abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69897131
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:01 schreef CaptainCookie het volgende:
Latijn, heb ik één jaar gehad. Was de enige van het hele schooljaar met een negatief advies om door te gaan

Wat een kutvak zeg

EDIT: Dat was niet omdat ik het niet kon, maar ik deed er alleen niks voor omdat het zo'n grafvak was
Ik deed er ook niks voor maar ik heb het wel gehaald
pi_69897287
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:01 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ik vind van niet. Het lijkt me duidelijk genoeg hoe het er nu staat. Bovendien is het zo dat als jij gelijk hebt, het inderdaad alleen minder netjes is en geen grammaticafout of iets in die orde, iets wat mijn klacht wel is.
Nee, maar het is taalkundig wel slordig. Ik zou er ook niet over zeiken als jij niet zou zeiken over drukfouten (ik ga er maar even vanuit dat de schrijvers van een taalkundig boek zo'n fout echt niet maken omdat ze niet beter weten) in een boek. Maar goed, ik zal je topic niet kapen. De klacht is gedeeltelijk wel gegrond.
אין מקום כמו ארץ ישראל
  woensdag 10 juni 2009 @ 14:08:45 #53
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69897344
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:53 schreef Suusje-V het volgende:
Tsja nouja. Voor mij is het in ieder geval zinloos. Voor mijn interesses in eventuele studies en banen is absoluut geen Latijn vereist.
Vereist en van pas komen is wat anders, dat is nu net wat ik duidelijk probeerde te maken. Wat dat betreft kun je denk ik ook moeilijk met zekerheid van te voren stellen dat het zinloos is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69897723
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:06 schreef Nam_Soldier het volgende:

[..]

Nee, maar het is taalkundig wel slordig. Ik zou er ook niet over zeiken als jij niet zou zeiken over drukfouten (ik ga er maar even vanuit dat de schrijvers van een taalkundig boek zo'n fout echt niet maken omdat ze niet beter weten) in een boek. Maar goed, ik zal je topic niet kapen. De klacht is gedeeltelijk wel gegrond.
Goed, goed, je hebt al gelijk.
pi_69897938
Ik heb al die tijd gedacht dat de TT: "Falend Latijnbroek" was >_>
pi_69897986
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 11:50 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Het enige nuttige aan Latijn is dat het nog wel van pas kan komen als je later medicijnen wil gaan studeren (aangezien er veel medicijnen bestaan met namen afgeleid van het Latijn)...
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_69898480
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:51 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Waarom zou je er dan nog een extra vak bij moeten hebben in je pakket?
Dan kies je toch gewoon Frans/Duits/Spaans.
Als je er nog Latijn bij kiest heb je alleen nog maar meer leerwerk. En als je gewoon goed oplet bij de andere vreemde talen heb je het helemaal niet nodig...
Frans, Duits en Spaans zijn niet gelijkwaardig aan Latijn. Van de genoemde drie moderne talen zul je bijvoorbeeld niet leren wat een vocativus is, terwijl dat je wel van pas zou komen als je ooit Roemeens wilt leren. In moderne talen zijn veel (o.a. grammaticale) kenmerken van klassieke talen komen te vervallen, maar niet elke taal is op dezelfde manier veranderd. Als je echter de basis kent, in dit geval Latijn, zou je overal mee uit de voeten moeten kunnen.

Daarnaast ga je er te makkelijk van uit dat mensen die interesse hebben in Latijn ook geïnteresseerd zijn in Frans, Duits en Spaans. Jij stelt die talen voor als nuttiger alternatief, maar misschien wíllen de betreffende scholieren die talen wel helemaal niet leren.
pi_69898485
geachte

groetjes veldmuis
pi_69898761
Frans en Duits is sowieso ook verplicht en komt hoe dan ook op je diploma, dus dat argument gaan niet eens op.
  woensdag 10 juni 2009 @ 14:54:12 #60
219075 Fortitudo
de echte vedett
pi_69898931
Geachte heer Irritatie100,

Als mede classicus kan ik de opgemerkte fout alleen maar beamen.

