeer in beide richtingen op de op- en afritten op de N31 tussen Drachten-Leeuwarden en Harlingen-Zurich en de op- en afritten inclusief de verbindingsbogen in het knooppunt Zurich.

Kentekens noteren
Op dinsdag 16 juni noteert Rijkswaterstaat op de volgende locaties tussen 6.00 uur en 19.00 uur alle kentekens van het passerende verkeer, zowel vrachtauto’s als personenauto’s:

■de hoofdrijbaan van de N31 tussen Drachten-Nijega
■de oprit Nijega in de richting Leeuwarden
■de oprit Garyp in de richting Leeuwarden
■de hoofdrijbaan tussen Harlingen-Kimswerd
■de oprit Kimswerd in de richting Zurich.
Steekproef
Uit de geregistreerde kentekens wordt vervolgens een steekproef getrokken. Rijkswaterstaat vraagt vervolgens bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer de adressen op die bij de kentekens horen. Deze automobilisten krijgen na enkele dagen een envelop met een enquêteformulier thuis gestuurd en het verzoek om deze enquête in te vullen en te retourneren.

In het formulier wordt onderscheid gemaakt tussen vrachtverkeer en personenvervoer. Bij het vrachtverkeer wordt specifiek gevraagd naar de belading en de frequentie waarin het traject wordt afgelegd. Aan de reizigers van de personenauto wordt o.a. ingegaan op het traject, het aantal inzittenden en de reden van de reis (zakelijk, recreatief).

Jaarlijks voert Rijkswaterstaat soortgelijke onderzoeken uit op zijn wegennet.

Privacy
Met nadruk wordt er op gewezen dat de kentekens uitsluitend voor dit onderzoek worden genoteerd en niet voor andere doeleinden. De enquêteformulieren worden volledig anoniem behandeld en na beëindiging van het onderzoek vernietigd.

Resultaten
De resultaten van het onderzoek worden eind oktober 2009 verwacht.
http://www.rijkswaterstaa(...)_n31_15_16_juni.aspx
Klonkwoensdag 10 juni 2009 @ 08:37
dat soort controles worden al zo lang uitgevoerd, met als enig verschil dat ze nu moderne technieken gebruiken, wat een ophef om niets
Casoswoensdag 10 juni 2009 @ 09:18
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 08:37 schreef Klonk het volgende:
dat soort controles worden al zo lang uitgevoerd, met als enig verschil dat ze nu moderne technieken gebruiken, wat een ophef om niets
Ken jij dan iemand die zo'n vragenlijst thuis heeft gehad?
Klonkwoensdag 10 juni 2009 @ 09:19
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:18 schreef Casos het volgende:

[..]

Ken jij dan iemand die zo'n vragenlijst thuis heeft gehad?
vragenlijsten zijn modern, maar die verkeerstellingen aan de hand van delen van het kenteken en of de kleur van de auto om zo de doorstroming op een bepaald traject te meten, men dat deden de romeinen al
Casoswoensdag 10 juni 2009 @ 10:28
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:19 schreef Klonk het volgende:

[..]

vragenlijsten zijn modern, maar die verkeerstellingen aan de hand van delen van het kenteken en of de kleur van de auto om zo de doorstroming op een bepaald traject te meten, men dat deden de romeinen al
Ik ken wel van die draden over de weg en zo'n kastje en studenten die bij kruispunten zitten te tellen, maar die noteren dacht ik geen kenteken en krijg je achteraf ook geen vragenlijst toegestuurd.
vanhalwoensdag 10 juni 2009 @ 11:09
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 10:28 schreef Casos het volgende:

Ik ken wel van die draden over de weg en zo'n kastje en studenten die bij kruispunten zitten te tellen, maar die noteren dacht ik geen kenteken en krijg je achteraf ook geen vragenlijst toegestuurd.
Hier in mijn stad wordt het verkeer op kruispunten regelmatig geteld. Dat wordt gedaan door oudere vrijwilligers die de hele dag in de berm bij een kruispunt staan.
Frutselwoensdag 10 juni 2009 @ 11:28
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:09 schreef vanhal het volgende:

[..]

