quote:Alle auto's op Wâldwei geflitst
dinsdag 09 juni 2009 Nijega
Alle weggebruikers op de Wâldwei (N31) tussen Drachten en Nijega worden volgende week dinsdag geflitst door Rijkswaterstaat. De dienst wil weten wie er rijden en met welke reden. Alle automobilisten krijgen een paar dagen later een brief thuis met een vragenformulier. De kentekens worden dinsdag tussen 6.00 uur en 19.00 uur geflitst. Voor het onderzoek wordt van maandag 19.00 uur tot dinsdag 16 juni 19.00 uur ook het passerende verkeer geteld.
Zowel de kentekens van vrachtauto's als personenauto's worden geregistreerd op de hoofdrijbaan tussen Drachten en Nijega, de oprit Nijega in de richting Leeuwarden en de oprit Garyp in de richting Leeuwarden. Rijkswaterstaat verwacht eind oktober de uitkomst van het onderzoek. Ook op de weg tussen Harlingen en Zurich worden auto's geflitst om de eigenaren later een brief te kunnen sturen.
Best leuk inderdaad, maar ik ga niet even naar het andere kant van ut land om post van ze te mogen ontvangenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 23:08 schreef marcel-o het volgende:
wat is dit nou weer voor privacy schending?
waarom willen ze weten waarom men daar rijdt ?
k zou echt sturen: "lekker cruzen met mn waggy"
of "ik ben drugrunner"
http://www.rijkswaterstaa(...)_n31_15_16_juni.aspxquote:Onderzoek reisgedrag en tellingen auto's op N31: 15-16 juni
09-06-2009 | Noord-Nederland | persbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt op maandag 15 juni en dinsdag 16 juni op de N31 tussen Drachten-Leeuwarden en Harlingen-Zurich gelijktijdig het reisgedrag van passerende voertuigen. Rijkswaterstaat wil door dit onderzoek beter inzicht krijgen in o.a. de herkomst en bestemming van personen- en vrachtauto’s.
De uiteindelijke resultaten worden gebruikt als aanvulling op de reeds beschikbare informatie over het aantal voertuigen dat op deze wegen rijdt.
Voor het onderzoek telt Rijkswaterstaat op maandag 15 juni van 19.00 uur tot dinsdag 16 juni 19.00 uur het passerende verkeer in beide richtingen op de op- en afritten op de N31 tussen Drachten-Leeuwarden en Harlingen-Zurich en de op- en afritten inclusief de verbindingsbogen in het knooppunt Zurich.
Kentekens noteren
Op dinsdag 16 juni noteert Rijkswaterstaat op de volgende locaties tussen 6.00 uur en 19.00 uur alle kentekens van het passerende verkeer, zowel vrachtauto’s als personenauto’s:
■de hoofdrijbaan van de N31 tussen Drachten-Nijega
■de oprit Nijega in de richting Leeuwarden
■de oprit Garyp in de richting Leeuwarden
■de hoofdrijbaan tussen Harlingen-Kimswerd
■de oprit Kimswerd in de richting Zurich.
Steekproef
Uit de geregistreerde kentekens wordt vervolgens een steekproef getrokken. Rijkswaterstaat vraagt vervolgens bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer de adressen op die bij de kentekens horen. Deze automobilisten krijgen na enkele dagen een envelop met een enquêteformulier thuis gestuurd en het verzoek om deze enquête in te vullen en te retourneren.
In het formulier wordt onderscheid gemaakt tussen vrachtverkeer en personenvervoer. Bij het vrachtverkeer wordt specifiek gevraagd naar de belading en de frequentie waarin het traject wordt afgelegd. Aan de reizigers van de personenauto wordt o.a. ingegaan op het traject, het aantal inzittenden en de reden van de reis (zakelijk, recreatief).
Jaarlijks voert Rijkswaterstaat soortgelijke onderzoeken uit op zijn wegennet.
Privacy
Met nadruk wordt er op gewezen dat de kentekens uitsluitend voor dit onderzoek worden genoteerd en niet voor andere doeleinden. De enquêteformulieren worden volledig anoniem behandeld en na beëindiging van het onderzoek vernietigd.
