abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69860144
Het is 1991, er word bij ons hard op de deur geklopt. Ik was 5 jaar oud en wist niet wat er aan de hand was, toen mijn moeder de deur opende zagen we soldaten voor de deur staan ze zeiden dat we ons huis uitmoesten.
We mochten zelfs niet onze schoenen aantrekken. We hadden twee deuren, mijn oma en ik gingen via de achter deur eruit.
Een soldaat stond op ons te wachten en ongeveer 100 meter verder op stond zijn vriend hij riep dat we moesten opschieten.
Nog geen minuut later schoot hij van verte op ons, de kogel kwam een meter van ons ver tegen de muur aan. Toen we allemaal het huis uitwaren moesten we allemaal de straat op en naast elkaar staan met ons gezicht naar voren net als een voetbal elftal.
Er waren nog weinig mensen in de stad, bijna iedereen was gevlucht.
Wij waren een van de weinige die niet waren gevlucht. We waren allemaal bang we wisten niet wat er zou gebeuren.
We huilden alleen maar van angst.
Even later moesten we allemaal lopen, we liepen naar een kasteel van Saddam Hussein die hij jaren terug had gebouwd, het was een paar kilometer lopen.
Tijdens het lopen kwam een soldaat naar ons toe hij pakte mijn hand vast en die van mijn zusje.
We liepen naar een winkel hij schoot op de slot van de winkel en opende zo de winkel hij haalde voor ons twee slippers uit omdat we geen schoenen aanhadden.
Toen we bij het kasteel aankwamen werden we allemaal naar binnen gebracht, het enige waar we aan dachten was dat ze ons zouden vermoorden. Mijn opa vroeg
de soldaten wat er zou gebeuren en wanneer we naar huis mochten maar hij kreeg steeds te horen dat we gewoon stil moesten zijn.
Even later kwam een helikopter en er stapte een paar soldaten uit mijn opa liep er heen en vroeg aan een
soldaat of we naar huis mochten, die vond het goed en zo zijn we naar huis gegaan, een paar maanden later zijn we toen naar een andere buurt verhuisd en daarna is mijn vader terug gekomen uit Nederland en heeft ons toen naar Nederland gebracht.
Dat was het, een beetje kort en niet goed geschreven maar ik wilde dit even vertellen.

Hier een kaart van het kasteel:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=36.848326,43.050002&sll=36.860206,43.006797&sspn=0.008378,0.019312&ie=UTF8&ll=36.848548,43.050013&spn=0.008379,0.019312&t=h&z=16&iwloc=A

En ons oude buurt:
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=36.860051,+43.006668+&sll=36.848548,43.050013&sspn=0.008379,0.019312&ie=UTF8&ll=36.860274,43.006668&spn=0.008378,0.019312&t=h&z=16&iwloc=A
  dinsdag 9 juni 2009 @ 13:49:20 #2
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_69860441
Onduidelijk verhaal. Heb je nooit gehoord wat de reden was? Niet andere verhalen gehoord van mensen in die buurt?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_69860560
Niet verkeerd oppakken. Maar als er weer vrede is gaan jullie dan weer terug naar Irak of blijven jullie hier?
History became legend, legend became myth.
pi_69860714
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:49 schreef boem-dikkie het volgende:
Onduidelijk verhaal. Heb je nooit gehoord wat de reden was? Niet andere verhalen gehoord van mensen in die buurt?
Saddam stuurde zijn soldaten naar Duhok omdat de Koerden toen hier om de stad vochten de reden dat we onze huizen uitmoesten was gewoon dat ze alle huizen wouden onderzoeken op wapens en informatie.
Het was voor ons ook onduidelijk en wij wisten ook niet waarom ze kwamen en ons zomaar lieten gaan.
pi_69860769
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:53 schreef valek het volgende:
Niet verkeerd oppakken. Maar als er weer vrede is gaan jullie dan weer terug naar Irak of blijven jullie hier?
Het is hier sinds 1991 weer goed in Duhok en het Noorden van Irak. We wonen sinds 2006 weer in Duhok, ik heb het hier erg naar mijn zin maar mis Nederland best wel. Nederland zal altijd een plek in mijn hart hebben.
pi_69862323
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:59 schreef Jiyar86 het volgende:

[..]

Het is hier sinds 1991 weer goed in Duhok en het Noorden van Irak. We wonen sinds 2006 weer in Duhok, ik heb het hier erg naar mijn zin maar mis Nederland best wel. Nederland zal altijd een plek in mijn hart hebben.
Goed om te horen. Vaak zie je dat de mensen in Nederland willen blijven en niet teruggaan naar hun land van herkomst. Terwijl imo zo'n land dat wel nodig heeft, alleen al voor de opbouw van het land.
History became legend, legend became myth.
pi_69911680
quote:
Op dinsdag 9 juni 2009 13:59 schreef Jiyar86 het volgende:

[..]