Hier in mijn stad wordt het verkeer op kruispunten regelmatig geteld. Dat wordt gedaan door oudere vrijwilligers die de hele dag in de berm bij een kruispunt staan.
Ik dacht dat die vrijwilligers het aantal kruispunten in een stad telden

Ach ja.. laat ze lekker tellen... en een brief sturen. Kost allemaal niets
Naja, behalve die paar bekeuringen die er gelijk bij in kunnen
HarryPwoensdag 10 juni 2009 @ 11:46
Niks mis mee. Toen ze aan het werk waren aan de A16 hebben ze mij ook een brief gestuurt of ik mee wilde doen met een proef voor filemijden. Dat heeft met toch weer 24 euro opgeleverd.
LoggedInwoensdag 10 juni 2009 @ 11:48
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:19 schreef Klonk het volgende:

[..]

vragenlijsten zijn modern, maar die verkeerstellingen aan de hand van delen van het kenteken en of de kleur van de auto om zo de doorstroming op een bepaald traject te meten, men dat deden de romeinen al
Maar gewoon verkeer tellen is toch wel wat anders dan alle bewegingen registreren, dit vervolgens koppelen aan adresgegevens om vervolgens de voertuigeigenaren op hun schouder te komen kloppen van wtf denk je daar te doen
vanhalwoensdag 10 juni 2009 @ 11:57
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:48 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Maar gewoon verkeer tellen is toch wel wat anders dan alle bewegingen registreren, dit vervolgens koppelen aan adresgegevens om vervolgens de voertuigeigenaren op hun schouder te komen kloppen van wtf denk je daar te doen
Ben je verplicht de vragenlijst in te vullen?
Ron.Burgundywoensdag 10 juni 2009 @ 12:01
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:48 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Maar gewoon verkeer tellen is toch wel wat anders dan alle bewegingen registreren, dit vervolgens koppelen aan adresgegevens om vervolgens de voertuigeigenaren op hun schouder te komen kloppen van wtf denk je daar te doen
Dan reageer je toch niet op die vragenlijst?
dubidubwoensdag 10 juni 2009 @ 12:07
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:09 schreef vanhal het volgende:

[..]

Hier in mijn stad wordt het verkeer op kruispunten regelmatig geteld. Dat wordt gedaan door oudere vrijwilligers die de hele dag in de berm bij een kruispunt staan.
Oe die zag ik pas hier voor het eerst... Een paar dagen lang, elke dag iemand anders... 's ochtends toen ik heen ging (0700 uur) zat ie er, toen ik terug kwam (1600 uur) zat ie er nog
icecreamfarmer_NLwoensdag 10 juni 2009 @ 12:12
Ik dacht bij de tt gelijk aan engelse toestanden waar wel iedereen geflitst wordt en meteen het kenteken wordt nagekeken in een database
#ANONIEMwoensdag 10 juni 2009 @ 12:23
Belachelijk onderzoek waar je weinig zinnigs uit kunt afleiden. Als ik op die weg rijd, rijd ik daar met een reden, of misschien wel voor de lol. Maar waarom ik daar rijd, gaat Rijkswaterstaat geen bal aan. Ze hebben gewoon te zorgen voor wegen met voldoende capaciteit, met aandacht voor veiligheid.
RechtseRukkerwoensdag 10 juni 2009 @ 16:03
ook we are closing in

RechtseRukkerwoensdag 10 juni 2009 @ 16:05
ik had dat verhaal op Geenstijl gelezen, en aan de reacties te lezen is die site gekaapt door het CDA, viel, me gisteren ook al op dat de meeste het ineens voor die stess-agent opnamen
OldJellerwoensdag 10 juni 2009 @ 16:07
Wat een onzin. Ben je ook verplicht te antwoorden?
Misschien moet ze zich eens met iets nuttigs bezighouden.
RechtseRukkerwoensdag 10 juni 2009 @ 16:24
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:07 schreef OldJeller het volgende:
Wat een onzin. Ben je ook verplicht te antwoorden?
Misschien moet ze zich eens met iets nuttigs bezighouden.
Nee, maar ze weten meteen wie zich niet 'inzichtelijk*' opsteld