Resultaten
De resultaten van het onderzoek worden eind oktober 2009 verwacht.
Ken jij dan iemand die zo'n vragenlijst thuis heeft gehad?quote:Op woensdag 10 juni 2009 08:37 schreef Klonk het volgende:
dat soort controles worden al zo lang uitgevoerd, met als enig verschil dat ze nu moderne technieken gebruiken, wat een ophef om niets
vragenlijsten zijn modern, maar die verkeerstellingen aan de hand van delen van het kenteken en of de kleur van de auto om zo de doorstroming op een bepaald traject te meten, men dat deden de romeinen alquote:Op woensdag 10 juni 2009 09:18 schreef Casos het volgende:
[..]
Ken jij dan iemand die zo'n vragenlijst thuis heeft gehad?
Ik ken wel van die draden over de weg en zo'n kastje en studenten die bij kruispunten zitten te tellen, maar die noteren dacht ik geen kenteken en krijg je achteraf ook geen vragenlijst toegestuurd.quote:Op woensdag 10 juni 2009 09:19 schreef Klonk het volgende:
[..]
vragenlijsten zijn modern, maar die verkeerstellingen aan de hand van delen van het kenteken en of de kleur van de auto om zo de doorstroming op een bepaald traject te meten, men dat deden de romeinen al
Hier in mijn stad wordt het verkeer op kruispunten regelmatig geteld. Dat wordt gedaan door oudere vrijwilligers die de hele dag in de berm bij een kruispunt staan.quote:Op woensdag 10 juni 2009 10:28 schreef Casos het volgende:
Ik ken wel van die draden over de weg en zo'n kastje en studenten die bij kruispunten zitten te tellen, maar die noteren dacht ik geen kenteken en krijg je achteraf ook geen vragenlijst toegestuurd.
Ik dacht dat die vrijwilligers het aantal kruispunten in een stad teldenquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:09 schreef vanhal het volgende:
[..]
Hier in mijn stad wordt het verkeer op kruispunten regelmatig geteld. Dat wordt gedaan door oudere vrijwilligers die de hele dag in de berm bij een kruispunt staan.
Maar gewoon verkeer tellen is toch wel wat anders dan alle bewegingen registreren, dit vervolgens koppelen aan adresgegevens om vervolgens de voertuigeigenaren op hun schouder te komen kloppen van wtf denk je daar te doenquote:Op woensdag 10 juni 2009 09:19 schreef Klonk het volgende:
[..]
vragenlijsten zijn modern, maar die verkeerstellingen aan de hand van delen van het kenteken en of de kleur van de auto om zo de doorstroming op een bepaald traject te meten, men dat deden de romeinen al
Ben je verplicht de vragenlijst in te vullen?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:48 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar gewoon verkeer tellen is toch wel wat anders dan alle bewegingen registreren, dit vervolgens koppelen aan adresgegevens om vervolgens de voertuigeigenaren op hun schouder te komen kloppen van wtf denk je daar te doen
Dan reageer je toch niet op die vragenlijst?quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:48 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar gewoon verkeer tellen is toch wel wat anders dan alle bewegingen registreren, dit vervolgens koppelen aan adresgegevens om vervolgens de voertuigeigenaren op hun schouder te komen kloppen van wtf denk je daar te doen
Oe die zag ik pas hier voor het eerst... Een paar dagen lang, elke dag iemand anders... 's ochtends toen ik heen ging (0700 uur) zat ie er, toen ik terug kwam (1600 uur) zat ie er nogquote:Op woensdag 10 juni 2009 11:09 schreef vanhal het volgende:
[..]
Hier in mijn stad wordt het verkeer op kruispunten regelmatig geteld. Dat wordt gedaan door oudere vrijwilligers die de hele dag in de berm bij een kruispunt staan.
Nee, maar ze weten meteen wie zich niet 'inzichtelijk*' opsteldquote:Op woensdag 10 juni 2009 16:07 schreef OldJeller het volgende:
Wat een onzin. Ben je ook verplicht te antwoorden?