Hartelijke groeten,

Fortitudo (ook Latijn in case you haven't noticed)
Een oude, seniele vos is nog steeds sluw en schuw. Nooit afschrijven zeg ik je.
pi_69900627
Ach wij hadden op school een woordenboek. Daar stond op de kaft: LATIJNS
  woensdag 10 juni 2009 @ 15:54:57 #62
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69900813
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:49 schreef Zjakkie het volgende:
Ach wij hadden op school een woordenboek. Daar stond op de kaft: LATIJNS
Dat kan. De vorm van het bijvoeglijk naamwoord is namelijk wel Latijns. Het Latijnse schrift, of een Latijns alfabet, de Latijnse school, en zo ook een Latijns woordenboek.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_69905241
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:08 schreef Iblis het volgende:

[..]

Vereist en van pas komen is wat anders, dat is nu net wat ik duidelijk probeerde te maken. Wat dat betreft kun je denk ik ook moeilijk met zekerheid van te voren stellen dat het zinloos is.
Nja oke. Echt zinloos is het niet voor iedereen.
Maar het is niet vereist én het komt ook niet van pas bij de studies/banen die mij interesseren...
pi_69905292
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 14:40 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Frans, Duits en Spaans zijn niet gelijkwaardig aan Latijn. Van de genoemde drie moderne talen zul je bijvoorbeeld niet leren wat een vocativus is, terwijl dat je wel van pas zou komen als je ooit Roemeens wilt leren. In moderne talen zijn veel (o.a. grammaticale) kenmerken van klassieke talen komen te vervallen, maar niet elke taal is op dezelfde manier veranderd. Als je echter de basis kent, in dit geval Latijn, zou je overal mee uit de voeten moeten kunnen.

Daarnaast ga je er te makkelijk van uit dat mensen die interesse hebben in Latijn ook geïnteresseerd zijn in Frans, Duits en Spaans. Jij stelt die talen voor als nuttiger alternatief, maar misschien wíllen de betreffende scholieren die talen wel helemaal niet leren.
Daar gaat het helemaal niet om
Dat gassie wat ik quote zei dat Latijn van pas kan komen bij het leren van andere talen.
Nou, om andere vreemde talen makkelijker te kunnen leren ga ik echt niet nog Latijn als extra vak erbij kiezen, dan kies ik gewoon lekker de vakken zélf.

Dat was dus mijn punt. Niet om ze te vergelijken

Edit: overigens kan ik het me niet voorstellen waarom iemand liever Latijn zou willen leren dan een taal die een groot deel van de wereldbevolking wél spreekt.
Ik heb bijv. Spaans gekozen. Dat is de 1e wereldtaal geloof ik. Dáár heb je écht nog wat aan in de praktijk (tenminste voor mij, aangezien ik van plan ben veel te gaan reizen in de toekomst). Latijn spreekt vrijwel niemand meer.
pi_69905339
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 15:54 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat kan. De vorm van het bijvoeglijk naamwoord is namelijk wel Latijns. Het Latijnse schrift, of een Latijns alfabet, de Latijnse school, en zo ook een Latijns woordenboek.
Ja oke, maar het is geen Latijns - Nederlands en Nederlands - Latijns
pi_69905381
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:01 schreef Zjakkie het volgende:

[..]

Ja oke, maar het is geen Latijns - Nederlands en Nederlands - Latijns
Het is een Latijns woordenboek. Maar het is een woodenboek Latijn
pi_69905706
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:00 schreef Suusje-V het volgende:

[..]