* Blik op de Weg term voor iemand die begrip heeft voor een boete
LoggedInwoensdag 10 juni 2009 @ 16:26
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:57 schreef vanhal het volgende:

[..]

Ben je verplicht de vragenlijst in te vullen?
Nee, maar ze hebben wel al al mijn persoonlijke gegevens aan elkaar gekoppeld. Da's net zo privacy aanvallend als die kilometerheffing bullshit.
RechtseRukkerwoensdag 10 juni 2009 @ 16:37
je krijgt vanzelf wel een herinnering dat je 'vergeten' bent de vragenlijst in te vullen, ze weten je te vinden
#ANONIEMwoensdag 10 juni 2009 @ 16:52
, had dit topic ff gemist en er zelf 1 geopend...

Anyway, blijft een privacy issue... Ben benieuwd wat men met die informatie gaat doen...
ASromawoensdag 10 juni 2009 @ 16:54
ik zie het voordeel niet echt....... weer een nutteloos onderzoekje opgezet voor 2 miljoen belastingeld
vanhalwoensdag 10 juni 2009 @ 18:26
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:52 schreef RvLaak het volgende:
, had dit topic ff gemist en er zelf 1 geopend...

Anyway, blijft een privacy issue... Ben benieuwd wat men met die informatie gaat doen...
quote:
Privacy
Met nadruk wordt er op gewezen dat de kentekens uitsluitend voor dit onderzoek worden genoteerd en niet voor andere doeleinden. De enquêteformulieren worden volledig anoniem behandeld en na beëindiging van het onderzoek vernietigd.
http://www.rijkswaterstaa(...)_n31_15_16_juni.aspx
vanhalwoensdag 10 juni 2009 @ 18:26
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:54 schreef ASroma het volgende:
ik zie het voordeel niet echt....... weer een nutteloos onderzoekje opgezet voor 2 miljoen belastingeld
2 miljoen? Waar staat dat?
Lightwoensdag 10 juni 2009 @ 23:38
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 12:23 schreef isogram het volgende:
Belachelijk onderzoek waar je weinig zinnigs uit kunt afleiden. Als ik op die weg rijd, rijd ik daar met een reden, of misschien wel voor de lol. Maar waarom ik daar rijd, gaat Rijkswaterstaat geen bal aan. Ze hebben gewoon te zorgen voor wegen met voldoende capaciteit, met aandacht voor veiligheid.
Dus je wilt wel wegen met voldoende capaciteit, maar ze mogen niet uitzoeken hoe vaak en met welke reden de weg wordt gebruikt. Je kunt ook voertuigen tellen met een tellus, maar dan weet je niet van waar naar waar die gaan.
Misschien blijkt wel dat er een extra/betere weg tussen C en D moet komen, omdat de weg veel wordt gebruikt door mensen die tussen C en D reizen en er geen goede andere route is dan via A en B. Daar kom je niet achter als je voertuigen gaat tellen tussen A en B.
Lightdonderdag 11 juni 2009 @ 00:25
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 16:26 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Nee, maar ze hebben wel al al mijn persoonlijke gegevens aan elkaar gekoppeld. Da's net zo privacy aanvallend als die kilometerheffing bullshit.
Ze koppelen pas (voor zover ze al koppelen) als je kenteken uit de steekproef komt.
En misschien kan het RDW gewoon een lijst met adressen (gesorteerd op postcode?) leveren als ze een lijst met kentekens krijgen. Dan weet Rijkswaterstaat nog steeds niet welk adres bij welk kenteken hoort en dus kunnen ze ook niet vaststellen wie wanneer op die weg reed. Ze komen niet verder dan dat je tijdens de meetperiode op die weg hebt gereden. Dan hebben ze al meer dan genoeg informatie, en die adressenlijst kunnen ze ook weer vernietigen na het versturen van de brieven.
Niet helemaal te vergelijken met een kilometerheffing, dan willen ze precies weten hoe laat je waar gereden hebt. Niet of je in een tijdspanne van 13 uur op een stuk weg hebt gereden.
#ANONIEMdonderdag 11 juni 2009 @ 01:24
quote:
Van dezelfde overheid kregen wij de garantie dat de digitale gegevens veilig zijn in hun handen. Tot Peter R. de Vries een laptop kreeg, er diverse USB sticks zijn gevonden, etc.