Misschien moet ze zich eens met iets nuttigs bezighouden.
Nee, maar ze hebben wel al al mijn persoonlijke gegevens aan elkaar gekoppeld. Da's net zo privacy aanvallend als die kilometerheffing bullshit.quote:Op woensdag 10 juni 2009 11:57 schreef vanhal het volgende:
[..]
Ben je verplicht de vragenlijst in te vullen?
quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:52 schreef RvLaak het volgende:, had dit topic ff gemist en er zelf 1 geopend...
Anyway, blijft een privacy issue... Ben benieuwd wat men met die informatie gaat doen...
http://www.rijkswaterstaa(...)_n31_15_16_juni.aspxquote:Privacy
Met nadruk wordt er op gewezen dat de kentekens uitsluitend voor dit onderzoek worden genoteerd en niet voor andere doeleinden. De enquêteformulieren worden volledig anoniem behandeld en na beëindiging van het onderzoek vernietigd.
2 miljoen? Waar staat dat?quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:54 schreef ASroma het volgende:
ik zie het voordeel niet echt....... weer een nutteloos onderzoekje opgezet voor 2 miljoen belastingeld
Dus je wilt wel wegen met voldoende capaciteit, maar ze mogen niet uitzoeken hoe vaak en met welke reden de weg wordt gebruikt. Je kunt ook voertuigen tellen met een tellus, maar dan weet je niet van waar naar waar die gaan.quote:Op woensdag 10 juni 2009 12:23 schreef isogram het volgende:
Belachelijk onderzoek waar je weinig zinnigs uit kunt afleiden. Als ik op die weg rijd, rijd ik daar met een reden, of misschien wel voor de lol. Maar waarom ik daar rijd, gaat Rijkswaterstaat geen bal aan. Ze hebben gewoon te zorgen voor wegen met voldoende capaciteit, met aandacht voor veiligheid.
Ze koppelen pas (voor zover ze al koppelen) als je kenteken uit de steekproef komt.quote:Op woensdag 10 juni 2009 16:26 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Nee, maar ze hebben wel al al mijn persoonlijke gegevens aan elkaar gekoppeld. Da's net zo privacy aanvallend als die kilometerheffing bullshit.
Van dezelfde overheid kregen wij de garantie dat de digitale gegevens veilig zijn in hun handen. Tot Peter R. de Vries een laptop kreeg, er diverse USB sticks zijn gevonden, etc.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:26 schreef vanhal het volgende:
[..]
[..]
http://www.rijkswaterstaa(...)_n31_15_16_juni.aspx
Ooit een goedkoop overheidsproject gezien? Er moet natuurlijk eerst vergaderd worden, dan komt er een commissie om het idee te beoordelen, een commissie om de formulieren te verzinnen, deze worden beoordeeld door een nieuwe commissie, etc, etc, etc.quote:
Maar dan nog ligt het dus maar net aan hoe dat aangepakt wordt door de RDW. Het kan, zoals jij omschrijft, inderdaad nog redelijk respectvol uitgevoerd worden. Maar daar staat niets over vermeldt, en Rijkswaterstaat en de RDW zijn ook nogeens allebei onderdelen van de overheid, die privacy over het algemeen als vervelend obstakel beschouwt. Het blijft allemaal rusten op goed vertrouwen.quote:Op donderdag 11 juni 2009 00:25 schreef Light het volgende:
[..]
Ze koppelen pas (voor zover ze al koppelen) als je kenteken uit de steekproef komt.
En misschien kan het RDW gewoon een lijst met adressen (gesorteerd op postcode?) leveren als ze een lijst met kentekens krijgen. Dan weet Rijkswaterstaat nog steeds niet welk adres bij welk kenteken hoort en dus kunnen ze ook niet vaststellen wie wanneer op die weg reed. Ze komen niet verder dan dat je tijdens de meetperiode op die weg hebt gereden. Dan hebben ze al meer dan genoeg informatie, en die adressenlijst kunnen ze ook weer vernietigen na het versturen van de brieven.