Ga je daar ook weer naar school oid, of had je hier in Nederland al een opleiding gedaan en werk je nu in Irak? (ik neem aan dat je nu een jaar of 20 bent door je username )
pi_69918138
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 20:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ga je daar ook weer naar school oid, of had je hier in Nederland al een opleiding gedaan en werk je nu in Irak? (ik neem aan dat je nu een jaar of 20 bent door je username )
Hey ja ik ga volgend jaar weer studeren..heb helaas mijn mbo opleiding in Nederland niet afgemaakt maar dat komt wel goed als ik hier weer ga studeren...ik werk nu een jaar bij een telefoon-internet bedrijf heb het erg naar mijn zin en word maandag 23

enne heb net Nederland - Noorwegen gekeken 2-0 kan niet wachten tot het WK
Misschien ga ik wel naar zuid afrika toe om Nederland te zien
pi_69960249
En hoe is het studeren in Irak? Heb je verschillende niveau's zoals in Nederland (MBO,HBO,uni), kun je beursen of toelagen krijgen? Ben wel benieuwd eigenlijk hoe dat in een ver land als Irak zit
  vrijdag 12 juni 2009 @ 06:57:12 #10
139380 Keltie
Meemeemeemee
pi_69962033
Hoe zit het nu eigenlijk met die kastelen (en andere bezittingen) van Saddam?
Woont daar iemand anders in? Zijn ze afgebroken?
pi_69989323
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 00:40 schreef Haushofer het volgende:
En hoe is het studeren in Irak? Heb je verschillende niveau's zoals in Nederland (MBO,HBO,uni), kun je beursen of toelagen krijgen? Ben wel benieuwd eigenlijk hoe dat in een ver land als Irak zit
Ja het is bijna het zelfde als in Nederland. Vroeger was het hier beter, toen het nog goed was in Irak iets voor Saddam's tijd en in zijn tijd ook een beetje. Er kwamen mensen vanuit de hele wereld hier in Baghdad en Irak werken maar nadat Saddam aan de macht kwam is Irak zwaar achteruit gegaan en is het alleen slechter geworden. Maar goed het word nu wel dag na dag beter er is hier een universiteit met alleen maar docenten uit het Buitenland.
quote:
Op vrijdag 12 juni 2009 06:57 schreef Keltie het volgende:
Hoe zit het nu eigenlijk met die kastelen (en andere bezittingen) van Saddam?
Woont daar iemand anders in? Zijn ze afgebroken?
De meeste bezittingen van Saddam worden nu omgebouwd naar musea. En die in Duhok staat wonen nu mensen gewoon in..
pi_70013263
Wat leeft er nu onder de gemiddelde Irakese Koerd als hij aan de toekomst denkt?
Is er veel hoop, trots, angst wellicht...
X
pi_70036473
quote:
Op maandag 15 juni 2009 00:39 schreef Alulu het volgende:
Wat leeft er nu onder de gemiddelde Irakese Koerd als hij aan de toekomst denkt?
Is er veel hoop, trots, angst wellicht...
Het gaat hier in Koerdistan erg goed. Het is nu hier bijna het zelfde als in Nederland. Iedereen kan trouwen met wie of zij wil, je kan gewoon studeren net als elk ander en als je het goed doet mag je op de kosten van de regering naar het buitenland om daar verder te studeren. De Koerden hier zijn niet meer zo arm als een paar jaar terug, ik was gister autos aan het kijken bij garages en zag alleen maar de nieuwste autos(hummers,cryslers,toyotas,bmw's,opel's) etc etc...De salarissen zijn hier niet super maar je kan er mee leven..Er gaan nu ook veel minder Koerden het land uit richting Europa..
  maandag 15 juni 2009 @ 20:05:00 #14
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70036631
TVP.

Interessant topic.
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 16 juni 2009 @ 09:59:51 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_70051760
Wat zijn de belangrijkste inkomstenbronnen daar? Vooral olie, heroine en geld dat door de diaspora wordt opgestuurd of zijn er ook economische sectoren waar we hier niet zoveel over horen?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  † In Memoriam † dinsdag 16 juni 2009 @ 10:04:04 #16
230491 Zith
pls tip
pi_70051879
Leuk om te lezen dit.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_70156097
quote:
Op dinsdag 16 juni 2009 09:59 schreef Viajero het volgende:
Wat zijn de belangrijkste inkomstenbronnen daar? Vooral olie, heroine en geld dat door de diaspora wordt opgestuurd of zijn er ook economische sectoren waar we hier niet zoveel over horen?
De Koerden zijn sinds kort begonnen met hun eigen olieproductie. Er word ook geld met landbouw verdient...verder worden er nu veel fabrieken geopend het is een begin..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')