Ook zijn dit dezelfde mensen die beloofd hebben dat er minder ambtenaren zouden komen, minder regels, we nog "het zoet" zouden krijgen, etc. etc.

Ik vertrouw de overheid al lang niet meer op hun woord.
F04donderdag 11 juni 2009 @ 03:48
Dat zal toch echt geen 2 miljoen kosten?
#ANONIEMdonderdag 11 juni 2009 @ 09:26
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 03:48 schreef F04 het volgende:
Dat zal toch echt geen 2 miljoen kosten?
Ooit een goedkoop overheidsproject gezien? Er moet natuurlijk eerst vergaderd worden, dan komt er een commissie om het idee te beoordelen, een commissie om de formulieren te verzinnen, deze worden beoordeeld door een nieuwe commissie, etc, etc, etc.
LoggedIndonderdag 11 juni 2009 @ 12:37
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 00:25 schreef Light het volgende:

[..]

Ze koppelen pas (voor zover ze al koppelen) als je kenteken uit de steekproef komt.
En misschien kan het RDW gewoon een lijst met adressen (gesorteerd op postcode?) leveren als ze een lijst met kentekens krijgen. Dan weet Rijkswaterstaat nog steeds niet welk adres bij welk kenteken hoort en dus kunnen ze ook niet vaststellen wie wanneer op die weg reed. Ze komen niet verder dan dat je tijdens de meetperiode op die weg hebt gereden. Dan hebben ze al meer dan genoeg informatie, en die adressenlijst kunnen ze ook weer vernietigen na het versturen van de brieven.
Niet helemaal te vergelijken met een kilometerheffing, dan willen ze precies weten hoe laat je waar gereden hebt. Niet of je in een tijdspanne van 13 uur op een stuk weg hebt gereden.
Maar dan nog ligt het dus maar net aan hoe dat aangepakt wordt door de RDW. Het kan, zoals jij omschrijft, inderdaad nog redelijk respectvol uitgevoerd worden. Maar daar staat niets over vermeldt, en Rijkswaterstaat en de RDW zijn ook nogeens allebei onderdelen van de overheid, die privacy over het algemeen als vervelend obstakel beschouwt. Het blijft allemaal rusten op goed vertrouwen.
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 03:48 schreef F04 het volgende:
Dat zal toch echt geen 2 miljoen kosten?
In een logische omgeving als een bedrijf niet, maar zodra ze bij de overheid meer gaan doen dan eens in de zoveel seconden ademhalen, regent het miljoenen belastinggeld..
Lightdonderdag 11 juni 2009 @ 23:57
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 12:37 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Maar dan nog ligt het dus maar net aan hoe dat aangepakt wordt door de RDW. Het kan, zoals jij omschrijft, inderdaad nog redelijk respectvol uitgevoerd worden. Maar daar staat niets over vermeldt, en Rijkswaterstaat en de RDW zijn ook nogeens allebei onderdelen van de overheid, die privacy over het algemeen als vervelend obstakel beschouwt. Het blijft allemaal rusten op goed vertrouwen.
Da's waar. Maar ik denk dat het wel een voordeel is dat de gegevens niet bedoeld zijn om lang te bewaren. Als de overheid data 'verliest', is dat over het algemeen data die lang bewaard moet worden.