Niet helemaal te vergelijken met een kilometerheffing, dan willen ze precies weten hoe laat je waar gereden hebt. Niet of je in een tijdspanne van 13 uur op een stuk weg hebt gereden.
In een logische omgeving als een bedrijf niet, maar zodra ze bij de overheid meer gaan doen dan eens in de zoveel seconden ademhalen, regent het miljoenen belastinggeld..quote:Op donderdag 11 juni 2009 03:48 schreef F04 het volgende:
Dat zal toch echt geen 2 miljoen kosten?
Da's waar. Maar ik denk dat het wel een voordeel is dat de gegevens niet bedoeld zijn om lang te bewaren. Als de overheid data 'verliest', is dat over het algemeen data die lang bewaard moet worden.quote:Op donderdag 11 juni 2009 12:37 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
Maar dan nog ligt het dus maar net aan hoe dat aangepakt wordt door de RDW. Het kan, zoals jij omschrijft, inderdaad nog redelijk respectvol uitgevoerd worden. Maar daar staat niets over vermeldt, en Rijkswaterstaat en de RDW zijn ook nogeens allebei onderdelen van de overheid, die privacy over het algemeen als vervelend obstakel beschouwt. Het blijft allemaal rusten op goed vertrouwen.
Wat origineel de bedoeling is, ivm de gegevens, is lang niet altijd wat het resultaat is. Zeker niet bij de overheid.quote:Op donderdag 11 juni 2009 23:57 schreef Light het volgende:
[..]
Da's waar. Maar ik denk dat het wel een voordeel is dat de gegevens niet bedoeld zijn om lang te bewaren. Als de overheid data 'verliest', is dat over het algemeen data die lang bewaard moet worden.
De NS (100% eigendom van de Nederlandse staat) doet ook soms van die enquetes. Dan krijg je in de trein een formulier dat je mag invullen en dat wordt later weer opgehaald. Da's lastiger te doen met automobilisten, of je moet iedereen even 10 minuten langs de kant van de weg zetten. Levert alleen wel heel snel lange files op.
Ik begrijp dat jij dat geen probleem vindt. Mag ik weten waarom niet?quote:Op vrijdag 12 juni 2009 12:25 schreef SicSicSics het volgende:
Wat een gezeik over privacy weer!En dan ook: 'Oh jeej, ze hebben al mijn gegevens gekoppeld...'
Hebben jullie enig idee wat de overheid aan het doen is met betrekking tot de BAG, het BurgerServiceNummer, de kadastrale basisregistraties, het handelsregister, de GBA etc. etc?
Je zou er van schrikken als je 'Oh jeej, ze hebben al mijn gegevens gekoppeld...' al erg vindt!
Mja alle autobezitters in nederland een brief sturen of ze wel eens op de n31 rijden goed planquote:Op dinsdag 9 juni 2009 23:23 schreef plankie het volgende:
Ik rij regelmatig op het stuk tussen harlingen en zurich, maar om daar voor nou geflitst te worden?
Ze kunnen me ook gewoon een brief sturen met de vraag of ik er langsrij...
1. Snellere service van de overheid. (Ze kunnen in 1 oogopslag zien of je ook nog andere vergunningen aan moet vragen bij je bouwaanvraag.)quote:Op maandag 15 juni 2009 12:22 schreef RvLaak het volgende:
Ik begrijp dat jij dat geen probleem vindt. Mag ik weten waarom niet?
Ambtenaren zijn nog altijd verantwoordelijk voor het beleid. Dit kan al veel sneller, daar is geen centrale database voor nodig. Ik heb voor gemeentes gewerkt en dit live mogen aanschouwen.quote:Op maandag 15 juni 2009 13:41 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
1. Snellere service van de overheid. (Ze kunnen in 1 oogopslag zien of je ook nog andere vergunningen aan moet vragen bij je bouwaanvraag.)
Zie 1quote:2. Minder ambtenaren. (Ze kunnen 99 van de 100 loketten op slot gooien.)