Daar gaat het helemaal niet om
Dat gassie wat ik quote zei dat Latijn van pas kan komen bij het leren van andere talen.
Nou, om andere vreemde talen makkelijker te kunnen leren ga ik echt niet nog Latijn als extra vak erbij kiezen, dan kies ik gewoon lekker de vakken zélf.
Want Frans, Duits en Spaans zijn de enige vreemde talen die er bestaan?
quote:
Edit: overigens kan ik het me niet voorstellen waarom iemand liever Latijn zou willen leren dan een taal die een groot deel van de wereldbevolking wél spreekt.
Ik heb bijv. Spaans gekozen. Dat is de 1e wereldtaal geloof ik. Dáár heb je écht nog wat aan in de praktijk (tenminste voor mij, aangezien ik van plan ben veel te gaan reizen in de toekomst). Latijn spreekt vrijwel niemand meer.
Hierover heb ik al uitleg gegeven in mijn vorige post. Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen wil reizen. Niet voor iedereen is praktische toepasbaarheid de reden om een taal te leren. En waaraan heb je nu eigenlijk wat in de praktijk? Welke taal is nuttiger voor een in Nederland werkende classicus die nooit het land uit komt: Frans of Latijn?
  woensdag 10 juni 2009 @ 18:20:30 #68
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69905924
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:00 schreef Suusje-V het volgende:
Omdat er meer dan 1500 jaar literatuur en cultuur in die taal verschenen is. Omdat documenten in die taal aan de basis van ongeveer elk vakgebied liggen. Je kunt een taal leren om je op vakantie te kunnen redden, of je kunt een taal leren voor de cultuur en de literatuur eromheen – of beide natuurlijk. Bij het vak Latijn krijg je natuurlijk ook de mythen, de verhalen, de redenaars, de geschiedenis.
quote:
Ik weet niet volgens welke definitie dat is, maar Mandarijn heeft meer moedertaalsprekers en Engels wordt door meer mensen als eerste of tweede taal gesproken. Dat betekent natuurlijk niet dat Spaans leren niet nuttig is – zeker wel!
pi_69915205
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 18:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Want Frans, Duits en Spaans zijn de enige vreemde talen die er bestaan?
't Waren voorbeeldjes flippo
quote:
[..]

Hierover heb ik al uitleg gegeven in mijn vorige post. Niet iedereen is hetzelfde. Niet iedereen wil reizen. Niet voor iedereen is praktische toepasbaarheid de reden om een taal te leren. En waaraan heb je nu eigenlijk wat in de praktijk? Welke taal is nuttiger voor een in Nederland werkende classicus die nooit het land uit komt: Frans of Latijn?
Oke, dat is waar. Maar ik denk dat er minder in Nederland werkende classici zijn die nooit het land uit komen dan mensen die wel 's in Frankrijk of Duitsland of iets dergelijks komen...
pi_69918445
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:02 schreef Suusje-V het volgende:
Oke, dat is waar. Maar ik denk dat er minder in Nederland werkende classici zijn die nooit het land uit komen dan mensen die wel 's in Frankrijk of Duitsland of iets dergelijks komen...
En waar baseer je dat op?
Beneath the gold, bitter steel
pi_69919213
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 22:02 schreef Suusje-V het volgende:

Ja, jij denkt. Jij denkt een heleboel. Maar hoeveel van wat jij over dit onderwerp denkt is daadwerkelijk ergens op gebaseerd?
pi_69928637
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 23:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Ja, jij denkt. Jij denkt een heleboel. Maar hoeveel van wat jij over dit onderwerp denkt is daadwerkelijk ergens op gebaseerd?
pi_69929483
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 23:31 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Op mijn bovengemiddelde intelligentiequotiënt

Haha nee geintje (hoewel hij wel bovengemiddeld is ), maar ik denk dat het meerendeel van de NL'ers wel 's in het buitenland is geweest toch?

Ik zal ff kijken of ik er wat statistieken over kan vinden op google
pi_69929641
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 11:43 schreef Suusje-V het volgende:
Ik zal ff kijken of ik er wat statistieken over kan vinden op google
Aanschouw het antwoord:
51% van de Nederlanders is in 2008 op vakantie naar het buitenland geweest (dan is dat exclusief de werkuitstapjes enzo)
Dus dat is sowieso al het meerendeel

% totaal vakanties in buitenland 2008: 51,4

bron

Maar ff over het vak Latijn. Voor mij is het nogsteeds een nutteloos vak, en ik ben blij dat ik geen Gymnasium heb gekozen
  donderdag 11 juni 2009 @ 11:55:50 #75
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_69930002
quote:
Op donderdag 11 juni 2009 11:43 schreef Suusje-V het volgende:
Op mijn bovengemiddelde intelligentiequotiënt

Haha nee geintje (hoewel hij wel bovengemiddeld is ),
En dat is nu altijd mooi, als mensen zich op hun eigen intelligentie beroepen en daarbij een fout tegen de grammatica maken. Het quotiënt, dus ook alhoewel het wel bovengemiddeld is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')