De NS (100% eigendom van de Nederlandse staat) doet ook soms van die enquetes. Dan krijg je in de trein een formulier dat je mag invullen en dat wordt later weer opgehaald. Da's lastiger te doen met automobilisten, of je moet iedereen even 10 minuten langs de kant van de weg zetten. Levert alleen wel heel snel lange files op.
#ANONIEMvrijdag 12 juni 2009 @ 10:47
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 23:57 schreef Light het volgende:

[..]

Da's waar. Maar ik denk dat het wel een voordeel is dat de gegevens niet bedoeld zijn om lang te bewaren. Als de overheid data 'verliest', is dat over het algemeen data die lang bewaard moet worden.

De NS (100% eigendom van de Nederlandse staat) doet ook soms van die enquetes. Dan krijg je in de trein een formulier dat je mag invullen en dat wordt later weer opgehaald. Da's lastiger te doen met automobilisten, of je moet iedereen even 10 minuten langs de kant van de weg zetten. Levert alleen wel heel snel lange files op.

Wat origineel de bedoeling is, ivm de gegevens, is lang niet altijd wat het resultaat is. Zeker niet bij de overheid.
SicSicSicsvrijdag 12 juni 2009 @ 12:25
Wat een gezeik over privacy weer! En dan ook: 'Oh jeej, ze hebben al mijn gegevens gekoppeld...'

Hebben jullie enig idee wat de overheid aan het doen is met betrekking tot de BAG, het BurgerServiceNummer, de kadastrale basisregistraties, het handelsregister, de GBA etc. etc?

Je zou er van schrikken als je 'Oh jeej, ze hebben al mijn gegevens gekoppeld...' al erg vindt!
#ANONIEMmaandag 15 juni 2009 @ 12:22
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 12:25 schreef SicSicSics het volgende:
Wat een gezeik over privacy weer! En dan ook: 'Oh jeej, ze hebben al mijn gegevens gekoppeld...'

Hebben jullie enig idee wat de overheid aan het doen is met betrekking tot de BAG, het BurgerServiceNummer, de kadastrale basisregistraties, het handelsregister, de GBA etc. etc?

Je zou er van schrikken als je 'Oh jeej, ze hebben al mijn gegevens gekoppeld...' al erg vindt!
Ik begrijp dat jij dat geen probleem vindt. Mag ik weten waarom niet?
Ra-zmaandag 15 juni 2009 @ 12:55
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 23:23 schreef plankie het volgende:
Ik rij regelmatig op het stuk tussen harlingen en zurich, maar om daar voor nou geflitst te worden?
Ze kunnen me ook gewoon een brief sturen met de vraag of ik er langsrij...
Mja alle autobezitters in nederland een brief sturen of ze wel eens op de n31 rijden goed plan
SicSicSicsmaandag 15 juni 2009 @ 13:41
quote:
Op maandag 15 juni 2009 12:22 schreef RvLaak het volgende:
Ik begrijp dat jij dat geen probleem vindt. Mag ik weten waarom niet?
1. Snellere service van de overheid. (Ze kunnen in 1 oogopslag zien of je ook nog andere vergunningen aan moet vragen bij je bouwaanvraag.)

2. Minder ambtenaren. (Ze kunnen 99 van de 100 loketten op slot gooien.)

3. Betere registratie van je gegevens. (Nooit meer 20 verschillende adreswijzigingen doorgeven, maar gewoon 1 in de centrale administratie.)

4. Beter beleid, toezicht, handhaving en aansprakelijkheid. (Door 1 partij de verantwoordelijkheid te geven en daarna voor alle mogelijke stappen dezelfde brongegevens te gebruiken loop je minder risico op inconsistenties.)

Nadelen zijn er natuurlijk ook, maar die wegen niet op tegen de voordelen in mijn ogen.
#ANONIEMmaandag 15 juni 2009 @ 14:09
quote:
Op maandag 15 juni 2009 13:41 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

1. Snellere service van de overheid. (Ze kunnen in 1 oogopslag zien of je ook nog andere vergunningen aan moet vragen bij je bouwaanvraag.)
Ambtenaren zijn nog altijd verantwoordelijk voor het beleid. Dit kan al veel sneller, daar is geen centrale database voor nodig. Ik heb voor gemeentes gewerkt en dit live mogen aanschouwen.
quote:
2. Minder ambtenaren. (Ze kunnen 99 van de 100 loketten op slot gooien.)
Zie 1
quote:
]3. Betere registratie van je gegevens. (Nooit meer 20 verschillende adreswijzigingen doorgeven, maar gewoon 1 in de centrale administratie.)
Dat de overheid slechts 1 database heeft met mijn adres, soit. Maar commerciële bedrijven hoeven wat mij betreft hier geen toegang toe te hebben. Die hebben niets te maken met overheidsdiensten en derhalve ook niets met de overheids-databases.
quote:
4. Beter beleid, toezicht, handhaving en aansprakelijkheid. (Door 1 partij de verantwoordelijkheid te geven en daarna voor alle mogelijke stappen dezelfde brongegevens te gebruiken loop je minder risico op inconsistenties.)
Wie controleert de controleurs? Door 1 partij de controle te geven over deze gegevens, geef je die partij ook alle macht hierover. Als een commerciële onderneming de administratie al niet op orde kan krijgen (zie KPN, UPC, Telfort etc. etc. etc.), dan vertrouw ik de overheid al helemaal niet. Zie ook de puinhopen in de administratie van de belastingdienst en het UWV. En daar vertrouw jij al je gegevens aan toe?
quote:
Nadelen zijn er natuurlijk ook, maar die wegen niet op tegen de voordelen in mijn ogen.
In mijn ogen wel
SicSicSicsmaandag 15 juni 2009 @ 15:34
quote:
Op maandag 15 juni 2009 14:09 schreef RvLaak het volgende:
Ambtenaren zijn nog altijd verantwoordelijk voor het beleid. Dit kan al veel sneller, daar is geen centrale database voor nodig. Ik heb voor gemeentes gewerkt en dit live mogen aanschouwen.
Maar jij bent zelf, als burger, verantwoordelijk voor je vergunningen. Als jij je bouwvergunning binnen hebt en je wil beginnen, maar je bent een kapvergunning vergeten ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdsverlies. Toch mooi dat ze je daarmee kunnen helpen!?!
quote:
Zie 1
Het ging hier niet zozeer om beleid.
quote:
Dat de overheid slechts 1 database heeft met mijn adres, soit. Maar commerciële bedrijven hoeven wat mij betreft hier geen toegang toe te hebben. Die hebben niets te maken met overheidsdiensten en derhalve ook niets met de overheids-databases.
Het aantal afnemers van deze data is (gelukkig) ook beperkt tot (semi-) overheidsdiensten.
quote:
Wie controleert de controleurs? Door 1 partij de controle te geven over deze gegevens, geef je die partij ook alle macht hierover. Als een commerciële onderneming de administratie al niet op orde kan krijgen (zie KPN, UPC, Telfort etc. etc. etc.), dan vertrouw ik de overheid al helemaal niet. Zie ook de puinhopen in de administratie van de belastingdienst en het UWV. En daar vertrouw jij al je gegevens aan toe?
De bronhouders zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor de correctheid van de gegevens. Met een koppeling naar het gebooteregister hebben ze al een completer bestand dan welke commerciele onderneming ook. Tevens zijn de bronhouders aansprakelijk voor eventuele schade opgelopen door het niet kloppen van deze gegevens. Mooi toch?
quote:
In mijn ogen wel
Als dat je enige bezwaren zijn, moet je misschien eens wat stof over dit onderwerp lezen!
#ANONIEMmaandag 15 juni 2009 @ 15:45
quote:
Op maandag 15 juni 2009 15:34 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Maar jij bent zelf, als burger, verantwoordelijk voor je vergunningen. Als jij je bouwvergunning binnen hebt en je wil beginnen, maar je bent een kapvergunning vergeten ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdsverlies. Toch mooi dat ze je daarmee kunnen helpen!?!
Kunnen, ja. Zullen ze meestal niet doen.
quote:
[..]

Het ging hier niet zozeer om beleid.
Klopt, maar het argument geldt ook voor de ambtenaren zelf.
quote:
[..]

Het aantal afnemers van deze data is (gelukkig) ook beperkt tot (semi-) overheidsdiensten.
Nog wel. Echter dit wordt steeds minder. De OV-chipkaart is volledig in handen van commerciële bedrijven. Het EPD is ook volledig in handen van commerciële bedrijven. Zowel de zorg als het OV zijn geprivatiseerd.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je telefonie gegevens, je surfgedrag etc. Dit soort databases worden opgezet voor de overheid, maar gevuld en beheerd door commerciële instellingen.
quote:
[..]

De bronhouders zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor de correctheid van de gegevens. Met een koppeling naar het gebooteregister hebben ze al een completer bestand dan welke commerciele onderneming ook. Tevens zijn de bronhouders aansprakelijk voor eventuele schade opgelopen door het niet kloppen van deze gegevens. Mooi toch?
[..]

Als dat je enige bezwaren zijn, moet je misschien eens wat stof over dit onderwerp lezen!
We kunnen heel lang blijven discussiëren over de voors en tegens van dit soort regelingen, maar wat voor jou zwaar weegt, hoeft voor een ander niet zwaar te wegen.

Ik weet redelijk goed hoe gekoppeld alle gegevens zijn in Nederland. Ik heb ook met eigen ogen mogen aanschouwen hoe men hier mee omgaat. En dit is behoorlijk nalatig.

De overheid mag dan wel verantwoordelijk zijn, maar die verantwoordelijkheid nemen ze niet. Als er gegevens niet kloppen in een database, zal heel misschien de verantwoordelijk ambtenaar een tik op zijn vingers krijgen en weggepromoveerd worden.

Worden er gegevens op straat gegooid door bijvoorbeeld een USB-stick ergens te laten slingeren (gebeurt vaak), zijn er zelfs helemaal geen consequenties.
SicSicSicsmaandag 15 juni 2009 @ 16:15
quote:
Op maandag 15 juni 2009 15:45 schreef RvLaak het volgende:
Kunnen, ja. Zullen ze meestal niet doen.
Daarom gaat het na deze koppeling van Basisregistraties ook automatisch!
quote:
Klopt, maar het argument geldt ook voor de ambtenaren zelf.
Dat ambternaren door efficienter te werken, zichzelf overbodig kunnen maken?
quote:
Nog wel. Echter dit wordt steeds minder. De OV-chipkaart is volledig in handen van commerciële bedrijven. Het EPD is ook volledig in handen van commerciële bedrijven. Zowel de zorg als het OV zijn geprivatiseerd.

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je telefonie gegevens, je surfgedrag etc. Dit soort databases worden opgezet voor de overheid, maar gevuld en beheerd door commerciële instellingen.
Dat zijn dan ook geen basisregistraties!

Tevens zijn al deze gegevens wettelijk beschermd tegen misbruik. Deze databases worden niet opgezet en niet beheerd door de overheid. De bedrijven worden verplicht vanuit de overheid dit soort gegevens te bewaren. Dit om misbruik eventueel later op te kunnen sporen.

Dit heeft echter niets te maken met koppelingen van overheids databases.
quote:
We kunnen heel lang blijven discussiëren over de voors en tegens van dit soort regelingen, maar wat voor jou zwaar weegt, hoeft voor een ander niet zwaar te wegen.

Ik weet redelijk goed hoe gekoppeld alle gegevens zijn in Nederland. Ik heb ook met eigen ogen mogen aanschouwen hoe men hier mee omgaat. En dit is behoorlijk nalatig.

De overheid mag dan wel verantwoordelijk zijn, maar die verantwoordelijkheid nemen ze niet. Als er gegevens niet kloppen in een database, zal heel misschien de verantwoordelijk ambtenaar een tik op zijn vingers krijgen en weggepromoveerd worden.

Worden er gegevens op straat gegooid door bijvoorbeeld een USB-stick ergens te laten slingeren (gebeurt vaak), zijn er zelfs helemaal geen consequenties.
Punt is een beetje dat veel commentaar vaak onterecht is en dat ze juist door deze koppelingen en de daarbij behorende nieuwe wetgevingen mensen (Data verantwoordelijken) beter kunnen controleren en aansprakelijk kunnen stellen voor misbruik (of verlies) van deze gegevens.
#ANONIEMwoensdag 17 juni 2009 @ 09:44
quote:
Op maandag 15 juni 2009 16:15 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Daarom gaat het na deze koppeling van Basisregistraties ook automatisch!
En de overheid is ook zo goed in de ICT projecten...
quote:
[..]

Dat ambternaren door efficienter te werken, zichzelf overbodig kunnen maken?
Contradictie in termino. Ambtenaren doen heel veel om hun baan veilig te stellen.
quote:
[..]

Dat zijn dan ook geen basisregistraties!

Tevens zijn al deze gegevens wettelijk beschermd tegen misbruik. Deze databases worden niet opgezet en niet beheerd door de overheid. De bedrijven worden verplicht vanuit de overheid dit soort gegevens te bewaren. Dit om misbruik eventueel later op te kunnen sporen.

Dit heeft echter niets te maken met koppelingen van overheids databases.
Zowel het EPD als de OV-chipkaart zijn door de overheid opgezet. Geldt voor zowel de regelingen als de databases. Vooral het EPD is hier een schrijnend voorbeeld van.
quote:
[..]

Punt is een beetje dat veel commentaar vaak onterecht is en dat ze juist door deze koppelingen en de daarbij behorende nieuwe wetgevingen mensen (Data verantwoordelijken) beter kunnen controleren en aansprakelijk kunnen stellen voor misbruik (of verlies) van deze gegevens.
Welk commentaar zou dan onterecht zijn in jouw ogen? Je geeft er geen voorbeelden van.

Daarbij stel jij dat de beheerders verantwoordelijk gehouden kunnen worden. In theorie klopt dit natuurlijk, maar in de praktijk gaat het heel anders. Dat zou jij ook moeten weten. Kijk alleen maar eens naar de lange lange lijst van voorbeelden van falende overheden. Zelden of nooit wordt de direct verantwoordelijke aangepakt. Zo goed als altijd wordt de eindverantwoordelijke gepakt.

Goed voorbeeld is Paars2. Dit kabinet is gevallen op militaire acties in Joegoslavië. Geen van de ministers/staatssecretarissen van dat kabinet was direct verantwoordelijk. Enkel eindverantwoordelijk. Ik heb niets gehoord over dat de commandant ter plaatse is gestraft voor de fouten die gemaakt (zouden) zijn.
DS4woensdag 17 juni 2009 @ 09:53
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 09:18 schreef Casos het volgende:

Ken jij dan iemand die zo'n vragenlijst thuis heeft gehad?
Ik heb wel eens voor een bedrijfsauto een vragenlijst gehad. Ging over de A13. Geen idee meer wat er werd gevraagd, heb de lijst in het ronde archief gestopt.
#ANONIEMmaandag 6 juli 2009 @ 16:58
En het gaat weer een stapje verder:
http://www.ad.nl/binnenla(...)_files_geloodst.html

Alle (regionale) gegevens worden nu in een landelijke database gezet. Alleen is het mij niet duidelijk welke gegevens dat zijn? Nummerplaat? Snelheid? Etc.