Dat de overheid slechts 1 database heeft met mijn adres, soit. Maar commerciële bedrijven hoeven wat mij betreft hier geen toegang toe te hebben. Die hebben niets te maken met overheidsdiensten en derhalve ook niets met de overheids-databases.quote:]3. Betere registratie van je gegevens. (Nooit meer 20 verschillende adreswijzigingen doorgeven, maar gewoon 1 in de centrale administratie.)
Wie controleert de controleurs? Door 1 partij de controle te geven over deze gegevens, geef je die partij ook alle macht hierover. Als een commerciële onderneming de administratie al niet op orde kan krijgen (zie KPN, UPC, Telfort etc. etc. etc.), dan vertrouw ik de overheid al helemaal niet. Zie ook de puinhopen in de administratie van de belastingdienst en het UWV. En daar vertrouw jij al je gegevens aan toe?quote:4. Beter beleid, toezicht, handhaving en aansprakelijkheid. (Door 1 partij de verantwoordelijkheid te geven en daarna voor alle mogelijke stappen dezelfde brongegevens te gebruiken loop je minder risico op inconsistenties.)
In mijn ogen welquote:Nadelen zijn er natuurlijk ook, maar die wegen niet op tegen de voordelen in mijn ogen.
Maar jij bent zelf, als burger, verantwoordelijk voor je vergunningen. Als jij je bouwvergunning binnen hebt en je wil beginnen, maar je bent een kapvergunning vergeten ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdsverlies. Toch mooi dat ze je daarmee kunnen helpen!?!quote:Op maandag 15 juni 2009 14:09 schreef RvLaak het volgende:
Ambtenaren zijn nog altijd verantwoordelijk voor het beleid. Dit kan al veel sneller, daar is geen centrale database voor nodig. Ik heb voor gemeentes gewerkt en dit live mogen aanschouwen.
Het ging hier niet zozeer om beleid.quote:Zie 1
Het aantal afnemers van deze data is (gelukkig) ook beperkt tot (semi-) overheidsdiensten.quote:Dat de overheid slechts 1 database heeft met mijn adres, soit. Maar commerciële bedrijven hoeven wat mij betreft hier geen toegang toe te hebben. Die hebben niets te maken met overheidsdiensten en derhalve ook niets met de overheids-databases.
De bronhouders zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor de correctheid van de gegevens. Met een koppeling naar het gebooteregister hebben ze al een completer bestand dan welke commerciele onderneming ook. Tevens zijn de bronhouders aansprakelijk voor eventuele schade opgelopen door het niet kloppen van deze gegevens. Mooi toch?quote:Wie controleert de controleurs? Door 1 partij de controle te geven over deze gegevens, geef je die partij ook alle macht hierover. Als een commerciële onderneming de administratie al niet op orde kan krijgen (zie KPN, UPC, Telfort etc. etc. etc.), dan vertrouw ik de overheid al helemaal niet. Zie ook de puinhopen in de administratie van de belastingdienst en het UWV. En daar vertrouw jij al je gegevens aan toe?
Als dat je enige bezwaren zijn, moet je misschien eens wat stof over dit onderwerp lezen!quote:In mijn ogen wel
Kunnen, ja. Zullen ze meestal niet doen.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:34 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Maar jij bent zelf, als burger, verantwoordelijk voor je vergunningen. Als jij je bouwvergunning binnen hebt en je wil beginnen, maar je bent een kapvergunning vergeten ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdsverlies. Toch mooi dat ze je daarmee kunnen helpen!?!
Klopt, maar het argument geldt ook voor de ambtenaren zelf.quote:[..]
Het ging hier niet zozeer om beleid.
Nog wel. Echter dit wordt steeds minder. De OV-chipkaart is volledig in handen van commerciële bedrijven. Het EPD is ook volledig in handen van commerciële bedrijven. Zowel de zorg als het OV zijn geprivatiseerd.quote:[..]
Het aantal afnemers van deze data is (gelukkig) ook beperkt tot (semi-) overheidsdiensten.
We kunnen heel lang blijven discussiëren over de voors en tegens van dit soort regelingen, maar wat voor jou zwaar weegt, hoeft voor een ander niet zwaar te wegen.quote:[..]
De bronhouders zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor de correctheid van de gegevens. Met een koppeling naar het gebooteregister hebben ze al een completer bestand dan welke commerciele onderneming ook. Tevens zijn de bronhouders aansprakelijk voor eventuele schade opgelopen door het niet kloppen van deze gegevens. Mooi toch?
[..]
Als dat je enige bezwaren zijn, moet je misschien eens wat stof over dit onderwerp lezen!
Daarom gaat het na deze koppeling van Basisregistraties ook automatisch!quote:Op maandag 15 juni 2009 15:45 schreef RvLaak het volgende:
Kunnen, ja. Zullen ze meestal niet doen.
Dat ambternaren door efficienter te werken, zichzelf overbodig kunnen maken?quote:Klopt, maar het argument geldt ook voor de ambtenaren zelf.
Dat zijn dan ook geen basisregistraties!quote:Nog wel. Echter dit wordt steeds minder. De OV-chipkaart is volledig in handen van commerciële bedrijven. Het EPD is ook volledig in handen van commerciële bedrijven. Zowel de zorg als het OV zijn geprivatiseerd.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor je telefonie gegevens, je surfgedrag etc. Dit soort databases worden opgezet voor de overheid, maar gevuld en beheerd door commerciële instellingen.
Punt is een beetje dat veel commentaar vaak onterecht is en dat ze juist door deze koppelingen en de daarbij behorende nieuwe wetgevingen mensen (Data verantwoordelijken) beter kunnen controleren en aansprakelijk kunnen stellen voor misbruik (of verlies) van deze gegevens.quote:We kunnen heel lang blijven discussiëren over de voors en tegens van dit soort regelingen, maar wat voor jou zwaar weegt, hoeft voor een ander niet zwaar te wegen.
Ik weet redelijk goed hoe gekoppeld alle gegevens zijn in Nederland. Ik heb ook met eigen ogen mogen aanschouwen hoe men hier mee omgaat. En dit is behoorlijk nalatig.
De overheid mag dan wel verantwoordelijk zijn, maar die verantwoordelijkheid nemen ze niet. Als er gegevens niet kloppen in een database, zal heel misschien de verantwoordelijk ambtenaar een tik op zijn vingers krijgen en weggepromoveerd worden.
Worden er gegevens op straat gegooid door bijvoorbeeld een USB-stick ergens te laten slingeren (gebeurt vaak), zijn er zelfs helemaal geen consequenties.
En de overheid is ook zo goed in de ICT projecten...quote:Op maandag 15 juni 2009 16:15 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Daarom gaat het na deze koppeling van Basisregistraties ook automatisch!![]()
Contradictie in termino. Ambtenaren doen heel veel om hun baan veilig te stellen.quote:[..]
Dat ambternaren door efficienter te werken, zichzelf overbodig kunnen maken?
Zowel het EPD als de OV-chipkaart zijn door de overheid opgezet. Geldt voor zowel de regelingen als de databases. Vooral het EPD is hier een schrijnend voorbeeld van.quote:[..]
Dat zijn dan ook geen basisregistraties!![]()
Tevens zijn al deze gegevens wettelijk beschermd tegen misbruik. Deze databases worden niet opgezet en niet beheerd door de overheid. De bedrijven worden verplicht vanuit de overheid dit soort gegevens te bewaren. Dit om misbruik eventueel later op te kunnen sporen.
Dit heeft echter niets te maken met koppelingen van overheids databases.
Welk commentaar zou dan onterecht zijn in jouw ogen? Je geeft er geen voorbeelden van.quote:[..]
Punt is een beetje dat veel commentaar vaak onterecht is en dat ze juist door deze koppelingen en de daarbij behorende nieuwe wetgevingen mensen (Data verantwoordelijken) beter kunnen controleren en aansprakelijk kunnen stellen voor misbruik (of verlies) van deze gegevens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |